TL-tråden - v2 !

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Har inte gett mig på det själv än för drevet sitter så in i helvete så jag får fan inte bort den utan mutterknackare, men ska så fort jag flyttat till nytt garage, det blir vid månadsskiftet. Du är välkommen över då så kan vi kanske ta båda hojarna samtidigt :tummenupp

Gul TLR, 98 eller 99 siktad i morse vid Järva krog södergående. :tummenupp

Kan ju vara en ide, själv har jag nu efter 3 push rod packingar blivit ngt av en expert på det och på min tar det nu inte många minuter att byta (har ett långt skaft till bilens hjulbultar som funkade bra på drevbulten), synd att det inte hjälper bara...:huvet

Kom du också på hoj imorse? antar att det var mig du såg i Järva...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kan ju vara en ide, själv har jag nu efter 3 push rod packingar blivit ngt av en expert på det och på min tar det nu inte många minuter att byta (har ett långt skaft till bilens hjulbultar som funkade bra på drevbulten), synd att det inte hjälper bara...:huvet

Kom du också på hoj imorse? antar att det var mig du såg i Järva...

Japp! Kom åkande norrut på en svart Bandit :tuttar
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag köpte batteri till min tlr från Biltema och nu har tändningen varit på i en vecka. Det verkar som det inte finns så mycket kvar i det längre :gnissla.

Har ni något bra tips på hur jag får liv i det igen?
Är det ok att ladda slutna batterier (som kan ligga)?

EDIT:
Ok tröttmössor :arsele, jag svarar på mina egna frågor (kanske någon annan som vill veta).
Om man har en "intelligent" laddare kan det gå bra. Har man en "fullkrämare" så är det inte så lyckat. Källa, min kompis, bilmeck.
Han sa, köp nytt på Biltema. :glömdet


Jag behöver nya uppgängningsringar för dämparna.
Fick du med upphängning"ringar" till dämparna eller köpte du dem separat?
Någon som vet vart jag kan få tag i dem billigt?
 
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Jag köpte batteri till min tlr från Biltema och nu har tändningen varit på i en vecka. Det verkar som det inte finns så mycket kvar i det längre :gnissla.

Har ni något bra tip på hur jag får liv i det igen?
Är det ok att ladda slutna batterier (som kan ligga)?


Testa o sätt startkablar mellan de urladdade batteriet till ett annat batteri(typ ett bilbatteri) o sätt på laddaren o se om batteriet tar emot laddning då.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Åren går och hojarna börjar få mil på mätarna, hur långt kan man räkna med att en normalskött TL1000 R/S går?

Jag hade en TL1000S -97 för en massa år sen, såldes vid ca 1800 mil vill jag minnas, gick perfekt.

Börjar bli nostalgisk och vill ha en igen, men nu har alla hojar gått längre, konstigt vore det väl annars.

Så, hur långt har ni kört, vad har pajat, vad är modellspecifika problem som jag ska hålla ögonen öppna efter?

Tacksam för info.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Åren går och hojarna börjar få mil på mätarna, hur långt kan man räkna med att en normalskött TL1000 R/S går?

Jag hade en TL1000S -97 för en massa år sen, såldes vid ca 1800 mil vill jag minnas, gick perfekt.

Börjar bli nostalgisk och vill ha en igen, men nu har alla hojar gått längre, konstigt vore det väl annars.

Så, hur långt har ni kört, vad har pajat, vad är modellspecifika problem som jag ska hålla ögonen öppna efter?

Tacksam för info.

Om du orkar så är ett hett tips att läsa denna tråd från sida ett. Där har du svaren.

Om något skulle gå sönder på hojen så finns kundskapen att laga den här. Du behöver aldrig vara rädd, du e inte ensam. :yoparty
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hej !
Jag heter ÅKE och jag undrar om någon här har satt dit en TRE med switch och om det är bra att göra det.När ska man använda switchen och vad gör den för nåt eller kan nåt gå sönder på motorn ?

Senm undrar jag om nån har provat och monterat sådanadära "proppelrar" i insugningsgummina för att luften ska forsera insugningskanalerna snabbare. Är do9m bra och vad ger det, en massa 10 tals hästar eller ?

Tack för förfrågan och hoppas på ett snabbt svar. Jag har provat och sökt men får en massa konstiga underliga svar om TRE.

Men hittade inget om proppelerna.

På stavningskurs med ÅKE.
Tack alla ni gulliga lena pojkar i Tl-tråden.
:kiss och krama varandra i trafiken.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
o-ringen har förmodligen gått....

Vad är de lilla runda kåpan på vänster sida av motorn till?
Den som sitter på den större runda kåpan?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Putte - Laddregulatorn blir alltid varm. Ordentligt varm. Men den blir varmare ju mindre övriga förbrukare som är igång, tex lyse och så. Kör du med lyset på? Hur starka lampor har du?

Ah. Ok.
Mmm, jag kör ju med helhjus på, och det ska vara orginalstyrka på dem.

Funderar i alla fall på att snyrra den 90grader så det blir lite bättre luftflöde. Om jag nur kan få någon MC inspiration i vinter. Har varigt tunnt med MC känsla ett tag...

När jag flyttade följde en vägg med :D


Tycker tanken matchar resterande rätt bra :va, vad är felet ?

Sysns dåligt på mina mobilphotobilder, men tanken är svart metallic, och resten är blanksvart. Men, som sagt, det syns inte när jag sitter på eller om man inte kollar suuuuper noga. Och det är det väll bara jag som gör, men jag stör mig på det... :hihi

Va ska jag köpa för däck? Har kört på Pilot Power o Pilot Road 2 de senaste gångerna. Kanske dags o prova ett annat märke?

Lite sent svar kanske, men Pirelli Diablo Rosso :tummenupp

Kört med Pirelli diablo på både Tillern och på XR'n.
Skrapade fotpinnarna på XR'n med de däcken. Grymt grepp och grym feedback. :tummenupp

Hehehe, roade mig med att börja läsa den här tråden från början igen.... mycket kul som skrivits sen 2007, många som kommit och gått... många som är kvar :)
Och tänka sig att innan den här tråden så levde originaltråden i 4 år! Har tjötat i dessa trådar i 7 år nu!! Vilka mer är kvar sen dess? Putte, Åke, Octo... undertecknad

Har ännu inte tröttnat ett dugg på rullande åskan, blir snarare bara charmigare och roligare för varje år som går... som en bra whisky helt enkelt :) och inte är den klar än heller... skulle ju bara göra lite småsaker den där gången back in -03 :gnissla

Kör försiktigt... eller nåt :crash

:sentimental

:tummenupp
Tänker faktiskt på det själv. 7 år!
Och som du säger, har inte tröttnat på Tillern änn, men har en lite dipp på allt som har med MC just för tillfället. Skitjobbet tar knäcken på mig. 12h/dagen nu i 1.5 år och har 6månaders kontrakt kvar...
Men men, det betalar bra. Riktigt bra. :)
Har i alla fall köpt i hopa grejer för att bygga om garaget så att jag ska kunna (amatör)lacka om tanken i garaget. :) (mest så behövde jag ny kraftigare belysning)

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Måste bara få hora lite...
TLR M4 monterat, oljekylaren flyttad, fancy tryckplatta på plats, omlackerad, dekaler påklistrade, lågprofilkuts, Öhlins styrdämpare och ett kolfibertankskydd från Geelong.

(klicka för stora bilder)

Notera hemmasnickrade hållaren för oljekylaren...
- klipp -

:tummenupp
Mycket vackert octo!! :Bugar
Om du av någon korkad anledning får för dig att någon sin sälja den där pärlan villl jag ha första tjing. (seriöst!) :)

:hej
 

Sessnan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Tl1000r -98
Hojen är helt död, någon som har en aning om vad felet kan vara?

Hojen är helt strömlös och jag har helt enkelt slut på ideèr om vad problmet kan vara.

När jag vrider på nyckeln så händer nada!

Finns ström i batteri.
Alla kablar sitter där dem ska (besbrutade med WD 40)
Alla säkringar är hela ink. H-säkrning.

Men den vill helt enkelt inte "tända upp".

Någon vänlig som har några fler tips?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag behöver nya uppgängningsringar för dämparna.
Fick du med upphängning"ringar" till dämparna eller köpte du dem separat?
Någon som vet vart jag kan få tag i dem billigt?

Ringarna följde med dämparna, och hängarna har jag gjort själv.
Egentligen kan du ta vilket stålband som helst och lägga ett gummiband innanför, eller så kanske nån återförsäljare för whatever dämpare du har kan få tag på nya ringar?

:tummenupp
Mycket vackert octo!! :Bugar
Om du av någon korkad anledning får för dig att någon sin sälja den där pärlan villl jag ha första tjing. (seriöst!) :)

:hej
Ska notera det till dödsboet. :hihi

Tack ändå!
o-ringen har förmodligen gått....

Vad är de lilla runda kåpan på vänster sida av motorn till?
Den som sitter på den större runda kåpan?
Är för att komma åt vevaxeln så att man kan dra runt motorn och sätta den i rätt läge när man monterar kamaxlar etc.

Hojen är helt strömlös och jag har helt enkelt slut på ideèr om vad problmet kan vara.

När jag vrider på nyckeln så händer nada!

Finns ström i batteri.
Alla kablar sitter där dem ska (besbrutade med WD 40)
Alla säkringar är hela ink. H-säkrning.

Men den vill helt enkelt inte "tända upp".

Någon vänlig som har några fler tips?
Jäkligt knivigt...

Enda "tips" jag kan ge är att skriva ut elschemat, ta en multimeter och mäta var du har spänning och om du har spänning där det ska vara det. Mät från batteriet och utåt.

Jag har nåt liknande troll i mitt elsystem nu där min blinkershastighet är nånstans mellan 5-10 blink per minut, dvs alldeles åt helsicke för långsamt. Ibland verkar de funka ok, men ibland så är det nästan 10 sek per blink... Orkar bara inte ta mig för att mäta upp allt just nu eftersom hojen trots allt går, och nånting blinkar iaf.. ;)

Hej !
Jag heter ÅKE och jag undrar om någon här har satt dit en TRE med switch och om det är bra att göra det.När ska man använda switchen och vad gör den för nåt eller kan nåt gå sönder på motorn ?

Senm undrar jag om nån har provat och monterat sådanadära "proppelrar" i insugningsgummina för att luften ska forsera insugningskanalerna snabbare. Är do9m bra och vad ger det, en massa 10 tals hästar eller ?

Tack för förfrågan och hoppas på ett snabbt svar. Jag har provat och sökt men får en massa konstiga underliga svar om TRE.

Men hittade inget om proppelerna.

På stavningskurs med ÅKE.
Tack alla ni gulliga lena pojkar i Tl-tråden.
:kiss och krama varandra i trafiken.
Säften Åke! :fatta!

För övrigt håller jag mig gärna ifrån allt för närgående kontakt med mottraffikanterna. :näsblod

Några planer på att skruva ihop tillern och fara ut å skrämma barn?
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jo den ska ihop men tid finns det dåligt om just nu. Det värsta är att den jeveln kommer att skrämma mig med :näsblod

Det blir nog som sumprunkarn uppe på isön förutspår, Jag kommer nog att vurpa i första böj eftersom jag har svårt för att svänga i tid innan apex, det går för sakta så jag rammlar in i kurvan för tidigt och missar apex och spåret .Får liksom inte till det som man måste kunna för att köra en tung,klumpig och oföljsam TL. Kanske att jag måste ha kikare. :va
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Det var inget kvar i kopplingsbehållaren igår och jag fyllde på och luftade ordentligt. När jag var klar så fyllde jag på ända upp i behållaren (så mycket det gick) och idag efter 25 mil så har det gått ner till lägstanivån.

Nu har jag kåpat av och letar lekate men hittar inget så där självklart.
Är det någon av er som har tips på det vanligaste läkaget/felet när det gäller kopplingen?
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Det var inget kvar i kopplingsbehållaren igår och jag fyllde på och luftade ordentligt. När jag var klar så fyllde jag på ända upp i behållaren (så mycket det gick) och idag efter 25 mil så har det gått ner till lägstanivån.

Nu har jag kåpat av och letar lekate men hittar inget så där självklart.
Är det någon av er som har tips på det vanligaste läkaget/felet när det gäller kopplingen?

Hade samma problem på min, hade läckage ner på slavcylindern som sitter på motorn. Packningen i den var sliten.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top