Körde lite ZX9 idag..
Hej Hopp,
Polaren & jag var ute och (gas)sade i den fina solen idag

.. Bestämde oss för att byta hoj en liten stund, en kort bekantskap men räkte gott för att få lite intryck.
Jisses - det känns ju som att sitta på en jättedremmel tänkte jag för mig själv när nålen passerade 9k rpm (det är en ZX-9R -01'a). Lite väl mycket tvåtaktskänsla dessutom ser ju styrkronan ut som om den hämtats från en 125'a. Hela hojjen kändes liten och tvåtaktig efter att ha åkt TLR minuterna innan.
Blev förvånad över att den inte kändes rappare, Tillern har mer kräm över större register och även toppen är bredare. Hursom om vi håller stumt är det ingen eller mycket liten skillnad när det går rakt fram.
Tog ett par varv i en stora rondellen och åkte lite på och avfarter för att känna hur den kändes. Kunde konstatera på en gång att kawwan var lite mer orolig (inget allvarligt) när det svängde hårt men behövdes väldigt små justeringar för att byta spår och inte alls lika mycket muskelkraft som för tillern för att hålla ett snävt spår.
Detta syndes tydligt på polarn som upplever det motsatta i första 270° avfarten med lite fart, jag ligger bakom

Det såg ut som han tog min kära tiller i en halvnelson och bröt för kung & fosterland medans jag rättar till paketet och håller styret med en hand tätt efter

Tilläggas kan är att han är grym på att slipa puckar och har lång erfarnhet. Konstigt han ville byta hoj igen.
Det är ju som sagt lite vanesak, jag upplever tillern stabilare i kurvor men det krävs lite mer fast hand. Men viss går det att åka minst lika fort med tillern det är ju 90% föraren och 10% hojjen.
-------------------
Nu till kvällens mek-ämne, min koppling har börjat trycka olja framme vid drevet när jag kopplar upp den på 2'an. Har läst att det behövs bättre vevhusventilation. Vilket är det bästa sättet? Och vad är tillräckligt? Antar att det finns flera med erfarenhet här, känns som nippel i oljepåfyllningen med slang upp är en smidig lösning. Gärna tips på hur och med vad, jag är halvamatör på mek.
Sen hur gör ni för att komma upp på 2'an? Har provat att gunga, pådrag passera 6-7000, avsläpp och direkt pådrag igen samtidigt som man flyttar tyngd bakåt. Funkar ibland, gärna lite svagt uppförslut.
#2, Ligger 40-50 på 2'an ger gas, passerar 70-80 (7k rpm eller nåt) kopplar-till med fullgas. Visst funkar oxo ganska ofta men känns ansträngt dessutom ger det tydligen ofrivillig kedjesmörjning

.. Hur gör ni ?