TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
TLRR skrev:
Den kontakten är väl bara till för serviceläge då man ev. får fram felkoder och kan justera TPS-en ?,hmm låter intressant det där om att jumpra om,skall kolla i verkstadshandboken sen.Skriv igen om du får fram nån info.

Jo jag trodde det också, men jag fick tag på en tjomme på hojfirma i Norrland som hade verkstads manualen. Kan det vara så att han pratade i nattmössan? Har du manualen så kan du inte kolla vart den leder, och om det med 100% säkerhet är rätt att klippa den vid CDI'n. Kabel 25 sitter kvar på min hoj, vill bara ha klart för mig vart den tar vägen innan jag klipper den.
:squid

/Försiktiga Nilsson
 

Dr E

lifesaver
Gick med
5 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ1
Vad skall TRE göra?

DVS vad förbättras? Är det i stället för powercommander II?
Någon som möjligtvis har en PCII över??
Nybliven TL1000s ägare (LeoVinci pipor) :p
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Vilket försäkringsbolag har ni och vad pröjsar ni?

Var en kille som sa att ha betalar 3000kr hel/hel för sin TL. Jag antar att det är en hoj med 25kw och han har lyckas lura bolaget att gå på den effekten?

Hur kommer det sig att en TLS är en klass 7 hoj?
Jag förstår att TLRen blir dyr med sina kåpor men en TLS är ju som en motard nästan :)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tjoho!!!

Skatteåterbäringen är här, så nu får jag råd att reparera hojen!

27 glada laxar på kontot!!! :tummenupp
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
TLRR skrev:
HeHe dra ur hojen o släpp gasen och motorbromsa till 4000-4500 rpm så lär du märka om du har ventilen kvar :D

Det tycker du var ett bra svar ?
jag frågade vad den gjorde och vad den var bra för ?
Du menar alltså att dom monterat en ventil för att cykeln ska skjuta eldkvastar och ev bränna ventiler ?
Jag vet att jag har den kvar, är rätt kul tycker jag att slå av på rullen när man passerar folk och skrämma skiten ur dom, de flesta hoppar rätt opp i luften iaf =)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Re: Vad skall TRE göra?

Dr E skrev:
DVS vad förbättras? Är det i stället för powercommander II?
Någon som möjligtvis har en PCII över??
Nybliven TL1000s ägare (LeoVinci pipor) :p

Jag är väl inte rätt man att förklara men en TRE eliminerar den form av tändnings-retardation som finns på alla sport-suzuki med insprutning (GSXR, TL ... ).

En TRE lurar ECU´n att tro att du har 5:an eller 6:an i, beroende på vilket motstånd som du använder.

Tändningen är nämligen bara retarderad (strypt) på växlarna 1-4 (och kanske liiite på 5:an). Det är alltså progressivt, ju lägre växel desto högre grad av retardation. Endast 6:an är helt fri från detta.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
Hmm ja det vart viper, dom var billiga iaf, är inte ett dugg insatt i huruvida dom är bra eller inte men dom låter rätt iaf.

Den där Pairvalve vad gör den ? vad har den för funktion och varför ska jag ta bort den vad tjänar jag på det ?

Pairvalven finns endast av miljökrav på vissa marknader. Den förser avgassystemet med syre (frisk luft) för att förbränna eventuell oförbränd bränsle, vilket resulterar i avgasknallar. Den väger också en del. Ta bort!

Den fanns inte på min 00:a.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
TLRR skrev:
Ja om du inte tål ett skämt så ber jag om ursäkt,men den gör precis det J-bone berättar och som har beskrivits förr i den här tråden.

Jo visst tål jag skämt och gliringar, men jag vill bara informera dig om att det här är min första mc och jag har haft mitt kort sen i onsdags alltså firar jag 1 vecka och jag hoppas att du förstår att jag är nyfiken och jävligt novis på cykeln eller ? Jag får nog lusläsa hela tråden och dyka in bakom kåporna, kan ju tillägga att när jag stod i garaget och skulle montera mina slip-on började jag kolla upp det där med luftboxmodden, är inte riktigt med på vart jag skall skära, och där vacumklockorna ska sitta har tattaren bara dragit dit lite silvertape, började gräva lite djupare (nyfiken som man är) och tog bort och inspekterade insugstrattarna, såg ut som det var "slipat" inuti dom kan det vara grader som uppkommit vid tillverkning som slipats bort ?
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
G-pack

Är den någon som provat G-pack som s-racing säljer?
Gör den någon skillnad?
Isåfall vilken?
Eller är det samma sak som att klippa den brun/svarta? :confused:
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
J-Bone, är du säker på att femman är strypt också. Överallt där jag kunnat lösa om TRE-modden så har det stått att det är 1-4:an som är strypta, på vissa ställen rekomderar de tom att man låser den i femmans växel.
Har precis lött om min GPS, så 5:an och 6:an är som vanligt, går iof att fixa till ändån, men surt nu när man gjorde ett sånt "fint" job med GPS:en.

För övrigt saknar jag avgasknallarna som jag hade på min förra TL, det var bara gött när det dåna lite extra :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Twosaint skrev:
Jo visst tål jag skämt och gliringar, men jag vill bara informera dig om att det här är min första mc och jag har haft mitt kort sen i onsdags alltså firar jag 1 vecka och jag hoppas att du förstår att jag är nyfiken och jävligt novis på cykeln eller ? Jag får nog lusläsa hela tråden och dyka in bakom kåporna, kan ju tillägga att när jag stod i garaget och skulle montera mina slip-on började jag kolla upp det där med luftboxmodden, är inte riktigt med på vart jag skall skära, och där vacumklockorna ska sitta har tattaren bara dragit dit lite silvertape, började gräva lite djupare (nyfiken som man är) och tog bort och inspekterade insugstrattarna, såg ut som det var "slipat" inuti dom kan det vara grader som uppkommit vid tillverkning som slipats bort ?

Twosaint.

Får jag ge ett litet råd.
Vänta lite med att skära i luftboxen.
Sågar du fel så kan du förstöra luftboxen. Dyrt.
Och, det är inte så svårt att ta lite för mycket. Man kan förstöra SRAID systemet om man sågar fel oxå! Och det vore ju lite synd.

Ett annat råd är ju att gå in på www.tlplanet.com
Det TL som inte behandlats, eller kan besvaras där är inte värt att veta on TL. :fakta

Och välkommen till Tiller himelen. :hej
:D

Nu kommer du bli lika konstig som vi andra TL ägare... :lol
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Macke skrev:
Avgassmällar regerar!!!! :rock :tummenupp :D


Jepp, men de är så satans svåra att få till på min. :(

Men fick en igår mitt istan! :rock
Körde genom hela centrum på ettan! :D
Och när jag drog på sa det, whoomp BOOOOM... :rock :rock
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
det coola är ju på natten =)
polarn var helt lyrisk när vi stannade till vid vägkanten
"Helvette du skjuter ju eldkvastar coola som faan"
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Psychobiker skrev:
J-Bone, är du säker på att femman är strypt också. Överallt där jag kunnat lösa om TRE-modden så har det stått att det är 1-4:an som är strypta, på vissa ställen rekomderar de tom att man låser den i femmans växel.
Har precis lött om min GPS, så 5:an och 6:an är som vanligt, går iof att fixa till ändån, men surt nu när man gjorde ett sånt "fint" job med GPS:en.

För övrigt saknar jag avgasknallarna som jag hade på min förra TL, det var bara gött när det dåna lite extra :D

Nä, jag är inte helt 100 på om 5:an är strypt också men jag kör med 15K motståndet som emulerar 6:ans växel för att vara på säkra sidan. Tror det var någon på tlplanet som sa att även 5:an va påverkad.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
det coola är ju på natten =)
polarn var helt lyrisk när vi stannade till vid vägkanten
"Helvette du skjuter ju eldkvastar coola som faan"

Ser ju fränt ut men jag skulle nog vara mest orolig för att soppa/luft blandningen inte är optimal om du skjuter mycket eldkvastar och avgasknallar. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Twosaint skrev:
Jo visst tål jag skämt och gliringar, men jag vill bara informera dig om att det här är min första mc och jag har haft mitt kort sen i onsdags alltså firar jag 1 vecka och jag hoppas att du förstår att jag är nyfiken och jävligt novis på cykeln eller ? Jag får nog lusläsa hela tråden och dyka in bakom kåporna, kan ju tillägga att när jag stod i garaget och skulle montera mina slip-on började jag kolla upp det där med luftboxmodden, är inte riktigt med på vart jag skall skära, och där vacumklockorna ska sitta har tattaren bara dragit dit lite silvertape, började gräva lite djupare (nyfiken som man är) och tog bort och inspekterade insugstrattarna, såg ut som det var "slipat" inuti dom kan det vara grader som uppkommit vid tillverkning som slipats bort ?

Hmm.. vetifan, att nån skulle vart där och filat ner grader låter långsökt, men nån har definitivt varit där och fibblat med nåt, speciellt som du även verkar ha en "halvfärdig" luftbox mod.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Re: G-pack

Mogge70 skrev:
Är den någon som provat G-pack som s-racing säljer?
Gör den någon skillnad?
Isåfall vilken?
Eller är det samma sak som att klippa den brun/svarta? :confused:

Är också nyfiken på G-pack. Nån som har mer info?
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
J-Bone skrev:
Ser ju fränt ut men jag skulle nog vara mest orolig för att soppa/luft blandningen inte är optimal om du skjuter mycket eldkvastar och avgasknallar. :)

nej mycket/ofta är det inte men det händer nån enstaka gång bara, oftast när man pressat hårt 10-11krpm och sedan motorbromsar. Vart faktiskt mindre/mer sällan efter jag bytt system tycker jag kan ju iofs bara vara inbillning.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top