Miniskylten höll på att kosta mig en slant midsommarhelgen.
Jag och min krompråm polare var på väg hem ifrån en camping på Öland två dagar efter midsommar afton. På morgonen innan vi åkte var det en polispatrull som rullade runt på campingen och letade efter en snubbe. När han såg min sporthoj ställde han sig och blängde på den och undrade vem som ägde "sporthojen". Hmm....tänkte jag, nu får man väl höra det ena och det andra. Tja, jag satt ju där i mitt ställ så jag kunde ju inte neka direkt så jag sa att det var jag som var ägaren. Han säger -Du, ett tips, den där skylten är inte godkänd. Vi har trafikkontroller ute idag så det är bäst du är försiktig.
Jaha säger jag, tack för tipset (vaffan ska jag göra åt det, jag kan ju bara köra en väg och hoppas att det inte står nån där lixom).
När vi då är typ en mil ifrån bron på väg hem så ser jag en hop med poliser som står och viftar in fordon till kanten. Jääfffla tänker jag och hoppas att de inte ser mig men ack så jag bedrog mig. Jag såg nästan hur det glödde i polisens öga som från en demon. Han lade till med en "extra arg" min och lade tonläget ungefär där man lägger det när grannens unge har kastat bajs på din bil och du tar fanskapet på bar gärning.
Men jag hoppas i min enfald att jag bara ska få blåsa (drack bara en öl dagen innan så jag är inte det minsta orolig). Men, polisen väljer att gå runt hojen och det tar typ två sekunder innan man hör:
- hepp hepp hepp.....vad är det där???????? Är den skylten original?
-Nä
-Vart har du köpt den?
-Av en snubbe.
-Ja, inte av VÄGVERKET ialla fall!
-Nä
-Kör fram och parkera framför skåpbilen där framme
Säger han och pekar på ett stort svartmålad vrak till buss.
Kört! tänker jag.
Då skickar han fram nästa polis som är om möjligt ännu argare och otrevligare.
Han börjar muttra och kollar över lampor osv.
-Har du regbelysning frågar han och tittar.
(han vet mycket väl att det inte sitter nån där så jag förstår inte varför att han vill att jag ska svara på det uppenbara)
-Eh, nä
-Du har dessutom fel färg på dina blinkers
-Ofän? (visste jag mycket väl men jag hade inte orkat byta dem)
-Jaha, jag får skriva protokoll på det här!
-Oki
Börjar bli trött på hans sätt att prata och vara dryg och jag funderar allvarligt på att bli spydig men jag tycker att det är lika bra att hålla käft. Jag skulle nog bara förlora på att käfta emot.
Han marcherar iväg till sin polisbuss. Jag passar på att syna hans egen polis mc och finner den ful som stryk och tänker att jag kanske borde knuffa ikull den så vi slipper ha sådana fula hojar på vägen.
Mitt i min tankegång kommer han tillbaka och jag väntar på domen.
-Jaha, nu har jag skrivit protokoll här serru. Du är tvungen att göra en kontrollbesiktning inom en månad annars får du körförbud.
-Okej *suck*
-Men böterna slipper du för att det är midsommar!
-Tack så mycket konstapeln!!
Blev helt ställd, trodde att han skulle ge mig böter i 1500 kronors klassen!
Såg min polares min på krompråmen *Helvetes, nu åker vi innan han ångrar sig*
Jag smyger igång min hoj och drar iväg fnittrande i typ 1200 varv så att han inte reagerar på mina yoshiburkars decibel!
Tänk om jag hade varit dryg mot honom. Då hade jag garanterat fått böterna!
Jag ska aldrig moppsa upp mig om jag blir stannad thats for sure!