Jag gör ett par försök att svara vad jag kan på några av dina frågor. Andra kan förhoppningsvis stämma in och komplettera.
1. Beror mest på stil och smak.
Annars är hojen bra i stadstrafik om den är korrekt justerad. En twin är känslig för justering av insprutning och sådant, men fixar man bara det har man en bottenstark trevlig gathoj.
2. Jag skulle nog rekommendera att köpa TLS 99+, då är barnsjukdomarna fixade. TLR är väl samma från 98 har jag för mig.
3. Se 2, annars är väl lägre miltal att föredra som med alla maskiner. Finns ingen "magisk gräns" för när allt rasar. Kolla in vad du kan som lager och TLS'ens ramsprickor, och allt sånt så har du gjort vad du kan. Har noll koll på serviceintervall då jag gör allt själv. Motorn dör fort vid bakhjulsåka så en stunt-TL är inget att ha.
4. Min drar 0.65-0.70 beroende på. Har sällan fått den över 0.75, men lyckats snålåka på höga 0.5'or.
5. För egen del har Trygg Hansa varit billigast med 5400:-/helår helförs. Jag är 33, bor i Uppsala och har en TLS -97.
Lycka till!
(HEHE JAG TROR INTE ATT NÅGON IGENTLIGEN VAR INTRESSERAD AV DETTA INLÄGG)
Äntligen....
Få höra fortsättningen, vill ha mer MERMER MER
MER!!!!!
Ni e fan inte kloka.... men om detta utvecklade sig till en
dokusåpa pga vår lilla debatt så vet i alla fall JAG vem som får
rollen som den storögda blondinen med alla tre hjärncellerna i sina
upppumpade silikonbröst som hamnar i konflikt med alla pga
sin inställning till resten av Världen.......
Jag känner att ett Darwin award är på väg till någon i tråden.....
R
Tjenare robster,
Menar INTE kamdrevet utan kamkedjedrevets "bussning, lagring" en bronsaktig en som sitter I drevet och runt axeln som håller drevetet när allt är monterat.
http://img153.imagevenue.com/img.php?image=35347_SNV30002_122_975lo.JPG
Där har jag en bild, detdär ser inte riktigt frabriksnytt ut, man känner inte ens oljekanalen längre.
Nu bär de av till fjälls och lite flugfiske tittar kanske in ikväll om jag kommer över en dator! Hare gött
Tusen tack, fler som har åsikter och värdefullt vetande? Jag är ruskigt sugen på en nu...
4. Min drar 0.65-0.70 beroende på. Har sällan fått den över 0.75, men lyckats snålåka på höga 0.5'or.
Äntligen....
Få höra fortsättningen, vill ha mer MERMER MER
MER!!!!!
Hoppla.... se vad som händer här då!
Som det var så var det ingen här i tråden som visste vem det var
som hade "lurat" någon med en trasig TLR så jag fick jobba 64 timmar för
att få den hel igen efter fullständig total missskötsel......
Det var bara jag och en till som visste det och ingen har hängt ut
dig på sporthoj med ditt nick.... så grattis till att du hängde ut dig
själv till allmänhetens bedömning om du har gjort rätt eller fel!
Som jag har skrivit till dig så tycker jag att du har uppfyllt din åtagande
som säljare, att hojen sedan var brutalt missskött av dig eller annan person är inte min sak att avgöra "vems fel det var "men förvänta dig inget
medlidande i denna tråden för att någon är arg på dig för affären med den trasiga TLR:en!!
Upprepar än en gång... du har inte blivit uthängd här förrän nu
när du gjorde det själv......
Lycka till!
R
Tjena Danne
Jag har tänkt mig att hoppa ner i TL-träsket så snart jag har blivit av med streetfightern. Efter att ha läst igenom båda trådarna och köpguiderna så har jag ändå lite funderingar som jag hoppas att ni veteraner kan hjälpa till med.
Jag är absolut inte en veteran som har hundra koll på allt mekaniskt men jag skall ge en bild av mitt ägande av TLR.
1: S eller R?
Ja jag vet att det är en fråga om tycke och smak men min fundering är hur stor skillnaden är i körställning? Hur funkar en R at köra i hyffsat lagliga hastigheter (well...) ? Märker man skillnad i motorkraft eller går det på ett ut? Hur är de att köra i stadstrafik (både körställning, ryckighet och manöverbarhet)?
Jag provkörde polarens tls-97 och min TLR-99 och jag tycker att skillnaden är minimal.
3: Underhåll och miltal?
Ska man akta sig för modeller med fler än x tusen mil på mätaren eller är det lugnt så länge de är servade ordentligt? Jag har precis byggt färdigt en streetfighter så jag är inte så mekningssugen för tillfället. Därför vill jag helst ha en hoj som det räcker att vrida om nyckeln på (och lämna in på service när det är dags). Är det mycket skruva eller är de som gamla gsxr-motorerna som mer eller mindre tuffar på tills man aktivt misshandlar dem? Vad är serviceintervallerna och vad brukar det kosta?
Kolla gärna hemsidan www.radiopowerhouse.se/tl1000r/index.html där har du lite priser på det mesta som jag bytat i hojjen för att jag inte var vaksam ordentligt på hur den var skött och vilka varningssignaler den borde gett mig igentligen. Kolla igenom den ordentligt. Du som har meckvana borde ju känna till det mesta av standardservicen som måste göras på hojjen.
5: Försäkring?
Något speciellt bolag att rekommendera? Vad betalar ni? Stor skillnad i försäkringskostnad mellan årsmodeller och S och R?
Jag betalar 5700 efter skattehöjningen halv helår 29 plus och bor i Helsingborg. (Trygghansa)
Jag har haft svårt att bestämma mig tidigare vilken hoj jag skall tycka om och kört cbr triumph och hornet samt tillern. Men JAG har hittat rätt och älskar denna hojjen. Den är rå och våldsam och viktigast MACHO eftersom att jag kan vara ganska feminin
Plus alla kul tiller människor du lär känna på vägen.
Hyvvens killar allihopa (nästan)
Gäller det både sittställning och motor? Ingen skillnad på kurviga vägar? Tourande på motorväg?
Tyckte själv inte det var någon större skillnad men jag personligen gillar att gömma mig som en fegis bakom kåpan! men jag tror att det handlar om personlig smak
Jag har läst om ditt öde här i tråden och lika mycket som jag lider med dig är jag rädd för att hamna i samma sitts, därav alla jobbiga frågor.
Så duktig på att meka är jag inte, jag har inte gjort några svåra grejer (läs: öppnat motorn). Alla hojar jag har haft tidigare har varit så gamla så det har inte riktigt funnits ordentliga serviceböcker. Det skulle vara skönt att inte behöva bry sig så mycket utan bara tänka att "ok, nu har den gått 2400 mil, då är det dags för den fördefinierade servicen.".
Det är då själva f-n att man ska behöva bo i Götet, jag kommer som billigast undan med ca 8100 halv/hel hos TH och jag är numera 30-plussare.
Bor man centralt så får man pröjsa mer jag bor på landet och räknar med att den rasar i pris för mig dom kommande 2 åren
Det låter ju jämrans bra, jag har inte kört med kåpor tidigare och är därför lite orolig att det är något jag inte ska gilla med tanke på körställning och hanterbarhet. Men som sagt var, efter den här tråden och lite längre (blåsiga) körningar utan kåpa har jag konverterat tror jag...
Med risk för att göra bort mig: De här har jag kollat på på Blocket, vad tror ni om dem? Någon här som äger någon av dem till och med? Några åsikter om dem?
http://www.blocket.se/vi/12910038.htm?ca=15_s Denna såg schysst ut och jag undrar om det inte är någon här inne som vet vem den är.http://www.blocket.se/vi/12668806.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/12972488.htm?ca=15_s Den här blir man nästan kåt på! suck handla denna och bli min bästa vän Tack för all hjälp, snart kanske jag får leka med er tuffingar på riktigt!
Lycka till Danne! Och fråga mycket här inne om du behöver hjälp och gärna känner du någon som kan tl så ta med dom till ett eventuellt köp
Andy
När jag köppte Tlr-n, så sa förra ägaren att servicen har följts mm.
Och när man ser skicket på den så kan man ju inte misstro det har själv blivit lurad så varför ska jag då inte skriva det här, har inget och dölja, eller att vara rädd att någon skriver på en egen sida om saker som inte stämmer till 100%. Är bara glad att det gick att åtgärda TLR-n. Tack själv du verkar vara en guru på att vara Tl mekaniker
*REST MY CASE*
Andy
Kolla gärna hemsidan www.radiopowerhouse.se/tl1000r/index.html där har du lite priser på det mesta som jag bytat i hojjen för att jag inte var vaksam ordentligt på hur den var skött och vilka varningssignaler den borde gett mig igentligen. Kolla igenom den ordentligt. Du som har meckvana borde ju känna till det mesta av standardservicen som måste göras på hojjen.
Ni e fan inte kloka.... men om detta utvecklade sig till en
dokusåpa pga vår lilla debatt så vet i alla fall JAG vem som får
rollen som den storögda blondinen med alla tre hjärncellerna i sina
upppumpade silikonbröst som hamnar i konflikt med alla pga
sin inställning till resten av Världen.......
Jag känner att ett Darwin award är på väg till någon i tråden.....
R
HEHE.... Jag bjuder på en striptease!!!!
Andreas glider upp på tanken på min FINA Tiller... Gnider boratkostymen in Turtlewax hårt och skoningslöst för att sedan börja vaxa tanken.....
Glöm inte brylkrämen iform av gammal gammal bromsvätska....
Räcker det ricken
Eller skall jag få resten av tråden att spy
Rubbaduck
Det är då själva f-n att man ska behöva bo i Götet, jag kommer som billigast undan med ca 8100 halv/hel hos TH och jag är numera 30-plussare.
/Danne
Halloj!
Jag har tänkt mig att hoppa ner i TL-träsket så snart jag har blivit av med streetfightern. Efter att ha läst igenom båda trådarna och köpguiderna så har jag ändå lite funderingar som jag hoppas att ni veteraner kan hjälpa till med.
1: S eller R?
2: Årsmodeller att undvika?
Jag har förstått att man vill se till att vissa moddar är gjorda om man ska köpa -97 års S eller -98 års R men om de är gjorda är det inga problem eller? Ska jag undvika de årsmodellerna helt och hållet om jag vill vara problemfri?
3: Underhåll och miltal?
4: Förbrukning?
5: Försäkring?
Något speciellt bolag att rekommendera? Vad betalar ni? Stor skillnad i försäkringskostnad mellan årsmodeller och S och R?
Jag pröjsar 5400 halv/helår, Salusansvar, är 20 år och bor i Skövde (mitt i stan). Borde vara rejält billigare om man är över 30. Eller?
Denna är numera min.
http://www.blocket.se/vi/12668806.htm?ca=15_s
//Anton
Btw Peter - jag har kanske en kopplingskåpa till salu. Det är dock en 97'a om jag inte minns fel, men lyckas du inte få till din kåpa så kanske jag kan hjälpa dig.
Dock kom jag på följande, Rifleman på TLZ hade en howto över hur man kunde fixa en läckande kopplingskåpa. Hittade den här:
http://www.tlzone.net/forums/frequent-tl-mods/66337-why-97-s-clutch-covers-leak-how-fix-them.html
Kolla in den först, för det är en billig fix.
...Btw Peter - jag har kanske en kopplingskåpa till salu....
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |