TL-tråden - v2 !

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Där det mullrar...Dalsland
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
Randonörd: Tackar! Jag pm:ar ifall det behövs.

J-bone: länkarna funkar inte. Men jag hittade lite mer info efter lite googlande. :Bugar
 

Gixxer1400

Medlem
Gick med
4 Sep 2013
Ort
Vallentuna
Hoj
GSXR1000 K9, TL1000R -98, GSX1400 -03, HVA FE 350 -17
Kul att se att det fortfarande finns så mycket intresse kring de här kultmaskinerna.
Skaffade äntligen en själv, en klassisk blå/vit -98 TLR, i höstas och har ägnat vintern åt förädling. Bromsning återstår sedan fattas det bara vår:)

Då jag flitigt förkovrat mig i alla TL-forum på nätet kan jag bidra med länken till Jamies Suspension Settings; http://www.tlplanet.com/forums/view.php?pg=jamie
Den här setupen tillsammans med 3mm schimsning bak och 10mm uppstick (ink. locken) på gaffelbenen får bli min baseline att utgå ifrån. Synpunkter mottages tacksamt.

Kommer även att byta styrdämparen mot en Öhlinare samt sko skönheten med nya Dunlop Sportsmart2:tummenupp

//Johan

Jaha, då var premiären på bana med TLR:en avklarad, körde på Gelleråsen i fredags. Måste säga att jag är impad av vilket tempo det gick att hållla med en 16 år gammal tungviktare till MC.
Min fjädringssetup verkar funka utmärkt för mig(75kg+utr.) att döma av känsla och däckslitage.
Den där "usla" rotationsdämparen kanske får sitta kvar i alla fall, om inte annat så retar det väl alltid någon :lol

Tomas TL1000R - Det var inga problem att slita knäpuckar :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jaha, då var premiären på bana med TLR:en avklarad, körde på Gelleråsen i fredags. Måste säga att jag är impad av vilket tempo det gick att hållla med en 16 år gammal tungviktare till MC.
Min fjädringssetup verkar funka utmärkt för mig(75kg+utr.) att döma av känsla och däckslitage.
Den där "usla" rotationsdämparen kanske får sitta kvar i alla fall, om inte annat så retar det väl alltid någon :lol

Tomas TL1000R - Det var inga problem att slita knäpuckar :tummenupp

Vad är det för ljuddämpare du har på? Ser snygga ut, lägg upp en större bild på bettan! :tummenupp
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vilka ljuddämpare låter bäst/högst på våra hojar? :rock

Hur har ni löst kedjeskyddet på hojen? På min satt ju original med inbyggt stänkskydd runt hjulet som jag slängde av lika fort som det hemska skinnskyddet som stt på tanken :brynad Kollade över mljligheterna att såga av det vid bakdrevet men har svårt att se hur det skulle se bra ut :( Finns det nån variant av kedjeskydd att köpa?

Sist men inte minst, däckval? Fick inte jättemycket respons, vad kör ni på? Hur kör ni, hur nöjd?

Mvh Andreas
 

Tomas TL1000R

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Romakloster
Hoj
Suzuki TL1000R-00
Jaha, då var premiären på bana med TLR:en avklarad, körde på Gelleråsen i fredags. Måste säga att jag är impad av vilket tempo det gick att hållla med en 16 år gammal tungviktare till MC.
Min fjädringssetup verkar funka utmärkt för mig(75kg+utr.) att döma av känsla och däckslitage.
Den där "usla" rotationsdämparen kanske får sitta kvar i alla fall, om inte annat så retar det väl alltid någon :lol

Tomas TL1000R - Det var inga problem att slita knäpuckar :tummenupp

Lucky bloody you :tungan
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Vilka ljuddämpare låter bäst/högst på våra hojar? :rock

Hur har ni löst kedjeskyddet på hojen? På min satt ju original med inbyggt stänkskydd runt hjulet som jag slängde av lika fort som det hemska skinnskyddet som stt på tanken :brynad Kollade över mljligheterna att såga av det vid bakdrevet men har svårt att se hur det skulle se bra ut :( Finns det nån variant av kedjeskydd att köpa?

Sist men inte minst, däckval? Fick inte jättemycket respons, vad kör ni på? Hur kör ni, hur nöjd?

Mvh Andreas

Dom här kedjeskydden hittade jag på bukten. Annars är en hugger med inbyggt kedjeskydd också en lösning

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-TL10...torcycle_Parts_13&hash=item1c3fe00ecc&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/TL1000R-TL1...Parts_Accessories&hash=item4164bb53f6&vxp=mtr

/Pajje
 

Raderad medlem 61114

Guest

Se där :tummenupp Den första var riktigt läcker, dock lite mkt bling med tanke på att inget annat är polerat, men går ju alltid att lacka. Den andra med huggern fattar jag inte hur det kan gå. ser ju ut som det skulle bli en skärm rätt in i ekrarna?

Blir iaf en beställning på den första. tack! :krama
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det finns varianter i kolfiber ....
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Se där :tummenupp Den första var riktigt läcker, dock lite mkt bling med tanke på att inget annat är polerat, men går ju alltid att lacka. Den andra med huggern fattar jag inte hur det kan gå. ser ju ut som det skulle bli en skärm rätt in i ekrarna?

Blir iaf en beställning på den första. tack! :krama

Så här ser min lite lätt modifierade ut:

hugger1.jpg
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Snyggt moddat��:)

Föra att hoppa lite mellan trådarna;) jag såg att du pulverlacka gaffelbenen.. Blev det bra resultat och slipade du ner "refflorna" eller vad man nu ska kalla det��? De små fina ränderna?

Det blev bra, men inte perfekt. Det är svårt att en bra kontaktyta för strömmen, så färgen var lite tunn längst ner på nått ställe, men jag monterade det snett inåt så att det inte syns.

Gjorde inget åt småränderna, de fylldes ut av sig själv. Dock maskerade jag ytorna där benen sitter fast, annars passar det inte. överdelen av benen fick lite repor när de skulle igenom nedre klämman, men den delen syns ju inte i vilket fall. Men kör man streetracerstilen hade sett riktigt illa ut.

Och tack för komplimangen:Bugar

Planen var att bygga en helt ny hugger, men jag insåg att det skulle jag aldrig hinna med, så jag byggde om den jag hade, som hade usel passform och inte var centrerad över hjulet. Tog några kapningar och ihopmontering igen innan det blev vettigt. Får se om jag hinner nästa vinter, har lite jag skulle vilja gjort denna vintern som jag inte hann med som går före, och sen beror det på hur mycket målar jobb jag har åt andra att göra också. Får jag till en bra hugger är tanken att gjuta en form och sälja till intresserade.
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Ok ja då blir det nog till att lacka gaffelbenen på min också:) å sen vara lite försiktig;)
Sugen på att mådda om min hugger med, och det låter som vi har samma utgångs läge med dålig passform som start;) men än så länge har man bara ritat lite på den, med inte lika avancerat som din;)
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Nu e motorn lös o alla kablar o rör mm e borta! ska ner o ta ur den ikväll! Sen ska min extramotor i !!!!!!:hej 2 1/2 timme senare nya motorn i !!! 27/4Nu e motorn tät och provkörd, den gick bra :3freak Ska boka Mappning hos Mattebusa, som står för portning o specen för dom omslipade kammarna!!!! :hej 28/4 Va på snabb koll ca 129 hp vridet en bit över 100nm går fett o karaktären på effekten skum ska vrida upp insugskammarna ett par grader så får vi se! Matte besviken :va som sagt när han e nöjd med karaktären på kurvan så börjar mappningen :)
Vi provade kortare spjällhus med korta trattar jämn o fin kurva hela vägen tilll 10200, men den hade tappat lite i botten, vridet låg kvar över 100! men sen hände något med motorn, så vi sluta där! återkommer :va Jaha det vart ventilsalad!! MITT :gnissla fel !!!!
Fuska med svetsningen av plattan till ställbara kamjusteringen!! Nu åker org motorn i med avgaskammarna från ex.motorn! O korta spjällhusen! Det blir att spara lite pengar så blir det borrning eller omfodring med STORA kolvar till nästa säsong mm.:3freak
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Däckbyte i närhet. Dags för Kinnekulle på lördag igen och har en känsla av att det kan bli dags för däckbyte inom snar framtid efter det.

Hjälp mig med val av däck är ni snälla. Jag har blivit rekommenderad Dunlop Sportmax eller Diablo Supercorsa SP, båda en aning dyra för mig om det inte insisteras att jag bör välja dessa. Min spontana tanke var ju Michelin power 2CT, har sådant framdäck nu och ett Micheline Pure Power bak som verkar vara en äldre modell (köpte av en smc-instruktör som gått över till slicks).

Jag kör mestadels gata, undviker in i det närmsta att köra i regn, börjar det regna blir det moppefart hemåt. Kommer bli 3-4 kursdagar på storbana med SMC i år (hoppas jag), körde i medelgrupp sist men går upp i snabb grupp denna gången då det blev trångt in i kurvorna i den gruppen, så nu blir det jag som får agera stoppkloss istället för snabb e jag inte :fakta

Så vilka däck :confused:

Mvh Andreas

För gata hade jag hoppat över Diablo Supercorsa. Jag körde med föregångaren för några år sedan på den tiden jag körde mycket bana och de däcken är helt fantastiska (eller, föregångaren var...)
Men!!! livslängden var lixom 3-400 mil... så.. dyrt nöje om man kör mest gata.

För gata så hade jag tagit Michelin Power 2CT (det är de jag tänker sätta på fram nu i år, så klart jag är lite vinklad i min åsikt... :hihi ). Dubbel livslängd och kör man så hårt på gata att man överskrider deras kapacitet ska man nog ta sig en funderare och anmäla sig till närmsta banklubb. :fakta

Du vill gärna ha ett dual-compund bak! Så skippa alla äldre däck som inte har det. De håller inte. Beroende på hur du kör förståss... Jag kör mycket på motorbromsen, och det käkar däck som inte är dual-compound. Med "2CT" så har jag dubblat livslängden på mina däck. :tummenupp

:hej

PS: För bana: Om du kör på bra på bana så kommer du överhetta Power 2CT, de är gatdäck och klarar inte 20 minuters max ös på en bana. De kommer bli lite sliriga då, men om du kör mer normalt tempo så är de "OK".
Supercorsa på bana är mumma :kär men de håller skit på gata, så det är ju en avvägning man måste göra.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tog ut en mc ur garaget i lördags och skrapade knäet i första kurvan nästan :banana..................... för det var rullgrus :huvet :glömdet.
Så det är jevligt lätt att posörskrapa puckar. Det var ett par som vart impade o frågade om jag behövde hjälp. sjuksyrorna är söta här :)

Farbror kanske borde åka på en avrostning? ;) :krama
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Fick ju just en avrostning som heter duga, haha kul som fan. .......nu måste jag köpa en ny knäpuck. Var hittar man såna till Dainese.

Kolla blocket så hittar du säkert nån som är sådär coolt skrapade av nån som kan.
Det kostar lite mer, men det är lätt värt det. ;)
 

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Där det mullrar...Dalsland
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
Hjälp!
Har fått hjälp att kolla ventilspelet på min nyinköpta TL1000S -99. Eftersom motorn lät som spelet var för stort på några ventiler, och förra ägaren inte kontrollerat samt att den hade gått 600mil över gränsen.
Nu visade det sig att spelet på alla ventiler låg inom toleranserna utom en avgas ventil som nästan inte öppna alls, vilket inte heller är bra. (nästan värre). Fast då ska ju motorn enligt mig vara tystare...

Min fråga är: vad är det som kan låta som för högt ventilspel, men inte vara det? :va

Allt annat såg ut som nytt! Kamaxlar låg också inom toleranserna.
Någon som vet nått??
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top