TL-tråden - v2 !

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag beställde Barnett kopplingsfjädrar. De gjorde susen. Kör på Shell Advance olja. Och alla tendenser till slir är borta.

Någon som skulle kunna tänka sig att skriva några rader om hur ett sådant kopplingsfjäder byte går till? Jag har förstått att man inte behöver tömma hojen på olja, men har ni några tipps på själva operationen? Vet inte ens på vilken sida av motorn jag ska gå in... :gnissla
/Thelinski
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

2. En betydande ökning i antalet baktändningar (avgasknallar) polaren tycker att det är rätt fränt när det smäller och lever om men jag tycker det är rätt irriterande.

Förutom det klara faktum att din bränsleblandning har blivit lite snål nu när du fått ökat luftflöde (K&N och burkar) så burkar nästan alltid avgasknallar bero på ett läckage i avgassystemet. Oftast beror det på att packningen där avgassystemet fäster mot röret från bakre cylindern har gått sönder. Det verkar som om det är stora belastningar och rörelser i den skarven så att packningarna inte håller.

Oavsett var läckaget är så brukar avgasknallarna då orsakas av att fräsch luft dras in i systemet och ger syre åt oförbränt bränsle att återantändas, vilket ger en knall. Ser coolt ut med flames, men är lite irriterande i längden. Jag fick onda ögat av de som låg bakom mig vid inbromsningar på bana. :D

3117801 Någon som skulle kunna tänka sig att skriva några rader om hur ett sådant kopplingsfjäder byte går till? Jag har förstått att man inte behöver tömma hojen på olja, men har ni några tipps på själva operationen? Vet inte ens på vilken sida av motorn jag ska gå in... :gnissla
/Thelinski
1. Ställ hojen på stödet på ett plant underlag.
2. Lossa de bultar som sitter runt yttersta runda plastkåpan på motorns högra sida. Har den klibbat fast lite, knacka lätt med plastskaft på en mejsel/hammare eller nåt så lossnar den. Nu ska du se kopplingsplattan.
3. Lossa bultarna till fjädrarna som du ser rakt framför dig. Ta dem en och en och skruva bort bulten, plocka ur fjädern, sätt dit nya fjädern och skruva tillbaks bulten. (Skulle distansen (eller foten) som bulten sitter i följa med ut är det bara att lossa den från bulten och skruva tillbaks den i kopplingen innan du sätter dit fjäder och bult igen.)
4. Kontrolldra bultarna (kolla åtdragningsmoment i manualen du kan ladda ner från "Rickens köpguide". Länk i trådens första post.)
5. Sätt tillbaks plastkåpan och korsdra tillbaks bultarna. OBS!! Kontrollera åtdragningsmomentet så att du INTE drar dem för hårt - det kan skada kåpan.
6. Kör. :tummenupp
 
Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Vafan, den skulle ju jag köpa ju! :huvet
Hoppas du blir kanonnöjd med den! Vad har hänt med Yoshi-burkarna (tittar på din avatar)?

/Danne

Har funkat fint hittills, bytt avgaspackningen bakom bakre cylindern samt lite ny plast, framskärm och undertail.
Den ena yoshiburken hade ett stort hål på undersidan och den andra hade lossat kring främre flänsen så hojen såg skelögd ut bakifrån. De får agera bokstöd tills jag hittat (får råd) ett par rostfria eller titanburkar.

//Anton
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(

1. Ställ hojen på stödet på ett plant underlag.
2. Lossa de bultar som sitter runt yttersta runda plastkåpan på motorns högra sida. Har den klibbat fast lite, knacka lätt med plastskaft på en mejsel/hammare eller nåt så lossnar den. Nu ska du se kopplingsplattan.
3. Lossa bultarna till fjädrarna som du ser rakt framför dig. Ta dem en och en och skruva bort bulten, plocka ur fjädern, sätt dit nya fjädern och skruva tillbaks bulten. (Skulle distansen (eller foten) som bulten sitter i följa med ut är det bara att lossa den från bulten och skruva tillbaks den i kopplingen innan du sätter dit fjäder och bult igen.)
4. Kontrolldra bultarna (kolla åtdragningsmoment i manualen du kan ladda ner från "Rickens köpguide". Länk i trådens första post.)
5. Sätt tillbaks plastkåpan och korsdra tillbaks bultarna. OBS!! Kontrollera åtdragningsmomentet så att du INTE drar dem för hårt - det kan skada kåpan.
6. Kör. :tummenupp

Tack så mycket, 2 frågor bara:
1. Jag har inga avanserade verktyg så det är omöjligt att kolla åtdragningsmoment, det går inte att använda sunt förnuft istället? :)
2. När det gäller den "runda plastkåpan", har jag ringat in korrekt?

Tusen tack!
 

Bifogat

  • högersidan.JPG
    högersidan.JPG
    42.1 KB · Visningar: 58

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du har rätt kåpa, 8mm hylsa på den, 10mm på den inre, den inre ska dras med 10Nm har jag för mig.

Om du drar försiktigt så går det ju, 10Nm är inte mycket, ner i botten och sen lite till. Men dra inte av nåt...
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Du har rätt kåpa, 8mm hylsa på den, 10mm på den inre, den inre ska dras med 10Nm har jag för mig.
Om du drar försiktigt så går det ju, 10Nm är inte mycket, ner i botten och sen lite till. Men dra inte av nåt...

Tack så mycket!
Nu gäller det bara att få tag på fjädrarna, ringde till www.roffesmotor.se och de var slut, kommer in först om 1 1/2 - 2 månader... Om någon av er ha 5 sådana fjädrar liggande så hör av er, ska fortsätta ringa runt, med lite tur kanske MC-varuhustet, AVA eller dinMC har något...
/Thelinski
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Du har rätt kåpa, 8mm hylsa på den, 10mm på den inre, den inre ska dras med 10Nm har jag för mig.

Om du drar försiktigt så går det ju, 10Nm är inte mycket, ner i botten och sen lite till. Men dra inte av nåt...

Jag lyckades att dra en av dom inre bultarna, inget roligt. Tog 1 månad o få reservdelar.

Efter det skaffade jag 3 momentnycklar (5-25, 20-110 och 80-210)
Köpte dom på Bauhause(stavning?) för en rimlig peng. Fyller sin funktion.

Nu mera drar jag ALLT med moment, ok kanske inte kåpskruvar men allt annat.
 
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
Min TLS går dåligt, men endast när den inte körts på ett par veckor. När man startar den så går den bra, tills den nått arbetstemp, då börjar den gå dåligt = ingen tomgång, avgassmällar, orkeslös. Efter ett tag går det till sig och den går bra så länge den inte får stå still länge igen. Vad kan detta bero på?
 

Slevin

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
zx10r -06, XR600 -87
Min TLS går dåligt, men endast när den inte körts på ett par veckor. När man startar den så går den bra, tills den nått arbetstemp, då börjar den gå dåligt = ingen tomgång, avgassmällar, orkeslös. Efter ett tag går det till sig och den går bra så länge den inte får stå still länge igen. Vad kan detta bero på?

går den på en cylinder bara? för precis sådär uppförde sig min TL och det var tändkabeln som hade börjat glappa in i tändhatten...gick bra ibland sen skit osv. det är ju iaf lätt att kolla upp....
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du har rätt kåpa, 8mm hylsa på den, 10mm på den inre, den inre ska dras med 10Nm har jag för mig.

Om du drar försiktigt så går det ju, 10Nm är inte mycket, ner i botten och sen lite till. Men dra inte av nåt...


Med viss erfarenhet av den kåpan på sistone :huvet ;

I manualen så står det att den yttre kopplingskåpan skall dras "securely", och något moment anges inte (vad jag kunde hitta).
Efter diverse råd så valde jag att dra först med 6Nm, vilket gjorde den tät, utom där jag hade en skada, så det räcker nog för er med hela kåpor.
Slutligen drog jag den med 8Nm, och man behöver inte dra hårdare för att den ska sitta kvar o va tät...

För hand med känsla, visst, men va du än gör, dra inte för hårt...:pangihuve
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3117892 Tack så mycket!
Nu gäller det bara att få tag på fjädrarna, ringde till www.roffesmotor.se och de var slut, kommer in först om 1 1/2 - 2 månader... Om någon av er ha 5 sådana fjädrar liggande så hör av er, ska fortsätta ringa runt, med lite tur kanske MC-varuhustet, AVA eller dinMC har något...
/Thelinski
Jag messade precis Sean på TLZ och frågade om han hinner lägga på ett till paket Barnettfjädrar åt mig. Jag har precis beställt några kit åt mig och ett par till här på SH. Har han inte hunnit skicka dem så köper jag ett kit extra som du får köpa sen, det lär vara här på en vecka i så fall och kosta ca 130:-, annars får du messa honom på TLZ och köpa ett kit själv.

Jag pm'ar dig när jag fått svar.

Med viss erfarenhet av den kåpan på sistone :huvet ;

I manualen så står det att den yttre kopplingskåpan skall dras "securely", och något moment anges inte (vad jag kunde hitta).
Efter diverse råd så valde jag att dra först med 6Nm, vilket gjorde den tät, utom där jag hade en skada, så det räcker nog för er med hela kåpor.
Slutligen drog jag den med 8Nm, och man behöver inte dra hårdare för att den ska sitta kvar o va tät...

För hand med känsla, visst, men va du än gör, dra inte för hårt...:pangihuve

Kollade manualen och hittade momentet 11Nm för motorkåpor med M6-bultar. Det kan nog passa ganska bra även för plastkåpan, åtminstone som maxmoment. Se bara till att korsdra den och gärna med stigande moment - först ett varv med 5Nm sen ett avslutande med 10Nm. Typ.

3117906 Min TLS går dåligt, men endast när den inte körts på ett par veckor. När man startar den så går den bra, tills den nått arbetstemp, då börjar den gå dåligt = ingen tomgång, avgassmällar, orkeslös. Efter ett tag går det till sig och den går bra så länge den inte får stå still länge igen. Vad kan detta bero på?
[gissa]
En gissning är skitig tank/soppa... När den står still så sjunker allt skit till botten och sen sörplar hojen in det, alternativt att det täpper till filtret. När hojen är kall så kör ECU'n en kall-karta för insprutningen som ger lite mer soppa, när sen varm-kartan som är lite snålare kickar in så kanske det blir för snålt.
När du kört ett tag och skvalpat runt skiten i tanken så går den bättre.
[/gissa]

Du kan ju faktiskt ta och tippa upp tanken och tömma den. Se hur soppan ser ut.
 
Last edited:

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Ja jäklar,i vinter kommer ni att få många långa och antagligen helt onödiga frågor från en nybliven TLS-ägare. Ända sedan den där lyckliga dagen då A-kortet ramlade ur cornflakespaketet har jag velat haft en tls. Tyvärr har ett sommarstugebygge satt djupa sår i plånboken och en liten Bandit 600 införskaffades därför som substitut. Denna har fått stå ut med flera raseriutbrott från ägaren p.g.a bristen på vridmoment och har trots ideliga välmenade uppmuntringar enbart trivts från 8000 rpm och uppåt :mad:

Men nu dök möjligheten att förvärva en fin 97: as TLS upp. Utrustad med ART- bolton, G-pack, TFI, BMC-luftfilter, Barnett-fjädrar och strax över 2000 mil på mätaren gjorde den att jag i fredags kl 12 lämnade Östersund för en tripp 40 mil söderut. Väl i Gävle droppades damen av på IKEA och hojen hämtades upp med släp för åka 45 mil tillbaka till brorsans garage (damen fick också följa med tillbaka). 03.00 fick så skinkorna kliva upp ur V40T4:ans värdelösa stolar :arsele

Så då borde ju allt vara frid och fröjd? Självklart :tummenupp Bara det att ett extra tillbehör på just det här exemplaret är den där sprickan i motorblocket som tydligen tagit på sig uppgiften att sprida olja över vägen :va
Mellan utgående axel och "kopplingspinnen" har det av någon anledning uppkommit en spricka. Under helgen har flertalet förståsigpåare stått bredvid hojen och synat, klämt, lyssnat, nickat, hummat och provkört utan att komma på vad som orsakat detta. Hojen går kanonbra, har inga oljud eller vibrationer för sig som inte skall vara där så "mysteriet med den oförklarliga sprickan" kvarstår. Förra ägaren säger att han bara körde när den uppkom och jag tror på honom så det vetif-an vad som orsakat detta. Men ljuset i tunneln finns där, till veckan kommer ett "nytt" block från AndreasH och sedan har jag ett alldeles förträffligt vinterpyssel/pussel att hålla på med :D

Jag välkomnar mig själv till denna tråd :pannkyss och ser fram mot framtida lyckönskningar och smädelser från trådens invånare :Bugar / Ralf
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Välkommen på dig, är det du som har åkt röd Bandit 600? Jobbar Kring Solectron någerst?

Nej, jag åker/har snart åkt klart en svart Bandit N som i år blev mörkgrå med kopparstripes. Jag har varit så less på skurken att jag knappt åkt något i år, kanske hunnit med 200 mil. Jag borde skämmas ta mig fan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3119603 Nej, jag åker/har snart åkt klart en svart Bandit N som i år blev mörkgrå med kopparstripes. Jag har varit så less på skurken att jag knappt åkt något i år, kanske hunnit med 200 mil. Jag borde skämmas ta mig fan.
Ok, då var det nån annan.

Lycka till med hojen nu då!
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Jahapps, nyreggad på detta forum då. Fick ett ryck/30årskris/allt möjligt och bestämde mig för att testa det här med tvåhjulingar.
Twintorsk och ute efter något som jag inte kommer tröttna på innan jag får lappen så började jag väldigt snart snegla på tls.
Större delen av utrustningen införskaffad och ansökan om körkortstillstånd inskickad idag.
Lånet kom även det in på kontot idag så nu är det impulsköpsdax.

Kan inte sluta snegla på denna skapelse: http://www.blocket.se/vi/13012133.htm?ca=11_s
En vän till mig hade tidigare en tlr så han ska få följa med och syna den i sömmarna. Klockan är tyvärr lite för mycket nu för att åka och testa :)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
2 frågor!

1. Skiljer det på TL1000S kamaxel och TL1000R kamaxel?

2. Passar TL1000S/TL1000R kamaxel i en SV1000S?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Bara för att Putteliten är så jäkla tjatig....o jag var utråkad....

:hihi

Målinriktad heter det... :rolleyes:

Det bidde en svets till.... denna gång en sådan dyr fan som jag ville
ha ifrån början med AC/DC o möjlighet för aluminiumsvetsning allt för
att tillfredställa Puttelitens drömmar.......


Jäkligt speciellt med aluminiumsvetsning.. men kul!

Nöjd... Putte?

R

:nicka :nicka :krama

Fet coolt Robban! :tummenupp :)

Putte springer genast och köper lite 1,5mm alu plåt och börjar banka ihop lite bitar som du kan svetsar till en tank... :hihi
(skoja bara)

Med massor med tur så bor jag väll ännu närmre dig om ett år eller 2. :)

Vilket födde en liten idé! Hmm hmm. Det kan nog bli en kul happening om några år. Tål att funderas på :nicka :D
Se nu bara till att ni "järngänget" inte säljer era Tillers/Tillisar


:hej
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Mappning före och efter TRE

Om jag mappar hojen med PC, och efteråt monterar en TRE, påverkar det effekten av mappningen negativt?

PP
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top