TL-tråden - v2 !

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är Wilbers Stötdämpare,tysk kvalitet jämställd med öhlins och har fått mycket bra recensioner. inte alls lika klen som bitubo. :tungan

Är den komplett med allt, -bara bolt on ?
Jag kan vara intresserad om du har ett anständigt pris
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu är kortet inte på den som jag byggde. utan från yoshimura TLR. Har svetsat en likadan sådan till en kompis och kommer göra en till mig själv i Alu.
Hur ser den nya i Alu. ut ? likt yoshimuras eller menar du den cylindriska på kortet här.

Den nya jag har är ungefär storleksmässigt som den på din bild, men som en stående cylinder. Jag köpte den på Vallåkra träffen, som är en bilträff, så jag tror faktiskt den är till en japps-2liters-rad4-turbomotor... :hihi Men tänkte att det ska nog gå bra på min, med lite fix.
Men, den där på min bild, den är ju 1/3 så stor. Och man (enligt reklamen) "ska inte behöva" ett filter på den, eftersom det är en backventil.
Jag kör förövrigt inte en återcykling tillbaka till motorn, så det som åker ut i min vevhus ventilation åker ut i modernatur (via ett filter, för att undvika smutsigt baksug). Men jag tror mitt mottryck är fel (dvs, jag har inget). Och, jag tror backventils varianten har "rätt".
Men... detta är ett område jag inte kan ett smack om (eller, nästan inget). Så.. motogurus. Funkar backventilen på en TL motor? rätt (typ 98%) säker på att den jag har på bilden är till en HD.
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Blir ingen skillnad på starttiden när jag kopplar ur TRE, så då är den väl så. Däremot så snåla jag in på koppling när jag renovera maskin och det fick jag ångra igår! 20dagar kvar innan långtur till Norge och nu har jag en automatlåda :/
Blev panik beställning av en Barnett kopplingsats igår.. Någon som har testat det?
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Mappat 2an!!!!:yoparty


Holmgren 0912 Svettsat slippercentrum!



:va
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Mappat 2an!!!!:yoparty


Holmgren 0912 Svettsat slippercentrum!



:va

Nej jag har inte svetsat den.. Blir det stor skillnad?
Har jag fattat rätt att den har mindre förspänning på låga varv och mer när varvet ökar??

Som den är nu så slirar den över hela registret så fort man attackerar gasrullen
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Ok inga ryck o konstigheter?! då blir det nog bra med lameller!:smasha
När den blir sliten så hugger kopplingen om man försöker göra lite hårdare starter! Svetsad så e det du själv som bestämmer! O motor bromsen blir brutal om du växlar ner 2 steg! Den blir som en gammal hederlig koppling!
 
Last edited:

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Ok inga ryck o konstigheter?! då blir det nog bra med lameller!:smasha
När den blir sliten så hugger kopplingen om man försöker göra lite hårdare starter! Svetsad så e det du själv som bestämmer! O motor bromsen blir brutal om du växlar ner 2 steg! Den blir som en gammal hederlig koppling!

Den hugger inget utan går som en fin gammal automat låda ;) så hoppas på kopplingskittet då det blir en Norge tur om några veckor.. :)
Kanske får bli ett framtida projekt att svetsa , bara för känslans skull
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
IMG_20150507_065201.jpg
80Nm/3200rpm 103Nm/7960rpm. 132rwp/9760
(996cc, kammar,portat,h-komp,yoshi+akra!201 kg/fullt.)(Mattebusa motor)
Provkörde moppen idag (2an):) en helt annan hoj! Går fint som fan, man får styra med kroppen höger reglaget verkar va kopplat till framhjulet!! Nu blir det snart pilsner på Finlandsfärjan o 6 dagar grusbus me 530in längs Ryska gränsen! Karelen!:fyllisar :bananaIMG_20150506_215822.jpg
 
Last edited:

Gixxer1400

Medlem
Gick med
4 Sep 2013
Ort
Vallentuna
Hoj
GSXR1000 K9, TL1000R -98, GSX1400 -03, HVA FE 350 -17
Ä
View attachment 419355
80Nm/3200rpm 103Nm/7960rpm. 132rwp/9760
(996cc, kammar,portat,h-komp,yoshi+akra!201 kg/fullt.)(Mattebusa motor)
Provkörde moppen idag (2an):) en helt annan hoj! Går fint som fan, man får styra med kroppen höger reglaget verkar va kopplat till framhjulet!! Nu blir det snart pilsner på Finlandsfärjan o 6 dagar grusbus me 530in längs Ryska gränsen! Karelen!:fyllisar :bananaView attachment 419356

Grattis till fina siffror:tummenupp o ha en trevlig vistelse i Finland! Ses vi på Gotland?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Längesen jag tittade in nu Saknar tillisen varje dag och det är absolut inte samma känsla av gemenskap mellan mig och gixxern! Med tillisen kändes det ju som man delade själ!

Gixxern är dock toksnabb och vansinnig! Blir inte lika snabba starter men när den fått upp lite varv gäller det att hålla i sig :hihi Dessvärre kraschade jag andra passet på första bandagen för i år :glömdet Fattar inte riktigt hur fan det kunde gå till för jag som körde så lugnt och försiktigt.... min teori är att jag gav för lite gas I kurvan och lite för mkt nedlägg för snabbt med nytt framdäck, samt heltokigt inställd fjädring som jag tyvärr inte lagt tid på att kolla innan. Komp och retur fram var fullt inskruvat och bak var komp helt utskruvad...

Fick tejpat ihop kåporna och spolat av den med högtryck så han jag med 2 pass till och sedan en heldag till där jag fick upp skönt flyt i körningen igen. Kävlinge tufft psykiskt att krascha sista bandagen förra året och första dagen detta året :huvet

Och jävligt tråkigt på en hoj med helt nya kåpor och fotpinnar etc.... Oså min nya jacka :huvet
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Jag måste fråga är det någon här som har TRE mod. på sin hoj.
Är det nåt att ha och lägga pengar på och blir det stor skillnad i drag ?
Vad är det för något och vad gör den ?
Har läst att TRE är bäst och ger massor av extra gömda hästar.
:)
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Blir ingen skillnad på starttiden när jag kopplar ur TRE, så då är den väl så. Däremot så snåla jag in på koppling när jag renovera maskin och det fick jag ångra igår! 20dagar kvar innan långtur till Norge och nu har jag en automatlåda :/
Blev panik beställning av en Barnett kopplingsats igår.. Någon som har testat det?
Kör med Barnetts kopplingssats, funkar aldeless utmärkt !:tummenupp
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Kört 2 dagar med nya kopplingen utan problem, men idag när jag skulle göra en omkörning på 6:an i 90km/h så släppte den lite på kopplingen igen! ?? Kollade noga när jag bytte att det inte låg tryck kvar på kopplingens slavcylinder, och att allt satt rätt.. Kan det där skit navet "slippern" eller vad det kallas i folkmun vara boven ändå?? Oljan har jag bara kört kanske 80 mil med.. Castrol power1 10w40..

Fjädrarna som var med i barnett kopplingskittet var det samma längd på som de som satt orginal, tyckte dom kändes lika hårda mellan tummen och pekfingret..
Är de förstärkta man kan köpa något längre ??
Hjälp! Ska till Norge om 2 veckor :/
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Endast hört genom hörsägen om folk som vart nöjda med TRE-MOD, men aldrig hört från någon direkt som vart nöjd! Inget jag kommer lägga någon tid på att skaffa iaf!

Angående koppling så slirade min tillis, jag bytte bara fjädrar till barnett som ska vara 15% hårdare har jag för mig, det vart mkt bättre men kunde slira lite ibland i några dagar, men det slutade den upp med plötsligt. Har smiskat bana ordentligt efter det och det vart aldrig några problem igen.

Jag hade bytt fjädrarna iaf, det tar ju bara några minuter.. Men varför kör du på 6:an i 90? Är ju onödigt att provocera kopplingen :fakta
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Endast hört genom hörsägen om folk som vart nöjda med TRE-MOD, men aldrig hört från någon direkt som vart nöjd! Inget jag kommer lägga någon tid på att skaffa iaf!

Angående koppling så slirade min tillis, jag bytte bara fjädrar till barnett som ska vara 15% hårdare har jag för mig, det vart mkt bättre men kunde slira lite ibland i några dagar, men det slutade den upp med plötsligt. Har smiskat bana ordentligt efter det och det vart aldrig några problem igen.

Jag hade bytt fjädrarna iaf, det tar ju bara några minuter.. Men varför kör du på 6:an i 90? Är ju onödigt att provocera kopplingen :fakta

Får försöka kolla i morgon om det var mer original spec på fjädrarna som var med i kittet.. Om det är så får jag väl testa med de hårdare.. När du bytte såg man någon större skillnad på fjädrarna?
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Känns onödigt att peta ner från 6:an när man inte har bråttom om;) + att den är lite ner drevad så inte piss låga varv på prylarna
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Jag måste fråga är det någon här som har TRE mod. på sin hoj.
Är det nåt att ha och lägga pengar på och blir det stor skillnad i drag ?
Vad är det för något och vad gör den ?
Har läst att TRE är bäst och ger massor av extra gömda hästar.
:)

Min TLS är mycket ryckigare utan min TRE när man kör stadskörning på jämn gas.. Så ja e nöjd med min iaf.. Men de e väl den enda effekten jag känt av.. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top