TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
sandstream71 skrev:
Har precis fått upp ögonen för TL 1000 R och då den här tråden är på några 100-sidor och träffarna på sökningar blir lite väl många kanske någon av er som äger en TL 1000 R kan berätta under vilka år den tillverkades, varför den försvann och hur den är att köra?

:hihi Börjar bli konkurrans om de TL'ar som finns kvar i riktigt fint skick.. snart får man väl börja importera beggad 01-03'or osså :fyllisar
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Kvällens mek..

Då var hårdvaran på plats i veckans fulmek på verokort :hihi

Någon som törs gissa vad de ä? :tomten

OBS: Benet, Chefen, Hocke & övrigt löst folk på #TL1000 kanalen får inte gissa :fatta!
 

Bifogat

  • MEK1.jpg
    MEK1.jpg
    46.4 KB · Visningar: 42
  • MEK2.jpg
    MEK2.jpg
    62.9 KB · Visningar: 47
  • MEK3.jpg
    MEK3.jpg
    39.1 KB · Visningar: 52

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
DaGaz skrev:
Då var hårdvaran på plats i veckans fulmek på verokort :hihi

Någon som törs gissa vad de ä? :tomten

OBS: Benet, Chefen, Hocke & övrigt löst folk på #TL1000 kanalen får inte gissa :fatta!

Antroligen är det en växelindikator.. växel 1-4. Växlarna 5 o 6 vågar du säkert inte använda således bara 4 dioder,,, :hihi
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
DaGaz skrev:
Då var hårdvaran på plats i veckans fulmek på verokort :hihi

Någon som törs gissa vad de ä? :tomten

OBS: Benet, Chefen, Hocke & övrigt löst folk på #TL1000 kanalen får inte gissa :fatta!

shiftlite...kanske !!!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Snyggare modell på framskärm till TLS eller en sån här stänklapp?
Mitt klibbiga framdäck slänger upp en massa sten i kylaren så jag skulle vilja ha nått som skyddar lite. Var köper man en sån här i Sverige billigt?

TL1000Sfext.jpg
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
WestW skrev:
Snyggare modell på framskärm till TLS eller en sån här stänklapp?
Mitt klibbiga framdäck slänger upp en massa sten i kylaren så jag skulle vilja ha nått som skyddar lite. Var köper man en sån här i Sverige billigt?

TL1000Sfext.jpg

www.s-racing.com kanske?
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
WestW skrev:
Snyggare modell på framskärm till TLS eller en sån här stänklapp?
Mitt klibbiga framdäck slänger upp en massa sten i kylaren så jag skulle vilja ha nått som skyddar lite. Var köper man en sån här i Sverige billigt?

TL1000Sfext.jpg
Jag har en och det funkar väl sådär... Bättre än utan men någon särskilt stor skillnad är det inte.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tog första turen på länge igår med TLR'en.
Har haft så mycket att göra med racingen och annat, så "hon" har mest stått och samlat damm i garaget sista tiden. Har nästan haft lite dåligt samvete för att jag glömt bort "henne" ett tag.

Igår var iaf. första turen på mycket länge. Blev en kort tur på småvägarna kring Strängnäs och Mariefred, med ett litet stopp på fiket "Trekanten".

Efter att ha kört R1'an på banan ganska mycket nu, så känns TLR'en väldigt annorlunda....
Den känns tung, trögstyrd, och klumpig, blev nästan lite besviken... Kändes som att mina minnen av hojen var bättre än vad det kändes att sitta på den igen.

Men så gav jag på gas ut ur en kurva, och kom ihåg varför jag älskar den här hojen. Vridet i den sköna twinnen, och ljudet från dom två V&H Titanium burkarna när nålen på varvräknaren klättrade upp mot rödmarkeringen fick håret att resa sig på armarna.
Avgasknallarna när jag gick på motorbroms in i kurvorna satte ett stort flin från öra till öra bakom det mörka visiret.
Och den sköööna hydraulkopplingen kändes så långt ifrån R1'ans tungjobbade wirekoppling....

Måste bara säga:
TLR'ens väghållning känns gammal, iaf i orginalutförande.... :(
Men motor och drivlina är så grym!! :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Macke skrev:
TLR'ens väghållning känns gammal, iaf i orginalutförande.... :(

Jo, men vem åker original? :7peta :lol
































hehe.. skojja bara...nästan ;)

allvarligt, lite justerad styrgeometri, lite trevliga däck och en liten peng på en Bitubodämpare så tror jag att du ändrar uppfattning. :)
 
Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
J-Bone skrev:
Jo, men vem åker original? :7peta :lol

Hehe.. skojja bara...nästan ;)

allvarligt, lite justerad styrgeometri, lite trevliga däck och en liten peng på en Bitubodämpare så tror jag att du ändrar uppfattning. :)

Du! kan du inte skicka upp bilderna du tog igår! :tummenupp

Vore najs... ska fö. ringa Öhlins idag å höra vad de säger om min bakdämpare!
:huvet om den e paj! :huvet

då kommer jag :fyllisar resten av sommarn å skita i hojen!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
J-Bone skrev:
Jo, men vem åker original? :7peta :lol

hehe.. skojja bara...nästan ;)

allvarligt, lite justerad styrgeometri, lite trevliga däck och en liten peng på en Bitubodämpare så tror jag att du ändrar uppfattning. :)

Pengar till dämpare blir det nog inte tal om, racingen tar för mycket pengar. Men funderar på att sänka den fram, och chimsa upp bakdämparen lite. Det borde göra den lite "kvickare"... Det borde inte vara så svårt, eller ta lång tid heller...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Macke skrev:
Pengar till dämpare blir det nog inte tal om, racingen tar för mycket pengar. Men funderar på att sänka den fram, och chimsa upp bakdämparen lite. Det borde göra den lite "kvickare"... Det borde inte vara så svårt, eller ta lång tid heller...

Sluta fundera, gör! :7peta

Schims eller sänka fram borde vara obligatoriskt på tillern. Det blir stooor skillnad. Jag fick just ett PM från en kille som jag hade tipsat om att droppa ner gaffelkronan lite, han var helt lyrisk över de nya egenskaperna. Schimsningen är skitlätt gjort och så gott som gratis, bara ett par 3mm brickor.

Passa på att byta oljan i styrdämparen också till 2.5w, den blir mycket lättsvängdare i låga hastigheter. Hojen behöver egentligen ingen styrdämpare tycker jag men bara för att vara på säkra sidan så är oljebytet en bra kompromiss. En flarra 2.5w kostar en hundring.

Lägg på sjyssta sulor också, 180/55 bak svänger lite lättare än originaldimensionen, kommer att prova 190/60 snart, få se hur det känns.

Du som rejsar har väl järnkoll på fjädringen skulle jag tro men om inte så kolla upp att hänget är rätt.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
J-Bone skrev:
Sluta fundera, gör! :7peta

Schims eller sänka fram borde vara obligatoriskt på tillern. Det blir stooor skillnad. Jag fick just ett PM från en kille som jag hade tipsat om att droppa ner gaffelkronan lite, han var helt lyrisk över de nya egenskaperna.

Passa på att byta oljan i styrdämparen också till 2.5w, den blir mycket lättsvängdare i låga hastigheter. Hojen behöver egentligen ingen styrdämpare tycker jag men bara för att vara på säkra sidan så är oljebytet en bra kompromiss.

Lägg på sjyssta sulor också, 180/55 bak svänger lite lättare än originaldimensionen, kommer att prova 190/60 snart, få se hur det känns.

Du som rejsar har väl järnkoll på fjädringen skulle jag tro men om inte så kolla upp att hänget är rätt.

Hur mycket är lagom att droppa ner den fram? Har läst om folk som droppar ner den för mycket och har sönder saker när den fjädrar ihop sen.. 10mm?

Styrdämparen funderar jag på att ta bort helt och hållet, men kanske byta oljan räcker då... Är det marigt att byta?

Bytte däck i höstas och var dum nog att sätta på 190, ångrar mig nu...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top