TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Man får vad man betalar för.. som vanligt...

Mitt problem är egentiligen att växelpedalen är slapp, fästhålet runt fotpinnen verkar vara för stort och gör att det känns orpecist när man växlar. Kan röra pedalen både i höjdled och sidled.
Så frågan är ifall man skall skaffa nya rearset eller om man skall modifiera befintliga...:va:va

Sen tycker jag du får ta ut hojen och åka en sväng söderut någon dag, så kör jag norrut.. skulle vara kul att se din maskin.. säkert massa grejer som jag "måste" fixa till på min för att kompensera att jag inte kan köra motorcykel!

Du verkar ju vara duktig på att skruva och fixa så för din del är det inga problem att få till dem som du vill ha dem, jag trivs inte alls med positionen på originalen så rearsets är ett "måste" för min del. Sen tilltalar det mig att de är kraftigt gjorda och fäster i alla tre hålen :gnissla och att änden på fotpinnen har en plast slider så de kommer förmodligen tillsammans med mina vanliga krashpuckar att skydda mina akra headers vid en marksyning, kan man hoppas iaf :näsblod

Absolut, vore jäkligt kul att möta upp och TjÖra lite å snacka skit, har fortfarande en del "to do" grejer på min bara innan den är fit for fajt, men det ska förhoppningsvis vara avklarat snart.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Sen tilltalar det mig att de är kraftigt gjorda och fäster i alla tre hålen :gnissla och att änden på fotpinnen har en plast slider så de kommer förmodligen tillsammans med mina vanliga krashpuckar att skydda mina akra headers vid en marksyning, kan man hoppas iaf :näsblod

Absolut, vore jäkligt kul att möta upp och TjÖra lite å snacka skit, har fortfarande en del "to do" grejer på min bara innan den är fit for fajt, men det ska förhoppningsvis vara avklarat snart.

Precis.
Tyckte dessa såg stabila ut vid en marksyning.
Skruva kan man väl men försöker undvika det till varje pris..
Grejerna skall bara funka och gå nu!

Ang xeon så verkar det finnas färdiga satser.
http://www.amazon.com/SUZUKI-TL1000...=2025&creative=386001&creativeASIN=B006JEDGAM

Sätt fart nu så ses vi i sommar!
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Sådär, nu har jag beställt en Carbtune Pro för att synka trottelhuset, orkar inte hålla på med nå hemmalösningar och denna håller förhoppningsvis många år. :)

http://www.carbtune.com/

701 kr inkl. frakt var helt ok tycker jag. :tummenupp
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Haha, det är helt upp till dig. Det va mest på skoj, jag är inte i behov av nån synkning men jag gillar att träffa likasinnade och kika på andras moppar, TLR'er i synnerhet. :tummenupp

Jag är med på noterna, men jag kan tänka mig hjälpa till om någon behöver hjälp. :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja, frågan är väl mest vilken setup som är laglig i Sverige. Vad får man ha och inte ha osv... :va

Ingen eftermarknads-xenon är laglig på mc då den måste ha självjusterande nivåreglering så man inte bländar, bara BMW K1600GT som har Xenon, och då är det från fabrik. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Vad är det vi har för lampor i då? Ska va så plug n play som möjligt.Är det dubbla H4 i med hel och halv i samma?Då ska man alltså sikta på ett kit med 2st H4 bi-xenon? Å isåfall är det bara att skifta fram å tillbax med halogen lamporna vid besiktning? :va
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Hej,

I morgon åker jag och hämtar en TL1000S-00. Rullat endast 2200 mil och är i fiint skick :banana
Va kul det ska bli att få köra lite mullermaskin!

Kollade lite försäkringar nyss, blev lite förvånad när många premier låg mellan 10-15k på mig som är 27år hel/hel. Hade tänkte köpa mig en vtr innan jag snubblade över sukkan och på dem fick jag premier runt 3000kr hel/hel.

Såg i den här tråden om LF suzukiförsäkring. Och den var ju billig! 3729 hel/helår. Men självriskerna var ju lite högre. Typ stöld 5000kr, trafik 4000kr

Har kollat med LF, trygghansa, salusansvar, if, gjensidige,svedea! Just ja, Folksam har jag missat. Någon annan värd att kolla upp eller är det Märkesförsäkringen hos LF folk kör med?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hej,

I morgon åker jag och hämtar en TL1000S-00. Rullat endast 2200 mil och är i fiint skick :banana
Va kul det ska bli att få köra lite mullermaskin!

Kollade lite försäkringar nyss, blev lite förvånad när många premier låg mellan 10-15k på mig som är 27år hel/hel. Hade tänkte köpa mig en vtr innan jag snubblade över sukkan och på dem fick jag premier runt 3000kr hel/hel.

Såg i den här tråden om LF suzukiförsäkring. Och den var ju billig! 3729 hel/helår. Men självriskerna var ju lite högre. Typ stöld 5000kr, trafik 4000kr

Har kollat med LF, trygghansa, salusansvar, if, gjensidige,svedea! Just ja, Folksam har jag missat. Någon annan värd att kolla upp eller är det Märkesförsäkringen hos LF folk kör med?

Jag kör LF för det var "bäst" och billigast för mig, lika gammal men bor i Nacka. Iofs. var det billigast förra året, men tror inte någon slår dom i år heller. :)

Edit: någon som vet vad det är för tjocklek på en ny bromsskiva till TLR? Jag antar att det är 5 mm? Jag mätte mina och hade 4.8 och 4.5 är minimum iaf. Inget att oroa sig för än väl? :)
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tjena TL-tråden. Jag har blivit kontaktad av en journalist på Bike för att de ska göra en beg. special på TL1000R. De vill att jag skulle skriva lite om modellen bra/dåligt, erfarenheter osv med tanke på att jag haft min i snart 10 år nu :)Klistrar in det jag skrivit här, se det som en draft, antar att texten kommer se lite annorlunda ut när den publiceras, så kom gärna med synpunkter om det är något ni tycker jag missat osv... :)

Avsikten från Suzuki med R-modellen var att kunna utmana i dåvarande WSBK reglemente, dvs 750cc 4-cyl eller 1000cc 2-cyl var tillåtet. Ducati dominerade WSBK med sin 916. Honda hade precis samma avsikt med sin VTR SP1/SP2 som man ju vann en titel med Colin Edwards i sadeln. TL1000R blev aldrig någon succé i Superbike, dock några skapliga resultat med Yoshimura teamet i den amerikanska AMA serien innan programmet lades ned. Orsakerna är många men framförallt satsade Suzuki minimalt med resurser på R&D och satsade allt på sina redan framgångsrika team som körde GSXR750 vilka man valde att fortsätta satsa vidare på som sin WSBK plattform.

Modellen fick framförallt kritik på två punkter när mc-journalisterna gjorde de första provkörningarna 1998:
1)stötdämparen av rotationstyp var väldigt okänslig och svår att få till fungerande inställningar på vid bantester.
2)torrvikt på 197kg.
Däremot var man lyrisk över registret och kraften ur motorn som var på 135 hästar, då kraftfullast i klassen.Torrvikten var densamma som Honda SP1 men TL1000R kändes tyngre och trögare i jämförelse och detta berodde dels på setupen från fabrik som gjorde att den understyrde något samt på en mycket trög styrdämpare som monterats som original. Båda dessa saker är mycket lätt åtgärdade och ger en helt annan hoj körupplevelsemässigt.

Blev kär i modellen när jag såg (och hörde!) den första gången sommaren 1998. Designen lämnar ingen oberörd, antingen älskar man den eller hatar den. Framförallt bakdelen brukar dela folk i två läger, precis som Suzukis andra "bubble butts" från dessa årgångar, Hayabusa och GSXR750. Jag köpte hojen 2003 med 600 mil på mätaren och en ägare. Då helt original förutom ett annat kåpglas och Yoshimura RS3 ljuddämpare. Det första jag ville göra vara att banta ner den och montera en bättre stötdämpare. Jag skaffade ett helsystem från Akrapovic (8kg lättare än originalsystemet) och en fullt justerbar stötdämpare från Bitubo, också den betydligt lättare än originalet. Så redan där hade jag åtgärdat de båda "akilleshälarna", blivit av med ca 10kg samt fått ännu mer effekt och en underbar skönsång på köpet. Nu blev den viktmässigt som en Aprilia RSV Mille och hade mer mos i motorn än en sådan. Jag flyttade upp gaffelbenen ca 10mm i styrkronan och ersatte original styrdämpare med en justerbar eftermarknads enhet. Dessa små åtgärder ger en skillnad som dag och natt. Hojen styr fint och håller spåret perfekt utan att upplevas som det minsta nervös. Styrdämpare behövs inte ens på hojen, trots att jag ändrat styrgeometrin. Jag har sedan dess bytt till lättare fälgar och en framgaffel från en GSXR med radiella bromsok och en radiell bromspump från Brembo samt flytande skivor. Inte för att det är något större fel på originalbromsarna men nu är bromsarna i klass med mycket modernare hojar.
Linjerna är fortfarande efter så många år lika snygga att se på, den är underbar att köra på krokiga landsvägar, rolig på bana, bekväm på långturer även i höga hastigheter. Jag har t o m använt den att pendla bekvämt till och från jobbet med i Stockholmstrafik utan problem. Genom åren har jag ändrat och modifierat saker hela tiden på hojen, jag tycker om att skruva och det bidrar till att intresset inte svalnar, snarare tvärtom. Hojen blir mer och mer personlig för varje år allt eftersom jag modifierar och uppgraderar saker på den och jag kommer troligtvis aldrig att sälja den. Har nu planer på big-bore och eventuellt en permanent ensits bakdel. Jag har tagit bort det mesta av onödiga detaljer på den som monterats från fabrik. Den är nu över 20kg lättare än original och det finns fortfarande saker att banta på den.

Exempel på saker som är gjort på hojen:
Akrapovic helsystem med specialgjorda ljuddämpare i titan, ATRE med växelindikator, justerbar styrdämpare, K&N luftfilter, modifierad luftburk, stålomspunna broms- och kopplingsslangar, GSXR750K4 gaffelben, R1 -05 radiella bromsok, bitubo stötdämpare, pair-ventil borttagen, 520 konvertering, CZ alu fälgar, brembo radiell bromscylinder, alu bromsvätskebehållare, alu drevskydd, alu kopplingskåpa, PCIII USB, GSXRK2 bak bromsok, woodcraft clip-ons, alu svingarm offset 1mm, alu rearsets, modifierade till "flytande" bromsskivor, wave bromsskiva bak, barnett kopplingsfjädrar, undertail, hugger, modifierad bakram med alu "tray", diverse kolfiberdelar (skärm, backspeglar, tankskydd osv...)

Total viktbesparing - över 20kg

+
Kultstämpel. (Finns enorm kunskap bland entusiaster och det fabriceras massor med specialdelar och lösningar ännu)
Motorn. (Underbar karaktär för en gathoj och härlig sång.)
Designen. (Vackra böljande linjer och den sticker verkligen ut ur mängden.)

-
Mycket onödigt som bidrar till hög vikt
Fabrikssetupen (geometrin)
Styrdämparen (onödigt trög)
Rotationsdämparen (svårinställd och okänslig)
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top