TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Robban_C skrev:
Hocke, jag kan alltid göra en komplett sajt om du kör rätt miljö på servern (Microsoft ASP.Net). Vägrar jobba i php eller nåt annat stenålder. :)
Däremot måste jag fundera en liten stund på om jag anser mig ha tid och lust men det kan jag fundra på om ingen annan är taggad på detta.

Kör php :/
Microsoft ASP.Net har jag inte ens hört talas om, är det okomplicerat så ere la bara att kötta på med det med ?
 

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
WestW skrev:
Lite TL film.

Verkar vara nära att dom smäller någon minut in i filmen. Ena snubben gör en vänstersväng för att vända och den andra lägger lite rök med framhjulet.

http://www.pennybridgeriders.com/filmer/ameberg.wmv

Lite burn
http://www.pennybridgeriders.com/filmer/TL1000s Burn.wmv

Jo, det var så det gick till. Vi skulle rejsa från där ZX9an vänder men jag tänkte vända 100m senare vid ett T-kors. IAF. Blev förvånad när han vände där och nöp lite hårdare än jag hade färste för. Egentligen var det inte så nära fast det ser ut så.


Psychobiker skrev:
tja, det gäller att ha lite koll på vad man sysslar med, var för övrigt inte så imponerad av filmen...

Den är ju det bästa som någonsin publicerats ju! :tungan
Eller så var det den första film vi gjorde och bland de första gånger vi åkte med varandra.
Ingen av våra filmer är särskilt inponerande utan att känna personerna eller att man bara gillar amatörvideos med "normala" demonhoj åkare!

tlmartin skrev:
tack ska du ha West det där minskar ju inte direkt åksuget men det :va

Kul att du gillar dom :) Mera TL-film åt folket!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
hocke skrev:
Kör php :/
Microsoft ASP.Net har jag inte ens hört talas om, är det okomplicerat så ere la bara att kötta på med det med ?
Kunde ge mig fan på det. :)


MS har fokuserat rätt friskt på bl a säkerhet, detta innebär att det är lite pyssel att installera. Eller snarare att konfigurera. Dessutom är miljön rätt tung att köra eftersom den är så omfattande. Och din maskin kör ju redan php, båda miljöerna ska ju köras parallellt vilket innebär en del extra belastning. Dvs det blir tyngre med en php- och .netsajt än med två php-sajter.
Å andra sidan får en sådan här TL-sajt inte 100 samtidiga besökare dygnet runt. Tyvärr. :)
Nackdelarna med .net är alltså lite extrapyssel i samband med installation och driftsättning men ack så bra i drift och vid utveckling.
Miljön finns att ladda ner från MS och är freeware. Heter .Net Framework och jag tror det för driftning av webbserver räcker med Redistributable. Finns också en SDK (System Development Kit eller nåt sånt) men den tror jag inte att man behöver för driftning. Däremot behöver man SDK för att kunna utveckla men det är ju programmerarens problem så att säga.
.Net körs på ett MS-operativ, minst Windows NT5 om jag minns rätt. Rekommenderas minst W2k Server om det ska vara en driftsatt webbserver. Och givetvis en webbserver, IIS fungerar utmärkt men det är viktigt att man installerar IIS innan .Net.
Kom inte och säg att du kör Linux nu!
Jag vill inte ha skrivit hela det här långa inlägget bara för att få veta att du kör "fel" miljö. :)

Ang att det är krävande för maskinen:
Jag använder iofs en PIII 500 latop med 192 MB minne för utveckling i ASP.Net mot lokal webserver så visst går det även på tröttare maskiner men det vore ju synd att säga att det går snabbt. :)

Ang php så har jag nästintill noll erfarenhet, jag har läst lite kod och konstaterar bland annat att man i php fortfarande måste hantera en hel del mer eller mindre rutinmässiga saker själv som miljön tar hand om åt mig i .net.
Dessutom separerar .net logik (ex vis inloggning, databasåtkomst med mer) från presentation (ex vis textstorlekar, bakgrundsfärger, bilder med mer). Detta är ovant i början men en klar fördel när man kommit in i det.
Slutligen är asp.net kompilerat redan från början (dvs logiken hamnar i binära dll-filer) medan phpär scriptat. Därigenom bör asp.net ge prestandafördelar men jag har hört tvärtom också, detta kan antagligen ha att göra med dålig optimering eller fel kombination av databas och miljö.

En fördel med php är att man kan ladda hem ett "embryo" till ett komplett forum (vet inte om det är freeware) men det kan man faktiskt i asp.net också (från http://www.asp.net/) och då är det freeware, men jag vet inte om det är ett bra forum.
Sporthoj.com är ett av dessa php-forum. Dock ska man ge lille Swedie cred för att han lagt ner ett ENORMT jobb på designen men den bakomvarande logiken är en php-standard. Jämför med andra php-forum på nätet så förstår du vad jag menar.

Har du nån databasmotor installerat på din maskin?
Php är till följd av sin freewarenatur starkt förknippat med MySQL och Linux (som också är freeware) men MySQL har så att säga ett tag kvar tills det är en komplett databas. Ex vis finns än idag ingen referensintegritet inbyggt i MySQL (rykten säger att det kommer på nästa generation). Att sakna refintegritet i en db är ung som att ha en knarr utan framhjul, nåt som är självskrivet på en motorcykel eller db saknas helt och hållet och det är upp till föraren/programmeraren att lösa detta på egen hand.
Dock tror jag att det finns möjlighet att köra php mot andra db också.

Faktum är att till och med MS Access har en fullt fungerande referensintegritet!


Sorry folks, liiiiite ot det här.
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Nu dras det igång med hemsidor och tl klubb det är kul.Som någon drog upp här tidigare,hur många ska på MC mässan i sollentuna 10-13/3 det kanske skulle vara en bra början till en klubb/förening om inte annat skulle det vara kul och se dom som kan komma och få ett fejs bakom nickname.Mässan öppnar tors-lörd 10-19,sönd 11-16 år ej säker på söndags tiden.OBS detta är bara ett förslag att vi kan träffas lö 12/3 11,00 utan för entredörrarna :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
:D
Robban_C skrev:
Kunde ge mig fan på det. :)


MS har fokuserat rätt friskt på bl a säkerhet, detta innebär att det är lite pyssel att installera. Eller snarare att konfigurera. Dessutom är miljön rätt tung att köra eftersom den är så omfattande. Och din maskin kör ju redan php, båda miljöerna ska ju köras parallellt vilket innebär en del extra belastning. Dvs det blir tyngre med en php- och .netsajt än med två php-sajter.
Å andra sidan får en sådan här TL-sajt inte 100 samtidiga besökare dygnet runt. Tyvärr. :)
Nackdelarna med .net är alltså lite extrapyssel i samband med installation och driftsättning men ack så bra i drift och vid utveckling.
Miljön finns att ladda ner från MS och är freeware. Heter .Net Framework och jag tror det för driftning av webbserver räcker med Redistributable. Finns också en SDK (System Development Kit eller nåt sånt) men den tror jag inte att man behöver för driftning. Däremot behöver man SDK för att kunna utveckla men det är ju programmerarens problem så att säga.
.Net körs på ett MS-operativ, minst Windows NT5 om jag minns rätt. Rekommenderas minst W2k Server om det ska vara en driftsatt webbserver. Och givetvis en webbserver, IIS fungerar utmärkt men det är viktigt att man installerar IIS innan .Net.
Kom inte och säg att du kör Linux nu!
Jag vill inte ha skrivit hela det här långa inlägget bara för att få veta att du kör "fel" miljö. :)

Ang att det är krävande för maskinen:
Jag använder iofs en PIII 500 latop med 192 MB minne för utveckling i ASP.Net mot lokal webserver så visst går det även på tröttare maskiner men det vore ju synd att säga att det går snabbt. :)

Ang php så har jag nästintill noll erfarenhet, jag har läst lite kod och konstaterar bland annat att man i php fortfarande måste hantera en hel del mer eller mindre rutinmässiga saker själv som miljön tar hand om åt mig i .net.
Dessutom separerar .net logik (ex vis inloggning, databasåtkomst med mer) från presentation (ex vis textstorlekar, bakgrundsfärger, bilder med mer). Detta är ovant i början men en klar fördel när man kommit in i det.
Slutligen är asp.net kompilerat redan från början (dvs logiken hamnar i binära dll-filer) medan phpär scriptat. Därigenom bör asp.net ge prestandafördelar men jag har hört tvärtom också, detta kan antagligen ha att göra med dålig optimering eller fel kombination av databas och miljö.

En fördel med php är att man kan ladda hem ett "embryo" till ett komplett forum (vet inte om det är freeware) men det kan man faktiskt i asp.net också (från http://www.asp.net/) och då är det freeware, men jag vet inte om det är ett bra forum.
Sporthoj.com är ett av dessa php-forum. Dock ska man ge lille Swedie cred för att han lagt ner ett ENORMT jobb på designen men den bakomvarande logiken är en php-standard. Jämför med andra php-forum på nätet så förstår du vad jag menar.

Har du nån databasmotor installerat på din maskin?
Php är till följd av sin freewarenatur starkt förknippat med MySQL och Linux (som också är freeware) men MySQL har så att säga ett tag kvar tills det är en komplett databas. Ex vis finns än idag ingen referensintegritet inbyggt i MySQL (rykten säger att det kommer på nästa generation). Att sakna refintegritet i en db är ung som att ha en knarr utan framhjul, nåt som är självskrivet på en motorcykel eller db saknas helt och hållet och det är upp till föraren/programmeraren att lösa detta på egen hand.
Dock tror jag att det finns möjlighet att köra php mot andra db också.

Faktum är att till och med MS Access har en fullt fungerande referensintegritet!


Sorry folks, liiiiite ot det här.

Holy fu'k!! Kan du allt eller :D
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
tlmartin skrev:
Nu dras det igång med hemsidor och tl klubb det är kul.Som någon drog upp här tidigare,hur många ska på MC mässan i sollentuna 10-13/3 det kanske skulle vara en bra början till en klubb/förening om inte annat skulle det vara kul och se dom som kan komma och få ett fejs bakom nickname.Mässan öppnar tors-lörd 10-19,sönd 11-16 år ej säker på söndags tiden.OBS detta är bara ett förslag att vi kan träffas lö 12/3 11,00 utan för entredörrarna :tummenupp


Vafan? Är inte mässan nu i helgen?,är inte på 2 hjul samma mässa eller? Den ska väl hålla på hela helgen eller?

Nu är jag nollad :va
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
twinner skrev:
Vafan? Är inte mässan nu i helgen?,är inte på 2 hjul samma mässa eller? Den ska väl hålla på hela helgen eller?

Nu är jag nollad :va
PÅ2hjul va 27-30/1 i Göteborg det här är Stockholms mc mässa i sollentuna en lite mindre men säkert naggande god med lite mcgodis. :tummenupp
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
twinner skrev:
:D
Holy fu'k!! Kan du allt eller :D
:D
165 poäng som Systemvetare (mestadels höga betyg :tummenupp) på Mälardalens högskola, Högskolan på Gotland och Örebro Universitet.
Men inte fan finns det nåt jobb inte. :(
Så man hankar sig fram på div extraknäck, företag på deltid, diverse besparingar etc.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Robban_C skrev:
:D
165 poäng som Systemvetare (mestadels höga betyg :tummenupp) på Mälardalens högskola, Högskolan på Gotland och Örebro Universitet.
Men inte fan finns det nåt jobb inte. :(
Så man hankar sig fram på div extraknäck, företag på deltid, diverse besparingar etc.

Det var som fan!! Synd på jobbmarknaden bara :(
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Nu tackar jag för mig ett tag.
Jag ska flytta söder ut (Linköping) och kommer inte att komma åt Internet på ett tag.
Finns det några Linköpingsbor här som vill ut och mullra i sommar?
Sköt nu om er!
:pannkyss
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Vee-twn skrev:
Jag ska flytta söder ut (Linköping) Finns det några Linköpingsbor här som vill ut och mullra i sommar?

Ett steg närmare den kungliga huvudstaden iaf :)

Vi får väl se till att lägga en träff i Nyköping eller nåt liknade så att Stockholmarna och Östergötningarna kan mötas upp och mullra i grupp :tummenupp

Va ska du göra i Linköping då? Brud, skola, eller bara flytta?

Jag har ett väldigt gott öga till Linköping...Det va där jag hämtade min :squid
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Behöver lite mått

Tjo alla glada...
Nu ska någon få gå ut och mäta lite...

Jag behöver mått på schimsbricka för att schimsa upp bakdämparen.
Dvs inner och ytterdiameter på lämplig bricka.

Jag ska nämligen måttbeställa med varierande tjocklek....

så tacksam för lite hjälp då va...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det skulle vara lysande om Robban_C kunde knåpa ihop sidan, som verkar ha lite koll. Jag kan bara skriva rå html, och kan inte göra några snyggare grejer precis.

tl1000.se är för övrigt ledig, se tl1000 klubb tråden.


/Pajje
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Vee-twn skrev:
Nu tackar jag för mig ett tag.
Jag ska flytta söder ut (Linköping) och kommer inte att komma åt Internet på ett tag.
Finns det några Linköpingsbor här som vill ut och mullra i sommar?
Sköt nu om er!
:pannkyss
Det är inte långt upp till oss i Södertälje.. Har dock inget att mullra med längre.. Dock en väl ljudande röd pipa som bara längtar att få yla ur sig oförskämdheter mot vridstarkare twins :yoparty

Du måste då komma på besök så ska jag visa dig slingerbulten... :)
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Tjo alla glada...
Nu ska någon få gå ut och mäta lite...

Jag behöver mått på schimsbricka för att schimsa upp bakdämparen.
Dvs inner och ytterdiameter på lämplig bricka.

Jag ska nämligen måttbeställa med varierande tjocklek....

så tacksam för lite hjälp då va...

Och skimsen kommer väl förståss att vara röööda eller :7peta :lol :lol
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
SENSEI skrev:
Det är inte långt upp till oss i Södertälje.. Har dock inget att mullra med längre.. Dock en väl ljudande röd pipa som bara längtar att få yla ur sig oförskämdheter mot vridstarkare twins :yoparty

Du måste då komma på besök så ska jag visa dig slingerbulten... :)
Du ylar så mullrar vi så blir det ett myyller :hihi :hihi
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Psychobiker skrev:
Det skulle vara lysande om Robban_C kunde knåpa ihop sidan, som verkar ha lite koll. Jag kan bara skriva rå html, och kan inte göra några snyggare grejer precis.

tl1000.se är för övrigt ledig, se tl1000 klubb tråden.


/Pajje
'

Ja!! nåt vettigt kan han fan göra med sin gedigna utbildning :tummenupp :D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top