TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag får väl ta och behålla mina gamla däck och börja skruva in dubb i dem då! :D

Galningen jag köpte min Tillis av gjorde faktiskt om sin -03 gixxer för ett par år sedan till en isracingmaskin genom att montera riktigt läskiga dubb (läs spikar) o åkte på isen.
Gick utmärkt med grymma nedlägg och en lokal tävling vem som kunde spinna sig ned till vattennivån snabbast...:confused:

Såg riktigt kul ut, men som sagt, man ska ordentligt med is på en sjö först...
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
1. Ja, det skiljer. Det är olika lyft på dem och lite sånt. I övrigt ska det nog bara vara att flytta dem emellan hojarna.

2. Ingen aning... :va Det kan vara så att kammarna passar, men man måste pressa om dekompressor och sånt. Vet inte.

Tack för info, om det är någon av er grabbar som hänger på utländska forum
får ni jättegärna ställa frågan där :)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
MC-Xpress

Har varit där i dag och bänkkört min best... Fick även bort vandringen på tomgången. Avgasknallarna fixade jag med OK:s avgastätningspasta.

Nåväl: 119,45 Hp och 109,95Nm på bakhjulet så jag är rätt nöjd med bara slipon på. Hur gör jag för att slänga upp en bild?
//
Stefan:yoparty

stefan_s
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tack för info, om det är någon av er grabbar som hänger på utländska forum
får ni jättegärna ställa frågan där :)

Jag har för mig frågan var uppe på TLZ för bara några dagar sendan.
Men jag kommer inte ihåg vad svaret var... :rolleyes:

Har varit där i dag och bänkkört min best... Fick även bort vandringen på tomgången. Avgasknallarna fixade jag med OK:s avgastätningspasta.

Nåväl: 119,45 Hp och 109,95Nm på bakhjulet så jag är rätt nöjd med bara slipon på. Hur gör jag för att slänga upp en bild?

//
Stefan:yoparty

www.photobucket.com
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har varit där i dag och bänkkört min best... Fick även bort vandringen på tomgången. Avgasknallarna fixade jag med OK:s avgastätningspasta.

Nåväl: 119,45 Hp och 109,95Nm på bakhjulet så jag är rätt nöjd med bara slipon på. Hur gör jag för att slänga upp en bild?
//
Stefan:yoparty

stefan_s


Vad va anledningen till tomgångsvandringen, o vad gjorde du för att få bort det? Försvann det på kuppen när du täta avgassidan eller?
(Ska pc-mappa o bromsa i morgon...)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3123105 Har varit där i dag och bänkkört min best... Fick även bort vandringen på tomgången. Avgasknallarna fixade jag med OK:s avgastätningspasta.

Nåväl: 119,45 Hp och 109,95Nm på bakhjulet så jag är rätt nöjd med bara slipon på. Hur gör jag för att slänga upp en bild?
//
Stefan:yoparty

stefan_s
Mycket bra resultat. :tummenupp

Ang länka bild. Kopiera texten som du er i fältet "IMG Code - Forums & Bulletin Boards" till höger och klistra bara in i ett mess här:

sc05772c7a.jpg
 

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
ein frågen!

hepp alla ni tappra tl riders...

jag e ute efter ett par mysiga akra pipor till min tiller o tänkte kolla om nån har nått bra tips vart man kan beställa dessa, har kollat runt men lite tips e alltid välkommet.....

OBS.. vet inte om jag bara har en löjlig förkärlek till akrapovic eller vad d e men skulle man kanske kolla lite på yoshi kanske.....(inlägg välkommet ;) )
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Nu fick jag lite ångest här, jag har ju varit väldigt sugen på en tiller fram tills ni visade effekt- och vrid-kurvorna. Min hoj bänkar i dagsläget 151 hk/113 nm på bakhjulet och väger ca 210 kg. Jag tycker den är rapp och trevlig men inte någon okontrollerad best direkt, dvs så värst mycket klenare vill jag nog inte ha. Jag är helt enkelt orolig för att det ska kännas slött med en tiller hur konstigt det än låter. Övertyga mig nu så att jag slipper ångra min pågående religionskonvertering! Ni som har kört sporthojar innan, vad tyckte ni när ni började köra tl?

/Danne, lite lagom velig sådär...
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Hoj i sensommaren. Då var man nygift och allt. Tänkte fira det med att åka lite hoj och märkte att det inte riktigt är som det ska.

Har hört ett knirkande ljud ifrån baken när jag kört den och det har nu blivit värre. I kombination med det tycker jag det verkar som att min Öhlinsdämpare inte känns så harmonisk... den känns jävligt hård helt enkelt.

Slutsats är att jag misstänker att den behövs renoveras.

Då lyder frågorna.. är det någon annan som haft liknande fel? Vad kostar en renovering? Är det någon fara att åka med hojen som det är.. förutom då att den känns stöttig och är lite obehaglig i kurvor.

MVH

Kalle
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Vad va anledningen till tomgångsvandringen, o vad gjorde du för att få bort det? Försvann det på kuppen när du täta avgassidan eller?
(Ska pc-mappa o bromsa i morgon...)

Han körde med Yoshi-box och justerade tomgången med den. Funkar klockrent nu.:tummenupp

Nu sitter man och funderar på vad det skulle ge med PC3 och helsystem:D

Tack för tipset om bilderna Octo!!
//
Stefan
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3123205 Hoj i sensommaren. Då var man nygift och allt. Tänkte fira det med att åka lite hoj och märkte att det inte riktigt är som det ska.

Har hört ett knirkande ljud ifrån baken när jag kört den och det har nu blivit värre. I kombination med det tycker jag det verkar som att min Öhlinsdämpare inte känns så harmonisk... den känns jävligt hård helt enkelt.

Slutsats är att jag misstänker att den behövs renoveras.

Då lyder frågorna.. är det någon annan som haft liknande fel? Vad kostar en renovering? Är det någon fara att åka med hojen som det är.. förutom då att den känns stöttig och är lite obehaglig i kurvor.

MVH

Kalle
Det är nog inte Öhlinaren...
Jag skulle nog satsa min peng på att fjädern (på högra sidan) eller länkaget till den börjar ge upp och kärva ihop. Det har hänt för några och du bör åtminstone försöka smörja upp det rätt snart så att du inte riskerar att styrstången i fjädern nyper... Då blir det Harley-åka. :D

3123202 Nu fick jag lite ångest här, jag har ju varit väldigt sugen på en tiller fram tills ni visade effekt- och vrid-kurvorna. Min hoj bänkar i dagsläget 151 hk/113 nm på bakhjulet och väger ca 210 kg. Jag tycker den är rapp och trevlig men inte någon okontrollerad best direkt, dvs så värst mycket klenare vill jag nog inte ha. Jag är helt enkelt orolig för att det ska kännas slött med en tiller hur konstigt det än låter. Övertyga mig nu så att jag slipper ångra min pågående religionskonvertering! Ni som har kört sporthojar innan, vad tyckte ni när ni började köra tl?

/Danne, lite lagom velig sådär...
Tja... Du kan tex kolla skillnaden i vridmoment/effekt vid 4000rpm eller 7000rpm. Även om TL inte har någon våldsam effekt så upplevs den som stark eftersom den har ett bra bottenvrid i det område man helst kör.

Mitt tips är att leta reda på nån TL som du kan provköra. :tummenupp
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu fick jag lite ångest här, jag har ju varit väldigt sugen på en tiller fram tills ni visade effekt- och vrid-kurvorna. Min hoj bänkar i dagsläget 151 hk/113 nm på bakhjulet och väger ca 210 kg. Jag tycker den är rapp och trevlig men inte någon okontrollerad best direkt, dvs så värst mycket klenare vill jag nog inte ha. Jag är helt enkelt orolig för att det ska kännas slött med en tiller hur konstigt det än låter. Övertyga mig nu så att jag slipper ångra min pågående religionskonvertering! Ni som har kört sporthojar innan, vad tyckte ni när ni började köra tl?

/Danne, lite lagom velig sådär...

Enkelt;

Efter att ha tillbringat 900 mil på 3 månader på en ZX10R -05, mappad o bänkad till 160 på bakhjulet :yoparty , lättad, helsystem Yoshi o allt race, lullull o bling du kan tänka dig, värst helt enkelt, - så e de helt underbart o köra TLS!!! Den gör inte lika bra ifrån sig från 200 o upp, men det ersätts av twinvridet, känslan o ljudet.

Det du ska fråga dig är om du vill köra twin, och om svaret e att du behöver den känslan för att känna dig levande, då har du svaret där... :)

Det du däremot ska göra är att titta över fjädring o vägegenskaper enligt mig åsikt.
Och om du undrar nåt över hur en Tiller eller Tillis funkar och ska meckas så får du alla svaren på den här tråden...

It´s up to you :tummenupp


..att fjädern (på högra sidan) eller länkaget till den börjar ge upp och kärva ihop...

Jag försökte beställa en öhlinsfjäder till länkaget idag, men det fanns ingen till TLS, bara till TLR.
1. Är det någon skillnad eller kan jag boka en TLR-fjäder.
2. Behövs det eller är det viktigaste gjort när jag bytte bort rotatinsdämparen?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Jag försökte beställa en öhlinsfjäder till länkaget idag, men det fanns ingen till TLS, bara till TLR.
1. Är det någon skillnad eller kan jag boka en TLR-fjäder.
2. Behövs det eller är det viktigaste gjort när jag bytte bort rotatinsdämparen?

TLR har ingen "extra fjäder" det sitter bara en enhet i mitten som ersätter allt.

Den där blå/lila som Robbster har är mer prisvärd och bättre än alla andra om jag förstått rätt.
Men lite svårare att beställa då de inte har någon hemsida (vad jag vet).
Kommer dock inte ihåg exakt vad den heter.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Den där blå/lila som Robbster har är mer prisvärd och bättre än alla andra om jag förstått rätt.
Men lite svårare att beställa då de inte har någon hemsida (vad jag vet).
Kommer dock inte ihåg exakt vad den heter.

Mmmmm.... Maxton!






Dom har faktiskt hemsida......

http://www.maxtonsuspension.co.uk/

Men dom är, som jag har förstått det lite stenålder långt ute
på landet. Hade lite stenåldersmetoder för kortbetalning men det
fungade tryggt i allafall.

Maxton är VÄLDIGT väl representerade i vinnarskaran på Isle of man.

Jag tycker det är roligt att blanda delar ifrån olika delar av Världen
och plocka guldkorn här och där.......

Lycka till!

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Jag försökte beställa en öhlinsfjäder till länkaget idag, men det fanns ingen till TLS, bara till TLR.
1. Är det någon skillnad eller kan jag boka en TLR-fjäder.
2. Behövs det eller är det viktigaste gjort när jag bytte bort rotatinsdämparen?

Öhlin gör dämparen, inte fjädern.

På en TLS är fjäder och dämpare separerat (R också, men det ser lite annorlunda ut). Du har dämparen bakom motorn, normalt en rotationsdämpare (populärt kallat "bokstöd" eller "ankare") eller en Öhlinare/Wilbur/Showa eller liknande.

På höger sida, mellan motorn och ramen, ligger fjädern, den som egentligen bär upp hojen. Oavsett om du har rotationsdämparen eller en öhlinare så har du kvar fjädern på höger sida. Det man kan byta på den är till en hårdare eller mjukare fjäder, vilket några företag har även om jag inte kommer på nåt nu.

Det enda undantag jag känner till är Bitubo för TLS. Den ersätter fjädern på högra sidan med en kombinerad fjäder/dämpare och ersätter således BÅDE dämparen bakom motorn och fjädern på sidan. Man monterar Bitubon där fjädern suttit och skrotar helt enkelt den gamla dämparen.

Inga delar passar mellan TLR och TLS vad jag känner till.

EDIT: Lite sent svar (var tvungen att springa iväg å äta lite tårta mitt i svarsproceduren) men kanske ändå gav nåt. :)
 

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
By
Hoj
Gixxer
Som Octo säger.
Och ett litet najs tipps är att sätta en vipkontakt så att du kan switcha medans motorn/tändningen är på fortfarande.
För jag har för mig att när tändnignen stängs av försvinner c-- informationen.

Jag får c13 lite då och då, men stanna och starta om så försvinner det. Jag har väll glapp i någonstans eller så kläms den vacumslangen lite.

Vissa c-- värden är mindre bra att köra med än andra... ;)



Som du säger så slutar den att lysa även för mig när jag stänger av hojen.
Den börjar att lysa nästan jämt när man har kört lite mer aktivt, sen händer det inte så mycket förutom att den lyser, han rycker inte eller nåt sånt!!
 

BulleråBång

Nyfrälst!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000S -97
Jahapp, då var kylsystemet moddat/uppdaterat med ny termostat, termostathus och bypass-slang.... Men...jag får den fortfarande inte att hålla sig över 80 grader vid "normal" körning...den kryper upp när man ligger i kö å så men sjunker ner till ca 77 när man börjar rulla igen.... Kollade tempgivaren i vatten som jag värmde upp och den visade 0,5 kOhm vid 80 istället för 0,311 som den ska visa enligt manual. Dock ska man värma den i olja enligt manualen, jag använde vatten eftersom det kändes lite enklare, har det nån betydelse eller e givaren kass? Den va slut på lagret hos Suzuki, finns det nån annan som passar? Ser likadan ut som på brorsans bil, det borde ju va ganska standardiserat eller? Frågan e alltså helt enkelt: Är det felet och finns det nån bra givare som passar som inte e original?

Varför blir det alltid så långt när jag skriver? =)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3123566 blablabla inte att hålla sig över 80 grader vid "normal" körning...den kryper upp när man ligger i kö å så men sjunker ner till ca 77 när man börjar rulla igen.... blablabla den visade 0,5 kOhm vid 80 istället för 0,311 som den ska visa enligt manual. blabla olja enligt manualen, jag använde vatten blabla

etc...

Varför blir det alltid så långt när jag blabla? =)
Håller den sig konstant under 80° eller pendlar över och under?

Tror man ska ha olja för att inte riskera att doppa den och kortsluta så man får konstig mätning. Även luftbubblor i vattnet kanske kan påverka. Vet inte.
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
OK , tack för de övertygande orden. Jag får nog gå på känsla snarare än kurvor för "tyvärr" har jag redan mer vrid och effekt vid alla varvtal...jag får nog hitta någon i Göteborgstrakten som sitter på en TL och som tar mutor för provkörningar!

/Danne, lite mindre velig nu, förhoppningsvis back on track
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top