Vee-twn skrev:
Jag har en kompis som har en TLR som har ett problem.
Den går bara på en cylinder under 2500 varv. Över det så hoppar den igång och går som vanligt. Han har bytt stift och har en ordentlig gnista. Vad kan vara fel? Robban, vet du?
Säger som J-Bone. Börja med att kolla insprutningsmunstyckena.
TLR har ju två st/cyl men jag inbillar mig att varvet där båda är aktiva liggar högre än 2500?
Har ni testat att snapsa puffran på tomgång? Dvs håll så mycket gas att motorn går på 1000-1500 rpm och droppa ner soppa i den aktuella tratten (tank upplyft och luftburk lossad). Om den då går igång (det blir avsevärd skillnad) på den cylindern så kan det bero på insprutningsmunstycket.
Annan möjlig orsak är tjuvluft under spjället (ex vis de däringa insugsgummina). När jag tänker efter så är det inet alls något orimligt fel med dessa symtom. Om det ena gummit läcker så suger den cyl mycket tjuvluft (relaterat "ordinarie" luft) på tomgång medan skillnaden minskar med ökande varvtal och ökande trottelöppning. Med andra ord skulle det kunna vara så att "andelen tjuvluft" blir för liten för att ha någon nämnvärd påverkan över 2500 rpm.
Tjuvluft kollas genom att spraya med startgas eller pensla med bensin. När motorns gång ändrar karaktär har du hittat felet.
Vid såväl tjuvluftsletning som snapsning är startgas lättare att använda men bensin är bättre för puffran eftersom eter (dvs startgas) i högre grad tvättar bort olja från cylinderväggarna och insugsventilens skaft. Å andra sidan är det ju bara korta stunder det handlar om.
Tänk för fan på att ha minimala mängder "lös" bensin i närheten! Du vill hellere hålla i en kapsyl med bensin än en hel literflaska när du ska droppa ner i insuget och den baktänder, tro mig! Flaskan ska stå en bra bit ifrån dig/hojen och en brandsläckare är din bästa vän!
Jag skulle nog börja med snapsning för att se om felet ligger i blandningen eller i tändningen, visar det sig vara blandningen skulle jag nog börja leta tjuvluft (framförallt gummit eftersom dom är "omtalade") innan jag kollar insprutningsmunstyckena.