TL-tråden - v2 !

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Sitter och planerar lite för en ev tysklandsresa i sommar. Någon här som vet om tyska polisen gillar mitt helsystem lika mycket som jag?
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Sista veckan har varvräknaren varit lite skum, när hojen är varm så börjar den hacka/fastna mellan 0-4000 varv men över går den ok, likaså när den är kall.

Ngn som haft samma symptom och kan säga vad det beror på?

Kanske bara lugnt körd och förra ägaren slet ut de låga varven...:)
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Bara testar mobilkameran... blev en på besten :p

95d802e5-1.jpg
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Vart ingen körning för mej idag....:mad:

Någon som har haft problem med sina Iridium-stift? CR9EIX heter dom.

Hojen funkande bra när den är kall sen när den kommer upp i drifttemp så kan man inte ha den under 3000 varv.
Mekade en hel del o kollade olika saker, byte till sist tillbaka till standardstift.
Verkar funka nu när man står på tomgång o gasar när den kommer upp i temp. :banana

Får ta en prov körning sen när man har fått ihopen....
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Vart ingen körning för mej idag....:mad:

Någon som har haft problem med sina Iridium-stift? CR9EIX heter dom.

Hojen funkande bra när den är kall sen när den kommer upp i drifttemp så kan man inte ha den under 3000 varv.
Mekade en hel del o kollade olika saker, byte till sist tillbaka till standardstift.
Verkar funka nu när man står på tomgång o gasar när den kommer upp i temp. :banana

Får ta en prov körning sen när man har fått ihopen....

Ricken? Hur jävla många gånger ska man behöva säga det?!?!?!?!?!

Bosch UR3CC kostar ca 30:- Styck... Mina har hållit tre säsonger nu...
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Någon här som har en slavcylinder (s.k Wormdrive) till kopplingen över?
Min behagade haverera häromdagen.
 

BeAnOaf

Ny medlem
Gick med
20 May 2010
Ort
Sura
Hoj
MV Agusta Brutale 910S och Suzuki TL1000S
Tjena på er. Har följt tråden väldigt länge men detta är mitt första inlägg. Kör en TLs -97 så har kollat upp alla råd ang slirade koppling. Då jag provat det mesta och inte riktigt har fått det att funka än tänkte jag be någon/några om en hjälpande hand. Jag tänkte alltså kolla om någon skulle kunna tänka sig att bli kontaktad av mig via telefon som har haft och löst detta problem. Maila gärna nummret och namn på beanoaf@hotmail.com
Bor själv strax utanför västerås så ingen nackdel om någon finns i närheten men inget måste :) Tack på förhand... Valle
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Hej alla!
Mitt första inlägg i tråden.
Jag ska titta och eventuellt köpa en TLR idag.
Tyvärr så finns är cutsen trasig på den. Någon som vet var man får tag i en ny eller bättre begagnad(gul).
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej alla!
Mitt första inlägg i tråden.
Jag ska titta och eventuellt köpa en TLR idag.
Tyvärr så finns är cutsen trasig på den. Någon som vet var man får tag i en ny eller bättre begagnad(gul).
TLZone eller Ebay.
Kan iofs finnas på nån mc-skrot i Sverige också.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tjena på er. Har följt tråden väldigt länge men detta är mitt första inlägg. Kör en TLs -97 så har kollat upp alla råd ang slirade koppling. Då jag provat det mesta och inte riktigt har fått det att funka än tänkte jag be någon/några om en hjälpande hand. Jag tänkte alltså kolla om någon skulle kunna tänka sig att bli kontaktad av mig via telefon som har haft och löst detta problem. Maila gärna nummret och namn på beanoaf@hotmail.com
Bor själv strax utanför västerås så ingen nackdel om någon finns i närheten men inget måste :) Tack på förhand... Valle
Tjenare Valle.

Kan du skriva ner här vad du har gjort hittills så kan det ge en start på felsökandet. Jag bor i Uppsala, så det är inte precis nästgårds med Västerås tyvärr. Men jag hjälper gärna till så gott jag kan här.

Har själv haft problemet och blivit av med det.
 

BeAnOaf

Ny medlem
Gick med
20 May 2010
Ort
Sura
Hoj
MV Agusta Brutale 910S och Suzuki TL1000S
Tjenare Valle.

Kan du skriva ner här vad du har gjort hittills så kan det ge en start på felsökandet. Jag bor i Uppsala, så det är inte precis nästgårds med Västerås tyvärr. Men jag hjälper gärna till så gott jag kan här.

Har själv haft problemet och blivit av med det.

Kortfattat: slirade vid köp av hoj. Bytte lameller, funkade ett kort tag sen dags för slir igen. Köpte Barnett fjädrar, gjorde mätning på lameller vilka låg inom toleransen satt dit brickor för extra tryck och prova igen. Slir :(
Kollade då "vipparmen" som kopplingsvajern går till och upptäckte att justerskruven satt något tight. Skönt tänke jag, det måste varit detta. Gjorde mätning på lamellerna vilka var utanför tolerans så jag kasta i en lamellskiva till, längst ut, för att totala måttet skulle vara bra och prova igen. Gick bra i ca 10 mils körning sen lite slir igen. Upptäckte då att justerskruven låg tight imot igen!?! Släppte på den och det gick bra ca 5 mil till, sen total slir. Rev kopplingen: två stålskivor var blåanlöpta och lamellerna totalt utslitna. Inte dom två som låg längst ut dock.... Har nu kastat i nya lameller och stålskivor. Gjorde dock något jag missat tidigare och satt den yttersta lamellen ett "hack" förskjuten mot övriga lameller. Har bara hunnit kört några mil men det funkar bra fortfarande. Är det något annat jag bör tänka på eller kolla upp? Sista frågan av ren nyfikenhet är om någon vet varför dom två stålskivorna som är 2mm (dom 7 andra är ju 1,6mm)ska ligga som skiva nummer 2 och 3?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Kortfattat: slirade vid köp av hoj. Bytte lameller, funkade ett kort tag sen dags för slir igen. Köpte Barnett fjädrar, gjorde mätning på lameller vilka låg inom toleransen satt dit brickor för extra tryck och prova igen. Slir :(
Kollade då "vipparmen" som kopplingsvajern går till och upptäckte att justerskruven satt något tight. Skönt tänke jag, det måste varit detta. Gjorde mätning på lamellerna vilka var utanför tolerans så jag kasta i en lamellskiva till, längst ut, för att totala måttet skulle vara bra och prova igen. Gick bra i ca 10 mils körning sen lite slir igen. Upptäckte då att justerskruven låg tight imot igen!?! Släppte på den och det gick bra ca 5 mil till, sen total slir. Rev kopplingen: två stålskivor var blåanlöpta och lamellerna totalt utslitna. Inte dom två som låg längst ut dock.... Har nu kastat i nya lameller och stålskivor. Gjorde dock något jag missat tidigare och satt den yttersta lamellen ett "hack" förskjuten mot övriga lameller. Har bara hunnit kört några mil men det funkar bra fortfarande. Är det något annat jag bör tänka på eller kolla upp? Sista frågan av ren nyfikenhet är om någon vet varför dom två stålskivorna som är 2mm (dom 7 andra är ju 1,6mm)ska ligga som skiva nummer 2 och 3?
Det är mycket du provat. Skulle vilja påstå att det viktigaste för att få kopplingen att fungera är att montera den rätt.
Ha alltid rätt antal skivor i rätt ordning. De tjockare stålskivorna ska ligga som nummer 4 och 5 sett inifrån och ut. Varför de ska ligga just där vet jag inte, men jag antar att det är så nära mitten som möjligt, vad nu det ska ge för effekt...
Innersta friktionslamellen ska ha en större innerdiameter för att de två brickorna längst in ska få plats. Den plana brickan ska vara längst in, och den vinklade fjäderbrickan ska vara utanför och "peka inåt". Servicehandboken har en bra bild på detta.
Yttersta lamellen MÅSTE vara satt med ett steg förskjutning. Jag vet inte riktigt varför, men du är inte den första som upplever stora problem när den är felmonterad.
Sist men inte minst, kontrollera noggrant att kopplingsarmen är korrekt justerad enligt servicehandboken.

Du ska för övrigt inte behöva brickor under Barnett-fjädrar. Att köra på delsyntetolja istf helsyntet och att dessutom undvika biloljor med antifriktions-tillsatser kan hjälpa.
 

BeAnOaf

Ny medlem
Gick med
20 May 2010
Ort
Sura
Hoj
MV Agusta Brutale 910S och Suzuki TL1000S
Rätt av dig, Octofinger. Dom ska ligga som nr 4 och 5, vilket dom gör oxå. Har alltid använt delsyntet olja. Jag hoppade dessutom över brickorna denna gång. Och visst ska justerskruven ska dras emot lätt och sedan släppas 1/4 varv? Jag gjorde så iallafall.

Kan nya lameller svälla litegrann när dom har badat i olja ett tag? Bara så man vet om man måste hålla koll på justerskruven i början. Annars låter det som allt verkar rätt :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Rätt av dig, Octofinger. Dom ska ligga som nr 4 och 5, vilket dom gör oxå. Har alltid använt delsyntet olja. Jag hoppade dessutom över brickorna denna gång. Och visst ska justerskruven ska dras emot lätt och sedan släppas 1/4 varv? Jag gjorde så iallafall.

Kan nya lameller svälla litegrann när dom har badat i olja ett tag? Bara så man vet om man måste hålla koll på justerskruven i början. Annars låter det som allt verkar rätt :)
Jo, du justerar den rätt. Den ska också luta lite bakåt... Man kan säga att vinkeln mellan kopplingsvajern och kopplingsarmen ska vara 80-85 grader.

Den måste justeras regelbundet, främst för att skivorna slits. Om de sväller så kommer du snarare få problem med att frikoppla, inte med slir.

Det låter som om allt är rätt nu. Ut å nöt asfalt!:hojsmilie
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top