TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Majk

Guest
Robban_C skrev:
Då vill jag veta vad G-pack är?

G-pack är ett annat namn på TRE modden , men jag har aldrig kopplat nån.
Nu har jag soppaläck...... :huvet har haft hojen i vardagsrummet hela vintern , inte en droppe läckte sen efter en testrunda idag så luktade det duktigt med soppa....skruvade loss tanken och såg att det läcker från botten på tanken (där soppaslangarna går in) det är väl bara att åka och köpa ny packning då eller går det att täta på nåt annat sätt :confused: .
Slangade ur soppan ,så nu har man druckit några cl Bensin , inte gott :näsblod
/Majk

En bild på plattan som det läcker ifrån (undersidan tanken)

Edit : Det är mellan tanken och den förzinkade plattan som det läcker.
 

Bifogat

  • soppaläck.jpg
    soppaläck.jpg
    8.3 KB · Visningar: 61
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Majk skrev:
G-pack är ett annat namn på TRE modden ...
Tack.

Det är nog dags att köpa ny packning.
Men hur f*n kan den börja läcka? Tankbotten skev? Insatsen skev?
Alltså, den borde ju inte börja läcka av sig själv tycker man ju.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C skrev:
Tack.

Det är nog dags att köpa ny packning.
Men hur f*n kan den börja läcka? Tankbotten skev? Insatsen skev?
Alltså, den borde ju inte börja läcka av sig själv tycker man ju.
Var inte läckande tank ett garantiärende från Suzuki?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Robban_C skrev:
Tack.

Det är nog dags att köpa ny packning.
Men hur f*n kan den börja läcka? Tankbotten skev? Insatsen skev?
Alltså, den borde ju inte börja läcka av sig själv tycker man ju.

Den börjar läcka av sig själv. Det gjorde min iaf. Konstruktionen är så dum att lite wheelande, lite annat bus eller bara vanlig körning kan göra att den börjar läcka.

Dum som jag var så kände jag på skruvarna och dom satt ju i stort sett löst. Började dra åt dom lite lätt bara. Visste inte hur idiotisk konstruktionen var så när jag var klar läckte det ännu mera soppa och såg ut så här.
2_to_tighten_screws.JPG


Så här lagade jag min. Rätt / Fel det skiter jag i. Det läcker inte iaf :tummenupp

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=19240
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Majk skrev:
G-pack är ett annat namn på TRE modden , men jag har aldrig kopplat nån.
Nu har jag soppaläck...... :huvet har haft hojen i vardagsrummet hela vintern , inte en droppe läckte sen efter en testrunda idag så luktade det duktigt med soppa....skruvade loss tanken och såg att det läcker från botten på tanken (där soppaslangarna går in) det är väl bara att åka och köpa ny packning då eller går det att täta på nåt annat sätt :confused: .
Slangade ur soppan ,så nu har man druckit några cl Bensin , inte gott :näsblod
/Majk

En bild på plattan som det läcker ifrån (undersidan tanken)

Edit : Det är mellan tanken och den förzinkade plattan som det läcker.

Kika på min guide eller så kikar du här

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=14102
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Robster skrev:
Hej på er....

Känner mig något amatörmässig med denna fråga.. men men :rolleyes:

Jag försökte hitta kontakterna till att montera en G-pack på min
TLS -97 igår men kunde fa... inte hitta dom!

Där är en blå och en lila sladd man skall hitta med en "två" kontakt.
Jag vet till och med ungefär var dom skall vara men det var hopplöst....

Kände mig sådär proffsig igår i garaget!

Någon som har några tips? :)

Mvh

Robban

Om det är samma kontakter som på TRE:n så sitter dom på höger sida precis under luft intaget till luftburken vit kontakt.
Man behöver inte lyfta på tanken :huvet
 

Bifogat

  • TRE monterat.JPG
    TRE monterat.JPG
    35.3 KB · Visningar: 75
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
tl1000larsson skrev:
Om det är samma kontakter som på TRE:n så sitter dom på höger sida precis under luft intaget till luftburken vit kontakt.
Man behöver inte lyfta på tanken :huvet

Kanon! Tackar för hjälpen!

Jag såg den kontakten, men eftersom där var en svart sladd också så
grävde jag aldrig fram den. Tog förgivet att kontakten var fel då.....

Men det ser ut som samma kontakter som på TRE:n så jag gör ett nytt försök till helgen.

Stort tack än en gång!

Mvh

Robban
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Nu har jag monterat bort alla kåpor och undertrayen.....tänkte sätta dit en tailguard...då blir det visserligen lite kinkigt med regskyltsbelysning o en där fåniga reflexen. Har köpt nya blinkers oxå som ska monteras direkt på kåporna fram o bak. Tror ni att dom blir hysteriska på besiktningen på onsdag nästa vecka om jag skiter i att montera dit smecket(reflexen o belysningen)? Förmodar ju iofs det men är det nån som har testat att besiktiga på det här viset o klarat sig utan ombesiktning så får ni gärna hojta till! :tummenupp
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Service kostnad?

Är det någon som vet vad 2800 mila servicen kostar, ungefär?
Tydligen skall det vara en stor service.
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Tlr

Hej alla glada jag såg en blå/vit TLR idag i Sorunda (fagerviks skola) vid 1800 tiden va det någon här som va ute och gled :tummenupp
 

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Inte nu :-(
Har tankar på att införskaffa en TLR alt en TLS, men jag funderar över om det finns lika mycket kul saker att köpa till en TLS som till en TLR. Har tänkt att jag ska ha den hojen lite längre en den nuvarande så då kan det vara roligt att kunna förnya den...... Så vad säger ni finns det lika mycket prylar till TLS som till TLR???
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
ski_extreme skrev:
Har tankar på att införskaffa en TLR alt en TLS, men jag funderar över om det finns lika mycket kul saker att köpa till en TLS som till en TLR. Har tänkt att jag ska ha den hojen lite längre en den nuvarande så då kan det vara roligt att kunna förnya den...... Så vad säger ni finns det lika mycket prylar till TLS som till TLR???
Mja enligt mig så verkar TLR ha lite fler leksaker att köpa till, men frågan är ju hur mycket man ska smecka på den. Lite fantasi o fet plånka kan göra mirakel på både TLR o TLSen. Gå efter hur du tycker om hojen istället vettja! :fyllisar
Vilken du än väljer så gör du ett bra val! (eller köp en av varje så blir du kung på tl tråden^^ hähä)
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
WestW skrev:
Den börjar läcka av sig själv. Det gjorde min iaf. Konstruktionen är så dum att lite wheelande, lite annat bus eller bara vanlig körning kan göra att den börjar läcka.

Dum som jag var så kände jag på skruvarna och dom satt ju i stort sett löst. Började dra åt dom lite lätt bara. Visste inte hur idiotisk konstruktionen var så när jag var klar läckte det ännu mera soppa och såg ut så här.

Så här lagade jag min. Rätt / Fel det skiter jag i. Det läcker inte iaf :tummenupp

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=19240

Alla sätt är bra utom dom dåliga :tummenupp

Jag svetsade ner fästringen efter jag fått den som din.
Tyvärr resulterade dem ökade kraften jag fick att packningen tryckte in kanten själva tanken. Alltså det ovala hålet... Iaf så fortsatte det läcka.

Jaja, nu sk den fixas en gång för alla tänkte jag och tog lite mått och lät en kompis skära till en oval ring liknande ring som den som sitter och är för svag bara det att den här var 4mm och passade presis utanpå det ovala hålet i tanken.
Därefter TIGade jag ihop ringen och tanken!
Ringen hadde även gängade hål på samma ställen som förut så jag gorde en tätning av gummi emellan.
Allt var jättebra i ca 1vecka sen har bensinen löst upp gummit och en full tank bensin rann ut i parkeringsgaraget... :huvet

Så jag fixade pakningsmaterial av nån sorts gummikork. Med den installerad funkade allt perfekt! :)

Så här gorde jag för att vädra ut tanken...
 

Bifogat

  • Vädra bort bensinångor.jpg
    Vädra bort bensinångor.jpg
    52.7 KB · Visningar: 80

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
Depåstöd

Tänkte även bidra med min CLADD ritning på depåstöden så alla kan bygga sig egna! :tummenupp
 

Bifogat

  • med mått2.jpg
    med mått2.jpg
    71 KB · Visningar: 93
  • p1010006mindre.jpg
    p1010006mindre.jpg
    75.9 KB · Visningar: 78
  • p1010010mindre.jpg
    p1010010mindre.jpg
    71 KB · Visningar: 76

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
ski_extreme skrev:
Har tankar på att införskaffa en TLR alt en TLS, men jag funderar över om det finns lika mycket kul saker att köpa till en TLS som till en TLR. Har tänkt att jag ska ha den hojen lite längre en den nuvarande så då kan det vara roligt att kunna förnya den...... Så vad säger ni finns det lika mycket prylar till TLS som till TLR???


www.tlplanet.com :rolleyes:

Varning!!! Klicka inte på länken om du ej har ett väloljat kontokort! :hihi
 

Majk

Guest
Robban_C skrev:
Tack.

Det är nog dags att köpa ny packning.
Men hur f*n kan den börja läcka? Tankbotten skev? Insatsen skev?
Alltså, den borde ju inte börja läcka av sig själv tycker man ju.


Kan inte vara nåt sånt för det har varit bra ända tills idag , jag är lika förvånad som du :confused:
Men killen som hade den före mig hade bara kört hojen i två månader(540Mil) sen stog den i två år , undra om han tömde tanken så den har torkat ihop.
Jag återkommer när jag monterat bort och sett vad som hänt.
/Majk
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Mogge70 skrev:
Är det någon som vet vad 2800 mila servicen kostar, ungefär?
Tydligen skall det vara en stor service.

Antroligen har du missat servicen med ca 400 mil... Iaf om det hade vart en TLS,,, har svårt att tro att det skulle vara nån skillnad på serviceintervallerna dock.. (100, 600, 1200, 1800, 2400.. osv) 1200 o 2400 är "storservice" dom andra e billigare,,, Kommer inte ihåg vad jag gav för min 2400 mila,, 2200-2500 exkl material (olja filter mm) Har jag för iaf,,

(Vid 1200 o 2400 kollas/justeras ventilerna bla )

Lycka till
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Chiefen skrev:
... Tror ni att dom blir hysteriska på besiktningen på onsdag nästa vecka om jag skiter i att montera dit smecket(reflexen o belysningen)? ...
Japp. Att du måste ha belysning vet du säkert men även reflexen är ett måste. Ben there, done that!

Ang att ventilera ur tanken med dammsugare:
De flesta dammsugare har motorer med roterande lindning (borrmaksiner, vinkelslipar etc har liknande motorer). Dessa har alltså kol och kollektor, mellan dessa brukar det uppstå mindre gnistbildningar. Ni suger väl inte bensinångor via dammsugaren? Det är alltså mycket farligt!
Däremot kan man använda dammsugaren för att blåsa luft genom tanken, då kommer ju inte bensinångorna in i dammsugaren men det förutsätter ju att det går att koppla slangen på utblåset, kanske inte alla dammsugare som kan det?

Ang tankläck:
Ok, läste på TL-trådarna, uppenbarligen ligger problemet i att tanken är för mjuk och lätt deformeras.
Jag ser i princip två lösningar:
1. Tengil:s lösning, se ovan.
2. Sätt skruvar mellan de ordinarie skruvarna så att sträckan mellan skruvarna blir halverad. På så sätt deformeras inte tanken lika mycket av skruvarna.
Eftersom min tank är losstagen för riktning etc så låter det som om jag ska göra så i förebyggande syfte innan jag är klar med tanken. Men det kräver ju lite pyssel för att få dit gängorna i tanken.
Blir för övrigt förvånad över att det finns folk på TLP som köper ny tank för att flänsen blitt lite skev. Har de inte hört talas om att rikta?
Grabbar (och tjejer), jag köper skeva TL-tankar för en spottstyver av er! :)

Ang hemgjorda packningar:
Se till att använda mjuka packningar (givetvis som tål bensin). Ex vis är massiv gummiduk alldeles för hårt, sån matta kommer garanterat att medföra att tanken deformeras. Bättre då att använda ex vis neoprencellgummi eftersom det är mjukare och alltså inte lika lätt deformerar tanken. Vet dock inte om just neoprencellgummit tål såsen, tror gummit sväller men you get the point med att använda mjukt material.
Gummikork som Tengil hade använt är ju också mjukare än massiv gummimatta. :tummenupp
 

Majk

Guest
Tackar Westw och Tengil för den infon , jag har beställt en ny packning nu 420 kr :huvet dyrt för en packning men vad gör man .
Då blir det inge åka av i helgen då ,packningen kommer på tisdag nästa vecka. :död
/Majk
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top