TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
var ute och körde igår och när man körde på en kurvigt fin väg och kör väll hyfsat snabbt 80 - 120km/h och över det så känns det som framhjulet wobblar. det är inte alls bekvämt att svänga,
kan det vara att dämparna är förhårda?
för sedan jag bytade fjädrar och annat i framdämparna är jag inte alls nöjd med hur den känns,
har försökt köra och ställa in men vet i fan, blir bara kattpiss av allt ändå
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Ska inte vara nåt problem att få tag på den delen. Ringde Sulas MC i Uppsala för att dubbelkolla, och den finns på Suzukis lager och går lätt att ta hem. Kostar 99:-

Finns inte en chans att den utgår än, iaf inte utan ersättare, eftersom den packningen sitter på TLS, TLR, SV, DL etc fram till åtminstone 2008 års modeller.

Konstigt, pratade med honom på Jocke på Sulas och han sa att dom hade utgått. Får ringa igen då...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
var ute och körde igår och när man körde på en kurvigt fin väg och kör väll hyfsat snabbt 80 - 120km/h och över det så känns det som framhjulet wobblar. det är inte alls bekvämt att svänga,
kan det vara att dämparna är förhårda?
för sedan jag bytade fjädrar och annat i framdämparna är jag inte alls nöjd med hur den känns,
har försökt köra och ställa in men vet i fan, blir bara kattpiss av allt ändå
Hur ställde du in dom då`?
 

cOj

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Visby
Hoj
TL1000R
Min är också skum i svängar speciellt i rondeller och liknande skarpare svängar . . .

Jag funderade på om det kunde vara styrdämparen ?
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Hallå.
Tänkte höra med er om vad man ska tänka på/kolla upp med köp av en TL1000 R -00?
Denna hoj som jag har koll på har gått 5500mil, tycker detta låter mycket men har ingen erfarenhet av twinn.
Är servad enligt bok men finns det något att se upp med, tacksam för alla tips och råd.
Mvh Daniel
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Skulle nog vilja fokusera på Rickens fråga - Hur ställde du in dem? Inte vilken inställning du valde/fick fram.

Hur gick du tillväga för att justera dem?

Okej, missförstod frågan.

har gjort den man skall mäta när hojen är obelastad och sedan när den är belastad med mig på så skall den vara ett visst anntal mm, kommer inte ihåg nu. har det på papper. sen har jag bara kört och justerat lite.

Men satt den nu efter jamies road inställning så har jag en grund att gå på,
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Min är också skum i svängar speciellt i rondeller och liknande skarpare svängar . . .

Jag funderade på om det kunde vara styrdämparen ?

Hur då "skum"?

Om frågan var ställd till mig så, YES, annars så, SORRY att jag svara på någon annans fråga :tungan

Yes, det var till dig... snyggt jobb! lägg upp nån högupplöst bild vetja :tummenupp
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Min är också skum i svängar speciellt i rondeller och liknande skarpare svängar . . .

Jag funderade på om det kunde vara styrdämparen ?
Vad väger du?
Är man kring 75kg +-10 kg så kan man få till en skaplig inställning med org fjädrarna.
Ställ allt i orginal och börja där.

Funkar inte det så ställer man hänget lite noggrannare och sen funderar man på vad man behöver göra med retur o komp. Dom flesta klarar sig väääldigt långt med standard inställningarna.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Okej, missförstod frågan.

har gjort den man skall mäta när hojen är obelastad och sedan när den är belastad med mig på så skall den vara ett visst anntal mm, kommer inte ihåg nu. har det på papper. sen har jag bara kört och justerat lite.

Men satt den nu efter jamies road inställning så har jag en grund att gå på,

Tänk på att om du har svårt att sätta hänget så att det hamnar inom ramarna för både obelastat och belastat så är fjädrarna inte anpassade för din vikt.

TLR'ens originalfjädrar är på 0,94Nm/mm (passar en förare på ungefär 70-80 kg)
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Tänk på att om du har svårt att sätta hänget så att det hamnar inom ramarna för både obelastat och belastat så är fjädrarna inte anpassade för din vikt.

TLR'ens originalfjädrar är på 0,94Nm/mm (passar en förare på ungefär 70-80 kg)

jag har bytat till 1,00Nm/mm fjädrar och gold valve kit.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Sen ska ju gold-valve schimsas in för rätt förhållanden. :tummenupp
Till det behövs en såndära makkaper som heter micrometer. Var det inte så :)
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sen ska ju gold-valve schimsas in för rätt förhållanden. :tummenupp
Till det behövs en såndära makkaper som heter micrometer. Var det inte så :)
Där bör man väl normalt gå på tabeller från Race Tech beroende på hoj, körstil och förarvikt? Lite svårt att justera dem i efterhand...

Vilket påminner mig om att jag fortfarande har mina Race Tech-prylar liggandes... Det får bli nästa vinters projekt.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Där bör man väl normalt gå på tabeller från Race Tech beroende på hoj, körstil och förarvikt? Lite svårt att justera dem i efterhand...

Vilket påminner mig om att jag fortfarande har mina Race Tech-prylar liggandes... Det får bli nästa vinters projekt.

Jo visst ska man gå efter deras tabeller när man ställer in den, INNAN man stoppar den i gaffeln. Och då behövs micrometern för att konstatera tjockleken på schimsen man ska plocka ihop specifikt för sin vikt och körstil enl. tabell. För det blir ett antal att hålla reda på :yoparty
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Okej,.

nu är det så att jag lämnade in den till Ebos i malmö för att få det fixat och där ringde John mig och fråga om min vikt för han skulle shimsa dämparna.

Jag skall kolla hur fjädrarna är i helgen om jag hinner.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top