TL-tråden - v2 !

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
TL1000S
Om jag mappar hojen med PC, och efteråt monterar en TRE, påverkar det effekten av mappningen negativt?

PP

Enkelt svar... nej....

Men man skall skilja på mappning och bromsbänkskörning.

Ofta när man kör hojen i bänk så kör man hojen
på femmans eller sexans växel.

( Samma växel som man lurar ECU:n att hojen är i hela tiden med TRE:n )

Så värdena som man får ut, effekt eller A/F värden är baserade
på just den växeln som man använder.

Mappning med Powercommander är inte växel relaterat utan är
samma för alla växlar men sedan så styr ECU:n över på vissa parametrar
i vissa växlar. Det är detta man kommer undan med en TRE, då har du samma
parametrar på alla växlar eftersom ECU:n tror att hojen är i femmans eller sexans växel hela tiden.

Så det spelar ingen roll eftersom värdena som du får ut av en bromsning ändå
baserar sig på en av dom höga växlarna eftersom det inte går att mappa PC:n på olika växlar utan det är samma mappning.

Så fortfarande enkelt svar... nej! :D

( Med värsta Djungelbokrösten... )

Hoppas att du har förstått?

R

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
FI lampa??

Tjena!!
Har ett litet problem, min FI lampa börjar lysa titt som tätt :va .
Är det nån som har samma problem?
Det började efter jag hade lämnat in min pc3:a för mappning.

Mvh Thommy

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Enkelt svar... nej....

Men man skall skilja på mappning och bromsbänkskörning....
fortfarande enkelt svar... nej! :D

( Med värsta Djungelbokrösten... )

Hoppas att du har förstått?

R

UPPFATTAT! :D Tack för det, och nu till nästa fiffiga fråga (Ger 5 poäng);

Om en hoj har 98:ans termostat, och den håller tempen på max 82 grader vid normal körning (o va f-n e normalt :tungan ), och så mappar och bromsbänkar jag hojen så.
Sen byter jag termomstat till en som håller 90 grader, blir det tok då? (Mao var går gränsen för kall/varmmappning)

PP

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
3121152 Tjena!!

Mvh Thommy
Du ska brygga dealer-switchen som sitter bak under kutsen. (Nån R-nörrd som kan berätta mer exakt?) Det är en vit honkontakt med fyra stift men bara två anslutna, kortslut mellan dem (med typ gem, kabel e.dyl.) så ska du se en kod i fönstret där tempen normalt syns. Normalt läge utan fel har kod c00.

Försök få fram den koden så finns det en sida i rephandboken som beskriver vad som kan vara fel. :tummenupp

3121172 UPPFATTAT! :D Tack för det, och nu till nästa fiffiga fråga (Ger 5 poäng);

Om en hoj har 98:ans termostat, och den håller tempen på max 82 grader vid normal körning (o va f-n e normalt :tungan ), och så mappar och bromsbänkar jag hojen så.
Sen byter jag termomstat till en som håller 90 grader, blir det tok då? (Mao var går gränsen för kall/varmmappning)

PP
Ingen skillnad. Gränsen mellan kall- och varmkarta är 80°C. :tummenupp

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Du ska brygga dealer-switchen som sitter bak under kutsen. (Nån R-nörrd som kan berätta mer exakt?) Det är en vit honkontakt med fyra stift men bara två anslutna, kortslut mellan dem (med typ gem, kabel e.dyl.) så ska du se en kod i fönstret där tempen normalt syns. Normalt läge utan fel har kod c00.

Försök få fram den koden så finns det en sida i rephandboken som beskriver vad som kan vara fel. :tummenupp

Ingen skillnad. Gränsen mellan kall- och varmkarta är 80°C. :tummenupp

Tack. Vilken termostat va det du förslog några sidor tidigare, för att få upp den till arbetstemp ca 90 grader?

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Hoj
X11
Jahapps, nyreggad på detta forum då. Fick ett ryck/30årskris/allt möjligt och bestämde mig för att testa det här med tvåhjulingar.
Twintorsk och ute efter något som jag inte kommer tröttna på innan jag får lappen så började jag väldigt snart snegla på tls.
Större delen av utrustningen införskaffad och ansökan om körkortstillstånd inskickad idag.
Lånet kom även det in på kontot idag så nu är det impulsköpsdax.

Kan inte sluta snegla på denna skapelse: http://www.blocket.se/vi/13012133.htm?ca=11_s
En vän till mig hade tidigare en tlr så han ska få följa med och syna den i sömmarna. Klockan är tyvärr lite för mycket nu för att åka och testa :)

den hojen känner jag igen:va

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
3121327 Tack. Vilken termostat va det du förslog några sidor tidigare, för att få upp den till arbetstemp ca 90 grader?
Nissan Micra / Daihatsu Charade 83-92 ska passa. Man får klippa lite enligt bilden nedan men annars passar den rakt av med samma packning.

thermostat_cut.jpg

3121328 den hojen känner jag igen:va
Din gamla?

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
2 frågor!

1. Skiljer det på TL1000S kamaxel och TL1000R kamaxel?

2. Passar TL1000S/TL1000R kamaxel i en SV1000S?

1. Ja, det skiljer. Det är olika lyft på dem och lite sånt. I övrigt ska det nog bara vara att flytta dem emellan hojarna.

2. Ingen aning... :va Det kan vara så att kammarna passar, men man måste pressa om dekompressor och sånt. Vet inte.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjena!!

Mvh Thommy

Som Octo säger.
Och ett litet najs tipps är att sätta en vipkontakt så att du kan switcha medans motorn/tändningen är på fortfarande.
För jag har för mig att när tändnignen stängs av försvinner c-- informationen.

Jag får c13 lite då och då, men stanna och starta om så försvinner det. Jag har väll glapp i någonstans eller så kläms den vacumslangen lite.

Vissa c-- värden är mindre bra att köra med än andra... ;)

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
måste uppa denna då jag tror att ricken missade den

Äntligen....

Få höra fortsättningen, vill ha mer MERMER MER
MER!!!!! :yoparty :tuttar :arsele

man tar Ricken :trixie och kastar in octo och den där gummiankan:pussa så kan ni :krama eftersom ni inte gillar:tuttar så får ni :slicka varandra i :arsele

gick det för dej nu lapppojken :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är det snart vinter :hihi

Piffar upp minnet lite.

Tagen mitten av oktober förra året...

Tagen_i_gar.jpg

:hihi :hej

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vad fan pojkar, här är man lite mindre aktiv än vanligt ett par dar o då saknar ni mig så mycket att ni måste prata om mig.

Det är kärlek det :D

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Fast, vaffan... Muppsala... Här i södra Sverige lär man väl kunna åka November ut så länge man kan stå ut med lite regn.

Nu får ni sluta deppa över snöbilder ! Om det mot förmodan blir snö o is över fjollträsk så åker skärmarna av och så blir det fulldubb o isracing med Tingeling :yoparty på viken utanför mig!

Eller också får ni i Lappland, vilket är troligare, ploga upp någon tjärn och bjuda upp oss från södra jordklotet så kör vi TL isracingmästerskap med efterfest hos er! :D Vad säger ni? Någon som synar? :arsele

PP

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fast, vaffan... Muppsala... Här i södra Sverige lär man väl kunna åka November ut så länge man kan stå ut med lite regn.

:7peta

Vanligtvis till och med lite i December.
Jag brukar köra året runt med min XR, men en Tiller/Tillis är väll lite vanskligare att ta ut i saltslasket.

Februari bild :rock

DSC00092.jpg

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
3123055 Nu får ni sluta deppa över snöbilder ! Om det mot förmodan blir snö o is över fjollträsk så åker skärmarna av och så blir det fulldubb o isracing med Tingeling :yoparty på viken utanför mig!

Eller också får ni i Lappland, vilket är troligare, ploga upp någon tjärn och bjuda upp oss från södra jordklotet så kör vi TL isracingmästerskap med efterfest hos er! :D Vad säger ni? Någon som synar? :arsele

PP
Jag får väl ta och behålla mina gamla däck och börja skruva in dubb i dem då! :D

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha