TL-tråden - v2 !

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Sitter och slökollar lite efter div. prylar till TLR.Snubblade på en öhlinare för ca:6700:- är det värt att lägga dom pengarna på bakdämparen eller går det att justera org.dämparen så den funkar bättre?Småkikar även på helsystem och lite andra grejor.Men det är lite tunnt på helsystemsmarknaden på egay.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Bra därndera uppsatsen :yoparty
20Kg lättare,nja nu tar du väl ändå i,inte ens jag med mina prylar är där riktigt ännu men nära :)
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100

Jag har sett den tidigare och har för mig att det skrevs om att cylinderväggarna blev så tunna,att cylindern blev deformerad vid hög värme.102 mm tror jag är det bästa för gata och varma rödljusstopp/bilköer då motorn går väldigt varm. Fläktarna räcker inte till för punktvärme (hotspots) MEN :banana det finns ju kylare som är bättre.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Bra därndera uppsatsen :yoparty
20Kg lättare,nja nu tar du väl ändå i,inte ens jag med mina prylar är där riktigt ännu men nära :)

Har räknat ut det, men inte faktiskt vägt allt. Det BORDE vara 20+ :)
Gixxerframändan är också lättare, du har väl TL-fronten än? :)
Ska göra nåt åt lyktinsatsen såsmåningom och en riktig solosits, sen är det iaf garanterat 20+ :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har sett den tidigare och har för mig att det skrevs om att cylinderväggarna blev så tunna,att cylindern blev deformerad vid hög värme.102 mm tror jag är det bästa för gata och varma rödljusstopp/bilköer då motorn går väldigt varm. Fläktarna räcker inte till för punktvärme (hotspots) MEN :banana det finns ju kylare som är bättre.

Ja 102mm verkar ju fungera helt ok i en gatcykel, eller 102,5mm som KB kör med, Arias pluggarna. Ger 1088cc. 102,5mm borr, kammar från Web http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html, jobb och portning av www.mattebusa.se, KANSKE KB's stroker vev... ;)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har sett den tidigare och har för mig att det skrevs om att cylinderväggarna blev så tunna,att cylindern blev deformerad vid hög värme.102 mm tror jag är det bästa för gata och varma rödljusstopp/bilköer då motorn går väldigt varm. Fläktarna räcker inte till för punktvärme (hotspots) MEN :banana det finns ju kylare som är bättre.

Finns ju Water wetter, engine ice osv som kyler bättre än vanlig 50/50 också. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja 102mm verkar ju fungera helt ok i en gatcykel, eller 102,5mm som KB kör med, Arias pluggarna. Ger 1088cc. 102,5mm borr, kammar från Web http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html, jobb och portning av www.mattebusa.se, KANSKE KB's stroker vev... ;)

Har sett att du vet "Sam" som har byggt kompressor TLS'en, hävdar att det där med att vevhuset är för klent, är bara en myt. Han har ju byggt en 1080 också förutom ett gäng 1040 och kompressorhojen och har inte sett några såna tendenser i sina knotor. Det bådar ju gott? :) Å andra sidan så är ju en beggad motor inte snordyr bara utifall det skulle bli för mycket av det goda. :p
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ett par sköna videoklipp ;)

[video=youtube;1V7HCIKFcIk]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=1V7HCIKFcIk[/video]

[video=youtube;EZaqUlLSO8o]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EZaqUlLSO8o[/video]
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
En till ;)

[video=youtube;mdWzYsJ0CxA]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=mdWzYsJ0CxA#t=4s[/video]
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Som nybliven tls-ägare så har man ett gäng funderingar. En del finns säkert redan besvarade i tråden( har bara hunnit läsa ca. 30 sidor än! =)
Min hoj går hur bra som helst från tomgång till varvstopp när man kör..men om man frikopplar och gasar till så går den lite orent .. typ från 3000 v/min och en bit uppåt. Är det normalt eller bör man se över något?

Jag fick ingen servicebok med och hojen har gått 2200 mil. Tror att första ventilkollen är vid 2400 mil? Bukar det behövas justeras nått då?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Har räknat ut det, men inte faktiskt vägt allt. Det BORDE vara 20+ :)
Gixxerframändan är också lättare, du har väl TL-fronten än? :)
Ska göra nåt åt lyktinsatsen såsmåningom och en riktig solosits, sen är det iaf garanterat 20+ :)

Japp jag har TL-fronten ännu,har inte bestämt mig hur jag vill ha. Har du 20 kg lättare har jag det med :banana med kevlarkåpor och liten bakram (inte klar ännu) solosits racetunn insugninsbox med max flöde,fälgar och fans anamma allt lättare som finns att få tag på :tungan
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Har sett att du vet "Sam" som har byggt kompressor TLS'en, hävdar att det där med att vevhuset är för klent, är bara en myt. Han har ju byggt en 1080 också förutom ett gäng 1040 och kompressorhojen och har inte sett några såna tendenser i sina knotor. Det bådar ju gott? :) Å andra sidan så är ju en beggad motor inte snordyr bara utifall det skulle bli för mycket av det goda. :p

Jag tror inte heller det är nån fara bara man håller sig under 1200 cc "sam" är en riktig lirare han. Kompressor hmmm :brynad
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Som nybliven tls-ägare så har man ett gäng funderingar. En del finns säkert redan besvarade i tråden( har bara hunnit läsa ca. 30 sidor än! =)
Min hoj går hur bra som helst från tomgång till varvstopp när man kör..men om man frikopplar och gasar till så går den lite orent .. typ från 3000 v/min och en bit uppåt. Är det normalt eller bör man se över något?

Jag fick ingen servicebok med och hojen har gått 2200 mil. Tror att första ventilkollen är vid 2400 mil? Bukar det behövas justeras nått då?

Om moppen är från -97 eller en tidig -98 så tror jag du skall leta efter termostatmodden (finns i tråden ) vilket var ett litet gissel på de första årsmodellerna. Annars är det väl det vanliga=sunkiga tändstift,tändstiftskablar eller taskig kontakt (oxid) i någon flatstift eller skarv kring tändspolarna eller i kabelstammen. Har du slipon eller helsystem förutsätter jag sprutet är injusterat rätt. Ja vad mer, men nu har du lite att börja med o kolla/mäta. / ÅKE
 
Last edited:

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Om moppen är från -97 eller en tidig -98 så tror jag du skall leta efter termostatmodden (finns i tråden ) vilket var ett litet gissel på de första årsmodellerna. Annars är det väl det vanliga=sunkiga tändstift,tändstiftskablar eller taskig kontakt (oxid) i någon flatstift eller skarv kring tändspolarna eller i kabelstammen. Har du slipon eller helsystem förutsätter jag sprutet är injusterat rätt. Ja vad mer, men nu har du lite att börja med o kolla/mäta. / ÅKE
Har slip on på min tlr.Har läst på fler ställen att man ska justera sprutet när man har kastat om andra pipor.Vet ej om det är gjort på min.Är det nått man kan göra själv??
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Japp jag har TL-fronten ännu,har inte bestämt mig hur jag vill ha. Har du 20 kg lättare har jag det med :banana med kevlarkåpor och liten bakram (inte klar ännu) solosits racetunn insugninsbox med max flöde,fälgar och fans anamma allt lättare som finns att få tag på :tungan

Sen tillkommer lättare vevstakar,lättning av magnetsvänghjul,undercutt växellåda,lättare insugningsbox andra trattar.
:yoparty

Hehe, börja skruva ihop grejerna nu för fn! :crash
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top