TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
J-Bone skrev:
Hmm... ska finnas en nånstans men jag kan ju prova att beskriva.

Sätt en stång genom svingarmsinfästningen och sätt upp den på pallbockar... så att fjädern blir helt avlastad.

Lossa på den stora muttern till fjäderns övre fäste, du ser den under tanken, var försiktig och släpp långsamt ner svingen helt.

Lossa på det nedre fästet till fjädern och lirka ut hela fjädern.

Lägg dit en bricka med 5mm tjocklek (kommer tyvärr inte ihåg diametern men jag köpte två st 3mm brickor och filade till dem så att de passade) på den gängade "pinnen" som går genom det övre fästet i ramen.

Sen är det bara att montera dit fjädern igen och voila! :)
När du ändå håller på, ta bort styrdämparen och känn lite hur kvickt den svänger utan! En bra kompromiss för inga pengar är att byta ut originaloljan mot 2.5w (original är 5w).

Och nästa gång det är läge på nytt bakdäck, köp ett 180/55 istället. Sen är lokkänslan borta!
:)

Supertack benet! Ska fasen göras nu när vädret skall bli kasst. :tummenupp

Mm, styrdämparen är min bästa vän vet ej om jag vågar åka inspirerat utan den, ska dock prova nu när du säger det.

Jag brukar få rätt sköna styrvobbel ut ur kurvor när fjädringen komprimerats och man ger extra gas så den lättar fram. Det är helt ok men man blir ju lite nervös av tanken vad som skulle hända utan styrdämpare :lol Jag lossade dämparen i ena fästet för ett tag sen, fy fasen vad mycket motstånd den ändå gör känns ju inte alls så när man vrider på styret när den är monterad.
 

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Bilder på min skönhet :banana :banana :banana Men jag får inte köra förrns i slutet på Juni :huvet
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    110.9 KB · Visningar: 63
  • 22.jpg
    22.jpg
    121.6 KB · Visningar: 67

Ergu

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Knivsta
Hoj
Honda XR 600 snart och Ockelbo 5000
Ryckig hoj

Tja!
Jag behöver hjälp av en TLS expert. Jag har en -97:a som har problem:
Mellan ca 2800 - 3100 rpm så rycker den som satan. Den kan även tjuvstanna för mig på tomgång (händer ibland), men hoppar igång utan problem när man försöker att starta igen.
Ryckningarna mellan ca 2800 - 3100 rpm är det som stör mig mest. Jag har dock märkt att de försvinner helt när man kör inne i stan och motorn blir mycket varmare. Spjällhusen är justerade på servicen. Cykeln är helt original, har gått 2000mil. Vad är fel?
Suzuki tycker att jag skall byta termostat, det skall jag göra men jag tror inte det är felet, då cykeln går lika illa när den är kall som normal arbetstemp.

// Ergu :huvet
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Ergu skrev:
Tja!
Jag behöver hjälp av en TLS expert. Jag har en -97:a som har problem:
Mellan ca 2800 - 3100 rpm så rycker den som satan. Den kan även tjuvstanna för mig på tomgång (händer ibland), men hoppar igång utan problem när man försöker att starta igen.
Ryckningarna mellan ca 2800 - 3100 rpm är det som stör mig mest. Jag har dock märkt att de försvinner helt när man kör inne i stan och motorn blir mycket varmare. Spjällhusen är justerade på servicen. Cykeln är helt original, har gått 2000mil. Vad är fel?
Suzuki tycker att jag skall byta termostat, det skall jag göra men jag tror inte det är felet, då cykeln går lika illa när den är kall som normal arbetstemp.

// Ergu :huvet
Knepigt...
Jag har inte hört talas om det där problemet förut. Innan jag fick inprutningen justerad så hände det någon enstaka gång att den stannade innan den blivit riktigt varm... Så testa att få inprutningen justerad.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Undertail

Tänkte höra om nån vet om det finns någon undertail, där man behåller orginal bakljus och slipper kapa och ta "sönder" hojen. Med andra ord så den går att återställa?

/Fredrik :)
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Varför varnade ingen mig om att en hoj skulle vara så här dyr?? :D

2500 för nya däck (det blir Pirelli Diablo) och kanske 2500 för stora 2400mila servicen (om jag inte kan få det billigare hos en hojmek jag känner)

Hur ska jag ha råd till bensin?? :D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
DaGaz skrev:
Sen hur gör ni för att komma upp på 2'an? Har provat att gunga, pådrag passera 6-7000, avsläpp och direkt pådrag igen samtidigt som man flyttar tyngd bakåt. Funkar ibland, gärna lite svagt uppförslut.

#2, Ligger 40-50 på 2'an ger gas, passerar 70-80 (7k rpm eller nåt) kopplar-till med fullgas. Visst funkar oxo ganska ofta men känns ansträngt dessutom ger det tydligen ofrivillig kedjesmörjning :6surkart .. Hur gör ni ?

På tvåan brukar det ju räcka med lite av-på gas vid 7k så går man lungt upp i rymden. Använder du koppling är det ju bara att vara över några tusen varv så spelar det ju ingen roll. Med koppling går det inte att misslyckas. Med eller utan koppling så handlar det om teknik. Titta på nån som är duktig så lär man sig snabbare.

Min guide till bakhjulsåkning (finns inget rätt eller fel) är att stå upp och lära sig hålla balansen gärna i uppförsbackar. Ett + är att folk tror det är svårare att stå upp samt att det ser ballt ut, men berätta inte det för någon.

Jag började på 2:an. Skit i att växla. Växla kan man göra när man är duktig och det dröjer länge. Lär dig stå upp och åka långt på tvåan. När man kan det och har tekniken så börjar man med trean. Ta det lungt när du sätter ner hojen. Framhjulet som i bland står still ska ju ner i backen och det är lätt att få lite vobbel. Slappna inte av för än hojen är nere och du sitter ner igen.

Jag åker bara på trean nu. Lungt och fint tar man upp den i 70-90. Bryr mig inte om växlingar för har man balansen så går det att åka långt på den man har i. Ser ingen tjusning i att gasa upp en hoj på tvåan och sen mata i växlar tills man slår ner i 220 och inte har fler växlar att lägga i.

Jag kan inte åka bakhjul men om några år så. Sen är jag en snorunge som inte har haft kort i mer än nått år. Tänk på det när du tar in min information

:banana
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
WestW skrev:


Smokens båge, visst är den snygg och det ligger massor med jobb i den där men den är alldeles för gixxerstukad för min smak. :Bugar för jobbet och finishen dock!


Här är en av mina absoluta favoriter!

IM000678.jpg


Och den här är nog nr. 1 för mig, replica på Yoshi SBK hojen.

tlr00325.jpg


Godis så det räcker? :gnissla

tlr00326.jpg
 
Last edited:

persson_80

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
CBR1000RR-07
sharpedge skrev:
Varför varnade ingen mig om att en hoj skulle vara så här dyr?? :D

2500 för nya däck (det blir Pirelli Diablo) och kanske 2500 för stora 2400mila servicen (om jag inte kan få det billigare hos en hojmek jag känner)

Hur ska jag ha råd till bensin?? :D

Jag kan bara säga att jag hamna på 6k med min 2.4k service...men det kostar att ligga på topp, samt så böt jag packboxarna i framgaffeln..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top