TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Med orginalstorlek på dreven så är det 104 länkar som gäller. Du har aldrig udda antal länkar. :)

Som PL sa. Köp vilken kedja som helst och kapa den. :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Men det där kan du fixa själv... Åtminstone ventilerna som inte kräver specialverktyg. Man behöver verktyg för att synka TB, men resten fixar du på en gårdsplan. :)

Hmm, e man korkad så får plånboken lida. Hade pc3, mappning o bänk innestående o fråga om de kunde justera ventilerna o synka lite medans den ändå var där...Visst sa mecken.
När jag ringde i går eftermiddag kl 15 o frågade när jag kunde hämta den (lämnade 7.30 samma morgon) så fick jag svaret att de "behövde några timmar till". :confused:

Nästa gång, då skall jag minsann...
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Med orginalstorlek på dreven så är det 104 länkar som gäller. Du har aldrig udda antal länkar. :)

Som PL sa. Köp vilken kedja som helst och kapa den. :tummenupp

OK men varför finns det inte 104 kedja att köpa då ?

Inga akutiserande hojaffärer jag ringt idag har sagt nåt om det utan det är 108 som finns...........

Vet inte om vi vill kapa o hålla på känns bökigt bara för att få på ett drivpaket ida, tillräckligt jobbigt o nita!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Som Robban sa tidigare. Man ska var mer rädd om de är för snabba än för att betala för en extra timme, eller två. (Förutsatt att han kan meka till att börja med, hehe)


Som exempel så var jag med när Robban bytte båda packboxarna på Tillern. Och jag kan fantamig inte komma på hur en ens en erfaren MC verkstads-mek ska kunna göra det snabbare utan att slarva. 10-15 minuter, ja visst, men va fan, en del lyckas göra det mycket minuter snabbare. Det får ju en att undra ur noggrant det där jobbet blev gjort. :va
För vi var snabba och effektiva men nogranna utan att överdriva.

OK men varför finns det inte 104 kedja att köpa då ?

Inga akutiserande hojaffärer jag ringt idag har sagt nåt om det utan det är 108 som finns...........

Vet inte om vi vill kapa o hålla på känns bökigt bara för att få på ett drivpaket ida, tillräckligt jobbigt o nita!

Enkelt.
Kedje tillverkarna gör inte en kedja till en viss hoj, utan de är "generic" 108 länkars, X-DID 630, etc etc

Sedan köper man "Suzuki Orginal" hos Suzuki dealern, men Suzuki tillverkar inte kedjor.... ;)

Kapa en kedja tar 5 minuter och är "standard procedure". (Med verktyg, 10 minuter utan...)

Köp en 108 och kapa, det fixar ni enkelt :tummenupp
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Bromsskivor...

Från vilka olika modeller passar bromsskivor till TLs? Har konstaterat att jag behöver byta fram. Fast förvisso hittade på E-bay för cirka 1300:- + frakt. Kanske är lika bra att köpa därifrån.

Peter P: Vad blev det för resultat av bänk-körningen? Man är ju så nyfiken så man håller på att dö!!!!

//

Stefan:yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Från vilka olika modeller passar bromsskivor till TLs? Har konstaterat att jag behöver byta fram. Fast förvisso hittade på E-bay för cirka 1300:- + frakt. Kanske är lika bra att köpa därifrån.

Peter P: Vad blev det för resultat av bänk-körningen? Man är ju så nyfiken så man håller på att dö!!!!

//

Stefan:yoparty

Jag med! :rolleyes:
Fick inte hämta den igår, vilket jag var förvarnad för eftersom ventiljusteringen kunde ta tid, men nu pratade jag precis med verkstan, o nu e det nåt krångel, så det blir inte idag heller... :gråta

Felkod C32, nåt med främre spridaren. Mecken var dock inte orolig, utan skulle lyfta luftburk o kolla kontakter från PCIII:an, eventuellt glapp.

Vissa repor i bänken gick den klockrent, och sen plötsligt blev det tok o felmeddelande...
Yoshiboxen som satt där sen tidigare levererade för fett, sotiga stift, effektkurvan var ojämn o mecken fick minusvärden :fakta från start vilket var lite ovanligt/mysko. Nån som kan tolka? :confused:
(Den gick rent o fint innan, inget man kände i alla fall)

De fortsätter i morgon, fortsättning följer...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vill du slå vad om det? :)

:hihi

nope :blah

Yoshiboxen som satt där sen tidigare levererade för fett, sotiga stift, effektkurvan var ojämn o mecken fick minusvärden :fakta från start vilket var lite ovanligt/mysko. Nån som kan tolka? :confused:
(Den gick rent o fint innan, inget man kände i alla fall)

Jag skulle gissa att den var inställ +5 +10 +5 vilket är en vanligt inställning om man öppnar upp luft och buller. (K&N / high flow filter + Helsystem)
Men, den som gjorde den där "mappningen" kan ju ha gjort fel.
Har man en Power Commander har jag fått lära mig att ECU'n ska helst vara nollstäld +0 +0 +0, (vilket jag tror är default "mappningen").
Men kanske någon annan som har avikande åsikt? Robban?


FYI.
Yoshi box sitter inte kvar på hojen. Det är en manik/instrument (typ 4 kantig låda med 4 rattar och en sladd) som programerar om din ECU.
Om den nu skulle sitta på din hoj ska du genast och omedelbart springa och se till att få med den hem då de kostar ett par tusen kr i inköp... (dyrare än en PCIIa...) :hihi


:hej
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
FYI.
Om den nu skulle sitta på din hoj ska du genast och omedelbart springa och se till att få med den hem då de kostar ett par tusen kr i inköp... (dyrare än en PCIIa...) :hihi


:hej

Tack för tipset, hade jag aldrig tänkt på annars. :tummenupp

Åka VStrom lånehoj...hmmm, inte riktigt samma sak...:rolleyes:
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Vill minnas att han Marklund ställde min -5% eller -10% och då gick den som bäst. Min maskin är bara injusterad med Yoshi-box även om det inte går att justera den superfint så är det en evsevärd skillnad på före/efter.

Det är ju värre än att vänta på tomten att vänta på bänkningsresultat. Till veckan blir det att bänka polarens "dussinhoj" -98 Gsx-R 750. PC3 och Yoshimura helsystem. Blir spännande att se hur mycket pulver han har:)

Vad tror ni förresten om dessa http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FRONT-BRAKE-WAVE-ROTOR-DISC-SUZUKI-HAYABUSA-TL1000-GSXR_W0QQitemZ120153937628QQcmdZViewItem?hash=item120153937628bromsskivorna??

Någon som handlat därifrån tidigare???
//
Stefan:yoparty
 

StureStyrFel

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Solna
Hoj
1198s Corse
Hallå!

Har ett problem, när jag kopplar in min PC2a så kan jag inte varva mer en 8000rpm. Då är det som att den bara bryter allt, har provat i bänk och hjälper inte även fast man försöker ändra parametrarna i PC2an. Så jag undrar i fall det finns någon i stockholmsområdet, som skulle kunna tänka sig att låta mig prova hon/hans PC2a får att se om det är den som är felet.

Hojen en 99as TLR

John
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
...... jag fått lära mig att ECU'n ska helst vara nollstäld +0 +0 +0, (vilket jag tror är default "mappningen").
Men kanske någon annan som har avikande åsikt? Robban?

Självklart skall ECU:n vara nollad innan man börjar med andra mappning
med Te.x PC2:a !

Det är ju en självklarhet att när man lämnar in sin hoj till sådana här
superduper experter som inte gör annat hela dagarna och är riktiga PROFFS
att dom har rutin att nollställa boxen innan man fortsätter! :rolleyes:

På Puttes begäran.... ( Ville mest ha en ursäkt för att bildhora... )



Alu med bättre frekvensinställningar..... jag e nöjd! :D

Sedan låg där några andra foton i kameran....

Jag vill konkurera med Fredde lite.... jag kan också ha en ren hoj!





Så det så.......

Fan vad trött jag är på denna sommaren med detta obeslutsamma skitväder!

:huvet

R
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil

Jag vill konkurera med Fredde lite.... jag kan också ha en ren hoj!





Så det så.......

Fan vad trött jag är på denna sommaren med detta obeslutsamma skitväder!

:huvet

R

:tummenupp Ser bra ut!

Ska precis bege mig till din stad, reptilmässa på Yllan.
Fast i år blir de bil, körde hoj förra året och då blev de jättevarmt med stället där inne :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu ska jag bräcka både dig o Fredde...

Jag har inte tvättat en enda gång i år :D

När vi bytte bakdäck så fick killen på däckfirman gräva bort smuts för att få fast vikterna :hihi

Tvätta är för dom som ska på utställning. ;)

O så skiner solen här, 19.2 på mätaren nu, ska ut o åka hoj, kommer nog en bild eller 2 sen.
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
:tummenupp Ser bra ut!

Ska precis bege mig till din stad, reptilmässa på Yllan.
Fast i år blir de bil, körde hoj förra året och då blev de jättevarmt med stället där inne :)

Min stad? Yllan?
Antingen har du missförstått var jag bor eller så har jag
reptilfantaster runt om mig som jag inte har sett? :D

O Ricken... Passa dig! Du vet att du får igen det mellan Oktober till Maj när
du har 1 meter snö och vi fortfarande kan kör hoj för sommaren kommer väl
till Skåne då.... ( Hoppas jag fortfarande! ) :gnissla

R
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Min stad? Yllan?
Antingen har du missförstått var jag bor eller så har jag
reptilfantaster runt om mig som jag inte har sett? :D

O Ricken... Passa dig! Du vet att du får igen det mellan Oktober till Maj när
du har 1 meter snö och vi fortfarande kan kör hoj för sommaren kommer väl
till Skåne då.... ( Hoppas jag fortfarande! ) :gnissla

R


Fått för mig att du bodde i Kristanstad?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
lite snabb hjälp?

Hojen står förmodligen just nu i bänken, men jag kommer inte åt firma på telefon;

- igår fick jag kommentaren att de fick lite konstigt "låga" värden, men även att det gick fett. Om de har bra kylning eller bromsar/mappar den under 80 grader, vilken effekt får det då?

Jag försöker ringa dem o säga att de ska släppa upp den till 90 o låta hojens fläkt sätta in i värsta fall i stället för att kyla den, om de nu gör det.

E jag fel ute?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tja, de ska då inte mappa den när tempen är under 80°. Då kommer den gå för snålt när den nått arbetstemp. Det borde de väl ändå känna till??
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top