TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Så nu har jag gjort den avancerade lite snabbt, för att testa hur det blev.

Bakfjädring (mät i millimeter)
steg 1 (B1)530
steg 2 (B2)512
steg 3 (B3)516
steg 4 (B4)491
steg 5 (B5)498

Förarhäng = 35,5mm (25-45)
Fritt häng = 16mm (10-20)
Vilofriktion bak = 4 (Bra värde =3 Dåligt 10mm)

När jag justerade bak fick jag släpa spänningen på fjärden JÄTTE mycket. är väll bara ca 1 cm kvar av gängorna innan den är max uppe
sen hur skall justeringarna stå på BiTubo dämparen när man skall justera?
den som sitter på gas behållaren har jag ställt på mitten, och den under fjädern har jag åxå ställt på mitten.

Framfjädring (mät i millimeter)
steg 1 (F1)396
steg 2 (F2)360
steg 3 (F3)363
steg 4 (F4)351
steg 5 (F5)355

Förarhäng = 37 (35-50)
Fritt häng = 28,5 (15-30)
Vilofriktion fram = 4mm (Bra värde =15 Dåligt 40mm)
Här undrar jag, jag har 4mm vad fan skall jag göra åt det?

det med förarhäng % av fjädrnings väg vet i fan hur jag får reda på det.
 
Last edited:

Ryzzen

Newbee
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skokloster
Hoj
Suzuki TL1000R -00
Angående laddningsproblem på TL maskinerna

Hej gott folk, jag har nu följt denna tråd länge och har sugit i mig all info som går att få om dessa hojar.:tummenupp
Ett problem som dyker upp titt som tätt är ju dessa laddningsproblem.:va
Har läst om dessa olika mods man kan göra, bla en där det va nån som hade bytt ut kablarna från laddningsregulatorn och batteriet mm pga av att de var underdimensionerade!? Jag tror inte på just den tesen att dom skulle vara för klena, antingen laddar den eller inte, om kablarna skulle vara för klena så "brinner" dom helt enkelt av, och så många ampere lämnar inte dessa generatorer och laddningregulatorer ifrån sig.
Så jag säger: ICKE :arsele

Jaja, skit i det nu vad jag tycker och tänker elektriskt. :krama
Jag tänkte dela med mig om lite info om vad jag upptäckte på min hoj när jag upptäckte surt att även jag hade laddningsproblem. :mad:

Efter lite kontroller och mätningar så fann jag felet i säkringen från regulatorn.
Det är helt enkelt den PISSIGASTE!! :huvet säkring jag har sett.
Totalt så består den av fyra delar!!
1. ena benet
2. säkringblecket
3. andra benet
4. plasthuset

Dom har helt enkelt tillverkat dom som så att dom pressar ihop delarna,
vilket med tiden resulterar i att efter lite vibrationer och mekanisk påverkan så börjar benen lossna från blecket, och i sin tur så får man en laddning som funkar ibland eller lägger av helt.
Och tittar man i "fönstret" på säkringen så ser den ju hel ut. :confused:
Råd: Byt ut era säkringar mot europeisk standard, dvs säkring från OK/Q8 typ.... :yoparty
 

Bifogat

  • 20100610238.jpg
    20100610238.jpg
    234.9 KB · Visningar: 48
  • 20100610241.jpg
    20100610241.jpg
    183.7 KB · Visningar: 58

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så nu har jag gjort den avancerade lite snabbt, för att testa hur det blev.

Bakfjädring (mät i millimeter)
steg 1 (B1)530
steg 2 (B2)512
steg 3 (B3)516
steg 4 (B4)491
steg 5 (B5)498

Förarhäng = 35,5mm (25-45)
Fritt häng = 16mm (10-20)
Vilofriktion bak = 4 (Bra värde =3 Dåligt 10mm)

När jag justerade bak fick jag släpa spänningen på fjärden JÄTTE mycket. är väll bara ca 1 cm kvar av gängorna innan den är max uppe
sen hur skall justeringarna stå på BiTubo dämparen när man skall justera?
den som sitter på gas behållaren har jag ställt på mitten, och den under fjädern har jag åxå ställt på mitten.

Framfjädring (mät i millimeter)
steg 1 (F1)396
steg 2 (F2)360
steg 3 (F3)363
steg 4 (F4)351
steg 5 (F5)355

Förarhäng = 37 (35-50)
Fritt häng = 28,5 (15-30)
Vilofriktion fram = 4mm (Bra värde =15 Dåligt 40mm)
Här undrar jag, jag har 4mm vad fan skall jag göra åt det?

det med förarhäng % av fjädrnings väg vet i fan hur jag får reda på det.
4mm gör du inget åt, möjligtvis mäter om för det är förmodligen FÖR bra för att vara sant. Men är det så så är det ju bara o gratulera.

Men annars ser det väl bra ut. Kanske styva upp den lite fram?
Så du hamnar nånstans mitt i skalan.
Sen är det bara att ställa comp o retur i standard o ut o känna på den.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
4mm gör du inget åt, möjligtvis mäter om för det är förmodligen FÖR bra för att vara sant. Men är det så så är det ju bara o gratulera.

Men annars ser det väl bra ut. Kanske styva upp den lite fram?
Så du hamnar nånstans mitt i skalan.
Sen är det bara att ställa comp o retur i standard o ut o känna på den.

Okej.

testade lite idag på hojen. kändes som en ny mc =)

men den kändes lite för mjuk i baken. när man drog på så ville den gå upp på bakhjulet om man inte lutade sig fram som fan.
det ville den inte innan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Okej.

testade lite idag på hojen. kändes som en ny mc =)

men den kändes lite för mjuk i baken. när man drog på så ville den gå upp på bakhjulet om man inte lutade sig fram som fan.
det ville den inte innan.
För mjuk?
Om du har för mjukt ställd så kommer baken ev att niga när du gasar, men kraften från kedjan kommer vilja resa upp hojen bak så dom kan ta ut varann antar jag, i en perfekt värld kanske?
Men har du fjädring hårt ställd bak så den inte rör sig så tar sig kraften ut i däcket mer "direkt" o den blir mer villig att hjula.

Det är nog bara en inbillning hos dig. Kör med hojen så som den kännsbäst i kurvorna. Det är det som räknas.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
För mjuk?
Om du har för mjukt ställd så kommer baken ev att niga när du gasar, men kraften från kedjan kommer vilja resa upp hojen bak så dom kan ta ut varann antar jag, i en perfekt värld kanske?
Men har du fjädring hårt ställd bak så den inte rör sig så tar sig kraften ut i däcket mer "direkt" o den blir mer villig att hjula.

Det är nog bara en inbillning hos dig. Kör med hojen så som den kännsbäst i kurvorna. Det är det som räknas.

Okej. ja jag får testa. var iallfall jätte bra med Den blanketten =)
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag har nyligen bytt till mina originalljuddämpare pga en europaresa. Nu är min fråga hur dessa ska sitta fast? Tittar på bilder som denna: http://www.bikepics.com/pictures/1141902/
Där ser det ju ut som om antingen inte sitter fast alls där bak eller att det finns något litet fäste på själva ljuddämparen. Jag har inget sånt fäste, mina dämpare är runda. Det ser ut som om det har varit spännen som går runt dämpen men dom jag har i garaget passar inte. Någon som har någon fin närbild som visar hur det ska sitta?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bild på dämparna, det är förmodligen inte orginal om du har haft spännen på dom.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej,

Hur hårt ska bultarna som håller tryckplattan till kopplingen dras i Nm? De sex bultarna på en TL1000R..

Tack för hjälpen.

/N
11Nm.

Så nu har jag gjort den avancerade lite snabbt, för att testa hur det blev.

Bakfjädring (mät i millimeter)
steg 1 (B1)530
steg 2 (B2)512
steg 3 (B3)516
steg 4 (B4)491
steg 5 (B5)498

Förarhäng = 35,5mm (25-45)
Fritt häng = 16mm (10-20)
Vilofriktion bak = 4 (Bra värde =3 Dåligt 10mm)

När jag justerade bak fick jag släpa spänningen på fjärden JÄTTE mycket. är väll bara ca 1 cm kvar av gängorna innan den är max uppe
sen hur skall justeringarna stå på BiTubo dämparen när man skall justera?
den som sitter på gas behållaren har jag ställt på mitten, och den under fjädern har jag åxå ställt på mitten.

Framfjädring (mät i millimeter)
steg 1 (F1)396
steg 2 (F2)360
steg 3 (F3)363
steg 4 (F4)351
steg 5 (F5)355

Förarhäng = 37 (35-50)
Fritt häng = 28,5 (15-30)
Vilofriktion fram = 4mm (Bra värde =15 Dåligt 40mm)
Här undrar jag, jag har 4mm vad fan skall jag göra åt det?

det med förarhäng % av fjädrnings väg vet i fan hur jag får reda på det.
Gött med lite riktiga siffror!
Niger den hårt när du gasar på så kan du skruva in lite mer dämpning. Fjäderförspänningen ska du inte mecka mer med när du väl ställt in hänget.

Dock ser dina siffor på framfjädringen lite ut att vara i gränszonen för att fjädrarna nog är för hårda. Du ligger i princip på största möjliga häng med bara hojen, och på minsta möjliga med dig på. Det är ett tecken på att fjädrarna är aningens för hårda.

Vad gäller % av fjädringsvägen så får du plocka siffror från dämparnas spec om vilken fjädringsväg de maximalt har. Det är lite svårt att se på dem från utsidan, framförallt bak eftersom dämparen rör sig mindre än hjulet. Sen är det bara att ta ditt häng delat med maximal fjädringsväg och multiplicera med 100 så har du hänget i procent.

Vet inte om du sett några instruktioner om hur man ställer in dämpningen och returdämpningen?
 
Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
11Nm.


Gött med lite riktiga siffror!
Niger den hårt när du gasar på så kan du skruva in lite mer dämpning. Fjäderförspänningen ska du inte mecka mer med när du väl ställt in hänget.

Dock ser dina siffor på framfjädringen lite ut att vara i gränszonen för att fjädrarna nog är för hårda. Du ligger i princip på största möjliga häng med bara hojen, och på minsta möjliga med dig på. Det är ett tecken på att fjädrarna är aningens för hårda.

Vad gäller % av fjädringsvägen så får du plocka siffror från dämparnas spec om vilken fjädringsväg de maximalt har. Det är lite svårt att se på dem från utsidan, framförallt bak eftersom dämparen rör sig mindre än hjulet. Sen är det bara att ta ditt häng delat med maximal fjädringsväg och multiplicera med 100 så har du hänget i procent.

Vet inte om du sett några instruktioner om hur man ställer in dämpningen och returdämpningen?

>Okej. köpte fjädrar för 110kg, men har gått ner lite nu. men nu så gjorde pappa och jag detta snabbt 3 gånger. och då hade jag inte all utrustning på mig.
Skall göras om Exakt en gång i helgen tänkte jag så det blir perfekt.

:p Är det vilkigt med fjädrningsvägen i % för det verkar jobbigt. vet inte var eller hur jag skall få reda på dom siffrorna.

Nej har inte sett några instruktioner på hur man ställer dämpning och retur.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
>Okej. köpte fjädrar för 110kg, men har gått ner lite nu. men nu så gjorde pappa och jag detta snabbt 3 gånger. och då hade jag inte all utrustning på mig.
Skall göras om Exakt en gång i helgen tänkte jag så det blir perfekt.

:p Är det vilkigt med fjädrningsvägen i % för det verkar jobbigt. vet inte var eller hur jag skall få reda på dom siffrorna.

Nej har inte sett några instruktioner på hur man ställer dämpning och retur.
Strunta i procenten nu. Fokusera på dem imorrn istället. ;)

Dämpningen är en lite krångligare historia. Åtminstone för att det är svårt att sätta direkta siffror och mätningar på dem. Men gör nåt i stil med följande så är du nog i närheten iaf. Nära nog att börja finjustera iaf.

1. Sätt dämpningen på minsta möjliga.
2. Sätt returdämpningen på minsta möjliga och se hur fort hojen reser sig när du tryckt ner den.
3. Sätt returdämpningen på max och gör samma sak.
4. Försök sen justera returdämpningen så att det tar ungefär en sekund för hojen att komma upp till normalläget efter att du tryckt ner den ordentligt.
5. Justera returdämpningen ett par klick eller ett halvt varv extra.
6. Sätt dämpningen på mittenläget.
7. Anteckna hur många varv eller klick du nu har satt respektive dämpning på.

Nu kommer det som är riktigt subjektivt. Ta en väg eller helst av allt en bana och kör ett varv eller två. Anteckna hur du upplevde körningen.
Börja nu med att minska returdämpningen ca två klick eller ett halvt varv. Kör igen och anteckna hur det kändes.
Kör nu fler gånger och experimentera med ännu mindre eller ännu större returdämpning, och försök uppleva när det är för mycket respektive för lite returdämpning. Justera in returdämpningen i mitten av detta intervall så den är så perfekt som möjligt.

Nu provar du med kompressionsdämpningen. Justera gaffeln först. Sätt dämpningen på att vara 3/4 öppna. Dvs skruva ut nio klick av tolv eller sex varv av åtta, beroende på hur stort justeringsintervall du har. Kör ett varv och anteckna. Sätt den nu på att vara 1/4 öppen, dvs utskruvad tre av tolv klick eller två av åtta varv. Kör och anteckna.
Med det du känt nu, fortsätt köra och hitta din skönaste justering i detta intervall. Du kan förståss bli tvungen att justera även utanför det här intervallet, men börja inom det.

Repetera med bakdämparn.

Väldigt subjektivt, men ska det vara rätt så kostar det engagemang...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Aarrgghh!

Vad e grejen med min oljeplugg?!?
Har satt dit barnettfjädrar och Van's tryckplatta och kåpa ikväll, passade på att göra oljebyte också... men det droppar sakta från min oljeplugg! Har efterdragit den flera gånger och nu vågar jag fan inte dra den hårdare... men det droppar likförbannat !??! (väääldigt sakta iofs) Fattar inte hur det kan komma ut nån olja där... vad kan problemet vara? förslag på åtgärd?
 

Ryzzen

Newbee
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Skokloster
Hoj
Suzuki TL1000R -00
Snart gängpaj

Aarrgghh!

Vad e grejen med min oljeplugg?!?
Har satt dit barnettfjädrar och Van's tryckplatta och kåpa ikväll, passade på att göra oljebyte också... men det droppar sakta från min oljeplugg! Har efterdragit den flera gånger och nu vågar jag fan inte dra den hårdare... men det droppar likförbannat !??! (väääldigt sakta iofs) Fattar inte hur det kan komma ut nån olja där... vad kan problemet vara? förslag på åtgärd?

Känner igen problemet, för nån månad sen så köpte jag min TLR och den snyftade några droppar från pluggen, och jag efterdrog den lite med korrekt moment, men slutade då jag inte fick momentet uppnått.
Jaja tänkte jag, jag får väl köpa en ny packning då.
Sagt o gjort, jag bytte packningen och skulle momentdra pluggen, kom inte upp i rätt moment förrän jag kände att pluggen började gå lättare:gnissla
Jämmer och elände, gängorna stack.
Det är resultatet av att man inte drar med moment när det gäller stål kontra aluminium.
Så det blev att jaga helicoil på jobbet och montera in.

Min rekomendation är att, byt packningen och momentdra pluggen.
Kommer du inte upp i rätt moment så är gängorna på väg......åt helvete.:cdevil
Momentet skall vara: 23Nm (16,5lb-ft) :fakta
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Känner igen problemet, för nån månad sen så köpte jag min TLR och den snyftade några droppar från pluggen, och jag efterdrog den lite med korrekt moment, men slutade då jag inte fick momentet uppnått.
Jaja tänkte jag, jag får väl köpa en ny packning då.
Sagt o gjort, jag bytte packningen och skulle momentdra pluggen, kom inte upp i rätt moment förrän jag kände att pluggen började gå lättare:gnissla
Jämmer och elände, gängorna stack.
Det är resultatet av att man inte drar med moment när det gäller stål kontra aluminium.
Så det blev att jaga helicoil på jobbet och montera in.

Min rekomendation är att, byt packningen och momentdra pluggen.
Kommer du inte upp i rätt moment så är gängorna på väg......åt helvete.:cdevil
Momentet skall vara: 23Nm (16,5lb-ft) :fakta

Fast.... vilken packning?Finns ingen packning på min... bara pluggen i sig :va
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Bild på dämparna, det är förmodligen inte orginal om du har haft spännen på dom.

Så här såg det ut. Funkade att spänna på spännena från TI Force-systemet. Ser inte ut att vara några andra fästen på själva dämparna.:va
 

Bifogat

  • IMAG0089.jpg
    IMAG0089.jpg
    233.2 KB · Visningar: 61
  • IMAG0094.jpg
    IMAG0094.jpg
    232.2 KB · Visningar: 71
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top