TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fredde83 skrev:
Tjena!

Tänkte höra lite med er som kan lite om Tl. Det är så att jag ska åka och kolla på en tl1000r i morgon :banana , och tänkte fråga vad man ska titta lite på. Om där är något speciellt? Det är en -98 som gått drygt 500 mil.

Va alla barnsjukdomar fixade till -98:an?

/ Fredrik

Kort och gott.
TLR har inga kända barnsjukdommar eller typ specifika fel.
TLR kom 98... :p
TLS kom 97, och den hade ett gäng fel som alla fixades till 98. Men TLS är en HELT annan cyckel än TLR. :)

Kolla det allmäna skicket.
500 mil?? Menade du 5000? :va
Om inte så kolla nogrant, en 500 mil ny hoj är i mint kondition, borde se ut som ny. Gör den inte det är den skruvar, eller körd utan mätare.
Och, då kan man ju undra hur det där med serviar och så har skötts?

Lycka till! :)

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
PutteLiten skrev:
Kort och gott.
TLR har inga kända barnsjukdommar eller typ specifika fel.
TLR kom 98... :p
TLS kom 97, och den hade ett gäng fel som alla fixades till 98. Men TLS är en HELT annan cyckel än TLR. :)

Kolla det allmäna skicket.
500 mil?? Menade du 5000? :va
Om inte så kolla nogrant, en 500 mil ny hoj är i mint kondition, borde se ut som ny. Gör den inte det är den skruvar, eller körd utan mätare.
Och, då kan man ju undra hur det där med serviar och så har skötts?

Lycka till! :)

Jo 500 mil var det, en ägare. Såld på MC-huset i malmö. Har varit avställd ett tag. Har kollat upp lite. Så den ska ju vara som ny med andra ord.

Ska bli skoj och se om den är i top skick eller om det är en :kocko som skruvat och haft sig.

Tack på för hand!

/ Fredrik :)

gbglassgubben

Var fan är min avatar?
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
KTM RC8, Suzuki Katana EVO
J-Bone skrev:
Gjorde premiärsväng igår! Har mycket nytt att känna på så det blev en lugn poserrunda genom solna med omnejder... Brembopumpen, Bitubodämparen, 520 drivpaketet, TFi´n...och Akrat! Asså LJUDET!!! *ryyyyyys* :kär :kär :kär
Tyckte den lätt maffigt redan i förrgår när jag styrlåsrejsade nere i garaget men när man kommer ut på vägen och kan belasta motorn, ujujuj! Jag förstår om ni inte tror mig nu men jag tror ärligt att det är det skönaste soundet jag har hört från en gathoj nån gång.... hehe, kanske inte nån objektiv betraktelse riktigt men iallafall ;) :D

V-twin forever.

Hahaha, låter ju som att du får spela in ljudet och lägga upp som ljudfil till oss andra!!!

/ R

gbglassgubben

Var fan är min avatar?
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
Förresten boys,

Vad är skillnaden på ett bolt-on till en TL-R och en TL-S??? Fästen, dämpning osv?

Någon som vet? Någon skillnad är det ju, alla tillverkarna har olika tillverkningsnummer på resp. system...

Har kollat på ett fräscht V&H men det är till en TL/SV. Vågar man chansa?

/ R

PS: Svänger ni förbi Åre i sommar, hör av er! Har numera stort hus och egen biosalong (med X-box och MotoGP2), finns gott om sovplatser! Vägarna i Norge är FINA!!!

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Fredde83 skrev:
Tjena!

Tänkte höra lite med er som kan lite om Tl. Det är så att jag ska åka och kolla på en tl1000r i morgon :banana , och tänkte fråga vad man ska titta lite på. Om där är något speciellt? Det är en -98 som gått drygt 500 mil.

Va alla barnsjukdomar fixade till -98:an?

/ Fredrik

98 är första årsmodellen av TLR, finns inga barnsjukdomar. Det är bara allmänt skick du behöver kolla som på vilken hoj som helst. Bara 500 mil!? Köp.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
gbglassgubben skrev:
Förresten boys,

Vad är skillnaden på ett bolt-on till en TL-R och en TL-S??? Fästen, dämpning osv?

Någon som vet? Någon skillnad är det ju, alla tillverkarna har olika tillverkningsnummer på resp. system...

/ R

PS: Svänger ni förbi Åre i sommar, hör av er! Har numera stort hus och egen biosalong (med X-box och MotoGP2), finns gott om sovplatser! Vägarna i Norge är FINA!!!

Man blir lite sugen på att titta förbi, jag är från Östersund och hade tänkt dra dit och kolla läget ändå. Så kan man ju köra via Åre och in i Norge en sväng! :)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
sharpedge skrev:
ingen som har ngn idé om mina föregående skrivna problem?

sharpedge skrev:
Det där lät som ngt som hände mig med. När jag startade den för ngra veckor sedan och gasade lite så sa det *BANG* och rök vällde upp från den främre cylindern/avgasröret. Antagligen bara en redig avgasknall då hojen funkar som den ska Men gasar jag mkt på låga varv med för hög växel så kan den hacka och spotta lite tills jag växlar ner och då går den som en klocka igen.

Edit: kan det ha att göra med helsystemet??

kolla det som 303 sa, att det är tätt vid spjällhusen så att den inte drar tjyvluft nånstans. Sen en sak som alla ska göra är att synka själlhusen och ställa TPS:en, det kommer att avhjälpa en del "oren" motorgång, jag vet att min blev mycket mjukare i på/av med gasen efter justering. Dessutom, om man har förändrat luftflödet med öppnare avgassystem, filter, luftburksmoddar och annat så SKA man mappa om insprutet så att den får tillräckligt med soppa, annars kommer den att gå skit och det finns även risk för att motorn tar skada av att gå för snålt!

:död

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
J-Bone skrev:
kolla det som 303 sa, att det är tätt vid spjällhusen så att den inte drar tjyvluft nånstans. Sen en sak som alla ska göra är att synka själlhusen och ställa TPS:en, det kommer att avhjälpa en del "oren" motorgång, jag vet att min blev mycket mjukare i på/av med gasen efter justering. Dessutom, om man har förändrat luftflödet med öppnare avgassystem, filter, luftburksmoddar och annat så SKA man mappa om insprutet så att den får tillräckligt med soppa, annars kommer den att gå skit och det finns även risk för att motorn tar skada av att gå för snålt!

:död
Ajja, inte så många mil kvar till stora servicen, då får dom pilla med insprutningen. Hojen går ju bra annars liksom :fyllisar

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
J-Bone skrev:
Tyckte den lätt maffigt redan i förrgår när jag styrlåsrejsade nere i garaget men när man kommer ut på vägen och kan belasta motorn, ujujuj! Jag förstår om ni inte tror mig nu men jag tror ärligt att det är det skönaste soundet jag har hört från en gathoj nån gång.... hehe, kanske inte nån objektiv betraktelse riktigt men iallafall ;) :D

Yes sir :tummenupp :yoparty akros :Bugar och då e jag objektiv :lol

Kul att du äntligen kom ut :7peta

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
sharpedge skrev:
Ajja, inte så många mil kvar till stora servicen, då får dom pilla med insprutningen. Hojen går ju bra annars liksom :fyllisar

Se till att du gör servicen där de kan göra en ommappning då! Du har ju helsystem, du behöver en ommappning annars kan motorn ta stryk. :7peta :brinnerup

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
J-Bone skrev:
Se till att du gör servicen där de kan göra en ommappning då! Du har ju helsystem, du behöver en ommappning annars kan motorn ta stryk. :7peta :brinnerup
Men det var inte jag som köpte systemet från början, har inte killen som haft hojen innan gjort det då? :(

Om det nu behövs en akutommappning... vad kan det gå på och var/vem ska jag isf gå till (suzukis egna??)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
sharpedge skrev:
Men det var inte jag som köpte systemet från början, har inte killen som haft hojen innan gjort det då? :(

Om det nu behövs en akutommappning... vad kan det gå på och var/vem ska jag isf gå till (suzukis egna??)

Kan du inte ringa förra ägaren och fråga om han har gjort det?
Ring runt och kolla dina lokala hojverkstäder, du/de behöver en sk "Yoshi-box" för en ommappning. Vet inte vad det kan gå på, en 500-ing kanske? :confused:

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
gbglassgubben skrev:
Förresten boys,

/ R

Som jag fattat det ska det vara samma infästning på S och R. Fyra skruvar...

Finns en risk att jag oxå kommer förbi någon gång i sommar!! Åre ligger ju nästgårds :tungan

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vee-twn skrev:

Finns en risk att jag oxå kommer förbi någon gång i sommar!! Åre ligger ju nästgårds :tungan

:lol

Nästgårds... :lol

Jaja, jag såg i tidningen i dag att jag har närmre till Prag än till Stockholm... :D :rock

(fast pga båtar etc så tar det fortfarande längre tid att köra till Prag, fast, freifahren... :devious :lol )

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
PutteLiten skrev:
:lol

Nästgårds... :lol

Jaja, jag såg i tidningen i dag att jag har närmre till Prag än till Stockholm... :D :rock

(fast pga båtar etc så tar det fortfarande längre tid att köra till Prag, fast, freifahren... :devious :lol )

he he he
jag har varit ner till Lund för en fest (for fredag efter jobb hem söndag eftermiddag...jobbade igen måndag morron)((120 mil 12 timmar))

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Fredde83 skrev:
Jo 500 mil var det, en ägare. Såld på MC-huset i malmö. Har varit avställd ett tag. Har kollat upp lite. Så den ska ju vara som ny med andra ord.

Ska bli skoj och se om den är i top skick eller om det är en :kocko som skruvat och haft sig.

Tack på för hand!

/ Fredrik :)

Ingen jätte jätte fördel med en hoj som stått en massa. Tror snarare att det kommer dyka upp div läkage här och var när man börjar köra med den. Hojar gillar inte att stå länge. Men lycka till 500mil är ju inte helt fel. :tummenupp

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Råd..?

WestW skrev:
Ingen jätte jätte fördel med en hoj som stått en massa. Tror snarare att det kommer dyka upp div läkage här och var när man börjar köra med den. Hojar gillar inte att stå länge. Men lycka till 500mil är ju inte helt fel. :tummenupp

Men avråder du mig till att inte köpa? :confused:

Hoj Jocke

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
TL1000R, Yzf750
Det var som jag misstänkte, det var en slangklämma på tratten, vid insprutningen, som hade hoppat av! Nu går den som en klocka igen :banana

gbglassgubben

Var fan är min avatar?
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
Vee-twn skrev:

Alright, verkar som det som skiljer är klämman runt dämparen, men lite hempul får det väl bli då!

Ang. Åre så är det bara att kika förbi! :tummenupp

/ R

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar