TL-tråden - v2 !

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Så va min koppling me innan svetsning! Gixxer 1400 svetsade sin efter att ha haft samma symtom o han vart nöjd! jag håller en peng på slippern!

Är det bökigt att svetsa skiten? Material?
Har tvättat husfasad i helgen så inte testat mer.. Men känns som jag får svetsa.. Ligger jag på låga varv i stan och kommer ut på påfart till motorväg och klipper på så slirar den, släpper jag då av ett par sekunder och klipper på igen så håller den i ??? Allt sitter/är som det ska, har kollat 4gånger! Bara centret kvar typ

Ny koppling, lameller,stålplattor,
förstärkta fjädrar
Ny olja
Smort upp slavcylinder , luftat igen.
Testat andra grepp/handtag
Fräsch kopplingskorg

 
Last edited:

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
IMG_20150506_215822.jpgIMG_20150517_195408.jpgIMG_20150507_065201.jpgIMG_20150512_122322.jpgIMG_20150512_114808.jpg
TL2an vart mapad med lamda i rören, svetsade i muttrar i båda rören på lika avstånd från portarna! Den var lättmappad o skillnaden mellan bakre o främre cyl. justerades. Tempen på motorn under mappningen var schysst 83°-85° Matte(busa)tyckte den var lättmapad, kan rek. honom. Har en liten oljeläcka vid kopplingspinnen ska byta den o fixa några småsaker o sätta på under kåpan o få den bes.

80Nm/3200rpm 103Nm/7960rpm. 132rwp/9760rpm

(996cc, kammar,portat,h-komp,yoshi+akra!201 kg/fullt.)(Mattebusa motor)525 17/40, PVM fälgar,Beringer skivor f., Brembo f., Öhlins f.,b.,Yoshirör, Akraburkar,mm O så va det några bilder från veckan som gått KTMen vilar mot en gränsstolpe o ett björnspår på vägen(medel stor björn)! såg flera björn klubbor även färska men dom syntes inte till!! Ca 120mil grusbus! Nu vart det nåt me bilderna? går att klicka på filerna?nu funkar det?
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Är inte här så ofta men nu är det så att jag har ett helsystem Yoshimura. Enligt både återförsäljare och min verkstad så finns det inga DB-killers till denna version av Yoshi-system. Jag har ännu haft turen att besiktningen inte har anmärkt på db-nivån, men jag är lika djävla orolig varje gång.
Tips på vad man kan göra. Hur får jag t ex diskbollar att sitta kvar?
Finns ej heller några skruvhål i pipändan för fastsättning av db-killern.:confused:
 

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
uploadfromtaptalk1432206463549.jpg Tillverka ett par sådana här och borra ett 5mm hål i varje ändrör för att säkra dem. alt köp mina "besiktningsdämpare"
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Som jag förstår så blir bara kopplings sliraren påverkad under negativ moment (motorbroms) och ska ju greppa vid positiv moment. slitet eller dålig utförd funktion från fabrik. Är det så är det ju bara att centrera och tig-svetsa skiten o passa sig noga vid nedväxling sen.
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Som jag förstår så blir bara kopplings sliraren påverkad under negativ moment (motorbroms) och ska ju greppa vid positiv moment. slitet eller dålig utförd funktion från fabrik. Är det så är det ju bara att centrera och tig-svetsa skiten o passa sig noga vid nedväxling sen.

Jo rätt tänkt! Vi får höra hur det går för Holmgren0912! Jag hade ett tiggat centrum i min extra motor som jag skicka till honom! ( det va J-Bone som tipsa mig om extra motorn)Så jag har snart en ny som ska tiggas o är det någon som har behov av en så byter vi!:smasha
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Jo rätt tänkt! Vi får höra hur det går för Holmgren0912! Jag hade ett tiggat centrum i min extra motor som jag skicka till honom! ( det va J-Bone som tipsa mig om extra motorn)Så jag har snart en ny som ska tiggas o är det någon som har behov av en så byter vi!:smasha

Borde väl dimpa ner i brevlådan i morgon förhoppningsvis :) kan väl inte bli annat än bra sen.. Tur det finns hjälpsamma vardags hjältar som Slowfinn11 :tummenupp
 

Micke M

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Oxelösund
Hoj
TL1000S
Är inte här så ofta men nu är det så att jag har ett helsystem Yoshimura. Enligt både återförsäljare och min verkstad så finns det inga DB-killers till denna version av Yoshi-system. Jag har ännu haft turen att besiktningen inte har anmärkt på db-nivån, men jag är lika djävla orolig varje gång.
Tips på vad man kan göra. Hur får jag t ex diskbollar att sitta kvar?
Finns ej heller några skruvhål i pipändan för fastsättning av db-killern.:confused:

vad har du för pipor?
jag har också yoshimura helsystem och till mina rs-3 stainlesspipor har jag db-killers.
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Ja saktafinnen11 är en hjälte :yoparty

- - - Updated - - -

Men Finland kan inte spela ishockey :banana
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Vad har ni för något att centrera "sliraren" när ni tig-svetsar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Japp dom låg i oljebad en natt.. Tycker du jag ska använda dom blånade skivorna ist? Jag har fått tag i värre fjädrar.. Får väl byta olja också :tröttmössa

Vet inte om du fått fixat det ännu, men jag håller med "åke" ang Castrol. Deras olja funkade inte så bra för mig heller. Körde bara Motul förut, men återförsäljaren flyttade, och orkar inte beställa över nätet, etc, när jag lika bra kan köpa likvärdig olja överdisk av min lokale mc-mek. :)
Har provar lite olika, och i princip alla funkar utom Castrol.. vet inte vad de har i sin olja, men de åker inte in i någon hoj jag har. Har dem dock i bilen, "longlife Castrol for Audi". Ska hålla 3000 mil, säger de. Det gör den inte.
Inte high end märke, men det är ju min åsikt. :)


:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
View attachment 420048 Tillverka ett par sådana här och borra ett 5mm hål i varje ändrör för att säkra dem. alt köp mina "besiktningsdämpare"

Går det att köra med den sådär?? :va
Tror nog inte besiktningen tror på dig att du har dem på alltid... :hihi

Min DB killer ser ut såhär.

DSC00433.JPG
DSC00434.JPG
DSC00436.JPG

Sänker ca 3- 4db, men är tillräckligt för att min ska gå igenom, och, man kan till och med köra om kring med dem. Lite effekt tapp, och lite lustigt "flopp flopp" ljud i vissa varvtal, men på det stora hela funkar de bra.
De tillhör inte M4 systemet, utan är från en tidigare hoj. Men, funkar ju bra ändå. :)
 
Last edited:

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Går det att köra med den sådär?? :va
Tror nog inte besiktningen tror på dig att du har dem på alltid... :hihi

Min DB killer ser ut såhär.

View attachment 420152
View attachment 420153
View attachment 420154

Sänker ca 3- 4db, men är tillräckligt för att min ska gå igenom, och, man kan till och med köra om kring med dem. Lite effekt tapp, och lite lustigt "flopp flopp" ljud i vissa varvtal, men på det stora hela funkar de bra.
De tillhör inte M4 systemet, utan är från en tidigare hoj. Men, funkar ju bra ändå. :)
Till och från besiktning funkar dem utmärkt, hur det ser ut har besiktningen inget med att göra så länge det inte är något skadligt för omgivningen osv.
Och även om det är uppenbart att det inte är något permanent så kan dem bara göra sin bedömning utifrån hur det ser ut/låter vid kontrolltillfället. ?

Har haft liknande db-killers som dina och dem räckte inte till, sänkte bara till 104db ?
Jäkla högljudda rör D&D gör ?
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Till och från besiktning funkar dem utmärkt, hur det ser ut har besiktningen inget med att göra så länge det inte är något skadligt för omgivningen osv.
Och även om det är uppenbart att det inte är något permanent så kan dem bara göra sin bedömning utifrån hur det ser ut/låter vid kontrolltillfället. ��

Så sant så. Bara förvånad att det går att köra med. När jag gör något liknande på min motard går den så ruttet att det alltid är en utmaning att bara komma till besiktningen utan att få motorstopp... :hihi
 

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Så sant så. Bara förvånad att det går att köra med. När jag gör något liknande på min motard går den så ruttet att det alltid är en utmaning att bara komma till besiktningen utan att få motorstopp... :hihi
Haha ja lite testande har det varit innan jag fick den att gå så pass att man fick upp den i 100 på motorvägen :hihi
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top