TL-tråden - v2 !

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur är det med avluftningen på tanken ?
Testa att köra med öppet tanklock.
 
Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Hur är det med avluftningen på tanken ?
Testa att köra med öppet tanklock.

Kan det verkligen spela roll så snabbt?


Jag tog isär tanken och soppa-pump nu idag, verkar som om det fanns en del skit på/i filtret. Tror inte mitt tidigare försök återanvända packningen plus lite vulktejp var så lyckat. (Det höll tätt men var delvis upplöst av bensinen...) Tog bort och gjorde rent så bra som det gick. Körde även igenom ett par dl bensin genom pumpen och filtret. Nu flödar det på bra i alla fall. Men jag kan nog inte testa men innan jag har en ny packning mellan tanken och soppa-pumpen.

Om ingen har ett bra tips på hur man garage-lagar en dålig packning?
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Lyckades få den gamla packningen tät och kunde provköra den en bit. Funkade bra ett par minuter men tillbaka i garaget igen så dog den precis som förut. Testade även att köra med tanklocket öppet, men det hjälpte inte.

Den går alltså igång och går en stund sen svarar den inte på gas och dör efter kanske 5-10s efter första symptomet. Den går att få igång direkt efteråt och så börjar det om igen med att den går bra i ett par minuter.

Jag försöker testa om det är bränsletryck genom att skruva av skruven på sidan av "railen" men vet inte om det är tryck nog, det känns som om det alltid kommer soppa men det är svårt att läsa av med bara ögat. Någon som har tips eller andra idéer?
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Kan det verkligen spela roll så snabbt?


Jag tog isär tanken och soppa-pump nu idag, verkar som om det fanns en del skit på/i filtret. Tror inte mitt tidigare försök återanvända packningen plus lite vulktejp var så lyckat. (Det höll tätt men var delvis upplöst av bensinen...) Tog bort och gjorde rent så bra som det gick. Körde även igenom ett par dl bensin genom pumpen och filtret. Nu flödar det på bra i alla fall. Men jag kan nog inte testa men innan jag har en ny packning mellan tanken och soppa-pumpen.

Om ingen har ett bra tips på hur man garage-lagar en dålig packning?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159782-TL-tr%E5den-v2-!/page371 Kolla här!:smasha Var noga med momentet på skruvarna o kolla tätytan noga! Även om du får tag på en ny packning! lelles har för 571 kr !
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Hej pojkar!
Har just varit iväg och fått mig en TL1000S -97 med drygt 3000mil på mätaren.
Den har stått några år och behöver således lite service.
Vad kör ni med för olja?
Jag kan köpa Quakerstate Helsyntet 5w50 och Midland Delsyntet 10w40 till bra pris,
är det något att hälla i TL'en?

Är det något specifikt jag behöver kolla innan jag rullar in den på bilprovningen?

Byta bensin och byta luft i däcken står på att-göra-listan..
Om jag hinner innan tisdag även byta bromsvätskor..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
OKQ8 race olja på 20 liters dunk i Tillern och enduron.
Jag tycker att din hoj förtjänar helsyntet...gjord för mc
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Har varit på en liten turné med TL1an! Jag höjde sadeln med en kloss i framkant ca 15-20mm o drog ett par oringar runt org. skruvarna o hålen i sadeln! Funka, jag har ett slitet knä som börjar gnälla efter 30-40mil!
Det vart 911km på vägen upp till Bräcke! Åkte NV ut o tog v.70 o 311 sen över Lofsdalen ,Vemdalen (skyfall över Vemdalsskalet:banana) , Klövsjö , Svenstavik och sedan h. SO om Revsundssjön. Riktigt bra krokväga, men man får kolla lite hur man tankar, bättre koll i år. har hänt att man får köra på ångorna i tanken! Den drog runt 0,47- 0,52 på en snitt hastighet av 94km/h. Ock dåligt fiske! Och hem 615km varav ca 25mil i regn igår :) ! Åker man E4, E14 så är det ca 550km till Bräcke !IMG_20150719_113308.jpgIMG_20150720_151925.jpgIMG_20150713_091314.jpg
 
Last edited:

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Hej pojkar!
Har just varit iväg och fått mig en TL1000S -97 med drygt 3000mil på mätaren.
Den har stått några år och behöver således lite service.
Vad kör ni med för olja?
Jag kan köpa Quakerstate Helsyntet 5w50 och Midland Delsyntet 10w40 till bra pris,
är det något att hälla i TL'en?

Är det något specifikt jag behöver kolla innan jag rullar in den på bilprovningen?

Byta bensin och byta luft i däcken står på att-göra-listan..
Om jag hinner innan tisdag även byta bromsvätskor..

Reflex bak, bakbroms pedal kontakt b,ljus ska lysa så snart man andas på pedalen! det tjatar dom om varje gång här i nynäs!,drev,kedje späning! hjullagerglapp? ljusinställning och ljudet mm :smasha Lycka:) till:)
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Reflex bak, bakbroms pedal kontakt b,ljus ska lysa så snart man andas på pedalen! det tjatar dom om varje gång här i nynäs!,drev,kedje späning! hjullagerglapp? ljusinställning och ljudet mm :smasha Lycka:) till:)

Tack..
Drivpaketet är fräscht och kedjan behöver släppas lite på, något för spänd i dagsläget.
Ljudet måste jag göra något åt, ska slänga på originaldämparna.. :)
Ska känna på hjullagren, tror dock de är okey..


OKQ8 race olja på 20 liters dunk i Tillern och enduron.
Jag tycker att din hoj förtjänar helsyntet...gjord för mc

Ja, jag hade nog tänkt mig helsyntet, men funkar det med 5w50?
Tror det stod 10w40 i manualen..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är viktigt att du kör med olja med lite tillsatser för att kopplingen inte skall slira.
Det skall stå Jaso på förpackningen.

5w 50 funkar nog utmärkt:tummenupp
Häller du "bilolja" kommer kopplingen garanterat slira
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Det är viktigt att du kör med olja med lite tillsatser för att kopplingen inte skall slira.
Det skall stå Jaso på förpackningen.

5w 50 funkar nog utmärkt:tummenupp
Häller du "bilolja" kommer kopplingen garanterat slira
Ja, givetvis använder jag mc-olja, det var mest viskositeten jag var lite fundersam på :)
 

Höger-bak

Trusted a fart once,damn what a mess.
Gick med
19 Dec 2011
Ort
Falun
Hoj
-99 Suzuki Tl 1000s -00 Suzuki TL1000R och en HD springer softtail från början av 90:talet
image.jpg

Vart ett impulsköp i veckan. Kände ett jag behövde en till knarr!


Skulle haft en ny undertail. Vill inte kapa sönder original så om det är nån som ligger på nåt snyggt så är jag ev intresserad.
 
Last edited:

Nr46

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Där regnet alltid öser ner!:)
Hoj
Suzuki TL1000S -97a
Hello tråden, jag har lite problem med min TL... När jag slår på tändningen så går soppa-pumpen ett par sekunder och hojen startar, sen efter ett par minuter (eller typ 200m körning) så dör den helt. Det hjälper då att stänga av tändningen igen och köra igång igen. Det är som om det inte finns bensin när hojen går.

Gjorde en liten film tidigare idag också: https://www.youtube.com/watch?v=qjrl6A-x7ZE

Efter att filmen gjordes så tog jag isär insprutning och gjorde rent med bensin och carbu-clean, men det verkar inte ha gjort någon större skillnad. (Jag fixade även en krånglande choke som verkar ha löst ett problem med hög tomgång.)

Någon som har några idéer om hur man felsöker soppa-pump eller hur man kontrollerar det kommer soppa när man kör?

Hade liknande fel på min tls. Och då var det tippsensorn som hade hamnat snett. Då gick den ett par hundra meter innan den dog. Långsökt att det är samma på din men kan vara värt att kolla:tummenupp
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Usch o fan tillbaks o jobba lite! Men i helgen blir det kurs med smc på Gelleråsen i 2 dagar( SOLSKEN ). Tar med både 1an o 2an! :)

Jäla skit!:va Dom e lite rundare än 3st enduro moppar som brukar få plats under kåpan! Så det blir bara 1an som får visa vad hon går för!

150803
Hon höll ihop! Allt funka, fjädring och körningen funka också! O fint väder me, en mindre skur på sön. men det torka upp på en 1/2 timme! :)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Problemet är löst !!!

Efter att ett antal 30A säkringar, kom jag fram till att den kines som monterade kontakterna hade vänt kontakten från regulatorn upp och ner ....
Det som skulle vara + var -.
Man kan konstatera att jag rev halva jävla motorcykeln i onödan.
(men jag är ganska nöjd för att jag kom på det)

Jävla skit-Kina !
Mosfet spännongsregulatorn jag köpte på eBay ger numera 17V....
Batteriet pajade och deformerades, relät till bränsle pumpen brann ihop, hastighetsmätaren och varvräknaren funkar inte längre:huvet

Motorn går dock ...
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Jävla skit-Kina !
Mosfet spännongsregulatorn jag köpte på eBay ger numera 17V....
Batteriet pajade och deformerades, relät till bränsle pumpen brann ihop, hastighetsmätaren och varvräknaren funkar inte längre:huvet

Motorn går dock ...

:( Hur har det gått med moppen? får du ordning på grejorna? :död
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
:( Hur har det gått med moppen? får du ordning på grejorna? :död

Jag sitter just nu på landet i de mörka småländskaskogarna.....
Nytt batteri är monterat, det ligger ett bränslepumpsrelä och väntar i Stockholm. Ny spännongsregulatorn är på väg från Kina.

Planen är att testa med det nya relät på måndag och köra med den gammel gamla spänningsregulatorn för att se vad som har hänt med hastighet-och varvräknaren.-om det går att laga.
Allt annat verkar funka på hojen
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top