TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
För övrigt på Gotland Ring så ägdes den av en Twin - en Mille :hihi

KaZ - vad hette han nu igen? B någonting :va

Gillar hur du fixat till din Mille. :) :tummenupp

Jorå, det går rykten om Busters framfart, när får man se honom i R1000 då? :7peta

Sens.. du kanske ska se över dina fjädringsinställningar om du tuggar bakdäck sådär? :va
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
KaZ skrev:
JO, men skillnaden va att jag körde iväg... å du rulla lite sakta bakåt...
dessutom har jag gjort det 2 gånger!! :yoparty så jag är bäst på att va sämst gällande bromsskivor! :D

tjing :tummenupp
Om den blir sne när man kör iväg kan väl vara en sak men när hojen knappt rullar :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
RW skrev:
Om den blir sne när man kör iväg kan väl vara en sak men när hojen knappt rullar :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

OK!

Första gången blev den så sne att hojen inte kunde rulla ens... :huvet :huvet

´2:a gången bara lite skev! :död

så vare
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
KaZ skrev:
OK!

Första gången blev den så sne att hojen inte kunde rulla ens... :huvet :huvet

´2:a gången bara lite skev! :död

så vare
Jag märkte inte nåt föränn jag skulle bromsa, det fanns ingen broms :skrämd
Skivan slog tillbaka kolvarna så att jag fick pumpa några ggr innan jag kunde bromsa, väldigt opraktiskt. Ska försöka banka på den så att den blir någelunda rak så får vi se om jag får fatt i nån beg eller hur jag nu gör.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Mitt lilla mitt-i-säsongen-stå-i-garaget-när-alla-andra-åker-nöje har kommit en bit på väg. Lagret är loss :banana

Motorn såg bra ut i övrigt. Väldigt nervöst var det tills man inspekterat allt.
Lameller och klackar okej. Dreven i lådan såg bra ut. Enda drevet man kunde se någon som helst slitning på var 1:ans men det var knappt märkbart. Cylinderloppen också bra. Verkar ha gått fett och bra med tanke på hur kolvarna såg ut. Bakhjulskörningen som gjort det kanske. Kamaxlarna hade lite porer i sig men det borde gå att åka väldigt länge till på dom.

Nån som vet vad trimkammar kostar föressten?

Måste man byte topplocksbultarna eller är det återanvändningsbart?

Kolvringar då? Byta fast det kanske inte ens behövs? eller bara overkill?

När man köper hårdare kopplingsfjädrar vilka ska man köpa då, och var, pris?

engine_parts_bearing_removed.JPG


engine_parts.JPG
 
Last edited:

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
0x2142 skrev:
Igår (innan matchen) böjade jag titta på den skeva skivan. Jag upptäckte snart att med en liten stållinjal kunde jag mäta upp var skevheten satt. Började lite försiktigt medelst en hammare banka tillbaka skivan tills den var inom en 10-dels mm. Satte tillbaka skivan och monterade tillbaka hjul mm. Provade att snurra skivan för att se om den slog nåt märkbart, hittade inget. Drog alla bultar en gg till och sen på med hjälmen. Provturen inleddes försiktigt men inget onormalt upptäcktes :banana . Ska se om inte jag hinner med en ordentligare tur ikväll för att se så att inget konstigt händer när skivan blir riktigt varm. Gör det inte det så blir det till att fira :fyllisar att operationen har lyckats. :rofl
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
WestW skrev:
... (1) Kamaxlarna hade lite porer ...
... (2) Måste man byte topplocksbultarna eller är det återanvändningsbart?
(3) Kolvringar då? Byta fast det kanske inte ens behövs? eller bara overkill?
När du skriver att den gått fett så antar jag att du menar att den fått smörjning ordentligt. Fett vad gäller bränsleblandning är aldrig bra eftersom det tunnar ut oljan i tråget och tvättar bort den tunna oljefilmen från cylinderväggarna.

Följande är utan att ha verkstadshandboken tillgänglig:

1. Kammar ska inte gärna ha porer men man kan ju inte göra så mycket åt det. Jag har inte koll här och nu på hur topparna ser ut men så här är det:
Motorer med roterande lyftare (ex vis gamla luftkylda Kaworna, Saab B och H, Volvo Bxx, Golf med mer) kan se ut nästan hur som helst i kammarna och går ändå oerhört långt. Motorer med släpor/vippor (ex vis Suzukis 4:eek:r från 80- till mitten av 90-talet, Fords raka fyra från 70/80-talet, Opel CIH från 70/80-talet, Volvo V6:an med mer) är känsliga för slitage på nockar och vippor/släpor. Å andra sidan kan man inte göra så mycket åt saken.
Med andra ord så kör man bara men är medveten om läget.

2. Du kan säkert återanvända men kolla i boken för säkerhets skull.

3. Ringar beror på hur långt den har gått. Och hur länge du ska behålla. Tänk också på att man honar ALLTID om man byter ringar. Helst även om man bara tar isär utan att byta ringarna.

Ett tips är att kolla på vev- och möjligen ramlager. Enligt uppgift så havererar ju vevlagren ibland om motorn körs inom roadracing. Detta ska enligt uppgift bero på vevstakarna och åtgärdas genom att byta till Carillo (dyrt) eller liknande.
I ditt fall kan det ju vara läge att åtminstone kolla/mäta noggrannt, trots allt har du ju varvat ungefär lika mycket som rr-snubbarna men inte lika ofta/länge.

Om du gör följande (beroende på hur långt den gått) så är du rätt säker sen:
*Slipa ventiler (kolla skick på ventilstyrningarna)
*Hona + byta ringar
*Kolla/mäta, ev byta vev- och ramlager
*Givetvis byter du alla packningar, ventiltätningar och packboxar när du ändå har exploderat knotan.

Tänk på att det inte är så dyrt med delar till en twin, hälften av allt jmf med en fyra!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Robban_C skrev:
När du skriver att den gått fett så antar jag att du menar att den fått smörjning ordentligt. Fett vad gäller bränsleblandning är aldrig bra eftersom det tunnar ut oljan i tråget och tvättar bort den tunna oljefilmen från cylinderväggarna.

Följande är utan att ha verkstadshandboken tillgänglig:

1. Kammar ska inte gärna ha porer men man kan ju inte göra så mycket åt det. Jag har inte koll här och nu på hur topparna ser ut men så här är det:
Motorer med roterande lyftare (ex vis gamla luftkylda Kaworna, Saab B och H, Volvo Bxx, Golf med mer) kan se ut nästan hur som helst i kammarna och går ändå oerhört långt. Motorer med släpor/vippor (ex vis Suzukis 4:eek:r från 80- till mitten av 90-talet, Fords raka fyra från 70/80-talet, Opel CIH från 70/80-talet, Volvo V6:an med mer) är känsliga för slitage på nockar och vippor/släpor. Å andra sidan kan man inte göra så mycket åt saken.
Med andra ord så kör man bara men är medveten om läget.

2. Du kan säkert återanvända men kolla i boken för säkerhets skull.

3. Ringar beror på hur långt den har gått. Och hur länge du ska behålla. Tänk också på att man honar ALLTID om man byter ringar. Helst även om man bara tar isär utan att byta ringarna.

Ett tips är att kolla på vev- och möjligen ramlager. Enligt uppgift så havererar ju vevlagren ibland om motorn körs inom roadracing. Detta ska enligt uppgift bero på vevstakarna och åtgärdas genom att byta till Carillo (dyrt) eller liknande.
I ditt fall kan det ju vara läge att åtminstone kolla/mäta noggrannt, trots allt har du ju varvat ungefär lika mycket som rr-snubbarna men inte lika ofta/länge.

Om du gör följande (beroende på hur långt den gått) så är du rätt säker sen:
*Slipa ventiler (kolla skick på ventilstyrningarna)
*Hona + byta ringar
*Kolla/mäta, ev byta vev- och ramlager
*Givetvis byter du alla packningar, ventiltätningar och packboxar när du ändå har exploderat knotan.

Tänk på att det inte är så dyrt med delar till en twin, hälften av allt jmf med en fyra!

Om vi säger så här. Hojen har gått ca 2500mil nu. Jag kommer ha hojen kanske denna säsong och en del nästa säsong. Dvs kanske ca 500-1000mil. Jag försöker att alltid varmköra och övervarvar nästan aldrig. Ligger aldrig och presser i toppfart utan den misshandeln hojen får är bakhjulsåkning och stoppies samt vanlig aktiv gatkörning.

Bild på vad jag menar med porer i kammen.

porer_i_kammen.jpg
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rent spontant så är 2500 mil inte jättelång sträcka.

Vad gäller kamnocken så kan jag inte utala mig eftersom jag inte minns vad det är för utförande på lyftare men som sagt, man kan inte göra så mycket. Går kammarna ihjäl så tar dom med sig lyftarna men det gör inget eftersom man ändå ska byta lyftare när man byter kammar. Och felet kommer succesivt, alltså aldrig som en överraskning.

Vippor:
Börjar kammarna klappra vackert så kan du åka ett tag till men det sliter lite extra på styrningar, säten och ventiler men det blir inga fler bitar som rasar såvida man inte åker länge med klappret, då är ju vipporna i farozonen och när dom går sönder så tar WestW fram stora plånboken.

Roterande lyftare med schims:
Ryck på axlarna åt porerna, du har mååånga mil kvar på kammarna i så fall.

Och som vanligt, skyll inte på mig!


Jag åkte flera tusen mil med en Taunuskupa med klapprande kam och rejält nerslitna lyftare. Största problemet var när Anna-Karin (senare kallad BK, Burnar-Karin av mina polare) skulle kola med härken. Motorstopp gång på gång. "Men du måste hålla ner plattan rejält innan du dumpar kopplingen". Hon höll ner. Och höll ner. Och höll ner. Säkert 20-30 sekunder innan kopplingen lämnade golvet. Oj vad den försökte varva. :hihi
Vipporna måste ha hoppat som pop-corn i en kastrull under ventilkåpan. :hihi
Lite extrajobb blev det att montera tillbaks alla vippor som hade halkat iväg.
Tappade ur oljan, svetsade i nockarna på plats (kammen tas ur bakåt = genom torpedväggen :kocko ) och slipade till profilen på en höft med vinkelkapen. Slog tillbaks lite av oljan på vipporna innan de hade kallnat för att de skulle hårdna lite. Tidernas fulmek men det fungerade. Jag återfick den nerslitna lyfthöjden = fick tillbaks en hel del av de tappade prestanda. Men tyst blev den aldrig. Metoden rekommenderas absolut ej på hoj!
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Motorolja

Ja då var det dax och byta motorolja. Vet inte riktigt vad ägaren innan körde på. Så jag ringde till lite verkstäder och hörde. Två sa att man inte skulle ha helsyntet i för den sabbar kopplingen. Och den sista sa att det bara var en myt. Så är någon så vänlig och vill förklara för mig vad jag ska ha för olja? Är riktigt :confused: :confused:

Tack för hjälpen.

// Fredde
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Min TLR har gått på Helsyntet i 3300 mil, om det sabbar kopplingne så går det låååångsammt... :hihi

Kördes å Motul innan, men nu har jag Bel Ray 10-50. Mest för att jag har bättre tillgång till det senare.


Det finns Helysntes oljor som inte passar så bra i alla MC motorer, men Del Ray och Motul är fin fina: )
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
PutteLiten skrev:
Min TLR har gått på Helsyntet i 3300 mil, om det sabbar kopplingne så går det låååångsammt... :hihi

Kördes å Motul innan, men nu har jag Bel Ray 10-50. Mest för att jag har bättre tillgång till det senare.


Det finns Helysntes oljor som inte passar så bra i alla MC motorer, men Del Ray och Motul är fin fina: )

Tackar. :yoparty

Fick tag på förra ägaren nu, och han hade kört på Shell Advance(stavning?) helsyntetisk. Tänkte fortsätta med det.

Men ska det vara så olika svar när man ringer runt och frågar lite mc-verkstäder.

// Fredde
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Min har gått på helsyntet sedan födseln och det funkar kanon. Inget slir och då har jag ändå originalfjädrarna i. Helsyntet :tummenupp
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
J-Bone skrev:
Min har gått på helsyntet sedan födseln och det funkar kanon. Inget slir och då har jag ändå originalfjädrarna i. Helsyntet :tummenupp

Vilket märke på olja kör du då?

Ojoj så snabbt man får svar i denna tråden.. :fyllisar

// Fredde
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Alla oljor som är avsedda för mc med våtkoppling kan användas, vare sig de är helsyntet eller inte.
Vissa oljor för bilar kan trassla till det eftersom tillsatserna kan få kopplingen att slira.
 

Majk

Guest
Tjenare bois.
Nu åker jag till Gotland och Lelleveckan, hoppas jag träffar nån av er där :yoparty
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
WestW skrev:
Kör som en kärring kanske :rofl

Skoja bara ;) Du är snäll mot din TL du :kiss

:rofl hehe han kör juh inte alls... hon kommer juh snart rosta bort! :D
hihi :D

hmm J..

Kolla denna!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48628

kan va någe att göra i juli... denna bana e juh nästan bara vänstekurvor.. så efter alla andra banor blire juh bra med en sån! Alla andra verka gå i H-varv bara! :D

tjing
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top