TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Är det vanligt att O-ringen på CRANKCASE COVER (0928033004) läcker lite?

Ja det är ganska vanligt att den börjar läcka lite. Gammal o-ring eller att någon har dragit åt för hårt vid nån ventiljusterinskoll. Så visst det har hänt flera.
:yoparty

gör egna som du sa :p

Ja det är ju så enkelt varför betala flera hundra i onödan med frakt. :)
:yoparty
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ok bra, är det bara att köpa ny och byta eller blir det en överaskning när man öppnar?

Se till att du har något bra som passar i spåret så du inte slinter för den är gjort i vanlig blötaluminium så den är mjuk.
Ställ den på sidostödet med växel i och skruva bort det lilla locket och byt o-ringen sen,kolla i boken hur hårt du ska dra fast locket,man vill gärna dra lite för hårt. Dra lite med kännsla :D
:yoparty
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
gör egna som du sa :p

någon som vet vad Grunding moden är?
http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=30292

står att man skall få 2.7BHP.
kan väll inte stämma bara för att man dra jord lite?

och vad är Scissor gears mod för något?

Det där med 2,7 hk extra på Grunding modden ska du nog ta med en stor nypa salt,möjligen har det varit dålig kontakt i kabelskarvar och kontakter/förskruvningar på den hojjen innan de mätte upp den effektökningen.

Scissor gear är ett extra kugghjul som sitter utanpå de drivande kugghjulet som är förskjutet ett kugg under fjäderspänning för att motverka "slacket" som blir vid kugghjulsdrivning av kamaxlarna och kedjedrivningen från veven.

Man tjänar bara på att den rörliga innre massan i motorn blir mindre, och "spinn up" effekten blir kortare dvs. motorn svara snabbare på gasen under belastning. Och motorn kommer att "Ticka" mera markant vid tomgång än med en som har dessa kvar.

Jag har köpt 2 nya fina momentnycklar till hojjen så det kommer bli rätt moment. :yoparty

Vart betäller man grejer?

Schniders eller AVA ?
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Det där med 2,7 hk extra på Grunding modden ska du nog ta med en stor nypa salt,möjligen har det varit dålig kontakt i kabelskarvar och kontakter/förskruvningar på den hojjen innan de mätte upp den effektökningen.

Scissor gear är ett extra kugghjul som sitter utanpå de drivande kugghjulet som är förskjutet ett kugg under fjäderspänning för att motverka "slacket" som blir vid kugghjulsdrivning av kamaxlarna och kedjedrivningen från veven.
Man tjänar bara på att den rörliga innre massan i motorn blir mindre, och "spinn up" effekten blir kortare dvs. motorn svara snabbare på gasen under belastning. Och motorn kommer att "Ticka" mera markant vid tomgång än med en som har dessa kvar.

okej. låter som dom 2 sakerna är mer jobb än nytta.

Hade varit bra om man någon skrev ner till ex dom viktigaste och dom modesen det finns att göra på cyklarna på första sidan. så hade man inte behövt fråga hela tiden. ?
som vad är det man kan göra på motorn till ex för att den skall gå bättre och inte kosta Väldigt mycket pengar?
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Se till att du har något bra som passar i spåret så du inte slinter för den är gjort i vanlig blötaluminium så den är mjuk.
Ställ den på sidostödet med växel i och skruva bort det lilla locket och byt o-ringen sen,kolla i boken hur hårt du ska dra fast locket,man vill gärna dra lite för hårt. Dra lite med kännsla :D
:yoparty

Locket skall dras med 15NM
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Schniders eller AVA ?

Ok, det är inga alltså konstigheter. En helt vanlig o-ring.. då så. :)

För er som har en smällande eldsprutande Tl vid gasavslag trots att era packningar och tätningar är korrekta och inte läcker i avgassystemet.

Ta en titt på Pair-valve modden.
Här är en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Not. Ni kommer att märka att ni får tre åtgärder som inte är nämnt i bilden.
1 :a en av slangarna går in på en plastnippel i luftburken.
2:a och att en liten tunn slang från själva "Pair-valve" ventilen den stora tunga aluminiumventilen som slangarna från Emulisionsrören går till på undersidan som även den kan tas bort "pair-valve" ventilen är ej utritad. Detta gäller er som har TLR.

Åtgärd: 1:plugga även plastnippel på luftburken.
2: Plugga även där den tunna slangen går in i det andra spjällhuset.
3: Skruva bort pair-valve ventilen.

Not 2. Det har visat sig att på årsmodeller -00 och -01 att fabriken inte sätter dit det här "systemet" på alla.

Klart
:yoparty

Det tar typ 2h hårdrocksmeck :yoparty

För att komma åt bättre är mitt tips att lyfta ur hela luftburken.
Det som *Åke* benämner tunga aluminiumventilen heter typ 2ND AIR (E18,E22) Partslist for TL1000 1999 (RX) och finns på sidan tunga aluminiumventilen
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ok, det är inga alltså konstigheter. En helt vanlig o-ring.. då så. :)



Det tar typ 2h hårdrocksmeck :yoparty

För att komma åt bättre är mitt tips att lyfta ur hela luftburken.
Det som *Åke* benämner tunga aluminiumventilen heter typ 2ND AIR (E18,E22) Partslist for TL1000 1999 (RX) och finns på sidan tunga aluminiumventilen

får ta och kolla på detta någon dag.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
gör egna som du sa :p

någon som vet vad Grunding moden är?
http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=30292

står att man skall få 2.7BHP.
kan väll inte stämma bara för att man dra jord lite?

och vad är Removed Scissor gears mod för något?
Grounding mod. Är exakt samma som Jarkko's +/- mod.
Det ger lite bättre spänning till tändspolarna och har visat sig ge en effektökning. Rätt simpel mod bara man tar sig tid att göra rätt. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Scissor gear är ett extra kugghjul som sitter utanpå de drivande kugghjulet som är förskjutet ett kugg under fjäderspänning för att motverka "slacket" som blir vid kugghjulsdrivning av kamaxlarna och kedjedrivningen från veven.

Man tjänar bara på att den rörliga innre massan i motorn blir mindre, och "spinn up" effekten blir kortare dvs. motorn svara snabbare på gasen under belastning. Och motorn kommer att "Ticka" mera markant vid tomgång än med en som har dessa kvar.

Lite mer skrot än så är är det väll ändå :hihi
Det ger nog inte så mycket extra hästar som sagt, men nog ska det påverka spinnupp vid högre varvtal? :)

spockets.jpg

spring.jpg


Jag vet inte riktigt vad fjädrarna har för funktion, men de låg i samma påse (var Martin som plockade bort mina scissor gears) :va

:hej

Näää inte alls.

HÄR alla Blåbär TRE =Time Retard Eliminator är INTE en effekthöjande mod.utan en mod. för bättre gasrespons i rullen och en mjukare gång utan en påtaglig on-off effekt på insprutet. Här en förklaring på Engelska.

Citat.

--- klippt en massa bra text ----

:yoparty Lägg in på förstasidan Liten Putte.Så kan vi hänvisa dit och slipper alla mirakel asmycket effekthöjande TRE modden-frågor (snälla :krama)

Yes, done deal :tummenupp
Jag gjorde det till och med innan jag såg att du önskade det, för jag började också tröttna på att skriva samma sak om och om igen ange denna lilla pryl. :)

Tackar för att du letade upp exakta länken. :Bugar :)

:hej
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Yes, done deal :tummenupp
Jag gjorde det till och med innan jag såg att du önskade det, för jag började också tröttna på att skriva samma sak om och om igen ange denna lilla pryl. :)

Tackar för att du letade upp exakta länken. :Bugar :)

:hej

Ja, för det blir svårare och svårare att hitta informationen här i tråden, speciellt när den är så stor som den är just nu. Då är det jättebra med FAQ på första sidan. Lägg upp lite rekommendationer på drevningar också.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hehe, kolla in original TL tråden...

Å vad fan har hänt med ond Åke, han har ju blivit värsta farbror Barbro...
 

Basic

Basic
Gick med
24 May 2009
Ort
Norberg
Hoj
suzuki tl 1000s.... gpz 900.... minimoto av nå japanskt slag....
Hej allihopa......

Verkligen lång tråd:)... Till mitt problem, har en tl 1000s 97... tog den till jobbet imorrse, ca 17 mil, när jag hade typ 3-4 mil kvar börja den små rycka, vilket blev värre o värre, kom en felkod fi, men han inte se nå siffror... väl framme vid jobbet, stängde av den o väntade ett par min o starta igen, ingen felkod kvar, har åkt en sväng nu efter jobbet o inget märks.. nån som har nån ide om va som spökade?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hej allihopa......

Verkligen lång tråd:)... Till mitt problem, har en tl 1000s 97... tog den till jobbet imorrse, ca 17 mil, när jag hade typ 3-4 mil kvar börja den små rycka, vilket blev värre o värre, kom en felkod fi, men han inte se nå siffror... väl framme vid jobbet, stängde av den o väntade ett par min o starta igen, ingen felkod kvar, har åkt en sväng nu efter jobbet o inget märks.. nån som har nån ide om va som spökade?

Har du en TL´S -97:a och du åkte hög bakhjulsåka när du körde till jobbet ?

Hehe, kolla in original TL tråden...

Å vad fan har hänt med ond Åke, han har ju blivit värsta farbror Barbro...

Harkel o spott jag får spotta upp mig lite tror jag.Anfäkta o anamma,Sumprunkare och blåbär.Inget Gullefjun här inte :huvet
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Grounding mod. Är exakt samma som Jarkko's +/- mod.
Det ger lite bättre spänning till tändspolarna och har visat sig ge en effektökning. Rätt simpel mod bara man tar sig tid att göra rätt. :)

Okej. ja göra rätt säger du :p
jag förstår inte vad dom har ritat så där sprack det hehe
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej allihopa......

Verkligen lång tråd:)... Till mitt problem, har en tl 1000s 97... tog den till jobbet imorrse, ca 17 mil, när jag hade typ 3-4 mil kvar börja den små rycka, vilket blev värre o värre, kom en felkod fi, men han inte se nå siffror... väl framme vid jobbet, stängde av den o väntade ett par min o starta igen, ingen felkod kvar, har åkt en sväng nu efter jobbet o inget märks.. nån som har nån ide om va som spökade?

hahahaha... nä inte ett dugg, slynan har börjat slira på kopplingen oxå....

Svårt att veta vad som spökade när du körde. Det är lättare om det alltid blir FI på displayen, för då sätter du den i "dealer mode", vilket innebär att du kortsluter mellan de två stiften i den fyrpoliga vita kontakten som finns till höger under bak-kutsen. Den kan sitta utanför innerskärmen innanför bakkåpan och kan ha en svart gummihätta på sig. Två poler i kontakten har stift, och kortsluter man mellan dem får man upp en kod i displayen på formatet "cXX", där XX är en kod som beskriver felet.

Kopplingsslir är vanligt på 97'orna... Det finns två saker som löser säkert 98% av problemen:
1. Justera kopplingen. Det finns en länk i första inlägget till servicemanualen, och den beskriver hur man justerar kopplingsarmen som sitter innanför kåpan till framdrevet. Om den är feljusterad så slirar kopplingen.
2. Årsmodeller 97-98 har en femfjädrad något klenare koppling. Byt fjädrar till Barnett. De är längre och starkare så de håller ihop kopplingen bättre.
Övriga två procent kan vara dålig olja, slitna lameller eller sliten/trög momentramp innanför kopplingen eller liknande...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Svårt att veta vad som spökade när du körde. Det är lättare om det alltid blir FI på displayen, för då sätter du den i "dealer mode", vilket innebär att du kortsluter mellan de två stiften i den fyrpoliga vita kontakten som finns till höger under bak-kutsen. Den kan sitta utanför innerskärmen innanför bakkåpan och kan ha en svart gummihätta på sig. Två poler i kontakten har stift, och kortsluter man mellan dem får man upp en kod i displayen på formatet "cXX", där XX är en kod som beskriver felet.

Tyvärr så nollställs ju FI indikeringen när man slår av tändningen, och var sitter den 4-poliga kontakten?
Jo, i kutsen som man öppnar med nyckeln... :hihi
Liten lätt tankevurpa där Suzuki.... :gnissla

(Jag har en vippkontakt monterad så jag kan kolla medans hojen är igång :) )

:hej
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top