TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Twosaint skrev:
Hörru köping är väl inte så stort ? Ska dit jag den 20juni, mini TL-träff ?


Hur i helvete får man Ca: 140 hästar i en tlr? helsystem/PC? Han kan väl knappast mena på baksulan....
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
badcat skrev:
Ja, utan verktyg och kunskaper..sånt hemmapul brukar bli billigt.. :kocko
12:ans nyckel för att lossa benen, en mutterdragare, Insexhyls,nån liten tång, ett fint don. Första benet tar ett tag kanske 30-45min andra benet byter ni på 10-15 min.

Kallar du det nå speciellt mycket verktyg ? Jag har gjort en enkel guide, finns flera sprängskisser. Men är det nån som känner sig osäker så kan jag även göra en "packboxbyte for dummies".

Och att säga att ett förslag för att spara pengar+at man kanske lär sig något på vägen är :kocko utan att man bytt själv nån gång ja då undrar jag vem f*n som är :kocko .
 
Last edited:

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Twosaint skrev:
Hörru köping är väl inte så stort ? Ska dit jag den 20juni, mini TL-träff ?

hmm...det e på en måndag.

är ja inte i väg på jobb då så skulle vi kunna ordna det...

vad ska herrn göra i lilla Köping då :va
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Twosaint skrev:
12:ans nyckel för att lossa benen, en mutterdragare, Insexhyls,nån liten tång, ett fint don. Första benet tar ett tag kanske 30-45min andra benet byter ni på 10-15 min.

Kallar du det nå speciellt mycket verktyg ? Jag har gjort en enkel guide, finns flera sprängskisser. Men är det nån som känner sig osäker så kan jag även göra en "packboxbyte for dummies".

Och att säga att ett förslag för att spara pengar+at man kanske lär sig något på vägen är :kocko utan att man bytt själv nån gång ja då undrar jag vem f*n som är :kocko .

Tackar ödmjukast för hjälpen, men just denna gången lämnar jag nog in då. Då jag inte har depåstöd eller någonstans att hänga mcn... håller på hjälpa far med garaget.

Men som sagt, tack för hjälpen.

Nästa gång kanske jag ger mig på det själv :)

//Fredde
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Twosaint skrev:
Är på väg hem från Lelleträffen och ska göra ett depåstopp :tuttar
Sen får jag se om jag kör 68:an mot gävle ska vara en rolig(are än E4:an) väg säger dom.

ok ja fan det vore skoj å skrämma livet ur kärringarna här i stan... :D

blir du nere på Gotland hela veckan då eller?
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
MrTL skrev:
ok ja fan det vore skoj å skrämma livet ur kärringarna här i stan... :D

blir du nere på Gotland hela veckan då eller?

MrTL: njae pga jobbet/färjetider så åker vi på onsdag och dyker upp torsdag.
Sen går ju inte färjan förrän på kvällen på söndag vilket nog är lika bra :fyllisar. Får ju tors-fredag-lördag iaf.

Fredde83: hmm aja allt går bara man vill, vi har haft hojar hängandes i allt från truckar till billyftar, depåstöd+domkraft och en I-balk i taket en gång.

Sen var det inte menat som en pik till dig (om du nu trodde det)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Finns inte mycket att direkt se upp för, det är rätt skottsäkra hojar men några saker kan nämnas i alla fall:
*Packboxar i gaffel, det är en tung knarr som inbjuder att wheelas med, sånt sliter packboxar. Och av samma orsak kan man misstänka att styrlager går hårt. Dock har ingen bytt dessa vad jag vet ännu men det kanske börjar när hojarna blir äldre. Hursomhelst så är det inga stora pengar och inget svårt heller.
*Oljeläck från packboxen där kopplingspinnen går in i motorn. En baggis att fixa. Verkar vara vanligare på hojar som det wheelas mycket med. Eller åtminstone så märks det vid bakhjulsåka.
*Slirande koppling. Jag har dock inte haft några problem på nån av de båda tillrar jag haft. Både den förra och den nuvarande har ett ruggigt hugg i kopplingen om man är oförsiktig. Min teori är att det är hojar som kopplats upp på bakhjulet på 2:an/3:an som får kopplingsslir.
*Tidiga tillers tappar solocutsen ibland med lackskador som följd. Detta beror på att ett fäste i cutsen är kass.
*Bromsar är inget specifikt problem på just tiller, tvärtom så är bromsarna bra men man kan ju tänka på att hejdarna överlag lever hårt på sporthojar.
*Vevlager går ihjäl om det är en motor som går oerhört hårt (dvs varvas mycket hela tiden) men det gäller inte hojar som går på gata, det gäller bara racehojar och åtgärdas med hjälp av farbror Carillo eller liknande.
*Bakre stötdämparen får underkänt av de flesta. Den går inte ihjäl, den får bara dåligt betyg. Det är alltså ett plus om det sitter en Öhlinare eller en Bitubo på knarren. Dvs om dämpen är i gott skick.
*Om det sitter slipon på knarren så ska du nog se till att få med originaldämparna, de kan vara bra att ha hos SBP. Du vet det där jä*la nålsögat som man ska försöka slinka igenom vartannat år. :)
*Många kapar ur luftburken för bättre flöde eller tar bort locket helt och hållet. Kolla vad som gjorts.
*I samband med slipon och/eller luftburksmodd brukar man bromsa knarren och korrigera bränslekurvan, annars går motorn oftast magert. Åtgärdas oftast med hjälp av en PCII:a och en intsällning av denna i en bromsbänk. Se till att en ev bromsning är gjord av nån som fattar att tänka själv. Min knarr bromsades av en mek som inte gör det med följd att den iofs gav mer effekt än standard men var helt okörbar. Jag fick ta bort PCII:an för att kunna köra knarren. Den går utmärkt med std bränslekurva men om jag skulle behålla så skulle jag nog satsa på att mappa själv baserat på en lambda i avgas men det kanske är överkurs för somliga.
*TPS, dvs trottelpositionsgivaren kan ibland behöva justeras. Har aldrig råkat ut för det själv men andra har gjort det. En baggis.
*Tanktätningen kan läcka. Dvs packningen som sitter i botten mellan tank och tankinsats. Egentligen en bagatell det också men det tycker man inte när man kommer ut till knarren och full tank har runnit ut och man dessutom har 5 mil till närmsta mack. Originalpackningen kostar visst en slant. Jag gjorde en egen av oljekork men det kräver lite eftertanke eftersom den ordinarie är 3 mm tjock och oljekorken mycket tunnare.
*Tiller anses som tung och klumpig av somliga. Tyngden går iofs att åtgärda om man har fet plånbok, klumpigheten går att åtgärda med relativt små medel, det rör sig främst om ändringar i chassiets inställningar. Själv tycker jag att det är en oerhört smidig knarr redan med standard inställningar men då är jag uppfödd på hojar med mjuka stålramar och hårda bakelitdäck. :)
Dvs knarrar från början på det glada 80-talet.
*Suzukis stundtals horribla reservdelspriser. Men alla slitdelar finns ju pirat så det är oftast inget problem.
*Skarp knävinkel för passagerare men vafan, det är ju en sporthoj. Hon får inte ha höga klackar för då skaver hon på dämparna. Dessutom skadas klackarna av värmen men det känns ju som ett sekundärt problem. :rofl

Positiva egenskaper:
*Gött brum i puffran. Och gött vridmoment i mellanregistret. Har man inte tokbrått så åker man rätt fort även utan att sitta och växla ner i slutet av varenda böj.
*Fullstor knarr. När jag tittar nedåt så vill jag se tanken, inte framhjulet.
*Ingen dusssin-R1:a.
*En av få moderna knarrar som jag törs kalla blivande klassiker. En av få moderna knarrar som redan är kult.
*Anses iofs slö av somliga men jag anser att dom utan vidare går fortare än de flesta chaufförer klarar av att fullt ut hantera. Men jag är ju gammal o gaggig. :)
*Kräver mer av sin chaufför än en rak4:a gör. Ja, jag anser faktiskt att det är en god egenskap men jag vet att en del tycker att det är dåligt. Ex vis kan man inte motorbromsa hursomhelst eftersom motorbromsen är våldsammare än på en fyra. Man kan inte åka 40 km/h på högsta spettet eftersom knarren då hoppar i bitar. Men sånt är helt ok för min del, det handlar bara om att man måste köra hojen, inte enbart åka med som en sorts främre passagerare.


Finns säkert fler saker som jag inte kommer på just nu men det finns alltså inga riktigt svaga punkter. Mycket av det som jag räknat upp ovan är ju rena bagateller. För den köpare som ska satsa på gatåka är det ett köp som är närmast kassaskåpssäkert såvida det inte handlar om ett uppenbart lik.

Och här finns en billig tiller, det är dock lite att göra på den:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19203

Hur ska du hantera ditt nick sen när du skaffat tiller då? :D

Oj, vad långt det blev. Och dessutom kommer säkert några att fylla på med mer info.

Klockers! :tummenupp
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Twosaint skrev:
MrTL: njae pga jobbet/färjetider så åker vi på onsdag och dyker upp torsdag.
Sen går ju inte färjan förrän på kvällen på söndag vilket nog är lika bra :fyllisar. Får ju tors-fredag-lördag iaf.

Fredde83: hmm aja allt går bara man vill, vi har haft hojar hängandes i allt från truckar till billyftar, depåstöd+domkraft och en I-balk i taket en gång.

Sen var det inte menat som en pik till dig (om du nu trodde det)

ok..ja pm:ar mitt mobilnr så kan du ju höra av dig när du är här i byn :)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag måste bara sno tråden lite...

Jag har ett konstigt ljud som bara förekommer vid 3700 rpm på hojen, låter som att det är något som ligger och vibrerar under och mot tanken, men det är det inte. Jag har lyft på tanken men hittar inget alls, det uppkommer bara när man kör med växel i.
Någon som har varit med om något liknande?
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Machmud skrev:
Jag måste bara sno tråden lite...

Jag har ett konstigt ljud som bara förekommer vid 3700 rpm på hojen, låter som att det är något som ligger och vibrerar under och mot tanken, men det är det inte. Jag har lyft på tanken men hittar inget alls, det uppkommer bara när man kör med växel i.
Någon som har varit med om något liknande?

har du kollat så att allt sitter fast...

kanske kan gasspjällen vara osynkade så ena cyllen inte hänger med riktigt...

polarn har samma fenomen på sin sv -05 å dom säger att dom inte hittar felet...
hör med robban här på tråden..han kan nog luska ut det där åt dig.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
För det första: Sätt inte för mycket tilltro till just mig. Jag är bara en vanlig enkel snubbe, iofs alltid med skit under naglarna men i alla fall.

För det andra: Just det där med ett ljud som bara kommer vid ett specifikt varvtal luktar ju som MrTL föreslog att nåt ligger och skallrar nånstans. Typ nån plåt eller liknande som kommer i resonans med de vibbar som förekommer vid ett visst varvtal. Så jag skulle också börja med att leta efter nåt sånt.
När det sen visar sig vara nåt helt annat så får jag jag väl försvara mig med att det är svårt att ställa diagnos på nåt som man bara får beskrivet för sig och inte upplever i verkligheten. :)

Låter det likadant på alla växlar vid 3700?
Under både pådrag o motorbroms?
Eller bara på konstant varvtal?
Har du testat att köra 3700 på växel med bakhjulet upplyft (dvs stillastående så du kan krypa runt hojen)?

Twosaint och badcat:
Jag håller med er båda. P-boxbyte är inget svårt jobb och det finns god hjälp att få. Dessutom skrev ju Twosaint en bra bruxx för ett tag sen. Men trots detta kan det vara ett skitsvårt jobb för somliga, antingen pga bristande resurser (som i detta fall) eller pga bristande kunskaper. Jag köper båda argumenten med hull och hår. Jag köper även att man i lugn och ro ger sig på ett jobb som är lite svårare än man egentligen klarar av när man kan få tips (som här). Det är ju bästa sättet att lära sig mer.
Det jag inte köper är dom som river isär en knarr eller bil helt och hållet utan att nån som helst koll och sen står där med en hög delar och river sig skalliga i huvudet. Då har man gått alltför långt bortom sin förmåga. Då (eller när resurserna saknas) ska man lämna bort jobbet istället så man slipper förstöra en massa saker i onödan. Det är så trist att se en gammal knarr (eller bil) som är helt söndermeckad av femtioelva ägare med bristande kunsaper/resurser.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ricken skrev:
Seriöst Robban, är du professor på nån TL skola som jag inte vet nåt omeller?
Du har väldigt mycket svar påa alla frågor. Och har alla(?) fakta, har du dom i huvet eller sitter du där och slår i alla böcker som går att uppbringa i denna världen?
Sherlock Holmes trodde att hjärnan bara kunde ta in visst mycket information, så det som han inte ansåg vara nåt som man egentligen behövde veta såg han till att glömma bort. Och då tänker jag, Finns det nåt annat än TL1000 i din skalle?
I så fall är jag grymt imponerad, annars är jag bar aliiiite imponerad.
KNOWLEDGE IS KING!
Det jag kan om TL kommer till allra största delen från er andra här i tråden, jag bara sammanfattade och lade till lite egna åsikter. Dvs journalistiskt arbete i högsta klass. :D
Och ja, det finns massor av annat i skallen. Problemet är bara att sortera. :D

Inom skolväsendet säger man så här:
Böcker är tungt att bära, kunskap är lätt. Så är det.

För övrigt rullade jag ut knarren (TLR) häromdagen för att plåta lite mer åt en ev spekulant. Rätt trevlig knarr faktiskt. :tummenupp Går den inte iväg nu så kanske den får stå till sig ett tag.
Hmmm, dom säger ju att turbo inte går på en tiller. Hmmmm. :va
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
MrTL skrev:
har du kollat så att allt sitter fast...

kanske kan gasspjällen vara osynkade så ena cyllen inte hänger med riktigt...

polarn har samma fenomen på sin sv -05 å dom säger att dom inte hittar felet...
hör med robban här på tråden..han kan nog luska ut det där åt dig.

Tack för svaret!
Jag ska försöka kika på det, var kan jag hitta dem tro? Jag är inte riktigt hemma i hojen ännu.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Robban_C skrev:
För det första: Sätt inte för mycket tilltro till just mig. Jag är bara en vanlig enkel snubbe, iofs alltid med skit under naglarna men i alla fall.

För det andra: Just det där med ett ljud som bara kommer vid ett specifikt varvtal luktar ju som MrTL föreslog att nåt ligger och skallrar nånstans. Typ nån plåt eller liknande som kommer i resonans med de vibbar som förekommer vid ett visst varvtal. Så jag skulle också börja med att leta efter nåt sånt.
När det sen visar sig vara nåt helt annat så får jag jag väl försvara mig med att det är svårt att ställa diagnos på nåt som man bara får beskrivet för sig och inte upplever i verkligheten. :)


Låter det likadant på alla växlar vid 3700?
Under både pådrag o motorbroms?
Eller bara på konstant varvtal?
Har du testat att köra 3700 på växel med bakhjulet upplyft (dvs stillastående så du kan krypa runt hojen)?

Twosaint och badcat:
Jag håller med er båda. P-boxbyte är inget svårt jobb och det finns god hjälp att få. Dessutom skrev ju Twosaint en bra bruxx för ett tag sen. Men trots detta kan det vara ett skitsvårt jobb för somliga, antingen pga bristande resurser (som i detta fall) eller pga bristande kunskaper. Jag köper båda argumenten med hull och hår. Jag köper även att man i lugn och ro ger sig på ett jobb som är lite svårare än man egentligen klarar av när man kan få tips (som här). Det är ju bästa sättet att lära sig mer.
Det jag inte köper är dom som river isär en knarr eller bil helt och hållet utan att nån som helst koll och sen står där med en hög delar och river sig skalliga i huvudet. Då har man gått alltför långt bortom sin förmåga. Då (eller när resurserna saknas) ska man lämna bort jobbet istället så man slipper förstöra en massa saker i onödan. Det är så trist att se en gammal knarr (eller bil) som är helt söndermeckad av femtioelva ägare med bristande kunsaper/resurser.


Hehe, jag kommer inte anklaga dig för någon feldiagnos : ) Är bara tacksam för svar på vad det skulle kunna vara!
Ja det låter likadant på alla växlar, men det är dock bara vid gaspådrag.
Jag har inte provat att lufta upp hojen ännu, men det känns som att ljudet kommer precis underifrån tanken, så spjällen som antagligen sitter under luftburken känns som en bra källa att börja söka vid. Tack! :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top