TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
J-Bone skrev:
Själv har jag alltid varit förälskad i TLR´en, ända sedan den kom -98

Visst har jag funderat på SP-1, RSV, Ducati m fl twinnar men när det kom till kritan var det egentligen aldrig aktuellt med någon annan hoj än en TLR för min del. Jag skulle inte byta henne mot någon annan vanlig gathoj, isåfall skulle det vara något väldigt exklusivt som en SB8R eller något. Jag kan ärligt säga att jag äger min drömhoj. :crash

Jag gillade min TLr också när jag hade den, motorn är ju helt perfekt :tummenupp Därimot tycker jag att det saknas lite på chassi biten. Tung, lite okänslig fjädring men frammförallt tung.
Skala av en 30 kilo så har man en kanon hoj.
Jag sålde min pga när man började kolla på det så var det inte så lätt att skala av vikt på TLr:en det är lättare på Spettan, så därför blev det en sådan istället. Lycka till med hojen :tummenupp

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
bebbe skrev:
Jag gillade min TLr också när jag hade den, motorn är ju helt perfekt :tummenupp Därimot tycker jag att det saknas lite på chassi biten. Tung, lite okänslig fjädring men frammförallt tung.
Skala av en 30 kilo så har man en kanon hoj.
Jag sålde min pga när man började kolla på det så var det inte så lätt att skala av vikt på TLr:en det är lättare på Spettan, så därför blev det en sådan istället. Lycka till med hojen :tummenupp

Det där med att den är tung är ju väldigt relativt. En SP-1 väger 195kg i standardutförande en TLR 197kg, en 999 väger 199kg vilket även en 749 gör. Sen är det möjligt att det är lättare att banta de hojarna men jag vet flera på tlplanet.com som har bantat sina TLR mer än 20 kg utan större problem. Vet bland annat en som väger under 400 lbs fulltankad med alla vätskor (180 kg !!) men den är ju rejält moddad också. Jaja, för mig spelar det absolut ingen större roll om en hoj väger 180 eller 190 kg men jag är ju ingen rejsare heller.

Ska man vara riktigt seriös när det gäller fjädringen så får man ju uppgradera gaffel och dämpare på en SP-1 också, det är ju inga problem att göra på en TLR heller men det kostar ju lite, å andra sidan är hojen relativt billig i inköp och modifieringar och förädling är ju en del av nöjet med hojägandet, det ger en personlig prägel på hojen.

Jag tänker köra min hyfsat original tills jag tycker att jag känner den riktigt bra och sedan börja förädla lite i taget, då märker man skillnaderna mellan originalgrejer och specialgrejer tydligt tror jag, vilket jag bara ser som roligt. Det gör ju att man hela tiden tycker att hojen är intressant om man hela tiden gör den bättre och bättre.

Jaja, svamlat nog nog för en stund nu..... :crash

Last edited:

TLRR

Guest
Håller med föregånde talare,halva nöjet är ju att förädla och bygga om.Det finns en mängd olika förädlingar man kan göra och jag tycker att tillern är en av få hojar svarar upp på modifieringarna så positivt som den gör.Lätta lite och öppna upp luftburken samt skaffa ett par insugningstrattar i olika längd beroende på var man vill ha effekten eller vridet,gör ett par olika kurvor med PCII som man kan skifta med och shimsa bakfjädringen eller höj upp gaffelbenen 5mm och man får garanderat en helt annan hoj som drar ifrån de flesta radfyror ut ur kurvorna på rent vrid.Det finns ingen anna hoj som ger en sån körglädje som denna (min åsikt) och jag kommer aldrig att sälja den.

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Huff, det är ju så Pappsen blir alldeles våt i ögat när jag hör vad jag kan vänta i sommar, har ju inte kört bågen ännu och den står 25 mil i från mig :( kan fan knappt sova ju! Men till påsken :D då smäller det! Är det nån som har tips på fjädrings inställningar, väger 93kg, kanske 100 med ställ? och gillar att burka i kurvorna, gärna knäskrap om asfalten tillåter. Trattar till insuget, hur funkar det, vart köper man, vad kosta?

TLRR

Guest
OK jag väger ungefär som dig,och jag kör med denna set-up som jag tycker fungerar ganska bra.För det första byt olja i gaffel och var noga med nivån.
Framgaffel:spänn fjäderjusteringen(Spring Preload)så att 4 st linjer syns.
Kompresions dämpning (CompressionDamping):Skruva in justeringen (medsols)ända in tills det tar stopp och skruva sen ut 10 st klick.
Retur dämpningen (Rebound Damping) 5 klick ut från fullt inskruvad.

Bak:Spänn fjädern 2 varv eller så att 6 st gängor syns under låsringen.
Kompresions dämpningen: 7 klick ut från fullt in
Retur dämpningen :10 klick ut från fullt in

Börja med detta och finjustera sen till ditt körsätt och smak.Vill du sen att den skall reagera fortare (mer lättsvängd) så shimsa med två brickor (ca4-5 mm).under övre fjäderfästet bak.Sen finns det flera andra saker att göra, det kommer du underfund med sen. Lycka till.
Mvh TLRR

TLRR

Guest
Glömde det här med trattarna du frågade om. Jag har tillverkat från begagnade.Kapat o tigsvetsat i en ring som är 5 mm längre samt 10 alt. 15mm. borde göra susen för vridet och trimmningen på motorn jag gör,allt genom ett diagram för längder och flöden på trattar.Jag vet inte om det finns några att köpa,kanske Terry Shepherd (England har)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Här kommer Jamie´s suspension settings som är ett begrepp i TLR världen. De passar nog en lite lättare pilot, skulle tro att Jamie väger runt 80 kg kanske (som mig :D):

"I run the Street settings with my tires at 35-36psi. BTW I believe these are for a bit heavier rider (180+lb's) so if you're smaller than that you might want to soften them a bit. BTW, setting it up right like this will totally transform the bike

Suspension settings for the TL1000R. These are from Jamie's page.

ROAD SETTINGS: This gives you good feel and composure over the typical bumpy country lanes we have here in the UK. If your roads are smooth as they are in France...... you'd be better off running the RACE settings.

Tyre Pressures: Front 36 PSI Rear 36 PSI

FRONT Suspension Settings:

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 10 clicks out from fully in

Rebound Damping: 5 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 18 clicks out from fully in

Rebound Damping: 15 clicks out from fully in

RACETRACK SETTINGS: Good control and feedback for Trackdays and Club Racing using the standard suspension.

Tyre Pressures: Front 32 PSI Rear 32 PSI

FRONT Suspension Settings:

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 4 clicks out from fully in

Rebound Damping: 3 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 7 clicks out from fully in

Rebound Damping: 10 clicks out from fully in"

TLRR

Guest
Vet i fan hur man får länkarna klickbara men det vet nog ni forumgudar

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det är bara att skriva in hela länken med http och allt, så blir dom automatiskt klickbara... :)

Hittade massor med godis på Terry Sheperd, dom där kolvarna lät smarriga.... :D
Funderar starkt på att handla.... :tummenupp

TLRR

Guest
Skillnaden märks ganska tydligt med mera power på lägre varv om du fullföljer med Joe V´s Airbox mod. och ställer in insprutningen(svarar bättre på gasen)wheelar redan från 3000 varv på gaspådrag.Jag har en ny airbox från performanse Composite och kommer att köra med RAM-AIR filter för Ducati 916 som skall passa min box bra.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Låter ju najs :)

PM´a mig vad du hade tänkt dig för filtret. :crash

Har du någon erfarenhet av Yoshibox-mappning och var gör man det i Stockholm?

Rascal

Stödköp cognac !
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SP-1
Pappsen skrev:
Trattar till insuget, hur funkar det, vart köper man, vad kosta?

Tjenare
Det var väl Jamie´s fjädringsinställningar du fick av mig tror jag.
Vet inte om han har någon hemsida längre, min länk funkade i alla fall inte. En ruskigt duktig kille vad det verkade. Testförare för riktigt kända roadracingförare var väl något som stod på hans meritlista, Han hade nog tävlat en del själv också om jag inte minns fel...

Här har du bild på trattar. De små insugen satt det på min TLR när jag köpte den. 100 hk tror jag motorn lämnade. Skaffade de öppna insugen och klippte en kabel i ECU:n. 135 hk blev resultatet. Du kanske vill ha fler delar från mina gömmor Pappsen?

Ha de gött TL-vänner

Bifogat

• trattar.jpg
    trattar.jpg
    39.1 KB · Visningar: 670

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Rascal skrev:
Tjenare
Det var väl Jamie´s fjädringsinställningar du fick av mig tror jag.
Vet inte om han har någon hemsida längre, min länk funkade i alla fall inte. En ruskigt duktig kille vad det verkade. Testförare för riktigt kända roadracingförare var väl något som stod på hans meritlista, Han hade nog tävlat en del själv också om jag inte minns fel...

Här har du bild på trattar. De små insugen satt det på min TLR när jag köpte den. 100 hk tror jag motorn lämnade. Skaffade de öppna insugen och klippte en kabel i ECU:n. 135 hk blev resultatet. Du kanske vill ha fler delar från mina gömmor Pappsen?

Ha de gött TL-vänner

Hade du importerat den då eller, eftersom den var strypt?Vad jag vet så har de inte sålts i Sverige med de "strypta" trattarna, de ska alla vara fulleffekt, eller har jag fel?? Den ska lämna 135 på motorn helt original ju.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras