TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Okej, skall kolla. Du vet inte om det finns någon likande förklaring på svenska :va
För att ställa hänget har smc någon blankett på svenska, men fjädringsjusteringar har jag inte sett nån på svenska.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Hej TL vänner,

Undrar ifall någon kan berätta för mig, om den där svarta kåndomen runt pumen ( I tanken ) fyller någon fuktion :va, förutom att jävlas med mig när jag plockar ur hela skiten på grund utav otät packning:mad:
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Hej TL vänner,

Undrar ifall någon kan berätta för mig, om den där svarta kåndomen runt pumen ( I tanken ) fyller någon fuktion :va, förutom att jävlas med mig när jag plockar ur hela skiten på grund utav otät packning:mad:

Den ska förhindra att lampan för låg bränslenivå blinkar då det är lite soppa kvar och det skvalpar omkring i tanken :tummenupp

Jag värmde den med varmluftspistol och det hjälpte en del vid montering :)
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Den ska förhindra att lampan för låg bränslenivå blinkar då det är lite soppa kvar och det skvalpar omkring i tanken :tummenupp

Jag värmde den med varmluftspistol och det hjälpte en del vid montering :)
Det där har jag funderat på. Min lampa blinkar när det börjar bli dags för tankning, men det tycker min verkar blinka i ett ganska jämn takt. Men den ska alltså lysa?
Fråga 1.1: Hur mycket är det kvar i tanken när den ska börja lysa?
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Den ska förhindra att lampan för låg bränslenivå blinkar då det är lite soppa kvar och det skvalpar omkring i tanken :tummenupp

Jag värmde den med varmluftspistol och det hjälpte en del vid montering :)

Tackar för svaret :tummenupp, så egentligen är det då inga vitala saker den är till för att skydda.
Ja ja, bråkar den tillräckligt med mig åker den bort :huvet.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det där har jag funderat på. Min lampa blinkar när det börjar bli dags för tankning, men det tycker min verkar blinka i ett ganska jämn takt. Men den ska alltså lysa?
Fråga 1.1: Hur mycket är det kvar i tanken när den ska börja lysa?
Näe, lampan varnar i två steg. För TLS, kan skilja lite mot TLR, så gör den följande:
>4,5 liter kvar - lampan släckt.
<4,5 liter kvar - lampan blinkar.
<2,5 liter kvar - lampan lyser.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Näe, lampan varnar i två steg. För TLS, kan skilja lite mot TLR, så gör den följande:
>4,5 liter kvar - lampan släckt.
<4,5 liter kvar - lampan blinkar.
<2,5 liter kvar - lampan lyser.

Jag kan inte på litern, men det är nog smma på min (TLR).
När den är fultankat så lyser den inte. När jag kört 8mil på bana så blinkar den =). Sedan går den över till lysande.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Har du tillgång till fräs/svarv Robban?

Hej Octo.

Jag har en kombimaskin i garaget med både svarv och fräs, men varken jag eller maskinen är några stjärnor när man jämför med de arbeten som proffs CNC operatörer spottar ut! :Bugar

Men en del svarv och fräsjobb har det blivit och det är guld tillsammans med svetsarna ( Som numera är tre till antalet )

Hade en rörbock på väg in också men stuprör och en del andra husprylar kom emellan just nu...... :huvet

Men snart.... kan man börja bygga på riktigt.
 

Mickett

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Luleå
Hoj
98 Suzuki TL1000S
Hej! Nån som vet vilken olja de ska va i framgaffeln och vilken mängd de ska på en tl1000r??

Sitter en 5w i från början men jag läste att många körde med 10w så testade det vart inte helt nöjd så kör numer med en 7,5w och är riktigt nöjd.

Tror boken säger att det ska vara typ 480ml men då det är jävligt svårt få dämparn helt torr så mäter man istället oljan med fjädern urtagen och gaffelbenet helt ihoptryckt. Det ska då det vara 10cm på tls och 9,3 på tlr mätt från inre gaffelbenets topp.

Här har du en ganska användbar bild-guide, också står det precis hur mkt olja det ska vara så jag inte lurar dig.
http://imageevent.com/tlsdoug/tlzonestuff/tlrtlsforkdisassemblyreassembly
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jhapp... nu sitter man med en twin igen... Blev en sukiyaki Tl1000s.
3280 mil på mätaren, röd och fin samt i stort behov av att köras.

Nu skall det ut och ätas ankor! :D

**Bilder kommer när den är representabel.**
 

Mars

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Ödåkra
Hoj
Speed Triple 1050, RD350
Och även jag blev med TLS, en svart sen -98.

Har inte hunnit köra mycket mer än hem med den än, fick en släng feber emellan. Det jag känt hittills är att jag nog får göra något åt sittställningen. Någon härinne som hittat någon lösning?

Jag är nog lite soft efter att ha kört fzs:en, men jag kan inte påminna mig om att min GSX 1100 R var lika framåtlutad.

Hur som helst så älskar jag motorn, gången och känslan av direktkontakt. Begriper inte att jag inte gett mig på v-twin tidigare.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag ska byta olja i dagarna och har lite funderingar. Det är så att jag har ett Scott-filter. Är det någon som har erfarenheter av liknande filter? Den tidigare ägaren sa att man bara tvättar filtret istället för att byta. Hur gör man det på bästa sätt?

425Small.jpg
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jhapp... nu sitter man med en twin igen... Blev en sukiyaki Tl1000s.
3280 mil på mätaren, röd och fin samt i stort behov av att köras.

Nu skall det ut och ätas ankor! :D

**Bilder kommer när den är representabel.**

Och även jag blev med TLS, en svart sen -98.

Har inte hunnit köra mycket mer än hem med den än, fick en släng feber emellan. Det jag känt hittills är att jag nog får göra något åt sittställningen. Någon härinne som hittat någon lösning?

Jag är nog lite soft efter att ha kört fzs:en, men jag kan inte påminna mig om att min GSX 1100 R var lika framåtlutad.

Hur som helst så älskar jag motorn, gången och känslan av direktkontakt. Begriper inte att jag inte gett mig på v-twin tidigare.

Välkomna!

TLS har väldigt framåtlutad ställning, framförallt om man inte är så vansinnigt lång av sig... Inte mycket att göra åt det utom att byta bort sina clipons.

Jag ska byta olja i dagarna och har lite funderingar. Det är så att jag har ett Scott-filter. Är det någon som har erfarenheter av liknande filter? Den tidigare ägaren sa att man bara tvättar filtret istället för att byta. Hur gör man det på bästa sätt?

Har också ett, även om jag ännu inte rengjort det.
Enligt instruktionerna så ska man helt enkelt bara vaska runt det i typ diesel eller fotogen...
 
Last edited:

Sirjerry

Vill ha riktig hoj igen!
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Ockelbo
Hoj
Kawa ZX9R -98
Hur mycket glappar era bromsskivor på hojarna? Har Braking waveskivor fram på min TL1000R som glappar otroligt mycket, men dom är nästan nya så jag undrar om det kanske ska vara mycket glapp. Kanon hojar för övrigt, köpte en i tisdags och är kanon nöjd förutom bromskivorna fram då!!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hur mycket glappar era bromsskivor på hojarna? Har Braking waveskivor fram på min TL1000R som glappar otroligt mycket, men dom är nästan nya så jag undrar om det kanske ska vara mycket glapp. Kanon hojar för övrigt, köpte en i tisdags och är kanon nöjd förutom bromskivorna fram då!!
Jag har för mig att visst axiellt glapp är ok, det är liksom poängen med flytande diskar, men det får inte vara ett roterande eller radiellt glapp.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sparkade igång gamla Bettan idag!! Fookin' hell vilket trycka det är i M4-systemet!!

Ståpäls och en liten spontanutlösning tror jag det blev. :D

Nu ska bara plast på, kopplingen justeras, stödet modifieras och bromsskivorna ska slipas från lite rost de samlade på sig förra året. Kedjan ser ut som fan med ytrost, men den kommer jag inte byta förrän jag tagit en liten sväng med hojen. Måste få tag på ett kedjeverktyg...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top