bebbe skrev:
Jag gillade min TLr också när jag hade den, motorn är ju helt perfekt Därimot tycker jag att det saknas lite på chassi biten. Tung, lite okänslig fjädring men frammförallt tung.
Skala av en 30 kilo så har man en kanon hoj.
Jag sålde min pga när man började kolla på det så var det inte så lätt att skala av vikt på TLr:en det är lättare på Spettan, så därför blev det en sådan istället. Lycka till med hojen
Det där med att den är tung är ju väldigt relativt. En SP-1 väger 195kg i standardutförande en TLR 197kg, en 999 väger 199kg vilket även en 749 gör. Sen är det möjligt att det är lättare att banta de hojarna men jag vet flera på tlplanet.com som har bantat sina TLR mer än 20 kg utan större problem. Vet bland annat en som väger under 400 lbs fulltankad med alla vätskor (180 kg !!) men den är ju rejält moddad också. Jaja, för mig spelar det absolut ingen större roll om en hoj väger 180 eller 190 kg men jag är ju ingen rejsare heller.
Ska man vara riktigt seriös när det gäller fjädringen så får man ju uppgradera gaffel och dämpare på en SP-1 också, det är ju inga problem att göra på en TLR heller men det kostar ju lite, å andra sidan är hojen relativt billig i inköp och modifieringar och förädling är ju en del av nöjet med hojägandet, det ger en personlig prägel på hojen.
Jag tänker köra min hyfsat original tills jag tycker att jag känner den riktigt bra och sedan börja förädla lite i taget, då märker man skillnaderna mellan originalgrejer och specialgrejer tydligt tror jag, vilket jag bara ser som roligt. Det gör ju att man hela tiden tycker att hojen är intressant om man hela tiden gör den bättre och bättre.
Jaja, svamlat nog nog för en stund nu.....