TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Chiefen, ja det är sant, jag kan ju mäta både kors och tvärs på mina egna pinaler. Att jag inte tänkte på det själv. :kocko
Lägg inte en enda minut på det, jag mäter själv.
Btw, att det passar på både TLS och TLR spelar ingen roll för min del eftersom jag inte ska ha hejdarna på nån sån knarr.
Jag mäter under helgen och återkommer. :tummenupp

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Det är en sak med TL:n som jag fundrat över ett tag nu som jag hoppas någon klok TL:fantast här kan svara på. Varför har Suzuki konstruerat hojen så att den inte ger allt förutom på 5:an och 6:an??? :va
Verkar jätte konstigt i detta "effektkrig" som hela tiden förs, att man lägger in en strypning på vissa växlar? Om det inte finns något annat svar än "den blir för stark annars" så vet jag inte om jag tror på det. Då har nog någon tekniker i Japan tänkt lite längre, och jag blir osäker om man verkligen ska göra "TRE-modden"...!?
Jag blir som sagt glad om någon vänlig själ kan upplysa/överbevisa mig! :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dom är faaarliga på lägre växlar med för mycket effekt.

Gör man TRE mod med ett motstånd efter 6:ans växel kan väl cykel gå lite snålt har jahgg för mig. Så det är 5:ans man ska rätta sig efter.

-97 orna ska ju ha varit ostrypt från fabrik.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Bad cat:

Nu rular jag ifrån stan, jag pinglar senare så kanske du kan komma ner till Thr och hämta den?

Magnus liljeström borde väl vara kring din ålder?

Vi bor granne med dom.

jag pinglar

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
tlmartin skrev:
Det är helt ok jag är bara nyfiken på vilken skillnad det blir
Postade brevet för några timmar sen (de tömmer "låddan" klockan 18 så det var god marginal, du borde ha det på måndag! :tummenupp

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Chiefen, ja det är sant, jag kan ju mäta både kors och tvärs på mina egna pinaler. Att jag inte tänkte på det själv. :kocko
Lägg inte en enda minut på det, jag mäter själv.
Btw, att det passar på både TLS och TLR spelar ingen roll för min del eftersom jag inte ska ha hejdarna på nån sån knarr.
Jag mäter under helgen och återkommer. :tummenupp

Gött, gött! Bara att hojta till :fyllisar

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
TRE:
Som Ricken skrev, nån (säkert i USA) anser väl att dom är för farliga på de lägre spetten om dom ger fulleffekt där. :kocko

Men att dom skulle gå snålt av att "luras" att 6:an ligger i betvivlar jag verkligen. Snarare tvärtom. Om bränslemappningen (TRE är ju tändläget, inte bränsleblandningen) överhuvudtaget skiljer mellan de olika spetten så borde den gå fetare på 6:an eftersom hojen går tyngst på 6:an och motorn alltså då får jobba hårdare. Man skulle kunna tänka sig att den skulle gå några procent fetare på 6:an från ett visst insugsvakuum (dvs från en viss belastning). På så sätt skulle hojen kunna gå hårt på 6:an med passagerare och semesterpackning och då få en något fetare blandning vid ex vis omkörning eller längre höghastighetskörningar.
Jämför med att de första Saabarna med turbo hade en mikroswitch på spjället som resulterade i en överfet blandning vid WOT, detta för att öka den interna kylningen, troligen främst kylningen av avgasventilerna och kolvtopparna.
Men observera att jag inte vet att mappningen skiljer mellan växlarna, jag bara spekulerar och utifrån det anser jag att dom orimligen kan gå för snålt av att luras att just 6:an ligger i hela tiden.

Edit: Man kan också uttrycka det så här:
Att motorn skulle gå snålare på just högsta växeln där ju motorn jobbar som hårdast låter ju orimligt. Det var den korta kommentaren.:)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Testkörde Bettan idag:=) Nu fattas bara injustering av svingen för den spårar som ett as och känns ostabil.Men gud i helvete vilket drag det är i motorn:=) iofs har jag drevat ner, men satan vad den sticker.Kopplade bort PC2'an för den har jag pillat på så den stämmer nada ........

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Hoj
TL1000s
Ricken skrev:
Bad cat:

Nu rular jag ifrån stan, jag pinglar senare så kanske du kan komma ner till Thr och hämta den?

Magnus liljeström borde väl vara kring din ålder?

Vi bor granne med dom.

jag pinglar
Hallå!
Pingla du, men ikväll lär det det väl inte bli av antar jag.. :fyllisar :lol
Liljeströms bonderi typ?, vet iaf vem Lotta är.. Inte orolig, T-hammar e ju inte stort så det ska nog gå bra. :)

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
Chiefen skrev:
Postade brevet för några timmar sen (de tömmer "låddan" klockan 18 så det var god marginal, du borde ha det på måndag! :tummenupp
grymt det ska bli kul.Om ingen vill ha tailguarden så skicka den med pm:a kontonr så sätter jag in frakt+lite till för besväret men bara om ingen annan vill ha den

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Robban_C skrev:
TRE:
Som Ricken skrev, nån (säkert i USA) anser väl att dom är för farliga på de lägre spetten om dom ger fulleffekt där. :kocko

har suttit o funderat på det där.
det kan vara så att jag har fel och du rätt. det är faktiskt riktigt troligt att det är så. jag har haft fel förr. nu tänker ni säkert:"nä det är inte möjligt"
men det var en gång för några år sen, då hade jag oxå fel.

men jag tror att det som jag läste var nog om t.ex hayabusan, som om man går på 5:ans växel man ska få Bort hastighetsspärren oxå. även gsxr k5 vet jag(?) är så. rätta mig om jag har fel robban...

Men som slutsats tycker ialla fall jag att man ska göra TRE modden, dock behöver man ju inte köpa dom för en femhundring eller vad dom nu kostar....
jag gjorde min första själv, och nu har jag en via GearPositioningIndicator jag köpt via TLP.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
tlmartin skrev:
grymt det ska bli kul.Om ingen vill ha tailguarden så skicka den med pm:a kontonr så sätter jag in frakt+lite till för besväret men bara om ingen annan vill ha den
Jepps, den är din. Ska bara försöka hitta en vettig kartong att frakta den i :va

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Ricken:
Ja, det har du rätt i. Hastighetsspärren kommer man antagligen förbi genom att välja 5:an ist f 6:an. Har nåt svagt minne av att jag läst det nånstans.
Och ja, TRE finns även på Busa, 750R (från -96 om jag minns rätt), 1000R etc.
Hastighetsspärren gäller väl från 300 märlor har jag för mig så det behöver vi ju knappast oroa oss för på våra tillrar (tyvärr:)).

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kan nån hjälpa mig ? Jag förstår mig inte riktigt på tankväskan har lite problem att montera den ? :va

Nej fan jag är bara uttråkad och deprimerad, fan hela veckan har solen varit framme. Tog hojen från garaget och tänkte lämna den ute för att köra idag dock så vaknade man upp med pissväder dimma och dynga :(

Bifogat

• väskan.JPG
    väskan.JPG
    121 KB · Visningar: 77

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Twosaint skrev:
Kan nån hjälpa mig ? Jag förstår mig inte riktigt på tankväskan har lite problem att montera den ? :va
:(

Haha...jag hade samma problem. Jag löste det genom att tejpa runt väskan..testa det, Robban kommer förmodligen ge dig en jättebra beskrivning, men tejp funkar mycket bättre, tro mig! :lol

Sen har jag en annan fråga. Det är så att jag letar efter drivknutarna på min hoj. Jag gjorde som alla proffsen och monterade ner hojen där jag tror att den finns. Men jag ser inget i manualen om nån drivknut!? :va Finns det verkligen ingen sådan? Föresten, vad är det för skillnad på drivknut och råbandsknop? Låter som samma grej fast med olika namn!?
Kan nån ta och visa med hjälp av bilden jag bifogat!?

Bifogat

• April-05 006.JPG
    April-05 006.JPG
    69.2 KB · Visningar: 73

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Chiefen skrev:
Haha...jag hade samma problem. Jag löste det genom att tejpa runt väskan..testa det, Robban kommer förmodligen ge dig en jättebra beskrivning, men tejp funkar mycket bättre, tro mig! :lol

Sen har jag en annan fråga. Det är så att jag letar efter drivknutarna på min hoj. Jag gjorde som alla proffsen och monterade ner hojen där jag tror att den finns. Men jag ser inget i manualen om nån drivknut!? :va Finns det verkligen ingen sådan? Föresten, vad är det för skillnad på drivknut och råbandsknop? Låter som samma grej fast med olika namn!?
Kan nån ta och visa med hjälp av bilden jag bifogat!?

den där röda grejen du har uppe till vänster i bild, den ska du ta. och så hämtar du ett 20m långt axelband (ta ett av mammas) och så knyter du ihop dem med den hårda ormen nere till vänster.
och sen tror jag det är Kurt du är ute efter, han driver med alla!

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Hoj
TL1000s
Hej alla regndiggare! ;)

Vill bara säga ett STORT TACK till Ricken för att han GAV bort lamellkåpan till mig!
hemkörd till dörren tom.! Det är inte ofta man stöter på såna människor idag.. har bytt den och nu är det tätt.
Hoppas det löser sig med hojen och när den e klar, hör av dig så kan vi bullra!
Behöver du nåt som du tror jag kan hjälpa dig med så är det bara å pingla.
Glömde ju tala om för dig att jag programmerar i Auto Cad och kör waterjet.. MYCKET användbart, jag lovar! hehe..

TLRR

Guest
Machmud skrev:
Hehe, jag kommer inte anklaga dig för någon feldiagnos : ) Är bara tacksam för svar på vad det skulle kunna vara!
Ja det låter likadant på alla växlar, men det är dock bara vid gaspådrag.
Jag har inte provat att lufta upp hojen ännu, men det känns som att ljudet kommer precis underifrån tanken, så spjällen som antagligen sitter under luftburken känns som en bra källa att börja söka vid. Tack! :tummenupp

Styrdämparen,kolla lagringen på styrdämparen,den kan skallra vid ca: 4000 rpm.Det gjorde det på min o löste det med att lägga en väldigt tunn o-ring
mellan lagret och brickan.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...