När du skriver att den gått fett så antar jag att du menar att den fått smörjning ordentligt. Fett vad gäller bränsleblandning är aldrig bra eftersom det tunnar ut oljan i tråget och tvättar bort den tunna oljefilmen från cylinderväggarna.
Följande är utan att ha verkstadshandboken tillgänglig:
1. Kammar ska inte gärna ha porer men man kan ju inte göra så mycket åt det. Jag har inte koll här och nu på hur topparna ser ut men så här är det:
Motorer med roterande lyftare (ex vis gamla luftkylda Kaworna, Saab B och H, Volvo Bxx, Golf med mer) kan se ut nästan hur som helst i kammarna och går ändå oerhört långt. Motorer med släpor/vippor (ex vis Suzukis 4
r från 80- till mitten av 90-talet, Fords raka fyra från 70/80-talet, Opel CIH från 70/80-talet, Volvo V6:an med mer) är känsliga för slitage på nockar och vippor/släpor. Å andra sidan kan man inte göra så mycket åt saken.
Med andra ord så kör man bara men är medveten om läget.
2. Du kan säkert återanvända men kolla i boken för säkerhets skull.
3. Ringar beror på hur långt den har gått. Och hur länge du ska behålla. Tänk också på att man honar ALLTID om man byter ringar. Helst även om man bara tar isär utan att byta ringarna.
Ett tips är att kolla på vev- och möjligen ramlager. Enligt uppgift så havererar ju vevlagren ibland om motorn körs inom roadracing. Detta ska enligt uppgift bero på vevstakarna och åtgärdas genom att byta till Carillo (dyrt) eller liknande.
I ditt fall kan det ju vara läge att åtminstone kolla/mäta noggrannt, trots allt har du ju varvat ungefär lika mycket som rr-snubbarna men inte lika ofta/länge.
Om du gör följande (beroende på hur långt den gått) så är du rätt säker sen:
*Slipa ventiler (kolla skick på ventilstyrningarna)
*Hona + byta ringar
*Kolla/mäta, ev byta vev- och ramlager
*Givetvis byter du alla packningar, ventiltätningar och packboxar när du ändå har exploderat knotan.
Tänk på att det inte är så dyrt med delar till en twin, hälften av allt jmf med en fyra!