TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

blah, blah...

Den dyra vägen är att köpa ett nytt block/kåpa över kopplingshuset. Men jag ska försöka att slipa ned hylsorna enligt tipset på TLZ, eller kanske bara den aktuella hylsan, och INTE dra så hårt, så att bara plasten sluter tätt.
Kanske komplettera med någon form av tätningsmassa som tål värme o olja. Tar gärna emot tips...

Har du kåpan/blocket innanför också Octo? Den lär inte va billig...

Har bara yttre kåpan och är din inre kåpa lite halvpaj så är det inte nån höjdare att ha en till 97-kåpa utanför.

Bilder vore bra så man ser mer exakt var du pratar om också. :) En tanke kan kanske vara att plocka bort inre kåpan, lägga den mot ett plant sandpapper och försiktigt slipa ner den yta som yttre kopplingskåpan ligger an mot för att få bort ojämnheterna. Sen slipa till metallhylsorna enligt Riflemans guide och sen med ny packning dra åt det försiktigt. Alternativt kan du såklart prova med min beg kåpa ifall den du har skulle ha slagit sig av att ha dragits för hårt. Den kanske är bortom räddning. :confused:

Snart har du nog lyckats pricka in alla jävligheter en TLS kan ge dig, så snart lär du ha en toppenhoj! :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR

Snart har du nog lyckats pricka in alla jävligheter en TLS kan ge dig, så snart lär du ha en toppenhoj! :)

Tack, det känns redan mycket bättre ! :rolleyes:

Jag har faktiskt fått till det, den är tät. Jag slipade ned stödhylsorna 5 mm enligt Riflemans guide, sen planslipade jag kopplingskåpan eftersom den slagit sig lite. Men det var inte anledningen till läckaget.

Ojämnheterna i inre kåpan där stödhylsorna ligger emot är fortfarande skurken, så att jobba vidare med stödhylsorna är nog lösningen.
Men det gjorde inte jag :) , jag använde tätningsmassa på tub! :tummenupp Tätt va det här.

Visste du om att platta dataskärmar flimrar om man varvar en TLS utanför huset? Rätt kul faktiskt :hihi Fast det tyckte inte grannen...

Tyvärr blev det inte några bilder, men jag ska ordna det för att fler skall kunna lära av min hoj.
Jag plockar nog ned det snart igen för jag trivs inte med packningsmassakänslan så att säga... men jag måste få köra lite först. Tror ni förstår, eller hur :)

Och då blir det inga genvägar, jag måste göra det ordentligt känner jag.

Stor tack för hjälpen så länge! :tummenupp

PP
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Kvällsrunda :tummenupp

DSC00245.jpg

DSC00246.jpg

DSC00247.jpg

DSC00248.jpg

DSC00249.jpg

DSC00250.jpg

DSC00254.jpg

DSC00255.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du har ju sjysst kamera Fredde, men hur lyckas du göra dom så suddig?
Eller fotar du med mobilen?
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Fundering.

Har servat upp min best häromdagen. Böt olja + oljefilter, tändstift samt rengjorde och oljade in K&N filtret. Tidigare i veckan skruvade jag dit ett par bullerburkar i kolfiber.

Efter service har jag märkt en tydlig tendens till:

1. Pendling i varvtal på tomgång. Kan stå och pendla mellan 1500-2000 rpm.

2. En betydande ökning i antalet baktändningar (avgasknallar) polaren tycker att det är rätt fränt när det smäller och lever om men jag tycker det är rätt irriterande.

Frågan är ju då såklart. Är detta något som går att åtgärda eller är det bara att lära sig att leva med det?

MvH
Stefan:huvet
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har servat upp min best häromdagen. Böt olja + oljefilter, tändstift samt rengjorde och oljade in K&N filtret. Tidigare i veckan skruvade jag dit ett par bullerburkar i kolfiber.

Efter service har jag märkt en tydlig tendens till:

1. Pendling i varvtal på tomgång. Kan stå och pendla mellan 1500-2000 rpm.

2. En betydande ökning i antalet baktändningar (avgasknallar) polaren tycker att det är rätt fränt när det smäller och lever om men jag tycker det är rätt irriterande.

Frågan är ju då såklart. Är detta något som går att åtgärda eller är det bara att lära sig att leva med det?

MvH
Stefan:huvet

Har inga baktändningar, men en väldigt orolig tomgång. Efter att ha frågat runt en del, både här på tråden o på verkstad så har jag fått ihop följande svar;

- Det måste vara ordentligt tätt överallt, från insug till alla packningar i avgassystemet.
- Den måste vara väl injusterad och anpassad för det som sitter på, dvs filter, annat avgasrör, powercommander etc. Synkronisering av spjäll/trottlar och TPS (Throttel Position Sensor) är också en del i helheten.

Nu finns det betydligt duktigare killar än jag på tråden, men titta på vilka förändringar du har gjort, du bytte pipor. Kanske där problemet ligger?

Själv besiktigade jag härmomdagen med orginalpipor och en helt omöjlig tomgång. Sen har jag bytt tillbaka till V&H-pipor med mycket utrymme för hojen att andas :D , och nu är det lite bättre...

PP
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har servat upp min best häromdagen. Böt olja + oljefilter, tändstift samt rengjorde och oljade in K&N filtret. Tidigare i veckan skruvade jag dit ett par bullerburkar i kolfiber.

Efter service har jag märkt en tydlig tendens till:

1. Pendling i varvtal på tomgång. Kan stå och pendla mellan 1500-2000 rpm.

2. En betydande ökning i antalet baktändningar (avgasknallar) polaren tycker att det är rätt fränt när det smäller och lever om men jag tycker det är rätt irriterande.

Frågan är ju då såklart. Är detta något som går att åtgärda eller är det bara att lära sig att leva med det?

MvH
Stefan:huvet


1.)
Gick den bra innan??
Det du har ändrat är luft / bränslebandningen. Dels med att rengöra filtret så hojen får mer luft, och sedan med bullerburkar som vanligtvis är mer öppna än orginal (som jag bara antar att du hade innan).

Kan gå att justera bort med en TPS, och kanske TB synkronisering.
Men, det är inte helt ovanligt att en TL så går ojämt under 2000.
Justera upp Fast Idle - problem löst... :hihi

Min är likadan, men jag orkar inte fixa det, hojen går hur bra som helt på alla andra varvtal så...
En PCII/PCIII hade kanske kunnat fixa till blandningen, för jag är rätt säker på att min går för fett på så låga vavtal. Eller för tunt... Svårt att veta utan att mäta.
Och jag prioriterat inte en PCIII:a för tillfället, har andra planer... :hihi


2.) Har du Pair Valves kvar på hojen??
Bullerburkar + Pair Valve brukar väll ge ännu mer baktändningar än Orginal gör?

:hej

Jag vill också köra... Får tillbaks kortet om en vecka (ifall VV jobbar på som de ska), då jävlar!!

Octo, tänk nu på att Skolorna börjar i morron, och det brukar innebära en sjujäklars massa extra poliskontroller.
Lite trist att bli av med det direkt igen...


Synd jag inte tänkte på det förra veckan, då hade jag ju kunnat köpa en PCIII:a i ställer för fika till hela polishuset... :gnissla

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:va

Alltså... Har prisbilden på TLR stigit??

Kollar lite på blocket
http://www.blocket.se/li?q=TL&ca=23_3_s&c=6&w=3&ps=&pe=&vt=&aws=&awe=

Och... alla(utom en) TLR är dyrare än vad jag köpte min för 4 årsedan... :lol


Någon som har som hobby att ha koll på TL prisbilden??

Med de priserna är det ju nästan lönt att sälja pärlan om man skulle byta hoj.
Inte för att det är aktuellt för tillfället :krama-tråden
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
:va

Alltså... Har prisbilden på TLR stigit??

Kollar lite på blocket
http://www.blocket.se/li?q=TL&ca=23_3_s&c=6&w=3&ps=&pe=&vt=&aws=&awe=

Och... alla(utom en) TLR är dyrare än vad jag köpte min för 4 årsedan... :lol


Någon som har som hobby att ha koll på TL prisbilden??

Med de priserna är det ju nästan lönt att sälja pärlan om man skulle byta hoj.
Inte för att det är aktuellt för tillfället :krama-tråden

Jagsäljer min tlTLR

:va

Alltså... Har prisbilden på TLR stigit??

Kollar lite på blocket
http://www.blocket.se/li?q=TL&ca=23_3_s&c=6&w=3&ps=&pe=&vt=&aws=&awe=

Och... alla(utom en) TLR är dyrare än vad jag köpte min för 4 årsedan... :lol


Någon som har som hobby att ha koll på TL prisbilden??

Med de priserna är det ju nästan lönt att sälja pärlan om man skulle byta hoj.
Inte för att det är aktuellt för tillfället :krama-tråden

Jag säljer minTLR nästa helg för jag ska köpa en ktm 660 istället men kommer nog att sakna den som tusan,,,,,,Får 51 för min 00
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Bara för att Putteliten är så jäkla tjatig....o jag var utråkad....

Jag gjorde ett impulsinköp/tröstköp idag....... :D

( Ursäkta bildkvaliten... mobil )



Det bidde en svets till.... denna gång en sådan dyr fan som jag ville
ha ifrån början med AC/DC o möjlighet för aluminiumsvetsning allt för
att tillfredställa Puttelitens drömmar.......

O naturligtvis var jag tvungen att prova, o med mina första trevande
försök på aluminum klara så blev jag nöjd! :tummenupp



Utan att tagit hänsyn till legering eller någon speciell förberedning så
fick jag ihop dessa bitar på ett helt ok sätt.

Jäkligt speciellt med aluminiumsvetsning.. men kul!

Nöjd... Putte?

Robban handlat dyra leksaker och fått svetsat.. allt på samma dag...
Då e Robban en nöjd Robban........ :yoparty

:tungan

R
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
1.)
Gick den bra innan??
Det du har ändrat är luft / bränslebandningen. Dels med att rengöra filtret så hojen får mer luft, och sedan med bullerburkar som vanligtvis är mer öppna än orginal (som jag bara antar att du hade innan).

Kan gå att justera bort med en TPS, och kanske TB synkronisering.
Men, det är inte helt ovanligt att en TL så går ojämt under 2000.
Justera upp Fast Idle - problem löst... :hihi

Min är likadan, men jag orkar inte fixa det, hojen går hur bra som helt på alla andra varvtal så...
En PCII/PCIII hade kanske kunnat fixa till blandningen, för jag är rätt säker på att min går för fett på så låga vavtal. Eller för tunt... Svårt att veta utan att mäta.
Och jag prioriterat inte en PCIII:a för tillfället, har andra planer... :hihi


2.) Har du Pair Valves kvar på hojen??
Bullerburkar + Pair Valve brukar väll ge ännu mer baktändningar än Orginal gör?

:hej



Hmmm... Nu blev jag lost i TL djungeln. Hade Original på innan och har kletat dit ett par Kolfiberburkar nu. TPS och TB synkronisering är för mig gekiska samma sak med Pair Valve.

Skule det vara något som kanske eventuellt går att ordna till om man bänkkör på ett ställe där dom har en Yoshi-box???

Känner nämligen själv att det är ganska oaktuellt att lägga stålarna på en PowerCommander. Finns annat att investera i, tyvärr...


MvH
Stefan:yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hmmm... Nu blev jag lost i TL djungeln. Hade Original på innan och har kletat dit ett par Kolfiberburkar nu. TPS och TB synkronisering är för mig gekiska samma sak med Pair Valve.

Skule det vara något som kanske eventuellt går att ordna till om man bänkkör på ett ställe där dom har en Yoshi-box???

Känner nämligen själv att det är ganska oaktuellt att lägga stålarna på en PowerCommander. Finns annat att investera i, tyvärr...


MvH
Stefan:yoparty

Throttel Position Sensor - TPS och Throttel Body - TB.
TPS-synkronisering respektiver TB-synk är när man justerar sensorn som känner av hur mycket du gasar respektiver att trottlarna/spjällen i förgasarna går jämnt när du gasar.

Du behöver inte köpa någon powercommander, men i och med att du mixtrat med luftflödet i hojen (filter men framför allt nya burkar), så har hojen lite svårt att veta hur mycket bränsle den skall ge för att gå bra, och det måste du tala om för den. Vilket görs med inställningar i elektroniken. Om det smäller för mycket, prova med att sätta på orginalburkarna igen o se om det blir bättre. Då vet du i alla fall om det är det...
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Vill också ha...

Får man fråga vad en sån där kostar? Köpte du den ny?

Fråga får man... men en riktigt svar kanske man inte får så
jag inte blir mer idiotförklarad än vad jag är....... :D

Billigaste "no-name" Ac/Dc maskinen du kan hitta som är något
att ha kostar ca 16000 ny.......

En märkes maskin typ Esab, Kempi eller som i mitt fall Migatronic så
kan du nästan dubbla priset! :huvet

Min maskin var sprillans ny med gastub och alla tillbehör men
köptes "begagnad" privat till en stor påse pengar.

Men det var helt rätt maskin, helt ny och med trevliga tillbehör! :tummenupp

Har velat ha en sådan här länge nu men inte riktigt haft dom ekonomiska
tillgångarna för att ens börja titta efter en på riktigt så det blev lite
impuls när jag hittade denna i söndags 3mil hemifrån.....

Så nu är Vingelstads Smedjan öppen för Aluminium också......

R
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Tack för råden allihopa, ha gärna fler åsikter om mina spanobjekt på Blocket.

Jag pröjsar 5400 halv/helår, Salusansvar, är 20 år och bor i Skövde (mitt i stan). Borde vara rejält billigare om man är över 30. Eller?

Denna är numera min.
http://www.blocket.se/vi/12668806.htm?ca=15_s

//Anton

Vafan, den skulle ju jag köpa ju! :huvet
Hoppas du blir kanonnöjd med den! Vad har hänt med Yoshi-burkarna (tittar på din avatar)?



Den ser väldigt trevlig ut...någon här?

(Kan inte någon bara köpa min fighter nu så att jag kan få konvertera till TL på riktigt... :gnissla )

/Danne
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top