TL-tråden - v2 !

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
O ingen köpte den då och ingen lär köpa den nu...

Huha! Vad för "vettig" person trimmar en TLS... Det är ju en gubbhoj

:rickenretasrivas


kanske någon som är manlig nog att köra en riktig hoj istället för en liten retta :D
:hopparinirickensställe
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hallå,
Koppling och växellåda:
- De bitar som sitter i TL'ens drivlina, sitter några av dessa delar i andra Suzukis? I så fall vad och vilka?

Motor:
- Hur mycket effekt tål ett TL-block? Skiljer det något i motorns grundkonstruktion mellan en TLS och en TLR, typ tål en av dom mer effekt än den andra?
Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Skall försöka få något vettigt svar till dig i denna hönsgård.. men först
bara måste jag....


Han kan ju inte vara riktigt frisk... varken byggaren eller säljaren!! :D
Hade nästan varit kul att åka o titta på den och spela lite
okunnig och ställt lite frågor... ingen som bor i närheten som kan göra
det o spela in det på band?!?

Nu till frågorna.....

En TL motor är aningen känslig för extrema effektuttag, dom siffrorna
som jag kommer ihåg ifrån huvudet är mellan 150-160 hästar på bakhjulet
sedan ( redan där! ) har du problem med veven bla.

Samma problem som Suzuki hade i Superbike och Ducati alltid har haft, där
finns en gräns för vad dom här motorerna tål pga man når en vissa effektgräns
sedan måste varvtalet ökas och det tål dom inte!

TLR:ens block är samma som TLS ( senare än -98 ) men
det skiljer en del till TLR:en fördel, smidda kolvar, vassare kammar, bättre smörjning.

Angående drivlinan, Suzuki är ju ofta väldigt smarta och använder oftast
samma bitar i olika hojar och under lång tidsperiod. Men jag har aldrig
sett en översättningstabell på koppling, växellåds drev och liknande mellan
olika Suzuki men jag skulle inte bli förvånad om där är mycket korspolinering
mellan modellerna.

Om jag har missat något så kommer säkert någon annan här att fylla
på efter skratten har lagt sig runt om 200hästars TLS:en! :D

R
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
En TL motor är aningen känslig för extrema effektuttag, dom siffrorna
som jag kommer ihåg ifrån huvudet är mellan 150-160 hästar på bakhjulet
sedan ( redan där! ) har du problem med veven bla.
Det där räcker ju en bit (att sen ta sig dit är en annan femma).


TLR:ens block är samma som TLS ( senare än -98 ) men det skiljer en del till TLR:en fördel, smidda kolvar, vassare kammar, bättre smörjning.

Intressant. Speciellt det dör med kolvarna och smörjningen, det är alltså 98 och uppåt man helst ska sikta på.

Angående drivlinan, Suzuki är ju ofta väldigt smarta och använder oftast samma bitar i olika hojar och under lång tidsperiod. Men jag har aldrig sett en översättningstabell på koppling, växellåds drev och liknande mellan olika Suzuki men jag skulle inte bli förvånad om där är mycket korspolinering mellan modellerna.

Jo, det var det som var tanken, det är framförallt kopplingen som är viktig. Jag hittade en engelsk firma som har tagit fram en lock-up med artikelnummer för TL-maskiner. Om inget mer dyker upp här så var tanken att leta upp lite bilder på TL-låda/koppling och ta det till Pro Stock Bike-åkarna och se om något känns igen.

Om jag har missat något så kommer säkert någon annan här att fylla på efter skratten har lagt sig runt om 200hästars TLS:en! :D
Jag såg annonsen för ett tag sedan och ska ringa honom nästa vecka om ingen har nappat. Annonsören själv bjuder ju in till prutning och det mesta verkar ju vara med trots allt, kan vara ett bra grundämne.

Stort tack för informationen.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det där räcker ju en bit (att sen ta sig dit är en annan femma).

Intressant. Speciellt det dör med kolvarna och smörjningen, det är alltså 98 och uppåt man helst ska sikta på.

Är ganska säker på att Robban menade: TLR har de smidda kolvar och vassare kammar, inte TLS på någon årsmodell.
Men TLS fick bättre smörjning 98 och framåt.


Fixar han till priset (halverar) skulle jag väll kunna tänka mig att köpa hojen och använda en del delar och sälja resten... :hihi

:blah
 
Last edited:

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
kanske någon som är manlig nog att köra en riktig hoj istället för en liten retta :D
:hopparinirickensställe

MOHAHAHAHA!! jävla polkagris!:D

förresten!,, ingen som säljer en komplett "instrumentpanel" till en tiller? hela skiten blev snott när hojjen stod på motorvägen 1 ½ dag efter att kedjan gått av o slagit sönder kopplingskåpan så oljan sprutade ut över bakhjulet!! :mad: .. kommer tillbaks med släp nån dag senare och tycker mig se att allt e orört tills jag kollar in under kåpglaset!! jävla tjuvjävlar!! Och är det svårt att dra dit en "Acewell 9315" istället? dvs är det några skumma spärrar eller likn i originalen som man måste ha?? :confused:
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3140199 MOHAHAHAHA!! jävla polkagris!:D

förresten!,, ingen som säljer en komplett "instrumentpanel" till en tiller? hela skiten blev snott när hojjen stod på motorvägen 1 ½ dag efter att kedjan gått av o slagit sönder kopplingskåpan så oljan sprutade ut över bakhjulet!! :mad: .. kommer tillbaks med släp nån dag senare och tycker mig se att allt e orört tills jag kollar in under kåpglaset!! jävla tjuvjävlar!! Och är det svårt att dra dit en "Acewell 9315" istället? dvs är det några skumma spärrar eller likn i originalen som man måste ha?? :confused:
Vilka retards... Orka!

Håll ögona på blocket om nåt miffo försöker sälja den.

Skönt att du överlevde en kedja som gått av... Det kan kosta en hel del kroppsdelar innan man ens kört omkull!
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag har lyckats böja min fotbromspedal (TLS), det är inte så att någon av er har en extra liggande? Isåfall, vill ni sälja den? PM:a mig isåfall.

Eventuellt kommer jag försöka värma upp och banka skiten ur den jag har, men bäst vore förståss en "ny".

Tacksam för hjälp!
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Jag har lyckats böja min fotbromspedal (TLS), det är inte så att någon av er har en extra liggande? Isåfall, vill ni sälja den? PM:a mig isåfall.

Eventuellt kommer jag försöka värma upp och banka skiten ur den jag har, men bäst vore förståss en "ny".

Tacksam för hjälp!

Det är inga problem att rikta den.... en gång! :gnissla

Lägg den i ugnen på 250 grader, låt den ligga där en låååång stund.

Ha allt färdigt så du kan plocka ut den, sätta den i skruvstädet eller
liknande och sedan är det bara att knacka rätt den!

Låt den svalna i lugn och ro!

Detta fungerar kanon.... en gång! Sedan hade jag nog köpt ny!

Lycka till!

R
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
"Under våren och sommaren är det väldigt många som ansöker om körkortstillstånd och godkännande som handledare. Handläggningstiderna är därför längre än normalt, cirka fyra för tillstånd och åtta veckor för handledare. Även trafikenhetens telefontjänst är extra hårt belastad. Vi beklagar verkligen detta och arbetar på så fort vi kan."

Länsstyrelsen i sthlm :( Hur fan kan det ta åtta veckor för ett jävla papper. :(
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
"Under våren och sommaren är det väldigt många som ansöker om körkortstillstånd och godkännande som handledare. Handläggningstiderna är därför längre än normalt, cirka fyra för tillstånd och åtta veckor för handledare. Även trafikenhetens telefontjänst är extra hårt belastad. Vi beklagar verkligen detta och arbetar på så fort vi kan."

Länsstyrelsen i sthlm :( Hur fan kan det ta åtta veckor för ett jävla papper. :(

Länsstyrelsen i Norrbottens län har tagit betydligt längre tid på sig. Skickade in papper i Maj och har ännu inte fått godkännande som handledare. Polaren som jag skulle övningsköra med kör upp på Tisdag... Fattar inte vad det är som tar sån jäkla tid...

//
Stefan
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Länsstyrelsen i Norrbottens län har tagit betydligt längre tid på sig. Skickade in papper i Maj och har ännu inte fått godkännande som handledare. Polaren som jag skulle övningsköra med kör upp på Tisdag... Fattar inte vad det är som tar sån jäkla tid...

//
Stefan

Förmodligen avståndet mellan kaffeautomaten och fikarummet, och sen nu när man inte får röka inne så måste dem ju gå ut för att dra i sig ett par röda prince. Sen e det dags för lunch. Och sen är det gemensam gymnastik, men det skippar dem och tar en kaffe och ett par cigg, sen är det dags att börja packa ihop inför fikarasten. Undrar om man kan få be om att få komma på studiebesök på kontoret där.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Förmodligen avståndet mellan kaffeautomaten och fikarummet, och sen nu när man inte får röka inne så måste dem ju gå ut för att dra i sig ett par röda prince. Sen e det dags för lunch. Och sen är det gemensam gymnastik, men det skippar dem och tar en kaffe och ett par cigg, sen är det dags att börja packa ihop inför fikarasten. Undrar om man kan få be om att få komma på studiebesök på kontoret där.
Du är väll inte bitter?
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Det är inga problem att rikta den.... en gång! :gnissla
Lägg den i ugnen på 250 grader, låt den ligga där en låååång stund.
Ha allt färdigt så du kan plocka ut den, sätta den i skruvstädet eller
liknande och sedan är det bara att knacka rätt den!
Låt den svalna i lugn och ro!
Detta fungerar kanon.... en gång! Sedan hade jag nog köpt ny!
Lycka till!
R

Ahh, tack för tipset! Då ska jag testa att baka den i 250 grader i typ 1 timme (?) och sedan gå loss med hammaren!
Spännande! :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3141035 Länsstyrelsen i Norrbottens län har tagit betydligt längre tid på sig. Skickade in papper i Maj och har ännu inte fått godkännande som handledare. Polaren som jag skulle övningsköra med kör upp på Tisdag... Fattar inte vad det är som tar sån jäkla tid...

//
Stefan
Jag sökte som handledare åt en kompis i maj/juni nångång, det tog inte en vecka heller.

Men då var ju jag godkänd sen förut för en annan "elev".
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
"Under våren och sommaren är det väldigt många som ansöker om körkortstillstånd och godkännande som handledare. Handläggningstiderna är därför längre än normalt, cirka fyra för tillstånd och åtta veckor för handledare. Även trafikenhetens telefontjänst är extra hårt belastad. Vi beklagar verkligen detta och arbetar på så fort vi kan."

Länsstyrelsen i sthlm :( Hur fan kan det ta åtta veckor för ett jävla papper. :(

Du har inte glömt att betala? Om man glömmer betala så tar det ungefär 3 månader innan det kommer ett papper som säger att om man inte genomför anmälan på ett korrekt sätt lägger de ned ärendet (eller nåt liknande). Fortfarande inte ett ord om att det är betalningen som saknas...

Vad betyder TL?

På riktigt alltså...

Twin Love


O jag har fått min TRE !!! Yes! :banana
 
Last edited:

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Vilka retards... Orka!

Håll ögona på blocket om nåt miffo försöker sälja den.

Skönt att du överlevde en kedja som gått av... Det kan kosta en hel del kroppsdelar innan man ens kört omkull!

jag vet! man blir ju så less!! det är som att dem sliter bort en kroppsdel på en ju!! :huvet ... ja jag har kollat blocket så många gr nu att man typ kan varje annons i huvudet! ja det var nära att det gick RIKTIGT illa! ... höll väl ca 130kmh tim (med skjuts)i svag vänsterkurva ,, kompisarna drar förbi ligger på 6an och drar i 5an o drar på o då PANG!! får sladd nästan direkt o hojjen vobblar som en tok så jag "dödar" motorn o försöker häva sladden ,, hojjen e nu indränkt i olja,, lyckas ta mig till kanten o ställa hojjen och stackars tjejjen i bak e halvskakis (jag med) .. så nu letar jag kåpa ..min e helt spräckt!och nya mätare men ska förmodligen tjacka en acewell så får vi se hur bra det går o koppla den!! :va :confused: ... well well,, shit happends
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top