TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Som du säger så slutar den att lysa även för mig när jag stänger av hojen.
Den börjar att lysa nästan jämt när man har kört lite mer aktivt, sen händer det inte så mycket förutom att den lyser, han rycker inte eller nåt sånt!!

OK. Jag kan bara rekomendera att kolla c-- koden. Får du c13 så är det lungt. Det är en sensor som inte ger rätt feedback. Visserligen kommer ECUn få fel info och hojen går kanke fett/snålt, så det är inte dumt att stanna och starta om.


Meeeeen, utan att veta c-- koden, så är det omöjligt att säga vad det är. :)
Och jag hade inte körtvidare utan att kolla.
Jag har en vipp brytare som är lättåtkomlig på min så jag kan kolla i farten...

:hej
 

BulleråBång

Nyfrälst!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000S -97
Håller den sig konstant under 80° eller pendlar över och under?

Tror man ska ha olja för att inte riskera att doppa den och kortsluta så man får konstig mätning. Även luftbubblor i vattnet kanske kan påverka. Vet inte.


Den kryper upp mot knappt 90 i köer eller krypkörning en stund, men när man kommer upp i fart igen så kryper den ner på ca 75... Så det är ungefär 10 grader bättre än förut men fortfarande inte riktigt bra... Va ute en sväng nu å gasa rätt friskt å då låg den runt 78.... Som sagt om man ska lita på min uppmätning så visar givaren för låg temperatur, testade likadant 2 ggr, å den visa samma båda. Den ska ju visa lägre kOhm ju högre temperatur.... Ska kolla om det är likadan på bilen, isf kan jag ju bara stoppa i den å kolla/mäta på den....

Känns lite omvänt att ha problem med att få upp tempen istället för tvärtom :va

/BåB
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
läckage vid wheelande!

tja! har ett litet problem.. Min Tiller har en tendens att läcka lite olja vid bakhjulsåka,, så det landar några droppar på avgassystemet som i sin tur skickar upp härligt illaluktande rökringar mot den smått irriterande föraren! :mad: .. vad fan kan det bero på? kanske dra alla bultar igen? och det verkar bara vara vid bakhjulsåka som sagt..
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
OK , tack för de övertygande orden. Jag får nog gå på känsla snarare än kurvor för "tyvärr" har jag redan mer vrid och effekt vid alla varvtal...jag får nog hitta någon i Göteborgstrakten som sitter på en TL och som tar mutor för provkörningar!

/Danne, lite mindre velig nu, förhoppningsvis back on track

Jag måste hoppa in i detta också.....

Man skall aldrig titta sig blind på effektsiffror och vridmoment på papper....
Det säger inte mycket om hur effekten och känslan visar sig i verkligheten!

Med risk att låta som en dammig Ducati ägare
( Dom har iofs förstått poängen)
V-twin har alltid mindre effekt på pappert och oftast mindre vrid MEN det
är stor skillnad på hur effekten levereras!

Detta kan kallas körglädje, Själ, Superbike VM vinst eller V-twin effekt....
Kärt barn har många namn, dom som redan är frälsta behöver sällan övertygas och har svårt
att gå tillbaka till dom själdöda rad 4:eek:rna.

Att övertyga en 18 årig R1 förare med ett fejkat papper ifrån coolaste
MC-firman för stora pengar att just HANS hoj har 173.8 hästar är lika
döfött som att diskutera med hardcore feminister om vikten att kolla
oljan på bilen...... :D

Personligen har jag inte bänkat min hoj, har ingen aning om hur mycket
effekt jag har... men det är rätt mycket ( I verkligheten )
I en bänkning så hade säkert mina papper visat samma som andras.....

Sanningen är att min hoj går så obetydligt långsammare än min kompis Gixxer 1000 -03 som har betydligt
mer effekt på pappert att det är fullständigt oväsentligt ur aktiv körsynpunkt.
O vi pratar hastigheter upp till 260 Riktiga Km/h........ :yoparty

Så kalla det vad du vill.... risken är stor att du blir biten och sedan inte
vill ha något annat än en Twin... o speciellt V-twinnen som har mysig
känsla och ljud jämfört med dom andra vinklarna.

Eller som Europa Ducati chefen sa om nya R6:an.... typ
" Ja, den är ju rolig och snabb men den påminner mig allt för mycket
om en tandläkarborr för att jag skall kunna njuta av upplevelsen! "

Lycka till och antagligen välkommen till träsket!

R
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Bara för att förtydliga: jag är inte enbart intresserad av effektkurvor...jag är bara lite orolig att den goa känslan av twin ska gå om intet på grund av att jag stör mig på att den känns slö. Missförstå mig rätt nu, jag kör inte som en idiot men tycker det är rätt kul att acca. Jag tror att jag börjar bli övertygad igen, om nu bara någon köpte min hoj så att jag kan shoppa loss på något av de objekt jag har spanat på! Det verkar segt för alla att få sålt sina hojar tycker jag.

/Danne
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
tja! har ett litet problem.. Min Tiller har en tendens att läcka lite olja vid bakhjulsåka,, så det landar några droppar på avgassystemet som i sin tur skickar upp härligt illaluktande rökringar mot den smått irriterande föraren! :mad: .. vad fan kan det bero på? kanske dra alla bultar igen? och det verkar bara vara vid bakhjulsåka som sagt..

Du menar alltså olja från motorn och inte packboxarna mad matt?

Jag säger som alla andra på sporthoj, gör om gör rätt :)

edit: Ja jag är bara här i TL tråden för att irriterade Ricken :D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3124905 Bara för att förtydliga: jag är inte enbart intresserad av effektkurvor...jag är bara lite orolig att den goa känslan av twin ska gå om intet på grund av att jag stör mig på att den känns slö. Missförstå mig rätt nu, jag kör inte som en idiot men tycker det är rätt kul att acca. Jag tror att jag börjar bli övertygad igen, om nu bara någon köpte min hoj så att jag kan shoppa loss på något av de objekt jag har spanat på! Det verkar segt för alla att få sålt sina hojar tycker jag.

/Danne
Jag har inte upplevt min TL som effektslö. Har haft den i tre säsonger (även om den nuvarande inte get så mycket åka... :rolleyes:) och det var bara första säsongen med kopplingsslir som kändes lam.
Jag har bänkat till 116hp/99Nm vilket låter väldigt slött jämfört med dina siffror, men det ger mig ett STORT flin när jag släpper iväg hojen. Det är inga problem att få stora horn när man kör. :)

Som sagt, försök komma iväg å testa en hoj. Är Chiefen kvar? Var länge sen man hörde nåt från honom...

3124813 tja! har ett litet problem.. Min Tiller har en tendens att läcka lite olja vid bakhjulsåka,, så det landar några droppar på avgassystemet som i sin tur skickar upp härligt illaluktande rökringar mot den smått irriterande föraren! :mad: .. vad fan kan det bero på? kanske dra alla bultar igen? och det verkar bara vara vid bakhjulsåka som sagt..
Gissningar:
1. Läckage i packningen runt kopplingens tryckstång. Sitter strax framför framdrevet.
2. Läckage i slavcylindern till kopplingen.

Du får lite läckage som samlas innanför kåpan för framdrevet och sen droppar det bakåt när du wheelar. Kolla hur det ser ut bakom kåpan.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3124913 Du menar alltså olja från motorn och inte packboxarna mad matt?

Jag säger som alla andra på sporthoj, gör om gör rätt :)

edit: Ja jag är bara här i TL tråden för att irriterade Ricken :D
Oj oj oj, ska du förklara för mig hur han lyckas få olja ifrån packboxarna som inte är i motorn? :hihi

Om han viker hojen dubbel o skickar in framgafflarna under dynan, då kan jag oxå tänka mig att det läker några droppar, men då var det väl inte nu va :D
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Men vaffan Kalle! Grattis!!!
:tuttar :yoparty :näsblod :kär :öl :whip :slicka :cpparty :tummenupp[/QUOTE]

Tack! Du kanske förtsår nu varför jag inte haft så mycket tid över att sitta o florera på SH o dylikt.. det där med bröllop tar en del av ens tid kan man säga... :näsblod Men men... kul var det och skönt att det är över är det!

Ang. felet med knirandet där bak så var det de båda fästpunkterna till Öhlinsdämparen som vållade ljudet. Plocka ur dämparen och smörjde in rubb och stubb med kopparfett, så nu är den tyst och fin igen. Att den kändes konstig i dämparen var bara inbillning, dämparen kändes hur kry som helst när jag fick ur den.


Ha det gott!
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Oj oj oj, ska du förklara för mig hur han lyckas få olja ifrån packboxarna som inte är i motorn? :hihi

Om han viker hojen dubbel o skickar in framgafflarna under dynan, då kan jag oxå tänka mig att det läker några droppar, men då var det väl inte nu va :D

Men käften innan jag våldtar din Tiller med min räääääTTa!

Jag fatta vad han mena jag bara driver med honom den lilla putts****** mohahah1
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tillis-ventiiler

Hur lång tid bör det ta ungefär för en erfaren meck, att från att skruva bort tanken, genomföra följande;

1. Justera ventilerna på en TLS 97?
2. Att synkronsiera TB och TPS?

...tills det sitter ihop igen och hojen kan köras därifrån?


PP
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Lite svar i fet text nedan........

Hur lång tid bör det ta ungefär för en erfaren meck, att från att skruva bort tanken, genomföra följande;

1. Justera ventilerna på en TLS 97?

Beroende på hur många som behöver justeras och om dom behöver
justeras.... en ventilkontroll tar inte speciellt långt tid 1-2 timmar men om dom behöver ställas så kan du ju lätt lägga till 1-2 timmar.


2. Att synkronsiera TB och TPS?

När du ändå har luftburken av.... 1 timme max.

...tills det sitter ihop igen och hojen kan köras därifrån?

För en Mc-mekaniker som jobbar under tidspress.... 1-3 timmar totalt
För andra som bryr sig..... 3-5 timmar skulle jag vilja säga
För bägge jobben alltså!



PP
 

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
TL IOOO R - OO
Power commander...

Till TLS:en var köper man en sådan. kollade just på blocket o hittade inget som (enligt texten) funkar på TL...

/n
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3127673 Så om jag får en nota på 5 timmar :fakta :gråta så är det i alla fall inte uppenbart fel...ok, tack för hjälpen!
Men det där kan du fixa själv... Åtminstone ventilerna som inte kräver specialverktyg. Man behöver verktyg för att synka TB, men resten fixar du på en gårdsplan. :)
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
OK Akut hjälp

Håller på o letar ett drivpaket till en kompis

Suzuki TL 1000R -99

finns 108 länkars kedja att köpa men vissa säger att man ska ha 103 länkars bara men det finns inte o köpa idag...

Någon som kan upplysa mig?

Någon som har Rickens mobilnnr ? har slarvat bort det!

tacksam för snabbt svar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Köp en lång kedja och kapa den. Kedjekap-verktyg är billiga (det är nit-verktygen som är de dyra)
Det kvittar ju om man kapar av två eller 18 länkar. Jag har aldrig satt på en kedja som inte behövt justeras.
Korta länkar är något billigare, så det är ju onödigt att köpa en 120 länkars om du bara behöver 103. (Jag vet faktiskt inte hur många länkar det är på min TL, hade jag varit hemma hade jag kunnat gå ner och räkna)
Längden beror även på om han har orginal storlek på dreven eller om han har ändrat.

:hej
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top