TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Vee-twn skrev:
Ser ju bra ut det där!! :tummenupp
Hur gjorde du bak?

Jag tog modet till mig och tog fram bågfil och mattkniv och tog bort all onödig plast med blinkers och allt.Sen i vår får vi se vad bilprovningen säger
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
delar....

Jaha som många av er kansker redan känner till så har jag klotat.
Jag är nu i behov av lite delar för att få ihop hojen igen.
Lämnade in den på för skadereglering idag och killen som tog emot mumlade lite om eventuell lösen. Nu är det så att jag känner inte direkt för det. Hojen går bra och jag är nog sugen på att ha den kvar...
Visserligen finns det ju andra man kan köpa men men...
Det jag i första hand behöver är följande.

Fotpinnsplattan (fäste) höger sida.
Toppkåpa
Kåpram
Höger sidokåpa
Bakplasten

Är även i behov av den övre kylaren.

Ha det gott
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sharpedge skrev:
...Alla kåpor och sånt på plats och passar nu då?
Tack för omtanken! :tummenupp
För dagen ingenting på plats men under helgen ska toppkåpa etc på plats, dock olackat. Sidkåpor får dröja ett tag. Blir fult som fan men sådan ägare sådan hoj. :D
Ni är säkert rätt trötta på mitt gnällande över dålig passform men här kommer en till:
Jag har ju skrivit att kåporna är lite för små, fick ju bl a kapa isär toppkåpa och övre delen av sidkåporna för att få ihop det. Nu skulle jag montera ihop toppkåpan. Strålkastaren och kåpställningen sitter närmre botten av toppkåpan, likförbannat fick instrumentet inte plats under kåpglaset. :gnissla Fick sänka instrumenteringen ca 10 mm i fästhålen. Det känns liksom som om det inte är nån ände på eländet.
Jaja, uppstart planeras till helgen (hinner inte före).


TwinSucker:
Du får nog fler tillfällen att läsa både rätt och fel i den här tråden!

För övrigt måste jag säga att jag var lite impad när tråden var tyst flera dar på raken. Tror inte det har hänt nån gång tidigare.

SENSEI skrev:
... Det jag i första hand behöver är följande.

Fotpinnsplattan (fäste) höger sida.
Toppkåpa
Kåpram
Höger sidokåpa
Bakplasten
Är även i behov av den övre kylaren. ...
För det första:
Hur gick det till? Törs man fråga det?
Beklagar.

För det andra:
Fotpinnsplattan köpte kanske jag den enda(?) beg som fanns men du får väl leta runt. Kan tipsa om att det är skitmaterial att svetsa i. Det bara kokar i godset hela tiden. Tror det innehåller en del magnesium. Skulle kunna vara zink också men av vikten att döma så...
Har en toppkåpa med minimala skador, liten spricka framför ena handtaget. Den ska säljas så fort jag ser att jag börjar få stil på min knarr och nu verkar det ju inte vara så långt kvar...
Kåpram? Kåpställning antar jag. Kostar 1500:- ny (jag kollade lite priser då jag höll på med min härk).
Höger sidkåpa? Jag har en sidkåpa som är reparabel men vilken sida det är måste jag kolla (den andra sidan är skitdålig).
Bakplasten, antar att du menar bakdelen. Jag har haft planer på att plasta av och göra en lättare bakdel. Då blir min bakdel till övers men det ligger längre bort i tiden. Annars har jag en glasfiberbakdel (soloutförande, dvs med puckel,allt i ett stycke) som ska säljas.
Övre kylare (Det här vill du inte läsa):
Den tar nästan alltid stryk och kostar 7000:- ny. (hittar ingen förskräckt smiley). Går den att rikta eller är den helt körd?
Jag har hittat undre kylare nånstans som pirat för racing (vet ej pris) men aldrig den övre. Hittar du nån billiagre nånstans än Suzkylaren så lägger du upp tipset här! :7peta
Jag har 3/4 övre kylare extra samt nån extra tank men jag antar att det är andra skador på din.

Jag fixar lite plåtar i helgen på min rep av kåpställning och strålkastare
(hade planerat idag men då måste man ju fatta att ta med kameran också. :fatta! på mig).
 
Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Det ser ut som om flitets lampa lyser i Robbans garage...
Jag har för avsikt att hålla mig på vägen men man vet ju aldrig vad som händer bakom nästa sväng... Tänkte att jag skulle ta det lugnt så att jag har nån hoj kvar till nästa säsong oxå...
//TwinPower
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag kommer då antagligen köpa begagnade racedäck till helgen (om Gud vill och däcken finns). 180 bak på orginalfälgar ska tydligen funka enligt er (kom ihåg, jag litar blint på er).
Men hur är racedäcken att köra på vått underlag dvs regn... bra eller anus?

Metzeler Rennsport är det btw om jag inte missminner mig.
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Tjenare alla!
Ja funderar på att köpa en tl1000r till min farsa nu till hösten, om ja skulle få veta lite om den där "gubbvänlig" alltså bra körställning går den bra åp låga vara o så vidare!.
Tack på Förhand :Bugar
//Rickard
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Dropkick skrev:
Tjenare alla!
Ja funderar på att köpa en tl1000r till min farsa nu till hösten, om ja skulle få veta lite om den där "gubbvänlig" alltså bra körställning går den bra åp låga vara o så vidare!.
Tack på Förhand :Bugar
//Rickard

Jag kan ju säga att jag är riktigt lång så att för min del så är det ganska svårt att hitta en hoj som passar. Jag sitter riktigt bra på min vilket borde göra att om man är lite kortare så sitter man som en kung...
Vad det gäller körningen så tycker jag absolut att den är lättkörd men det är ju en smaksak, det kan ju ta en stund innan man vänjer sig med att köra en twin.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Dropkick skrev:
Tjenare alla!
Ja funderar på att köpa en tl1000r till min farsa nu till hösten, om ja skulle få veta lite om den där "gubbvänlig" alltså bra körställning går den bra åp låga vara o så vidare!.
Tack på Förhand :Bugar
//Rickard
Jadu, jag är ca 183 iaf. Jag tycker den är helt underbar att köra längre sträckor med. TLR är "gjord" för låga varv ;) ... visst den kan bli lite småkinkig ibland, men det är nog bara min hoj som inte är inställd ordentligt.
Har kört 2 längre resor (100 och 150 mil, dock ej i ett svep, typ stannat för tankning, mat, pissepaus, rökpaus) utan att ha ont nånstans i kroppen...

Packväskor är väl lite jobbigare, men en bra tankväska plus en stor ryggsäck borde funka... själv har jag bara kört med en stor backpackerryggsäck.

Gillar din farsa muller och en uppseendeväckande hoj så slå till :tummenupp
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
TwinSucker skrev:
Hey Sharp kolla min nya post om nya däck...
Du kan nog tjäna på att köpa nya...
Nja, jag har kollat upp den siten innan och tycker det är bra priser (ca 2500 kr för fram+bak Pirelli Diablo + frakt) men nu är det inte så långt kvar av säsongen tror jag så jag behöver inte köpa splitternya däck. Så jag vill fortfarande ha råd om begangnade racedäck.. Men tack för tipset :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Robban_C skrev:
För det första:
Hur gick det till? Törs man fråga det?
Beklagar.

.
Kom in i en högerkurva, hast ca 100, Kört mycket fortare där bara dagen innan.
Lägger ner knät i ett posör-- och bakdäcket bara glider iväg. Hittade inget skumt typ grus olja eller så på vägen...

Dock måste det varit nått skit på däcket. Det släppet jag fick var inte normalt. Men men Vi får väl se vad försäkringsbolaget säger nu..

Kylaren pajde ju vid tidigare vurpa. Så den bör jag ju få en ny...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sharpedge skrev:
Jag kommer då antagligen köpa begagnade racedäck till helgen (om Gud vill och däcken finns). 180 bak på orginalfälgar ska tydligen funka enligt er (kom ihåg, jag litar blint på er).
Men hur är racedäcken att köra på vått underlag dvs regn... bra eller anus?

Metzeler Rennsport är det btw om jag inte missminner mig.

Dåligt blötgrepp. Rennsport och supercorsa har noll mönster på sidorna.
Men vem kör när det regnar? Detta är mjuka däck som funkar bäst när dom är riktigt varma, men till Svensson på gata duger dom utmärkt. Jag kör 200-250mil på ett bakdäck innan corden är framme så lär dig kränga däck själv om du ska ha beg racedäck. Kör du som en kärring kommer du nog 300-400 på ett bakdäck :D
 
Last edited:

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Kom in i en högerkurva, hast ca 100, Kört mycket fortare där bara dagen innan.
Lägger ner knät i ett posör-- och bakdäcket bara glider iväg. Hittade inget skumt typ grus olja eller så på vägen...

Dock måste det varit nått skit på däcket. Det släppet jag fick var inte normalt. Men men Vi får väl se vad försäkringsbolaget säger nu..

Kylaren pajde ju vid tidigare vurpa. Så den bör jag ju få en ny...

Japp du försvann i ett dammoln och sen lekte du gräsklippare. :tummenupp
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
WestW skrev:
Dåligt blötgrepp. Rennsport och supercorsa har noll mönster på sidorna.
Men vem kör när det regnar? Detta är mjuka däck som funkar bäst när dom är riktigt varma, men till Svensson på gata duger dom utmärkt. Jag kör 200-250mil på ett bakdäck innan corden är framme så lär dig kränga däck själv om du ska ha beg racedäck. Kör du som en kärring kommer du nog 300-400 på ett bakdäck :D
oki 300-400 då :tuttar :crash

Så det är helt hopplöst att köra på vått underlag... jag menar .. det har ju regnat stort sett hela sommarn så hösten lär inte bli bättre...
Klarar man sig om man hamnar i en regnskur eller är det bara och stanna och vänta på torka/lift?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
TwinSucker skrev:
Det ser ut som om flitets lampa lyser i Robbans garage...
Nja. Snarare att jag gör vad jag kan med måttlig inspiration under de få timmar jag kommer loss.


Dropkick skrev:
... Ja funderar på att köpa en tl1000r till min farsa nu till hösten, om ja skulle få veta lite om den där "gubbvänlig" alltså bra körställning går den bra åp låga vara o så vidare!. ...
Just det. Köp en sportig hoj till gubben! :D :tummenupp
Jag är 172 cm, väger väl sisådär 70 kg eller nåt sånt. Vet faktiskt inte eftersom jag har tagit ut badrumsvågen till garaget för att kunna väga hojar (man måste ju prioritera! :D ).
Jag sitter bra, möjligen lite högt med arschlet men det är väl kanske en vanesak. De flesta nyare sporthojar är ju sådana. Jag uppskattar att hojen är "fullvuxen", dvs jag vill se tanken, inte framdäcket när jag tittar rakt ner. :hihi
Jag tror att det är en av de sporthojar som accepteras lättast av de som är lite äldre, dels eftersom den är lite större än många andra, dels eftersom många uppskattar ljudet och gången i puffran mer än den optimala accelerationen bortåt 300 märlor.
Ett litet tips till den som är ny på sprotig v-twin: Man kan inte köra som om det är en fyra. Försöker man pysa runt en böj på 2:an och 1000 rpm ist f 1:an för att inte väcka grannarna så kommer man att få motorstopp, garanterat! Och då tvärstannar bakhjulet med sladd som följd. Och hojen väger 800 kg just då, tro mig! Been there, done that. En v-twin måste köras, inte bara åkas och det är också nåt som uppskattas av många som gasat av sig tror jag.


sharpedge skrev:
... Klarar man sig om man hamnar i en regnskur eller är det bara och stanna och vänta på torka/lift?
Du kan ju alltid testa att gasa rakt fram så får du en känlsa för hur mycket det fäster. Det värsta som då händer är ju att den spinner och går lite på tvären. Värre än så är det inte.
DOCK ETT VARNINGENS ORD:
Vägverket har en satans jävla förmåga att lägga ut en asfalt som är rödbrun till färgen. Just denna asfalten blir vansinnigt hal när det blir blött. Glöm nedläggen då. Testa att gasa lite rakt fram på ettan eller tvåan så förstår ni vad jag menar.
Och skyll för satan inte på mig om ni gasar ikull! :fatta!
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C skrev:
Du kan ju alltid testa att gasa rakt fram så får du en känlsa för hur mycket det fäster. Det värsta som då händer är ju att den spinner och går lite på tvären. Värre än så är det inte.
DOCK ETT VARNINGENS ORD:
Vägverket har en satans jävla förmåga att lägga ut en asfalt som är rödbrun till färgen. Just denna asfalten blir vansinnigt hal när det blir blött. Glöm nedläggen då. Testa att gasa lite rakt fram på ettan eller tvåan så förstår ni vad jag menar.
Och skyll för satan inte på mig om ni gasar ikull! :fatta!

Jodå, här ska skyllas på isf :7peta

Den enda rödbruna asfalten jag sett hittills ligger på motorväg mellan falkenberg och halmstad så det är rätt lugnt.
Om det regnar brukar jag inte lägga ner hojen ändå utan tar det mkt lugnare så då borde det nog funka då :3freak
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hos oss ligger det där rödbruna skiten lite varstans. Blir som snor när det är blött. Min Corvette (med automatlåda) ställde sig ibland på tvären i regnet när tvåan gick i trots att man inte gasade. Visserligen på halvkassa däck (USA) men ändå.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sharpedge skrev:
oki 300-400 då :tuttar :crash

Så det är helt hopplöst att köra på vått underlag... jag menar .. det har ju regnat stort sett hela sommarn så hösten lär inte bli bättre...
Klarar man sig om man hamnar i en regnskur eller är det bara och stanna och vänta på torka/lift?

Nej så illa är det inte. Jämnför du med ett däck som är anpassat för gatkörning och ska tåla regn är det stor skillnad.

Personligen så tar jag det lungt när det är blött på vägen oavsett om jag har däck eller snökedjor på. Ta det bara lungt så är det inga problem.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top