TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
sharpedge skrev:
Så, nu startar hojen. Allt som behövdes var lite startgas och den gick som en pärla. så förhoppningsvis så har jag hojen till slutet av denna vecka :banana

Fan va kul grattis :banana

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Någon som kommer in på TL planet??

Eller är det min dator som strular igen? :va

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
sharpedge skrev:
Så, nu startar hojen. Allt som behövdes var lite startgas och den gick som en pärla. så förhoppningsvis så har jag hojen till slutet av denna vecka :banana

he he jag är väll den ende som beklagar dit val :D :D

OBS läs med IRONI....

hur kan du köpa en hoj med 2 ägare mer som gått längre och är 6000 kr dyrare??????(pluss att min hadde dubbla fälgar med däck)

180mil är INTE nått att skylla på :D :D :D

hoppas du blir nöjd :tummenupp

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
sharpedge skrev:
nope, jag testade nyss och hade också problem att komma åt sidan

jag har skrivit det förr skriver igen....

SIDAN skulle förbjudas

(alternativt vara kopplad till hur mycke pengar man har på visakortet :D :D )

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
obruT skrev:
he he jag är väll den ende som beklagar dit val :D :D

OBS läs med IRONI....

hur kan du köpa en hoj med 2 ägare mer som gått längre och är 6000 kr dyrare??????(pluss att min hadde dubbla fälgar med däck)

180mil är INTE nått att skylla på :D :D :D

hoppas du blir nöjd :tummenupp
Jo, det förstås... Men jag ville gärna åka och kolla på hojen först... Din hade blivit mitt nästaval isf om denna hade sketet sig... vilket det nu inte gjorde. Sorry :(

Visst den har gått mer mil, men när jag kollade på den så var den helt ok, plus att den hade ett Yoshi-helsystem, som hade kostat mig en del om jag velat ha på. Jag får bara hoppas att jag gjort ett bra köp nu. Jag vill tacka alla här för ovärderlig hjälp :) (Ingen nämnd, ingen glömd)

Bifogat

• IMG_0031 mindre.jpg
    IMG_0031 mindre.jpg
    39.9 KB · Visningar: 57
  • IMG_0033 mindre.jpg
    IMG_0033 mindre.jpg
    49.7 KB · Visningar: 62
  • IMG_0037 mindre.jpg
    IMG_0037 mindre.jpg
    38.3 KB · Visningar: 65
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det går ut på att rotera ett av de vinklade rören (ett på varje sida) så att vinkel ändras och pekar mer uppåt.
Om jag har förstått rätt, har inte kikat på hojen exakt hur det ser ut.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
WestW skrev:
Har också klurat på det en del.
Läs mer här och förklara för mig vad dom gjort

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=16285&highlight=high+pipes+TLS
Argebargle!! :huvet Det där blev jag inte mycker klokare av om jag ska vara ärlig.
Dom hojtar om att böja midpipes o rotera den men vad i självaste :huvet sitter den? Snackar dom om kröken nedanför ljuddämparfästet eller? Vi får la gå en kurs hos Robban C i att bänna o svetsa avgasrör. :fyllisar Nu vill jag iofs hellre få upp ljuddämparen paralellt med ramen som på Wee-twn´s bild på ovanstående länk så man får väl kapa ut en böj o svetsa dit så man får upp skiten. urk....omständigt!!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Här kommer snabbkursen :hihi :
TL har avgas i rostfritt, de flesta moderna hojar har väl det.

Rf KAN (notera att jag skriver "KAN", inte "bör") svetsas med gassvets men det ser för bedrövligt ut och ger antagligen rotfel.
Rf kan svetsas med MIG men det ser halvkasst ut och ger antagligen rotfel om man inte har rotskydd.
Rf kan svetsas med pinne, brukar bli finfint men lämpar sig inte för dessa tunna gods.
Rf kan, och bör, svetsas med TIG. Gärna med rotskydd, dvs svetsgas på "baksidan" av det man svetsar, dvs i vårt fall inuti rören. Ger en rostfri fog som kräver allt från ingen till en hel del bearbetning beroende på estetiska krav. Oftast nöjer man sig med borstning men ni ska väl förstås polera. :7peta
Rotskyddet behövs inte om inte estetiska skäl kräver detta. I vårt fall handlar det dock inte om estetik eftersom "Skogaholmslimpan" (fogen växer och blir stenhård på baksidan utan rotskydd) hamnar på insidan av röret men det handlar om goda/dåliga strömningsegenskaper.

Kapa? Vinkelkap!

Köpa? Ex vis Ferrita i Köping. Tror att dessa rör har något mer godstjocklek än de rör som sitter på hojarna men skillnaden är säkert inte större än 0,5 mm eller nåt sånt.
http://www.ferrita.se/show.asp?base=main
Lösa rör etc:
http://www.ferrita.se/pdf/universal.pdf
Har inte kollat om dessa rör finns i samma storlekar som våra hojar använder.

Edit: Nu är det ett bra tag tills jag ska lacka min tiller men....
Lila?
Jaja, jag hinner nog få många nya idéer innan det är dags att börja plocka fram färgsprutan.

Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Här kommer snabbkursen :hihi :
TL har avgas i rostfritt, de flesta moderna hojar har väl det.

Rf KAN (notera att jag skriver "KAN", inte "bör") svetsas med gassvets men det ser för bedrövligt ut och ger antagligen rotfel.
Rf kan svetsas med MIG men det ser halvkasst ut och ger antagligen rotfel om man inte har rotskydd.
Rf kan svetsas med pinne, brukar bli finfint men lämpar sig inte för dessa tunna gods.
Rf kan, och bör, svetsas med TIG. Gärna med rotskydd, dvs svetsgas på "baksidan" av det man svetsar, dvs i vårt fall inuti rören. Ger en rostfri fog som kräver allt från ingen till en hel del bearbetning beroende på estetiska krav. Oftast nöjer man sig med borstning men ni ska väl förstås polera. :7peta
Rotskyddet behövs inte om inte estetiska skäl kräver detta. I vårt fall handlar det dock inte om estetik eftersom "Skogaholmslimpan" (fogen växer och blir stenhård på baksidan utan rotskydd) hamnar på insidan av röret men det handlar om goda/dåliga strömningsegenskaper.

Kapa? Vinkelkap!
Mmm...får ju bli nåt sånt. Snackade med min lokala mcverkstad o han sa att det inte skulle vara några problem att fixa det åt mej. Jag sa till honom att räkna lite på vad det skulle kosta att göra det åt mej..får väl hoppas att han inte skinnar mej! hääh..orkar inte gå en tig kurs just nu :hihi
Uuuuuurk..nu är hojjen på 2400mila service. ska inte hämta ut den på ett tag för jag har ingenstans att ställa den (inomhus). Det kommer ju säkert ett snötäcke till innan våren oficiellt har kommit :tomten . Måste fixa ett jäkla garage nånstans i närheten men det är ju inte så jela lätt :huvet .

Tack för tipsen ialla fall Robban! :tummenupp :Bugar

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Flertalet MC-verkstäder är INTE kapabla att jobba i rf. Många av dom är knappt kapabla att jobba i svartplåt.
Å andra sidan ska man nog inte klaga på dom för det eftersom det inte är det som är deras huvuduppgift.

Men det hindrar ju inte att din verkstad är undantaget som bekräftar.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Flertalet MC-verkstäder är INTE kapabla att jobba i rf. Många av dom är knappt kapabla att jobba i svartplåt.
Å andra sidan ska man nog inte klaga på dom för det eftersom det inte är det som är deras huvuduppgift.

Men det hindrar ju inte att din verkstad är undantaget som bekräftar.

De här snubbarna är tydligen svetsare till yrket så det ska nog gå hoppas jag! :tuttar

-[stiXen]-

hellre 1 liter i tanken än 10 på backen
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
Svart TLS -97
Kopplingsfjädrar

Halloj.....sitter här och funderar lite på det här med hårdare kopplingsfjädrar till TLS:n....som alla vet har lite prob med slirande kopplingar (pga den oerhördt brutala kraften...... :D....) jaja nog med BS....undrar om nån vet om det finns färdiga set att köpa och hur mycket man får pröjsa samt vart man kan få tag på dom....... :confused:

Ps. gör som jag, ta en skarvsladd och en hårtork och gå ut på gården och blås lite....så kommer våren mycke snabbare.... :tungan ds.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
-[stiXen]- skrev:
Halloj.....sitter här och funderar lite på det här med hårdare kopplingsfjädrar till TLS:n....som alla vet har lite prob med slirande kopplingar (pga den oerhördt brutala kraften...... :D....) jaja nog med BS....undrar om nån vet om det finns färdiga set att köpa och hur mycket man får pröjsa samt vart man kan få tag på dom....... :confused:

Ps. gör som jag, ta en skarvsladd och en hårtork och gå ut på gården och blås lite....så kommer våren mycke snabbare.... :tungan ds.

Barnett´s fjädrar på Roffes motor. Jag ska också tjacka såna... :)

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
-[stiXen]- skrev:

Som J-Bone sa på Roffes och kostar 310:-

Bifogat

• P1200010.JPG
    P1200010.JPG
    125.2 KB · Visningar: 68

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Tjena gott folk, var och böt olja och oljefilter idag och starade upp hojjen och lät den bli varm osv, under vintern har jag gjort luftburksmodden och bytt stift. När motorn blivit varm idag så varvade jag upp hojjen och kollade bakåt när jag gasade och det kom ut väldigt mörk rök, nu stod jag i garaget så allt samlades så det såg förmoderligen mer illa ut än vad det var men nu undrar jag vad som kan orsaka den svarta röken, jag har haft samma bensin sen jag parkerade i höstas kan det vara den som spökar för den spottade inte ut någon svartrök när jag ställde in den i höstas ?

Blir ju lite orolig nu.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...