TL-tråden - v2 !

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tänk på att du får nog modda framgaffeln från R1 då "grisen" är tyngre.
Ja du,tror nog inte att det är så lätt o få tag på en ny eftermarknads luftburk
som är bra, då våra hojjar knappast finns i listorna på firmorna som tillverkar
porr grejor till TL mer. Jag har nog en bland de sista i komposit "ny"oanvänd
som finns att uppbringa i världen.:brynad projektorlysen som är E-märkta
hittar du nog lite var stans ex.Grevens mm. men då behöver du ny främre kåpstag. Subframe tillverkar jag min egen,som kommer vara justerbar, dom de säljer är onödigt dyra måste jag säga.Finns de till våra TLR över huvud
taget ?
:yoparty

Hårdare fjädrar fram är nog ett måste. Subframe var tanken att bygga själv, tänkte få dit en lite mindre bakdel med neoprenesits. Hur tänkte du din? Vad är det för justeringar du menar?? Lampa fram går nog att ordna till. Något som slog mig var att använda individuella filter till varje tratt och skippa luftburken helt, bara behålla en avskärmning till värmen från cylindrarna.. Men bara en tanke som sagt!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tanken är att fälgarna till en R1 2008 bör vara lättare än de till en TLR, och för några tusenlappar till får jag med hela fronten ink kompletta fram och bakbromsar, känns som det är lika bra att byta allt då, samt att det totalt kostar mindre än ett set eftermarknadsfälgar till TLR:en.
Sen är tanken att byta ut subframen oxå, men mer om det sen.... Har du något tips på lättare luftburk samt lampor?

Finns de inte här?
http://www.zero-limits.co.uk/search/products/suzuki+tl+1000r
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hårdare fjädrar fram är nog ett måste. Subframe var tanken att bygga själv, tänkte få dit en lite mindre bakdel med neoprenesits. Hur tänkte du din? Vad är det för justeringar du menar?? Lampa fram går nog att ordna till. Något som slog mig var att använda individuella filter till varje tratt och skippa luftburken helt, bara behålla en avskärmning till värmen från cylindrarna.. Men bara en tanke som sagt!

Tänkte svetsa ihop en subframe i Alu. med en justerbar vantbult eller alternativt med olika hål för att kunna ändra vinkeln på bakramen för att passa in sittställning mot de justerbara fotpinnarna eller om man vill passa in linjerna på olika tail man vill använda.Bara filter utan box har testats tidigare och ger 5-10 hk mindre från mellanregistret upp till topp,just det registret man använder mest på bana. Box med bra airducts ger bättre mellanregister och på topp och är därmed mer användbar för hård körning. En ordentlig vevhusvent är att föredra med som jag komer svetsa ihop med subframen med.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Känns som jag avbryter, förlåt för det, men jag måste fråga om det finns någon form av raisers till handtagen att köpa?
Åkte ju på en Norgeresa ifjol och den smärta jag hade i nacken/korsryggen på höger sida efteråt kan inte beskrivas!:3freak
Det brände som eld och jag hade ont i tre veckor. De jag pratat med föreslår ett mcbyte till äventyrshoj men jag vill inte ha någon annan hoj än TL!
Fick jag upp handtagen någon cm så inbillar jag mig att problemet är löst. Någon som har erfarenhet/länk?
Tack på förhand TL-bröder.:Bugar
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Känns som jag avbryter, förlåt för det, men jag måste fråga om det finns någon form av raisers till handtagen att köpa?
Åkte ju på en Norgeresa ifjol och den smärta jag hade i nacken/korsryggen på höger sida efteråt kan inte beskrivas!:3freak
Det brände som eld och jag hade ont i tre veckor. De jag pratat med föreslår ett mcbyte till äventyrshoj men jag vill inte ha någon annan hoj än TL!
Fick jag upp handtagen någon cm så inbillar jag mig att problemet är löst. Någon som har erfarenhet/länk?
Tack på förhand TL-bröder.:Bugar

tyvärr tror jag inte det kommer hjälpa med högre styre,
Ditt problem är nog att du är dåligt tränad i rygg, mage och nacke.
Med ett högre styre finns risken att du kommer hänga ännu mer på armarna, vilket resulterar i domnade händer och värkande axlar ...

Försöka att hålla löst i styret med lätt böjda armar.
träna upp rygg och mage så att du orkar avlasta armarna.:banana
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tänkte svetsa ihop en subframe i Alu. med en justerbar vantbult eller alternativt med olika hål för att kunna ändra vinkeln på bakramen för att passa in sittställning mot de justerbara fotpinnarna eller om man vill passa in linjerna på olika tail man vill använda.Bara filter utan box har testats tidigare och ger 5-10 hk mindre från mellanregistret upp till topp,just det registret man använder mest på bana. Box med bra airducts ger bättre mellanregister och på topp och är därmed mer användbar för hård körning. En ordentlig vevhusvent är att föredra med som jag komer svetsa ihop med subframen med.

Intressant!
Rent effektmässig vinning är inte så intressant för mig, jag tycker det räcker och blir över, det är vikten och smidigheten som är intressant.
Hur mycket väger orginalluftboxen? Funderar på om det är värt att lägga de pengarna.. Vad är viktvinsten?? runt 1000kr/kg??
Fälgarna tror jag man vinner mer på då det är en roterande massa. Och som sagt var R1 delarna billigare ink broms och gaffel än sådanadär dyra eftermarknadshjul. men jag räknar kallt med 8-900kr/vunnet kilo, även om jag lyckas sälja orginaldelarna.
Kollade även fjädrar och de verkade ha fjäderhårdheter som passar en 220kg hoj med en 90kg förare + utr.
Vevhusventilationen har jag oxå tänkt på men inte gjort slag i saken, man kan ju fästa en petflaska och en slang men finns det något snyggare att köpa är det alltid kul.
Tänkte på det excentriska svingfästet, är det för att få till mer frammåtlut på hojen och därmed få den att svänga lättare?
Även funderat och letat delar till att montera vajeropererad koppling istället för hydrauliska, ingen vikt man man slippet byta packningar iaf.

Vilken olja bör man använda vid banåkning i motorn?
Vart beställer ni shim till ventiljusteringen?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Intressant!
Rent effektmässig vinning är inte så intressant för mig, jag tycker det räcker och blir över, det är vikten och smidigheten som är intressant.
Hur mycket väger orginalluftboxen? Funderar på om det är värt att lägga de pengarna.. Vad är viktvinsten?? runt 1000kr/kg??
Fälgarna tror jag man vinner mer på då det är en roterande massa. Och som sagt var R1 delarna billigare ink broms och gaffel än sådanadär dyra eftermarknadshjul. men jag räknar kallt med 8-900kr/vunnet kilo, även om jag lyckas sälja orginaldelarna.
Kollade även fjädrar och de verkade ha fjäderhårdheter som passar en 220kg hoj med en 90kg förare + utr.
Vevhusventilationen har jag oxå tänkt på men inte gjort slag i saken, man kan ju fästa en petflaska och en slang men finns det något snyggare att köpa är det alltid kul.
Tänkte på det excentriska svingfästet, är det för att få till mer frammåtlut på hojen och därmed få den att svänga lättare?
Även funderat och letat delar till att montera vajeropererad koppling istället för hydrauliska, ingen vikt man man slippet byta packningar iaf.

Vilken olja bör man använda vid banåkning i motorn?
Vart beställer ni shim till ventiljusteringen?

Ja jag såg priset på luftboxen,inte så roligt. Du gör rätt i o få ner den roterande massan som du kallar det. Skit i luftboxen,den är nog flera kilo tyngre än motsvarande
eftermarknad.(jag hade viktsiffrorna förut,hittar dom inte nu) Modda boxen o i med ett K&N filter,men var noga med att rengöra det en gång mellan oljebyterna med.

De excentriska svingarms fästet hittar du ev. beggad på TL-zone eller TL-Planet då vandriver där fräste o sålde förut.Ja vinkeln blir brantare och höjer bakarslet men det viktigaste är nog en mer följsam arbetsväg för bakdämparen. Men det finns ju en billig modd du kan göra,sänk originalgaffeln i kronan max 10 mm samt lägg brickor motsvarande max 4 mm under fästet för bakstötdämparen. (mellan fästet och ramen) då får du en neutral och mycket snabbare respons för nedläggningar av hojen.
Ett måste är en bättre styrdämpare då originalet är mycket stum som gör att grisen känns tung o otymplig i lägre farter. det är därför TL fått så negativ kritik om otympligheten. Det går att byta till en tunnare olja i originalet med i o för sig,lite bök men det går.
(Ta måttet på originalgaffeln när den är sänkt o montera den nya med samma mått)

Du kan montera TLS kopplingsdelar för vajerkoppling men du måste korta tryckpinnen (Tror det var 2 mm men jag är inte säker,uppgiften om det har nog andra som gjort den modden)

Shims beställer du i USA eller England en sats för ventiler. (sök på internet)
Olja: Ja du,där råder det nog lika många åsikter som det finns olika oljor.
Jag har blivit rekomenderad Mobil 1 racingolja av räjsfolket jag känner. Du får vad du betalar för,gäller även oljor trots biltemas racingolja alla piper om den är så bra,men kom ihåg att våra motorer är kännsliga i ramlagren för veven och i storänden av vevstakarna. Så en bra olja är ett måste.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Känns som jag avbryter, förlåt för det, men jag måste fråga om det finns någon form av raisers till handtagen att köpa?
Åkte ju på en Norgeresa ifjol och den smärta jag hade i nacken/korsryggen på höger sida efteråt kan inte beskrivas!:3freak
Det brände som eld och jag hade ont i tre veckor. De jag pratat med föreslår ett mcbyte till äventyrshoj men jag vill inte ha någon annan hoj än TL!
Fick jag upp handtagen någon cm så inbillar jag mig att problemet är löst. Någon som har erfarenhet/länk?
Tack på förhand TL-bröder.:Bugar

Jag har sett det finns högre styre till TL`s men kommer inte ihåg var. Sök på internet o plöj igenom TL-Zone sidan. Det är det ända jag kan råda dig.
:)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
tyvärr tror jag inte det kommer hjälpa med högre styre,
Ditt problem är nog att du är dåligt tränad i rygg, mage och nacke.
Med ett högre styre finns risken att du kommer hänga ännu mer på armarna, vilket resulterar i domnade händer och värkande axlar ...

Försöka att hålla löst i styret med lätt böjda armar.
träna upp rygg och mage så att du orkar avlasta armarna.:banana

Manlig hoj man har.. Man måste träna för att klara av den..:D

Jag har sett det finns högre styre till TL`s men kommer inte ihåg var. Sök på internet o plöj igenom TL-Zone sidan. Det är det ända jag kan råda dig.
:)

Har plöjt igenom zonen och de flesta bara gaggar om att bygga fighter. Det finns tydligen ett märke som heter Woodwork som GJORDE bar risers till TL men de har sen länge utgått. Får spåna på nåt eget framåt våren när man kliver ur idet igen
Nåja, tack för tipsen iaf gents!:tummenupp
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Våren är räddad, delar beställda....

Från en R1 2007

Främre stötdämpare. V+H
Framfälg
Främre hjulaxel ink mutter.
Främre bromsskivor. V+H
Främre broms ok V+H
Bakfälg
Bakre bromsskiva
Bakre bromsok ink hållare
Bromshandtag komplett ink huvudcyl
Kopplingshandtag komplett
Clip on handtag V+H

Shim/bussningar ligger och väntar på starttecken från mig.

Bara att börja riva så snart det blir plusgrader i garaget...

Sen behövs det bara någon som kan Alusvetsning.. gärna i Linköping.!
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Inte crashkåpor men har ett set original lagade och lackade i rött liggandes för rätt pris. Bygger streetfighter så jag har ingen nytta av dom.
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Det är bara sidokåporna, underkåpan och frontkåpan som är till salu. Ge ett bud. Jag är inte omöjlig. :)
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
iphonebilder12 075.jpg

Hej! Köpte denna förra sommaren och tänkte fixa lite nya delar till den. Tex göra om blinkers o nummerplåt bak, och ev köpa en helkåpa. Ngn som har lite tips?:)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Hej! Köpte denna förra sommaren och tänkte fixa lite nya delar till den. Tex göra om blinkers o nummerplåt bak, och ev köpa en helkåpa. Ngn som har lite tips?:)

Hej.
Varför ett frågetecken efter årsmodell? Enl. dekalerna så är det en senare än 97 men sånt går ju att byta själv iofs. Annars står det väl i reg. papperen?

Enda tipset jag kan bistå med är att du ska skippa helkåpan, det är en styggelse!:)
Är den sen i övrigt orörd så föreslår jag att du försöker få tag i en redan moddad bakdel så du kan göra den original igen om och när du vill, för det finns inte många orörda ex kvar..:tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top