TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Vee-twn skrev:
Hmm... Racad hoj är ju en sak och bankörd hoj är en annan om du frågar mig!!
Jag skulle inte tveka att köpa en hoj som körts på bana om skicket ändå är bra...
jag menade bankörd ... har inte alla termer i skallen ännu
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Utdrag av vad min kompis skrev:
"raca o raca .. det e skillnad på en gång, två gånger eller att köra varje
vecka ;)

Nu e hojarna gjorda att "köras" iofs så kolla hur mkt den e racad. En
måttligt körd race hoj e la ok om pricet speglas o utrustningen e fet.

Av erfarenhet o mc polare som kör mkt så e deras hojar slut efter
någon/några säsonger.
Byte av drivpaket, svingar, stötdämpare, div lager o skit e oftast ett måste
så e du ingen extrem "hemmapillare" eller "racewannabee" så ska du passa dig
för racade hojar."
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det en vanlig gathoj som är körd på bana några gånger per år så är det lungt.

Men att köpa en ren banräser och ha den som gat hoj? Njae, det skulle jag nor avråda från. De är ofta vurpade x-antal gånger.

Men som sagt, en vanligt hoj som körts på bana ska inte var något speciellt med den. Nästan alla jag känner (irl) kör sina hojar på bana någon gång då och då, och de är ju hur fina som helt. Inte fler fel på dem än på vilken vanlig sporthoj som helst.

Man ska ju alltid titta efter skrapmärken och så, för det är ju klara indikationer på vurpor. Och även en vurpad hoj kan vara ett säkert kort, bara ramen är ok.
Jag köpte min vurpad. Priset var därefter, och det fast den var tillfixad och hade massa extra bling bling på sig.

Köp obruts hoj. Gul, snabb och snygg... :hihi
Kanske lite väl orginal om den fortfarande är som på bilderna. En TL mår bra av eftermarknads burkar på där bak. :)
brummm brummm... :)
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
sharpedge skrev:
Snabb fråga till er kunniga...

En kompis till mig som också är "mcfreak" sa till mig att ALDRIG köpa en hoj som har körts på racebana eller som har klotat. Hur sant är det påståendet?

Visst, klotad så kan juh det finnas delar som är dolda fel som visar sig när man pressar hojjen och kan orsaka olycka.

Men bankörd ? Är det för att man pressat hojjen och det slits mkt hårdare på delarna?(Tex koppling, växlar, motorn).

Jag tycker att det känns tryggt att tröcka på en båge som inte varit helt demolerad eller som är ett hop plock av flera olika bågar, visserligen av samma model men ändå. Hur fan vet man om mätaren stämmer med motorn? Ser en chans att det kan gå lite snett här :kocko Är bågen hårt körd (race) så är den ofta bra servad och underhållen. Klotad är väl också beroende på om den varit smashvad eller lätt om kullvält? Ramen kan vara skev... Jag köper enbart riktigt bra expemplar. Har ju livet som insats/ Amen
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
PutteLiten skrev:
Köp obruts hoj. Gul, snabb och snygg... :hihi
Kanske lite väl orginal om den fortfarande är som på bilderna. En TL mår bra av eftermarknads burkar på där bak. :)
brummm brummm... :)

Hur är det med Öhlins styrdämpare då tydligen original styrdämparen inte håller måttet :confused: enligt en som har kört mkt Tiller eller som han skrev
"Den SKA ha öhlin styrdämpare då hojen är jävligt instabil och orsakade mkt
olycksfall och tom dödsfall utan dämpare när den kom. Du ska ej ha en
standard 1a dämpare som e en suzuki nödösning."

Kollade på Öhlins och en sån gick på friska 8000 :huvet hur i helvete ska jag ha råd med en sån efter ha köpt utrustning plus båge?

Jag vill ha en Tiller, men snart blir jag fanimig gråtfärdig på allt som behöver fixas/kollas/köpas :4skrika
 
Last edited:

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Äsch! Tro inte på allt skit du hör!! Tillern har inte fler fel än vilken annan hoj som helst! Styrdämparen (org.) fyller sin funktion utan större problem! J-Bone plockade väl bort sin helt?!
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Vee-twn skrev:
Äsch! Tro inte på allt skit du hör!! Tillern har inte fler fel än vilken annan hoj som helst! Styrdämparen (org.) fyller sin funktion utan större problem! J-Bone plockade väl bort sin helt?!

Ytterligare anmärkningar från denna killen:
"Tätning på motorkåpa, vinylpackningar (oring) kan läcka om dom meckar.
Kopplingen på 98an var kass.
Är inte 98 första årsmodellen? Den har isåfall problem med thermostat,
koppling o motorkåpa."

Dock säger han även att Tillern är en av de roligare hojjarna han kört.

Vad kostar en renovering av motorpackningar?
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Kamrat, du behöver inte vara lugn. Lite vobbel är ju bara charmigt :arsele

Skämt, inte en gång har det känts instablit. Fungerar sakerna på mc:n så är det enbart en dröm. Går som en het kniv i smör eller som en hård *** i ***** :tuttar
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Pappsen skrev:
Kamrat, du behöver inte vara lugn. Lite vobbel är ju bara charmigt :arsele

Skämt, inte en gång har det känts instablit. Fungerar sakerna på mc:n så är det enbart en dröm. Går som en het kniv i smör eller som en hård *** i ***** :tuttar
Du har original på eller?
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
sharpedge skrev:
Du har original på eller?

Absolut, eller jag antar det. inte fan har tjejen innan bytt den iaf :brinnerup Hur lugnt som helst. Körde en 01 R1, den var osäkrare tycker jag. Ändå har jag höjt min bak ca 7mm för att göra den ännu kvickare i responsen. Stabilt...
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Rättelse

Det var inte TLRen som drogs med dessa fel: kass koppling, termostat, styrdämpare, vevhusventilation osv utan det var TLSen. TLRen har faktiskt inga generella fel utom det vanliga som du hittar på alla hojar. Tror nog någon blandat ihop det där med R och S, TLSen var begåvad med dessa egenskaper på den första årsmodellen -97 de senare var det inga fel på.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
sharpedge skrev:
Ytterligare anmärkningar från denna killen:
"Tätning på motorkåpa, vinylpackningar (oring) kan läcka om dom meckar.
Kopplingen på 98an var kass.
Är inte 98 första årsmodellen? Den har isåfall problem med thermostat,
koppling o motorkåpa."

Dock säger han även att Tillern är en av de roligare hojjarna han kört.

Vad kostar en renovering av motorpackningar?


många frågor...här kommer några svar...

läckage......från kopplingskåpan tror jag nån har fått läckage (då iförsta hand TLs)

Koppling.......98 inga problem (lika som 99...och 00) (( däremot TLs kan ha problem))

termostat........98 funkar fint (luktar INTE bensin om oljan)

98.......är första årsmodelen av TLr ( TLs komm 97 DEN FANNS DET FEL PÅ)

FEL som är vanliga.............kedja .däck .belägg (dvs service av ägaren :tummenupp )


edit......var för långsam
men som sagt var bland INTE ihop TLs med en TLr
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Funderar på att rensa tailen på min TLS och sätta på en undertail och byta till en sån där mini regskylt! Men då slog det mig att om man rensar baken så kommer ju regskylts belysningen att ryka!? Fän blir inte det ett dilemma på besiktningen!?!?!?! Hur har ni andra gjort (som har "rensat" mao)???

El Chiefo Grande :huvet
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Chiefen skrev:
Funderar på att rensa tailen på min TLS och sätta på en undertail och byta till en sån där mini regskylt! Men då slog det mig att om man rensar baken så kommer ju regskylts belysningen att ryka!? Fän blir inte det ett dilemma på besiktningen!?!?!?! Hur har ni andra gjort (som har "rensat" mao)???

El Chiefo Grande :huvet
Där borde pappsen kunna svara dig, hans hoj är gjord exakt så om jag inte missminner mig :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Chiefen skrev:
Funderar på att rensa tailen på min TLS och sätta på en undertail och byta till en sån där mini regskylt! Men då slog det mig att om man rensar baken så kommer ju regskylts belysningen att ryka!? Fän blir inte det ett dilemma på besiktningen!?!?!?! Hur har ni andra gjort (som har "rensat" mao)???

El Chiefo Grande :huvet


Besiktning är vart 4de år...
Man sätter tillbaka orginal skiten och kör och besiktigar.
Sedan åker man hem igen och slänger in orginalskiten i förrådet igen... :tummenupp

Man kan får en inbetalningslapp av de blåklädda för att man inte har en, men oftast så missar de just den punkten.

alt två.
Bygg en egen av ljus dioder. :)

http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pics=&1835738&2576978&2576986
(högerklicka och öppna i nyttfönster för att få fram listorna)

Färdiga med inbygda motstånd och allt (du ska ha de med 12 volt.)
Finns inte i vitt, men gult borde funka lika bra. Elelr köp vita dioder och meka själv med motstånd. :)

Alt 3. Köp färdiga grejer... :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sharpedge skrev:
Hur är det med Öhlins styrdämpare då tydligen original styrdämparen inte håller måttet :confused: enligt en som har kört mkt Tiller eller som han skrev
"Den SKA ha öhlin styrdämpare då hojen är jävligt instabil och orsakade mkt
olycksfall och tom dödsfall utan dämpare när den kom. Du ska ej ha en
standard 1a dämpare som e en suzuki nödösning."

Kollade på Öhlins och en sån gick på friska 8000 :huvet hur i helvete ska jag ha råd med en sån efter ha köpt utrustning plus båge?

Jag vill ha en Tiller, men snart blir jag fanimig gråtfärdig på allt som behöver fixas/kollas/köpas :4skrika


!. Din polare pratar inte on en TLR. Han MÅSTE mena en TLS.
Jag har kört en hel sommar utan styrdämpare, och en TLR är fan INTE instabil!
Jag satte på min enbart för att den fladdrar till som fan när man sätter ner den ibland efter en wheelie. :hihi
Höll på att skita på mig en gång, sedan satte jag på dämparen. :)

En Öhlins styrdämpare till en TLR kostar ca 3129kr:)hihi - enligt min katalog). Så den är inte så där dyr inte. :)
Till en TLS kostar den 5383kr.

Orginal är rätt OK, om man pysslar till den lite. Byter ut orginal skit 5w oljan mot 2.5w olja (märke kvittar) så får man en hyfsad dämpare. Dock kanman inte ställa in den som man kan på andra finare grejer.
Jag och J-Bone kör med 2.5olja. Säkert fler i tråden som göt så oxå. :)

Fråga, är du säker på att han skriver (säger) Till-ER och inte Till-IS. Det är smeknamnen på TL-R och TL-S.
HELT olika hojar med ganska lika motorer. :)

För, är det TLR han menar har han NOLL KOLL!
Bara så att du vet ;)
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Katalogen jag hänvisar till är Hallman Motorsport -04
Om någon undrade.

Där står även att ett par gafflar till en XR650R kostar runt 7500kr... :kär
Nu vet jag vad som kommer hamna på min hoj... :hihi
Hmm, det verkade vara bakdämparen... :va lite förvirrade är de, visar framfjädrar och bakdämpare i samma tabell?
OCh en annan för hela framgafflar?
Tror jag... :lol förvirrade tabeller... :rolleyes:
 
Last edited:

Candyman

Grön hoj - annorlunda
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL 1000 S
Känner mig lite ignorerar i Viper ljuddämparfrågan.. e de nån som har nån slags hockeypejling på om de e någe att ha? :hoppa
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top