TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
För er som har en smällande eldsprutande Tl vid gasavslag trots att era packningar och tätningar är korrekta och inte läcker i avgassystemet.

Ta en titt på Pair-valve modden.
Här är en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Not. Ni kommer att märka att ni får tre åtgärder som inte är nämnt i bilden.
1 :a en av slangarna går in på en plastnippel i luftburken.
2:a och att en liten tunn slang från själva "Pair-valve" ventilen den stora tunga aluminiumventilen som slangarna från Emulisionsrören går till på undersidan som även den kan tas bort "pair-valve" ventilen är ej utritad. Detta gäller er som har TLR.

Åtgärd: 1:plugga även plastnippel på luftburken.
2: Plugga även där den tunna slangen går in i det andra spjällhuset.
3: Skruva bort pair-valve ventilen.

Not 2. Det har visat sig att på årsmodeller -00 och -01 att fabriken inte sätter dit det här "systemet" på alla.

Klart
:yoparty
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
För er som har en smällande eldsprutande Tl vid gasavslag trots att era packningar och tätningar är korrekta och inte läcker.

Ta en titt på Pair-valve modden.
Här en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Jag som trodde der räckte med att plugga, ska hela skiten bort?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jag som trodde der räckte med att plugga, ska hela skiten bort?

Vad ska du ha det sittandes där för ?
Visst kan du välja att de sitter kvar men plugga slangen som går in i spjällhuset,och plugga rören vid cylindrarna så nära cylindrarna som möjligt. Annars kan du få problem.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Vad ska du ha det sittandes där för ?

True.

Näää inte alls.

HÄR alla Blåbär TRE =Time Retard Eliminator är INTE en effekthöjande mod.utan en mod. för bättre gasrespons i rullen och en mjukare gång utan en påtaglig on-off effekt på insprutet. Här en förklaring på Engelska.

Citat.


The TRE is a device which allows much better throttle response in the first 4 gears on all EFI Suzuki sportbike models.
What the manufacturer has done is to make a SEPARATE IGNITION MAP FOR EACH GEAR. This has been done for either safety and/or emissions reasons. However, it limits the power and smoothness of your bike in the first 1/2 turn of the throttle in gears 1 through 4.
They were clever in the design of this timing retarder. It still allows full timing at full throttle. As you shift up through the gears, the amount of throttle needed to access the advance curve decreases, until you make it into 5th gear and then it's gone. You have nice, smooth operation. Wouldn't you like your bike to respond just as smoothly in the lower gears?
That is why I invented the TRE !
I couldn't stand how these particular models ran in traffic. In addition, while going into a curve and closing the throttle in 2nd or 3rd gear the engine would come back with a big jerk when reapplying the throttle. After my TRE installation, gear changing was much smoother.
The TRE will disable the speed limiter on the 2001 GSXR1000 and 2001 GSX1300R. This due to the fact that the ECM does not see the 6th gear ignition map, which has an earlier rev-limiter.
Quick facts about the TRE
The TRE is a direct "plug in" installation to your bike - no cutting or splicing
The TRE has no effect at full throttle
The TRE does have an effect at throttle openings up to 1/2 in gears 1 through 4 at ANY rpm
The TRE will disable the speed limiter on the 2001 GSXR1000 and 2001 GSX1300R
The TRE does NOT affect full throttle power
This has been verified on the dyno as well as on the road under controlled conditions
The TRE has also been tested by Sport Rider Magazine, with rave reviews The TRE is for "race use only"
The TRE does not comply with your warranty
The TRE does not comply with federal emission and/or safety laws.
The TRE will work in all these models:

1998 and up TL1000S (use TRE-003 for 1997 TL1000S)
1998 and up TL1000R
1999 and up GSX1300R
1998 and up GSXR750
2001 and up GSXR600
2001 and up GSXR1000

Några ritningar för att bygga själv.
Köper du en färdig så följer det med Originalkontakter Plug in som dom nämner i texten, vilket är en fördel för den som inte vill göra fattigmans TRE och splitta upp kabelstammen och klippa och klistra i den.

Första bilden är enTRE Relay som Switchar i och ur sig själv = ger en bra tomgång och en ej krånglande neutrallampa.

Bilden bredvid till höger är en vanlig TRE utan switch och en med,vilket man kan slå ifrån vid kallstart och när motorn är någorlunda varm switchar man i TRE.

Den undre bilden bilden är en smart tre med transistor.

På TLR sitter den kontakten man pluggar in TRE på höger sida bakom kåpan precis framför expansionkärlet (den har kabelfärger Svart/Rosa/Blå )

OBS Delar av text och bilder är lånade. och ni kan läsa mer här http://wotid.com/tls/content/category/1/27/57/

Någon som kan säga för TLS åkarna var kontakten sitter och komplitera gärna om jag glömt eller haft för bråttom så det inte stämmer det jag lagt in.

:yoparty Lägg in på förstasidan Liten Putte.Så kan vi hänvisa dit och slipper alla mirakel asmycket effekthöjande TRE modden-frågor (snälla :krama)

Behöver jag göra detta innan jag mappar om?
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
För er som har en smällande eldsprutande Tl vid gasavslag trots att era packningar och tätningar är korrekta och inte läcker i avgassystemet.

Ta en titt på Pair-valve modden.
Här är en överskådlig översikt.Ta bort alla rödmarkerade delar och släng i soptunnan och plugga slangen vid den svarta markeringen.Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Är detta en viktig sak att göra eller? tycker det är lite fräkt att smäller lite när man släpper gasen =)

Men vad menar du med att:
Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Finns det någon att köpa för detta eller man gör det själv?
 

Don.T

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
GPZ 1100 unitrak-84,GSX 750f-99 och Tl1000r-00
Däck

Tja
Lämnade in hojen för däckbyte inkl drivpaket.Hade skickat med Metzeler Roadtec Z6 E 190/50 ZR17 men när jag kom hem och tittade på däcket sitter där Michelin 180/55 17 pilot road made in thailand!!!!Sämre-bättre???....ska jag reklamera.Nån stackare åker runt med mitt däck.....och jag har hans!!
M V H Tomas:yoparty
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Tja
Lämnade in hojen för däckbyte inkl drivpaket.Hade skickat med Metzeler Roadtec Z6 E 190/50 ZR17 men när jag kom hem och tittade på däcket sitter där Michelin 180/55 17 pilot road made in thailand!!!!Sämre-bättre???....ska jag reklamera.Nån stackare åker runt med mitt däck.....och jag har hans!!
M V H Tomas:yoparty

Kolla i pappret, det ska vara 190 bak på våra hojar. 180 fungerar också och det ska tydligen gå lite lättare att svänga men vem vill ha 180 bak? :D
Det bästa är att beställa däcken själv från http://www.mcdackonline.com/index.html och sedan lämna in för krängning. Då vet du vad de kostar och vad du får. Jag har gjort det massor med ggr och det är aldrig några problem.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tja
Lämnade in hojen för däckbyte inkl drivpaket.Hade skickat med Metzeler Roadtec Z6 E 190/50 ZR17 men när jag kom hem och tittade på däcket sitter där Michelin 180/55 17 pilot road made in thailand!!!!Sämre-bättre???....ska jag reklamera.Nån stackare åker runt med mitt däck.....och jag har hans!!
M V H Tomas:yoparty
Jag skulle åka tillbaka, jag har riktigt dåligt förtroende för det däcket i blötan. Michelin har betydligt bättre våtgrepp.
Kika vad dom kostar oxå så är det säkert skillnad.

Sen 180 eller 190 spelar ingen roll. Båda passar på fälgen o båda snurrar.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Är detta en viktig sak att göra eller? tycker det är lite fräkt att smäller lite när man släpper gasen =)

Men vad menar du med att:
Emulitionsrören vid cylindrarna tas bort och en "bricka" med tätnig skall ersätta rören istället.

Finns det någon att köpa för detta eller man gör det själv?

Fräckt ??? Du bränner ut ljuddämparullen ganska fort i ljuddämparna när isoleringen brinner.Har du dessutom burkar i kolfiber går det fort hål i dom med,kolfiber brinner det med.
Jag har inte sett något om mekaniska skador i motorn men jag kan tänka mig att tempen på utblåssidan på topparna kan få en så kallad "warm spot" vilket inte är bra för avgasventilerna i sikt. Det är en teori och en tanke från *ÅKE*

Det fanns i alla fall brickor att köpa från USA och möjligen här med men jag har ingen länk till det numer.Men det är inte konstigare än att man ritar av fästet/flänsen från rören och tillverkar själv i en 5 mm plåt duralaluminium och skär ut en packning i ett packningsmaterial som tål värme och skruvar dit på cylindrarna.
:yoparty
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är detta något vättigt?
Och Passar den utan att man skall göra massa saker?
http://cgi.ebay.co.uk/suzuki-TL1000...arts?hash=item3a4ff8cec8&_trksid=p3286.c0.m14

Hur bra som helst, den där har ju för bövelen ride-height justering också. TJÖÖP.

Edit: Iofs så undrar jag om den där bilden verkligen är på en TLR dämpare... har inte hört tidigare att den ska ha ride-height justering, min har det inte och jag har inte sett nån annan som har det heller. Dessutom är det fler detaljer som skiljer mot min och andras som jag sett. Det finns gruppköp för Bitubo på TLZ, jag skulle hakat på där istället.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Är det de två som går från luftburkens båda hörn. har du en bild på dessa?

Inte luftburken.
Det sitter ett svart metallrör med fästet inskruvat i cylindern både på cylinder 1 & 2 under eller lite vid sidan om avgasutsläppet där avgasröret är fastskruvat i cylindern.Det är dom man tar bort och ersätter med "brickan/tätningen"
:yoparty
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
True.



Behöver jag göra detta innan jag mappar om?

Jag är lite osäker på det,men generellt så borde det vara så.
När jag hjälpte Hocke en tidigare medlem,så ville han som mappade hans TLS att TRE skulle vara inkopplat först.Han skulle ha TRE modden gjord i vilket fall.

Det är ju inte ett måste att ha TRE för att kunna bänka/mappa om.

Men om du sätter dit det efteråt ?,där törs jag inte yttra mig om hur resultatet blir av det,och hur mycket "sämre" det kan bli så du känner av det eller att motorn inte går som den ska.
Prata med mappkillen som gör jobbet.
:yoparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag är lite osäker på det,men generellt så borde det vara så.
När jag hjälpte Hocke en tidigare medlem,så ville han som mappade hans TLS att TRE skulle vara inkopplat först.Han skulle ha TRE modden gjord i vilket fall.

Det är ju inte ett måste att ha TRE för att kunna bänka/mappa om.

Men om du sätter dit det efteråt ?,där törs jag inte yttra mig om hur resultatet blir av det,och hur mycket "sämre" det kan bli så du känner av det eller att motorn inte går som den ska.
Prata med mappkillen som gör jobbet.
:yoparty
Skillnaden är att med TRE kör man alltid på samma insprutningskarta, så att om man bänkar på någon annan växel än den som TRE'n är inställd för (5'an eller 6'an) så kan justeringen ändras efter montering av TRE.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Hur bra som helst, den där har ju för bövelen ride-height justering också. TJÖÖP.

Edit: Iofs så undrar jag om den där bilden verkligen är på en TLR dämpare... har inte hört tidigare att den ska ha ride-height justering, min har det inte och jag har inte sett nån annan som har det heller. Dessutom är det fler detaljer som skiljer mot min och andras som jag sett. Det finns gruppköp för Bitubo på TLZ, jag skulle hakat på där istället.

har inte råd.
skall lägga pengar på att ställa hojen i bänk istället. är något som inte stämmer med den. blir i frånkörd av en TLR som har, slipon och Tre :S även om jag väger 30kg mer så borde jag inte bli det väl.
Jag har ju: slipon, 1/5 rifelmans, pcII, kn med moddadluftburk. 17/40 drev.
måste iallafall få spjällen synkade och en ordentlig TPS.
för när man kollar på den filmen när man gör TPS så när han har gjort klart den så drar han "chocken" och så säger han något om det.
Men när jag drar min chock så går min vi säger upp till 4k rpm och sen ner till 2k rpm och håller på så. går jätte ostadigt.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Inte luftburken.
Det sitter ett svart metallrör med fästet inskruvat i cylindern både på cylinder 1 & 2 under eller lite vid sidan om avgasutsläppet där avgasröret är fastskruvat i cylindern.Det är dom man tar bort och ersätter med "brickan/tätningen"
:yoparty

var får man tag i den Brickan?
har sett på TLplanet en som gjorde detta. men hittar inte det igen,

någon som vet vad Grunding moden är?
http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=30292
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Skillnaden är att med TRE kör man alltid på samma insprutningskarta, så att om man bänkar på någon annan växel än den som TRE'n är inställd för (5'an eller 6'an) så kan justeringen ändras efter montering av TRE.

Ja logisk uteslutning,kör man med 15 ohm´s kartan och mappar in den på det så ändras värdena i PC på de övriga ohmén. Men hur mycket märker man av det.
Det är ju som att ha en hoj som är mappad med tre och sen slår ifrån den (om man har en med brytare vill säga) under färd,går motorn risigt och Air-fuel värdena eskalerar till varningsgränserna på växel 1-4 ?

Någon som vet det ?

var får man tag i den Brickan?
har sett på TLplanet en som gjorde detta. men hittar inte det igen,

någon som vet vad Grunding moden är?
http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=30292

Man gör den själv med en bågfil,en fil,borr och en borrmaskin .Köper packningsmaterial på närmaste butik som sysslar med sånt. kanske Kuntze eller biltema. Jag köpte inte mina och har inga länkar till att köpa en sån enkel grej.

:yoparty
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ja logisk uteslutning,kör man med 15 ohm´s kartan och mappar in den på det så ändras värdena i PC på de övriga ohmén. Men hur mycket märker man av det.
Det är ju som att ha en hoj som är mappad med tre och sen slår ifrån den (om man har en med brytare vill säga) under färd,går motorn risigt och Air-fuel värdena eskalerar till varningsgränserna på växel 1-4 ?

Någon som vet det ?



Man gör den själv med en bågfil,en fil,borr och en borrmaskin .Köper packningsmaterial på närmaste butik som sysslar med sånt. kanske Kuntze eller biltema. Jag köpte inte mina och har inga länkar till att köpa en sån enkel grej.

:yoparty

Okej. får väll göra på jobb då.
Fast det låter kul med knallen =)
annars är länk här
http://www.krisnett.com/product_info.php?cPath=24&products_id=29
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top