TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Blev en 25 mila sväng idag. Men nu har jag en liten fråga. Vad brukar ni använda för att tvätta runt om kring vid fram drevet? Har vans (fram drev täck grej vad den nu heter). Så det ser ju inte så bra ut ifall det ligger ett 2 cm tjock gegga där.

WD40 + Preems miljövänliga avfettningsmedel + vatten (hade bara kallvatten, så det fick duga)
Glöm inte smörja kedja igen efteråt, den får ju alltid lite rengörings tjofräs på sig. :)

/P

Klagade för ett tag sen på mina two brothers racing burkar som inte mullrade tillräckligt. Provade ju att byta bort dom med ett föga förvånande pissigt resultat. Ok, då snickrar jag ihop egna då, tänkte jag. Sagt å gjort, här är dom. Och jo just ja, de är ju i Titan rakt igenom såklart! Rostfri ull som stoppning. Nu låter den som den ska! :)
5ae94769-be3f-bef2.jpg

Ljuddämpare eller Ljudförstärkare, det är frågan :hihi :yoparty

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Håller med där. Sjukt sugen på Motard men mina sporthojskompisar retar mig då...

Lutar åt försäljning av hojjen i år. Ny hoj om två år kanske...
Låt dom reta dig, du hjular förbi dom hela dan sen... :)

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
*Såld*
Oj många förslag. Får tacka för alla. :) Blir till att börja prova alla nu. Så kommer det nog bli jäkligt rent. :yoparty

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Röd TLS på Kungsgatan i Uppsala på väg söderut kl 12:40 idag.
GoreTex(?)-ställ, ryggsäck, monokuts på och ett par bolt-ons som jag inte hann se nåt märke på.

Någon här?

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
är nu lycklig ägare till en tlr -99:tummenupp

har bara en fråga.. det känns som hojjen "gungar" när man accar på dom högre växlarna, inga ryck utan mera som gung om nån fattar min tafatta beskrivning..

det känns inte helt ok utan lite läskigt

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oj många förslag. Får tacka för alla. :) Blir till att börja prova alla nu. Så kommer det nog bli jäkligt rent. :yoparty

Såg att jag skrev fel vilket avfettningsmedel jag använder på hojen.
Rätt är: OKQ8 Natur Avfettnignsmedel.

Vanligtvis börjar jag med WD40 och tar bort mkt med det, men WD40 kladdar lite när det är rejält skitigt, så jag avslutar med OKQ8 natur avfettnignsmedlet. Man kan köpa en väldigt piffig trycksatt spruta på OKQ8 till just detta. :)

Lycka till :hej

har bara en fråga.. det känns som hojjen "gungar" när man accar på dom högre växlarna, inga ryck utan mera som gung om nån fattar min tafatta beskrivning..

Grattis :tummenupp

Man, jag fattar inte riktigt beskrivningen. Vad är det som gungar? Hela hojen? :va

Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Honda CBR1000RA

Kolla hur kedjan ser ut, om länkarna är stela?
Om kedjan är lagom spänd på ett ställe och slappt på ett annat ställe.

Du kollar kedja om den är rätt spänd, snurra hjulet så den del av kedjan som var ner kommer på ovansidan.
Kolla hur spänd kedjan är? Är den lika spänd, hådare spänd eller slappare?

Last edited:

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Kolla hur kedjan ser ut, om länkarna är stela?
Om kedjan är lagom spänd på ett ställe och slappt på ett annat ställe.

Du kollar kedja om den är rätt spänd, snurra hjulet så den del av kedjan som var ner kommer på ovansidan.
Kolla hur spänd kedjan är? Är den lika spänd, hådare spänd eller slappare?

kedjan är lite halvkass men ej slut, ledar fint i alla länkar och det är ingen skillnad när man snurrar hjulet.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Sitter och har en besiktning till min gamla Tiller i juni...
Förrförra året så åkte jag med helsystemet(Yoshi) till besiktningen, men dem sa inget direkt om det mer än att det lät och fick ingen anmärkning. Jag bara funderar på vad man kan göra för att minska ljudet någorlunda.
Jag fick låna ett par Ducati-insatser till avgasrören en gång av en sjysst TLS-ägare, men vi har inte hörts av på bra länge så jag tror inte att det kommer hända denna gången...

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Har haft planer på att streetstyla till min TLS ett tag nu och faktiskt redan ventilerat det i denna tråden. Fick då lite exempelbilder hur det kunde se ut (tack octo!) men, finns det någon här som har bytt plast fram och bak? Hur vet man vad som går att montera? Jag har inga direkta mekanikerskills eller tillgång till svets osv... Antar att jag söker en enkel plug n´play lösning! :) ahahah

Så, vem har en TLS-fighter och hur f*n gjorde ni?

EDIT: Jag är inte främmande för att outsourca detta projekt, vem kan man vända sig till?

//Ytterst tacksam för hjälp!

Last edited:

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Sitter och har en besiktning till min gamla Tiller i juni...
Förrförra året så åkte jag med helsystemet(Yoshi) till besiktningen, men dem sa inget direkt om det mer än att det lät och fick ingen anmärkning. Jag bara funderar på vad man kan göra för att minska ljudet någorlunda.
Jag fick låna ett par Ducati-insatser till avgasrören en gång av en sjysst TLS-ägare, men vi har inte hörts av på bra länge så jag tror inte att det kommer hända denna gången...

Om du inte vill chansa så har jag en uppsättning besiktningsdämpare till TLS att låna ut. Skitfula men funkar kanon :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har haft planer på att streetstyla till min TLS ett tag nu och faktiskt redan ventilerat det i denna tråden. Fick då lite exempelbilder hur det kunde se ut (tack octo!) men, finns det någon här som har bytt plast fram och bak? Hur vet man vad som går att montera? Jag har inga direkta mekanikerskills eller tillgång till svets osv... Antar att jag söker en enkel plug n´play lösning! :) ahahah

Så, vem har en TLS-fighter och hur f*n gjorde ni?

EDIT: Jag är inte främmande för att outsourca detta projekt, vem kan man vända sig till?

//Ytterst tacksam för hjälp!

Kolla i Bygg forumet, där är en sketans snygg TLS fighter tråd pågående just nu. :)

nej det är endast i högre fart/högre växlar.

Jag har funderat och funderat, men har egentligen inga ider.
Oftast är dte på låga varv (under 2000 rpm) som den kan gå dåligt, och då är det nästan alltid en TPS justering som fixar biffen.
Men gungigt på höga växlar är nytt för mig.

Är det motorn eller chassit som trixar, är det oberoende på fart, eller höga växlar vid något specifikt varvtal? :confused:

Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Tack för svar, men är du säker på att det inte var en TLR som hottades upp? Jag hittar ingen TLS-fighter nämligen. Om du hittar sidan igen så får du gärna skicka en länk, tydligen kan jag inte söka... Det är nog som de säger, det är ögonen man blir blind på först.. ;)

Kolla i Bygg forumet, där är en sketans snygg TLS fighter tråd pågående just nu. :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...