TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
georg skrev:
Hej alla
Här har ni en lycklig nybliven Tlr-ägare
Bytte bort min Blackbird mot en -00 uttagen -02 med endast 436mil på mätaren. :banana Den ser ut som den vore ny :) Dessutom är det den snabba blåvita färgen :D

/Johan

Gratulerar! :tummenupp Välkommen till den ljusa sidan :lol

Otroligt att det finns så många lågmilare kvar - törs man fråga vad ni fått betala för så pass orörda hojjar? Jag skulle fan kunna tänka mig att handla en till och konservera för framtiden så man vågar slita på den man har. :yoparty

Faen grabbar vilka hojjar vi har, det är 197 torra kg kärlek. Satt & blev rörd när jag satt och pillade med tandborsten i framfälgen vid veckotvätten igår. :3freak

Vet i fasen om det var så hälsosamt på lång sikt att införskaffa detta underverk. :gnissla :banana
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Gratulerar! :tummenupp Välkommen till den ljusa sidan :lol

Otroligt att det finns så många lågmilare kvar - törs man fråga vad ni fått betala för så pass orörda hojjar? Jag skulle fan kunna tänka mig att handla en till och konservera för framtiden så man vågar slita på den man har. :yoparty

Faen grabbar vilka hojjar vi har, det är 197 torra kg kärlek. Satt & blev rörd när jag satt och pillade med tandborsten i framfälgen vid veckotvätten igår. :3freak

Vet i fasen om det var så hälsosamt på lång sikt att införskaffa detta underverk. :gnissla :banana


Känner likadant! En sån där orörd röd 98 skulle man ha parkerad bredvid den blåvita. :p :kär

Nä nu ska jag ner till garaget, ut och åka en sväng, få se om man orkar brumma upp till Sulas... om det är nån som ska åka får ni gärna slå en signal 0707-585995
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tänkte bara kolla med är här. Är det någon som har tagit bort vakuumklockan på luftboxen och kan säga att det gjorde nån skillnad?
Sen är jag på jakt efter mätartavla till hastighets mätaren, min cykel är importad så jag skulle vilja en med vit bakgrund och km/h.
Ifall det är nån som vet något så skulle jag gärna vilja veta det.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
DaGaz skrev:
Gratulerar! :tummenupp Välkommen till den ljusa sidan :lol

Otroligt att det finns så många lågmilare kvar - törs man fråga vad ni fått betala för så pass orörda hojjar? Jag skulle fan kunna tänka mig att handla en till och konservera för framtiden så man vågar slita på den man har. :yoparty

Faen grabbar vilka hojjar vi har, det är 197 torra kg kärlek. Satt & blev rörd när jag satt och pillade med tandborsten i framfälgen vid veckotvätten igår. :3freak

Vet i fasen om det var så hälsosamt på lång sikt att införskaffa detta underverk. :gnissla :banana

Jo då det törs man, jag fick punga upp med 64' för min.. då pruta jag 5000:- Är nöjd med priset, vet ej om jag ska vara det egentligen :confused:

// Fredrik
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Fredde83 skrev:
Jo då det törs man, jag fick punga upp med 64' för min.. då pruta jag 5000:- Är nöjd med priset, vet ej om jag ska vara det egentligen :confused:

// Fredrik

Låter som ett mycket bra pris i det skicket. Som referens köpte min 99'a hösten 2002 med 900 mil på mätaren och toppskick för 72k och var med det supernöjd. Kom ihåg att många av de som är utsatta till lägre priser är också i skick därefter men ibland har man tur. :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
TLRR skrev:
Har beställt ett Factory shift Detent kit (SHIFT-EVO-S91) för att se om det funkar bra. :Bugar,om det är flera som är intresserade så finns det en svensk återförsäljare :tungan

JAG är intresserad! Oväntat va? :D :lol
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
TLRR skrev:
Tjena Lasse,har kollat lite på det gruppköpet men (jag) tycker att Sato är mera :cool: och om man åker på moms o tull så blir mellanskillnaden inte så stor till Sato.

Det e ju sant just därför så skickas dom till J-Bone för då slipper ju jag pröjsa tull & moms :rofl

Det e ok va J-Bone :7peta

Nä man hoppas ju på att dom glider igenom :gnissla
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
I vintern har jag ställt frågor på forumet gällande tillern och hur den tros mäta sig mot andra hojar, alla är överens att i kurvor är det vad som sitter bakom tanken och inte under den som påverkar. Men så gott som alla ville påpeka att jag skulle komma på efterkälken på rakorna.

Med facit i handen stod alla mina vänner och gapade som fågelholkar efter 10 mils HÅRD körning. Kommentarer som "den går ju riktigt bra den där" och "satan vad den går" " den vrålar som du matar den med dynamit" låg i luften, Firebladen tappade på rakorna,
En zx-9:a med helsystem som varit jävligt kaxig tittade frenetiskt i backspegeln och med stor frustration låg där fortfarande en röd djävul i hasorna på honom på rakorna och i utgången på kurvorna klippte jag honom varje gång och släppte förbi honom för att återigen förnedra honom, och killen med R1:an (ingen styrdämpare) vågade inte hänga med i tempot (i princip aldrig under 190) pga våldsamma styrslag över backkrönen.

Min tiller är en killer helt enkelt =) och den är RÖD :mad:


:yoparty

Världens kanske mest underskattade hoj? Det gör bara att jag älskar den ännu mer! :rock :kär
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Fredde83 skrev:
Tack!!
Jo har bild men vet inte hur man lägger upp..

SÅ J*VLA GLAD IDAG!!!! :banana :banana

http://www.sporthoj.com/gallery/uploaded/4899/liten.jpg

Jag har funderat på att lacka bukkåpan röd och "tailen" så den blir helröd, skulle vara snyggt tror jag, skulle nog se lägre ut, och du Fredde ta en digital kamera knäpp kort framifrån, redigera bort det svarta klistermärket som det står suzuki på så märker du att den blir snyggare utan. Jag tog bort mitt iaf, men kolla på burken om du gillar det först. Som sagt röd är snabbast.

Btw jag köpte min 2003-06-03, en ägare 1600 mil skivbromslås, nya däck på sidan om och ca 100mil kvar på dom som satt på i övrigt nyskick 58k
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Körde lite ZX9 idag..

Hej Hopp,

Polaren & jag var ute och (gas)sade i den fina solen idag :hihi .. Bestämde oss för att byta hoj en liten stund, en kort bekantskap men räkte gott för att få lite intryck. :banana

Jisses - det känns ju som att sitta på en jättedremmel tänkte jag för mig själv när nålen passerade 9k rpm (det är en ZX-9R -01'a). Lite väl mycket tvåtaktskänsla dessutom ser ju styrkronan ut som om den hämtats från en 125'a. Hela hojjen kändes liten och tvåtaktig efter att ha åkt TLR minuterna innan. :skrämd

Blev förvånad över att den inte kändes rappare, Tillern har mer kräm över större register och även toppen är bredare. Hursom om vi håller stumt är det ingen eller mycket liten skillnad när det går rakt fram. :fakta

Tog ett par varv i en stora rondellen och åkte lite på och avfarter för att känna hur den kändes. Kunde konstatera på en gång att kawwan var lite mer orolig (inget allvarligt) när det svängde hårt men behövdes väldigt små justeringar för att byta spår och inte alls lika mycket muskelkraft som för tillern för att hålla ett snävt spår. :nicka

Detta syndes tydligt på polarn som upplever det motsatta i första 270° avfarten med lite fart, jag ligger bakom :lol Det såg ut som han tog min kära tiller i en halvnelson och bröt för kung & fosterland medans jag rättar till paketet och håller styret med en hand tätt efter :hihi Tilläggas kan är att han är grym på att slipa puckar och har lång erfarnhet. Konstigt han ville byta hoj igen. :lol

Det är ju som sagt lite vanesak, jag upplever tillern stabilare i kurvor men det krävs lite mer fast hand. Men viss går det att åka minst lika fort med tillern det är ju 90% föraren och 10% hojjen. :banana

-------------------
Nu till kvällens mek-ämne, min koppling har börjat trycka olja framme vid drevet när jag kopplar upp den på 2'an. Har läst att det behövs bättre vevhusventilation. Vilket är det bästa sättet? Och vad är tillräckligt? Antar att det finns flera med erfarenhet här, känns som nippel i oljepåfyllningen med slang upp är en smidig lösning. Gärna tips på hur och med vad, jag är halvamatör på mek.

Sen hur gör ni för att komma upp på 2'an? Har provat att gunga, pådrag passera 6-7000, avsläpp och direkt pådrag igen samtidigt som man flyttar tyngd bakåt. Funkar ibland, gärna lite svagt uppförslut.

#2, Ligger 40-50 på 2'an ger gas, passerar 70-80 (7k rpm eller nåt) kopplar-till med fullgas. Visst funkar oxo ganska ofta men känns ansträngt dessutom ger det tydligen ofrivillig kedjesmörjning :6surkart .. Hur gör ni ?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Hej Hopp,

Polaren & jag var ute och (gas)sade i den fina solen idag .. Bestämde oss för att byta hoj en liten stund, en kort bekantskap men räkte gott för att få lite intryck.

Jisses - det känns ju som att sitta på en jättedremmel tänkte jag för mig själv när nålen passerade 9k rpm (det är en ZX-9R -01'a). Lite väl mycket tvåtaktskänsla dessutom ser ju styrkronan ut som om den hämtats från en 125'a. Hela hojjen kändes liten och tvåtaktig efter att ha åkt TLR minuterna innan.

Blev förvånad över att den inte kändes rappare, Tillern har mer kräm över större register och även toppen är bredare. Hursom om vi håller stumt är det ingen eller mycket liten skillnad när det går rakt fram.

Tog ett par varv i en stora rondellen och åkte lite på och avfarter för att känna hur den kändes. Kunde konstatera på en gång att kawwan var lite mer orolig (inget allvarligt) när det svängde hårt men behövdes väldigt små justeringar för att byta spår och inte alls lika mycket muskelkraft som för tillern för att hålla ett snävt spår.

Detta syndes tydligt på polarn som upplever det motsatta i första 270° avfarten med lite fart, jag ligger bakom Det såg ut som han tog min kära tiller i en halvnelson och bröt för kung & fosterland medans jag rättar till paketet och håller styret med en hand tätt efter Tilläggas kan är att han är grym på att slipa puckar och har lång erfarnhet. Konstigt han ville byta hoj igen.

Det är ju som sagt lite vanesak, jag upplever tillern stabilare i kurvor men det krävs lite mer fast hand. Men viss går det att åka minst lika fort med tillern det är ju 90% föraren och 10% hojjen.

-------------------
Nu till kvällens mek-ämne, min koppling har börjat trycka olja framme vid drevet när jag kopplar upp den på 2'an. Har läst att det behövs bättre vevhusventilation. Vilket är det bästa sättet? Och vad är tillräckligt? Antar att det finns flera med erfarenhet här, känns som nippel i oljepåfyllningen med slang upp är en smidig lösning. Gärna tips på hur och med vad, jag är halvamatör på mek.

Sen hur gör ni för att komma upp på 2'an? Har provat att gunga, pådrag passera 6-7000, avsläpp och direkt pådrag igen samtidigt som man flyttar tyngd bakåt. Funkar ibland, gärna lite svagt uppförslut.

#2, Ligger 40-50 på 2'an ger gas, passerar 70-80 (7k rpm eller nåt) kopplar-till med fullgas. Visst funkar oxo ganska ofta men känns ansträngt dessutom ger det tydligen ofrivillig kedjesmörjning .. Hur gör ni ?

Har du gjort något åt styrgeometrin? :7peta
Ökad rideheight och/eller höjda gaffelben gör under. :)

Läs min provkörning av en uppborrad ;) ZX9a här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44035&highlight=z1000
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Har du gjort något åt styrgeometrin? :7peta
Ökad rideheight och/eller höjda gaffelben gör under. :)

Läs min provkörning av en uppborrad ;) ZX9a här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44035&highlight=z1000

Nej man kanske skulle göra det, känns som det är en del arbete. :3freak

Tycker ändå det går att åka tillräckligt fort med den och det är lite halvkul med "lok-känslan" :lol

Edit: Nice jämförelse - ZX9'an är ingen radfyra jag skulle byta till heller. :tummenupp
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Nej man kanske skulle göra det, känns som det är en del arbete. :3freak

Tycker ändå det går att åka tillräckligt fort med den och det är lite halvkul med "lok-känslan" :lol

Edit: Nice jämförelse - ZX9'an är ingen radfyra jag skulle byta till heller. :tummenupp


Bara att göra, det är inte alls svårt! :7peta Du kommer att känna Stor skillnad.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
DaGaz skrev:
Lat som jag är, någon som vet var hittar man bästa handledningen till hur det utförs? :Bugar

Hmm... ska finnas en nånstans men jag kan ju prova att beskriva.

Sätt en stång genom svingarmsinfästningen och sätt upp den på pallbockar... så att fjädern blir helt avlastad.

Lossa på den stora muttern till fjäderns övre fäste, du ser den under tanken, var försiktig och släpp långsamt ner svingen helt.

Lossa på det nedre fästet till fjädern och lirka ut hela fjädern.

Lägg dit en bricka med 5mm tjocklek (kommer tyvärr inte ihåg diametern men jag köpte två st 3mm brickor och filade till dem så att de passade) på den gängade "pinnen" som går genom det övre fästet i ramen.

Sen är det bara att montera dit fjädern igen och voila! :)
När du ändå håller på, ta bort styrdämparen och känn lite hur kvickt den svänger utan! En bra kompromiss för inga pengar är att byta ut originaloljan mot 2.5w (original är 5w).

Och nästa gång det är läge på nytt bakdäck, köp ett 180/55 istället. Sen är lokkänslan borta!
:)
 

georg

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Timrå
Hoj
ingen just nu
DaGaz skrev:
Gratulerar! :tummenupp Välkommen till den ljusa sidan :lol

Otroligt att det finns så många lågmilare kvar - törs man fråga vad ni fått betala för så pass orörda hojjar? Jag skulle fan kunna tänka mig att handla en till och konservera för framtiden så man vågar slita på den man har. :yoparty

Faen grabbar vilka hojjar vi har, det är 197 torra kg kärlek. Satt & blev rörd när jag satt och pillade med tandborsten i framfälgen vid veckotvätten igår. :3freak

Vet i fasen om det var så hälsosamt på lång sikt att införskaffa detta underverk. :gnissla :banana

Jag har nog betalat i högsta laget för min men det var det värt.
Fick lägga 20 imellan på min 99 blackbird med 5400mil på mätaren.
Fast Tlr:en är ju som ny :D Och utrustad med slipon,kn-filter samt att insprutet är justerat.
 

katana

Min medelmotorcykel är från -84
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Valbo
Hoj
Suzuki DR 800, Suzuki Katana, Yamaha SR 500
Hej !
Jag har blivit sugen på en TL-R på senaste tiden. :D
Har för mig att jag har sett bilder på nån TL-R med modifierad bakkuts(typ GSXR1000).
Är det nån som kommer ihåg vilken tråd ? :confused:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
KrilleTL skrev:
När ska man justera ventilerna på en TLR 99? Har gått ca 1270 mil nu.

Dom ska inspekteras på 2400mil, om jag inte missminner mig...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top