TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Japp, det är ett helsystem. Vet inte om man kan fixa mellanröret som är bucklat, annars får du leta nytt/nya mellanrör. Bra pris just nu iaf... jag skulle varit intresserad om jag inte redan haft helrör.

TJÖÖP

Helvette... kopplingsslir :(

2an av/WOT så gick framhjulet upp förr, nu är det bara varvet som går upp.
Hoppas Barnettfjädrar råder bot på det, har ett gäng liggandes.

men hur stor skillnad gör det på hojen?
och vad är ett sådant värt? 5000kr?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
okej.

och när man skriver Yoshimura Full Exhaust Pipe L/R
så menas det med full exhuast?

blir lite konsit på att han har skrivit pipe L/R.

men hur kan man se om det är ett helsystem? det sitter fjädrar som håller fast dämparna i rören.

Kanske är någon som är intresserad.
Isåg att jag inte skall lägga mer pengar på sådana saker :p
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzu...rcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ShippingPayment
"one small dent on the right side pipe"...

Jomen hej, det ser helt ihopklämt ut hela röret. :rolleyes:
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
men hur stor skillnad gör det på hojen?
och vad är ett sådant värt? 5000kr?

Hur långt är ett snöre? :va

Inte för att va dryg liksom men du får nog speca vad du menar med skillnad.

Utseende, vikt, ljud, prestanda.... något annat? :)

Jag skulle nog betalat 5000 för ett sånt som inte är bucklat.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Helvette... kopplingsslir :(

2an av/WOT så gick framhjulet upp förr, nu är det bara varvet som går upp.
Hoppas Barnettfjädrar råder bot på det, har ett gäng liggandes.


Välkommen till klubben!
Gav "grisen" duktigt med smisk ca 12mil i förrgår med mkt enhjulig körning och när jag närmade mig destinationen så var kopplingen kokt:brinnerup
Märkte dock inget när jag körde som mest inspirerat.

Inte har du ett gäng Barnetts till min också?
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Hur långt är ett snöre? :va

Inte för att va dryg liksom men du får nog speca vad du menar med skillnad.

Utseende, vikt, ljud, prestanda.... något annat? :)

Jag skulle nog betalat 5000 för ett sånt som inte är bucklat.

ja märker man mycket på prestandan? eller det blir bara lite bättre. för i nu läget så känns det väll inte som att det är effekten som begränsar min körning utan förrare och chassi.

så kanske ska lägga pengarna på något annat istället.

Som att försöka hitta en bitubo som verkar helt omöjligt.
Eller bättre bromsar,däck, fälgar
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
ja märker man mycket på prestandan? eller det blir bara lite bättre. för i nu läget så känns det väll inte som att det är effekten som begränsar min körning utan förrare och chassi.

så kanske ska lägga pengarna på något annat istället.

Som att försöka hitta en bitubo som verkar helt omöjligt.
Eller bättre bromsar,däck, fälgar

Gå in på Tlzone så finns det säkert ett gruppköp där för Bitubo.. Finns nån tysk hemsida också som jag beställde min från men har blivit av me länken dit.. :huvet
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
ja märker man mycket på prestandan? eller det blir bara lite bättre. för i nu läget så känns det väll inte som att det är effekten som begränsar min körning utan förrare och chassi.

så kanske ska lägga pengarna på något annat istället.

Som att försöka hitta en bitubo som verkar helt omöjligt.
Eller bättre bromsar,däck, fälgar
Har du bara lite mullerpipor på så finns det andra saker som ger bra mycket mer skillnad på hojen än ett fullsystem.
Ny bakdämpare absolut.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Har du bara lite mullerpipor på så finns det andra saker som ger bra mycket mer skillnad på hojen än ett fullsystem.
Ny bakdämpare absolut.

Det var det jag tänkte med.
TLR är min första "hoj" efter 125an och jag har bara kört ca 3 månader så kanske inte effekter som jag behöver mer utav utan ett cykel med ett bra chassi.

är det värt att lägga pengar på en öhlins styrdämpare eller det är bara bort kastat? till ex? bitubo skall jag försöka hitta.
men är den 100% bolt on eller man måste göra om fästen och sådant?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Välkommen till klubben!
Gav "grisen" duktigt med smisk ca 12mil i förrgår med mkt enhjulig körning och när jag närmade mig destinationen så var kopplingen kokt:brinnerup
Märkte dock inget när jag körde som mest inspirerat.

Inte har du ett gäng Barnetts till min också?

Nä har tyvärr bara 1 gäng, inte 2 gäng ;) :D

Men jag vet en som har! Roffes! http://www.roffesmotor.se/frames.php?page=produkter.html

Gör man den bara värre om man kör med lite lätt slir, om man tar det piano? Märker inget om man gasar "normalt", det är bara vid fullt påslag som det inte greppar. Jag väntar ju på Van's CCC... väntar gärna med att riva i den tills dess.

ja märker man mycket på prestandan? eller det blir bara lite bättre. för i nu läget så känns det väll inte som att det är effekten som begränsar min körning utan förrare och chassi.

så kanske ska lägga pengarna på något annat istället.

Som att försöka hitta en bitubo som verkar helt omöjligt.
Eller bättre bromsar,däck, fälgar

Om du inte mappar om den så kan den t o m gå sämre med helsystemet, den behöver annan soppa/luft blandning då. Men mappar du om kan du vinna kanske 3-5 häst. Fast det bästa med helsystem är viktminskningen, garanterat 5 kilo eller mer beroende på system. Akrat är nästan 8 kilo(!) lättare än original.

Börja med dämparen du skulle jag säga, den ger även en viktminskning på säkert 2-3 kilo.

Sen kan du ta helrören. Men om du tjackar nåt sånt som det du länkade till så kan du ju gå jämnt upp på att sälja mullerburkarna du har på nu. Då är det en jävligt bra mod till 0Kr netto! :)

är det värt att lägga pengar på en öhlins styrdämpare eller det är bara bort kastat? till ex? bitubo skall jag försöka hitta.
men är den 100% bolt on eller man måste göra om fästen och sådant?

Finns en uppsjö olika tillverkare av styrdämpare som passar rakt av. Bitubo, Scotts, Toby, Maxton, Hyperpro, ExtremeTech, Öhlins... m fl
 
Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Nä har tyvärr bara 1 gäng, inte 2 gäng ;) :D

Men jag vet en som har! Roffes! http://www.roffesmotor.se/frames.php?page=produkter.html

Gör man den bara värre om man kör med lite lätt slir, om man tar det piano? Märker inget om man gasar "normalt", det är bara vid fullt påslag som det inte greppar. Jag väntar ju på Van's CCC... väntar gärna med att riva i den tills dess.

Du e ju en för go göbbe! :krama

Så din slirar bara lite......
Min slirar bara jag tittar på gasen numera:död Måste iaf prova med Barnetts innan jag ev får byta hela paketet.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Nä har tyvärr bara 1 gäng, inte 2 gäng ;) :D

Men jag vet en som har! Roffes! http://www.roffesmotor.se/frames.php?page=produkter.html

Gör man den bara värre om man kör med lite lätt slir, om man tar det piano? Märker inget om man gasar "normalt", det är bara vid fullt påslag som det inte greppar. Jag väntar ju på Van's CCC... väntar gärna med att riva i den tills dess.



Om du inte mappar om den så kan den t o m gå sämre med helsystemet, den behöver annan soppa/luft blandning då. Men mappar du om kan du vinna kanske 3-5 häst. Fast det bästa med helsystem är viktminskningen, garanterat 5 kilo eller mer beroende på system. Akrat är nästan 8 kilo(!) lättare än original.

Börja med dämparen du skulle jag säga, den ger även en viktminskning på säkert 2-3 kilo.

Sen kan du ta helrören. Men om du tjackar nåt sånt som det du länkade till så kan du ju gå jämnt upp på att sälja mullerburkarna du har på nu. Då är det en jävligt bra mod till 0Kr netto! :)



Finns en uppsjö olika tillverkare av styrdämpare som passar rakt av. Bitubo, Scotts, Toby, Maxton, Hyperpro, ExtremeTech, Öhlins... m fl

Vad är van's ccc för något?
men viktminskning kanske inte är det viktiga i mitt fall. kanske bättre och biligare att jag går ner i vikt :p

men är det en sak som skall prioriteras att byta styrdämopare med?
blir väll att man bytar massa saker i vinter på henne, men bakdämpare är väll en sak som skall bytas isåfall.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Finns en uppsjö olika tillverkare av styrdämpare som passar rakt av. Bitubo, Scotts, Toby, Maxton, Hyperpro, ExtremeTech, Öhlins... m fl

Liten notis bara, jag satt o kikade på "suspension for mortals" igår. Och han säger att styrdämpare av den modellen som scotts är ska man inte använvda på gathojar. Dom är skapt för crossar för att inte styret ska slitas ur händerna på crossförare och duger inte till sporthojar.
Sen är dom tydligen konstruerad med en luftbubbla som vidgas mer än oljan när värmen stiger. Så det är inte bra.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hjälp.... hojen går inte rent...

Hej på er.

Long time no se...

Jag har ett problem som jag undrar om någon av er har upplevt. (och det är lite bråttom för jag skall till Knutstorp på måndag)

Häromdagen började hojen gå ojämt. Inte så att den smäller och skjuter bakåt eller missar tändning.

Det uppstår under acceleration på höga varv eller vid jämngas på höga varv och känns tydligast på trean och uppåt.

Den beter sig som om det satt ett ojämnt hjul på hojen, den liksom "pumpar". Det konstiga är att den gör likadant vid motorbroms från höga varv.

Om jag frikopplar så rullar hojen lent och fint och om jag varvar motorn utan belastning så går den hur jämnt som helst.

Någon som har någon idé

Tack på förhand

/ Rickar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej på er.

Long time no se...

Jag har ett problem som jag undrar om någon av er har upplevt. (och det är lite bråttom för jag skall till Knutstorp på måndag)

Häromdagen började hojen gå ojämt. Inte så att den smäller och skjuter bakåt eller missar tändning.

Det uppstår under acceleration på höga varv eller vid jämngas på höga varv och känns tydligast på trean och uppåt.

Den beter sig som om det satt ett ojämnt hjul på hojen, den liksom "pumpar". Det konstiga är att den gör likadant vid motorbroms från höga varv.

Om jag frikopplar så rullar hojen lent och fint och om jag varvar motorn utan belastning så går den hur jämnt som helst.

Någon som har någon idé

Tack på förhand

/ Rickar
Det borde kännas över hela registret men har du kikat på drivlinan?
Ojämnt sliten kedja kan ge upphov till en del saker.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Ricken är bäst!!! Problemet löst

Det borde kännas över hela registret men har du kikat på drivlinan?
Ojämnt sliten kedja kan ge upphov till en del saker.

Haha:)

Ny kedja och problemet är löst.

Beställde drivpaket men kunde inte få hem det innan onsdag. Fick bli en Biltema-kedja som får gå på Knutstorp på måndag med de gamla dreven så byter vi hela paketet på torsdag.

Tack för hjälpen :D

... sade jag föresten att Ricken är bäst :tummenupp

/ Rickar
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Det kan väl inte vara så svårt att få till? :tummenupp


Näää inte alls.

HÄR alla Blåbär TRE =Time Retard Eliminator är INTE en effekthöjande mod.utan en mod. för bättre gasrespons i rullen och en mjukare gång utan en påtaglig on-off effekt på insprutet. Här en förklaring på Engelska.

Citat.


The TRE is a device which allows much better throttle response in the first 4 gears on all EFI Suzuki sportbike models.
What the manufacturer has done is to make a SEPARATE IGNITION MAP FOR EACH GEAR. This has been done for either safety and/or emissions reasons. However, it limits the power and smoothness of your bike in the first 1/2 turn of the throttle in gears 1 through 4.
They were clever in the design of this timing retarder. It still allows full timing at full throttle. As you shift up through the gears, the amount of throttle needed to access the advance curve decreases, until you make it into 5th gear and then it's gone. You have nice, smooth operation. Wouldn't you like your bike to respond just as smoothly in the lower gears?
That is why I invented the TRE !
I couldn't stand how these particular models ran in traffic. In addition, while going into a curve and closing the throttle in 2nd or 3rd gear the engine would come back with a big jerk when reapplying the throttle. After my TRE installation, gear changing was much smoother.
The TRE will disable the speed limiter on the 2001 GSXR1000 and 2001 GSX1300R. This due to the fact that the ECM does not see the 6th gear ignition map, which has an earlier rev-limiter.
Quick facts about the TRE
The TRE is a direct "plug in" installation to your bike - no cutting or splicing
The TRE has no effect at full throttle
The TRE does have an effect at throttle openings up to 1/2 in gears 1 through 4 at ANY rpm
The TRE will disable the speed limiter on the 2001 GSXR1000 and 2001 GSX1300R
The TRE does NOT affect full throttle power
This has been verified on the dyno as well as on the road under controlled conditions
The TRE has also been tested by Sport Rider Magazine, with rave reviews The TRE is for "race use only"
The TRE does not comply with your warranty
The TRE does not comply with federal emission and/or safety laws.
The TRE will work in all these models:

1998 and up TL1000S (use TRE-003 for 1997 TL1000S)
1998 and up TL1000R
1999 and up GSX1300R
1998 and up GSXR750
2001 and up GSXR600
2001 and up GSXR1000

Några ritningar för att bygga själv.
Köper du en färdig så följer det med Originalkontakter Plug in som dom nämner i texten, vilket är en fördel för den som inte vill göra fattigmans TRE och splitta upp kabelstammen och klippa och klistra i den.

Första bilden är enTRE Relay som Switchar i och ur sig själv = ger en bra tomgång och en ej krånglande neutrallampa.

Bilden bredvid till höger är en vanlig TRE utan switch och en med,vilket man kan slå ifrån vid kallstart och när motorn är någorlunda varm switchar man i TRE.

Den undre bilden bilden är en smart tre med transistor.

På TLR sitter den kontakten man pluggar in TRE på höger sida bakom kåpan precis framför expansionkärlet (den har kabelfärger Svart/Rosa/Blå )

OBS Delar av text och bilder är lånade. och ni kan läsa mer här http://wotid.com/tls/content/category/1/27/57/

Någon som kan säga för TLS åkarna var kontakten sitter och komplitera gärna om jag glömt eller haft för bråttom så det inte stämmer det jag lagt in.

:yoparty Lägg in på förstasidan Liten Putte.Så kan vi hänvisa dit och slipper alla mirakel asmycket effekthöjande TRE modden-frågor (snälla :krama)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top