Vee-twn:
Det är faktiskt sant! Hade bula i pannan igår som var runt 15(!) mm hög! Somliga använder ju skallen i arbetet!
Idag dock bara typ 5 mm eller så. Men ömmande. Dock fick jag på mig hjälmen, se nedan.
WestW:
Kk har jag men inga barn. Inte såvitt jag vet i alla fall. Och nåt säger mig att det är en förutsättning för barnbarn.
Jag fixar bilder om det är åkväder i helgen! Promise!
Hojen provkörd!
Jajamensan, då har man provkört tillern i alla fall. Tvingade alltså pottan över hornet i pannan! Ont men man är väl man.

(uppenbarligen en man med rätt tjockt pannben!

)
Men kan inte gärna säga att provkörningen löpte finfint, behöver därför lite kommentarer men först en kort info om knarren som sådan:
-99:a med slip-on, borttaget lock till luftburk och PCII, 120,88 pållar strax under 9000 rpm och 103,98 Nm vid knappt 7500 rpm.
Jag provkörde först på grusvägen och tyckte den gick osmidigt på låga varvtal, omotiverade tjuvstopp med mer.
Kändes som om den fick fel blandning på låga varvtal (typ 1000-2500 rpm), slet därför bort PCII och körde utan. Tyckte det blev så smidigt som jag minns den förra tillern. Tvingade alltså på mig pottan etc och tog en kortare tur ut på krokvägarna nordväst om Eskilstuna.
Gick så som jag minns den gula förutom att den här nog var lite tröttare, den gula wheelade ju i alla fall utan vidare på ettan, det gör inte den här. Dessutom behagar eländet avgasknalla
trots att jag tagit bort pair-ventilen. Visst fan, nu kom jag på det, jag har ju avgasläck vid bakre röret/toppen. Där har vi kanske knallandet.
Nåväl, jag klämde tillbaks PCII:an och tog en till tur. Jodå, jag hade rätt, den går skit på låga varvtal. Under 2-2500 rpm kan den tjuvstanna helt omotiverat för minsta lilla belastning. Går ojämnt på tomgång med mer.
Dessutom går den så magert bortåt 3500-4000 rpm att den några gånger baktände så jag trodde jag skulle få tanken upptryckt i trynet!
Det är dessutom intressant att pappren från bromsningen visar på en spets just vid 3500-3700 rpm, den kanske baktände där vid bromsningen också?
Jaja, jag vet att man inte kan ge benet på typ sexan och 1200 rpm men det är inte det jag försöker göra. Jag försöker smyga iväg på 12-1500 rpm på ettan lite lugnt och fint men måste alltså hålla bortåt 3000 rpm för att vara säker på att inte få tjuvstopp. Jobbigt om man hamnar i bilkö!
Någon som har erfarenheter av detta eller av PCII?
Jag vägrar tro på sånt som fel justering av TPS etc eftersom den går absolut silkeslent utan PCII.
Och att den är trött ska ni inte för skrivet in sten, sånt är svårt att känna med byxbaken! Men att den inte hjulade ens på ettan...
Dock gjorde jag bara ett par tester på ettan vid respektive provkörning.
Kom med kommentarer nu pöjkar!
Edit: Rent spontant så tycker jag att PCII verkar vara lite av att justera med yxa. Den har såvitt jag förstått tre justeringar, low, mid och high. Redan för 50 år sen hade fuggarna fler justermöjligheter. Kan det vara så att PCII är för grovt verktyg eller är det så att han som körde bänken inte riktigt visste vad han gjorde?