TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kör också på Fultema's olja, byter dubbelt så ofta. Det enda jag märkt är att växellådan inte är lika sammetslen som den var när jag körde på Mobil1 olja.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Kör också på Fultema's olja, byter dubbelt så ofta. Det enda jag märkt är att växellådan inte är lika sammetslen som den var när jag körde på Mobil1 olja.

jag märkte ingen skillnad alls på växlarna. lika tröga som innan :p
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
vindrutetorkarna är ju skit på biltema.
De kostar 19 spänn styck isf Bosh, som kostar en miljard.

men om man läser om deras olja så skall det vara statoil olja.
sen uppfyller den ju kraven som den skall så den är ju testad någonstans.
och jag tycker iallfall att det är bättre att byta var 300 mil, och det gör det samma när oljan är så billig.
jag kan bara rekomendera biltemas Racing Olja
Det finns toleranser. Och jag kan tänka mig att B-tema ligger i gränsvärdena medan de dyrare oljorna ligger mitt i. Hellre en extra vindrutetorkare än en ny motor. Men smaken är en kostnadsfråga.
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Kan ju beställa kitet och få det installerat av någon duktig här hemma. Sen skickar du iväg topparna för lite planing och flow...

Annars är ju ett tips att tjacka ett par cylindrar i USA, ebay t ex och be säljaren att skicka dem till Kendall direkt.


Skulle inte det räcka så häng på en supercharger också :yoparty
http://www.spoonvalleyracing.se/index.html


:Bugar:brinnerup:fyllisar



Jag e riktigt sugen på turbo hoj .Tyvär så är vad ja hört inte TL rätt hoj för att överladda .
Och ja vet att det är väldigt meningslöst med 230 kusar på en hoj.men det är ett jävligt kul projekt att ha i garaget:tummenupp
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
jag märkte ingen skillnad alls på växlarna. lika tröga som innan :p

Men vad kör ni för spec på oljan?, kan f,n inte hitta någon sådan, endast viskositeten och antal liter står i min jä,,, bok:mad:, någon som har specen som Suzuki rekomenderar?

/ A.B
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Sant som du skriver, men det är dock viskositeten du skriver, inte specen som oljan ska klara.

/ A.B

vad jag kan få fram är det detta.
Use a premium quality 4-storke motor oil to ensure longer servic life of your motorcycle.
Use only oils which are rated SF or SG under the API service classification. The recommended visvosity is SAE 10w40.


What oil or oil filter should I use?

Oil: Full synthetic wet clutch motorcycle oil 10W-30, 10W-40, 5W-30, 5W-40.

Don't go heavier than 10W-40 as the sump recovery time will be longer. So when the oil splashes away from the sump (the tube that sucks up the oil) and the sump sucks air the oil will be thinner and flow through the tube quicker (recovery).

There is a difference in oil. Full synthetic will not foam up as easily, lose viscosity, or wax up like the partial synthetics. Use motorcycle oil as it is made with shorter strands that can survive being blended up by the transmission gears.
The whole reason for a lighter cold weight (such as the 5W in 5W-40) is to get the oil circulating fast at startup.

While riding our bikes have a lot of torque and the oil splashes around -or maybe you do the occasional wheelie or hard acceleration, there are moments your sump (the part that sucks the oil out of the case and starts the flow to vital parts of the engine) is unsubmerged and sucking air. Like any fluid pump, lower viscosity directly effects recovery time -or the time it takes to make a good suction again and continue the flow of oil. So the lower the warm number the faster the recovery time. So 5W-20 will have a much faster recovery time then 50 weight.

So why don't we just use a really light weight oil? The heavier the oil the better bearing protection you have. So consider that as a bearing spins in oil the oil gets between the bearing and its shell. As force is applied to the bearing the oil is squeezed out from between the bearing and the shell. The heavier the oil the harder it is to squeeze out the oil making for a nice cushion on your bearings.



Wet clutch oil because the TL has a wet clutch. Car oils with friction modifiers cause clutch slippage.

Filter: Stock Suzuki

The stock filter lets the oil flow as intended and prevents backflow.

Fill the oil to the full line on the window. With all the torque the oil will be splashing all over the inside of the engine. Fill it to the line while the bike is balanced to insure the sump is covered as often as possible.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
vad jag kan få fram är det detta.
Use a premium quality 4-storke motor oil to ensure longer servic life of your motorcycle.
Use only oils which are rated SF or SG under the API service classification. The recommended visvosity is SAE 10w40.


What oil or oil filter should I use?

Oil: Full synthetic wet clutch motorcycle oil 10W-30, 10W-40, 5W-30, 5W-40.

Don't go heavier than 10W-40 as the sump recovery time will be longer. So when the oil splashes away from the sump (the tube that sucks up the oil) and the sump sucks air the oil will be thinner and flow through the tube quicker (recovery).

There is a difference in oil. Full synthetic will not foam up as easily, lose viscosity, or wax up like the partial synthetics. Use motorcycle oil as it is made with shorter strands that can survive being blended up by the transmission gears.
The whole reason for a lighter cold weight (such as the 5W in 5W-40) is to get the oil circulating fast at startup.

While riding our bikes have a lot of torque and the oil splashes around -or maybe you do the occasional wheelie or hard acceleration, there are moments your sump (the part that sucks the oil out of the case and starts the flow to vital parts of the engine) is unsubmerged and sucking air. Like any fluid pump, lower viscosity directly effects recovery time -or the time it takes to make a good suction again and continue the flow of oil. So the lower the warm number the faster the recovery time. So 5W-20 will have a much faster recovery time then 50 weight.

So why don't we just use a really light weight oil? The heavier the oil the better bearing protection you have. So consider that as a bearing spins in oil the oil gets between the bearing and its shell. As force is applied to the bearing the oil is squeezed out from between the bearing and the shell. The heavier the oil the harder it is to squeeze out the oil making for a nice cushion on your bearings.



Wet clutch oil because the TL has a wet clutch. Car oils with friction modifiers cause clutch slippage.

Filter: Stock Suzuki

The stock filter lets the oil flow as intended and prevents backflow.

Fill the oil to the full line on the window. With all the torque the oil will be splashing all over the inside of the engine. Fill it to the line while the bike is balanced to insure the sump is covered as often as possible.
Tackar:tummenupp
var detta jag menade med specen: SF or SG under the API service classification

/ A.B
 

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
Välkommen!

Ta hem service-manualen som finns länkat i trådens första inlägg.
Där står det om hur du justerar kopplingsarmen så att kopplingen ska ta så bra som möjligt.

Ska kolla på det ordentligt imorgon, har haft lös kåpan men fattar inte riktigt vad det är som ska vara 5 - 10 grader :va vinkel.
Men ger sej väl när man skruvar antar jag.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Inte min bild men iaf... mina retainers är guld istället för blå
SANY1870.jpg
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
skall man snacka med van om man vill ha tag i detdär? och vad kostade det?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Monterat :D

DSC00120.jpg



Och snurrande... :D
Spinning.jpg



Kostade väll bara någon tusing eller så... :rolleyes:
(lever i förnekelse....)

:hej
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Mappa

Är det någon av er som kan få tag i de övre Mapparna? Eller är det inte meningen att de ska vara mappar? Hur fungerar det?

Jag som har moddad luftburk, öppnat trattarna, kn-filter med MIG system, vilken ska jag välja?
Blir det stor skillnad när jag monterar tillbaka till orginalrören med samma mapp?
Kan något pajja?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top