Kunde ge mig fan på det.
MS har fokuserat rätt friskt på bl a säkerhet, detta innebär att det är lite pyssel att installera. Eller snarare att konfigurera. Dessutom är miljön rätt tung att köra eftersom den är så omfattande. Och din maskin kör ju redan php, båda miljöerna ska ju köras parallellt vilket innebär en del extra belastning. Dvs det blir tyngre med en php- och .netsajt än med två php-sajter.
Å andra sidan får en sådan här TL-sajt inte 100 samtidiga besökare dygnet runt. Tyvärr.

Nackdelarna med .net är alltså lite extrapyssel i samband med installation och driftsättning men ack så bra i drift och vid utveckling.
Miljön finns att ladda ner från MS och är freeware. Heter .Net Framework och jag tror det för driftning av webbserver räcker med Redistributable. Finns också en SDK (System Development Kit eller nåt sånt) men den tror jag inte att man behöver för driftning. Däremot behöver man SDK för att kunna utveckla men det är ju programmerarens problem så att säga.
.Net körs på ett MS-operativ, minst Windows NT5 om jag minns rätt. Rekommenderas minst W2k Server om det ska vara en driftsatt webbserver. Och givetvis en webbserver, IIS fungerar utmärkt men det är viktigt att man installerar IIS innan .Net.
Kom inte och säg att du kör Linux nu!
Jag vill inte ha skrivit hela det här långa inlägget bara för att få veta att du kör "fel" miljö.
Ang att det är krävande för maskinen:
Jag använder iofs en PIII 500 latop med 192 MB minne för utveckling i ASP.Net mot lokal webserver så visst går det även på tröttare maskiner men det vore ju synd att säga att det går snabbt.
Ang php så har jag nästintill noll erfarenhet, jag har läst lite kod och konstaterar bland annat att man i php fortfarande måste hantera en hel del mer eller mindre rutinmässiga saker själv som miljön tar hand om åt mig i .net.
Dessutom separerar .net logik (ex vis inloggning, databasåtkomst med mer) från presentation (ex vis textstorlekar, bakgrundsfärger, bilder med mer). Detta är ovant i början men en klar fördel när man kommit in i det.
Slutligen är asp.net kompilerat redan från början (dvs logiken hamnar i binära dll-filer) medan phpär scriptat. Därigenom bör asp.net ge prestandafördelar men jag har hört tvärtom också, detta kan antagligen ha att göra med dålig optimering eller fel kombination av databas och miljö.
En fördel med php är att man kan ladda hem ett "embryo" till ett komplett forum (vet inte om det är freeware) men det kan man faktiskt i asp.net också (från
http://www.asp.net/) och då är det freeware, men jag vet inte om det är ett bra forum.
Sporthoj.com är ett av dessa php-forum. Dock ska man ge lille Swedie cred för att han lagt ner ett ENORMT jobb på designen men den bakomvarande logiken är en php-standard. Jämför med andra php-forum på nätet så förstår du vad jag menar.
Har du nån databasmotor installerat på din maskin?
Php är till följd av sin freewarenatur starkt förknippat med MySQL och Linux (som också är freeware) men MySQL har så att säga ett tag kvar tills det är en komplett databas. Ex vis finns än idag ingen referensintegritet inbyggt i MySQL (rykten säger att det kommer på nästa generation). Att sakna refintegritet i en db är ung som att ha en knarr utan framhjul, nåt som är självskrivet på en motorcykel eller db saknas helt och hållet och det är upp till föraren/programmeraren att lösa detta på egen hand.
Dock tror jag att det finns möjlighet att köra php mot andra db också.
Faktum är att till och med MS Access har en fullt fungerande referensintegritet!
Sorry folks, liiiiite ot det här.