TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Octo: Vassego, det var så lite så...
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
HJÄLP!!!!!

Ok, såhär är det. Har precis bytt min läckande koppling och allt såg bra ut. Ska dra till Uppsala imorrn men så inträffar följande:

När jag trycker på start-knappen så hörs bara ett klickande ljud och inget mer. ström finns dock, inget felmeddelande i displayen. Efter en stunds försök till startande så går startmotorn igång jättelite, för att sedan vara död igen och bara klicket hörs. Och efter ca 5-10 minuters försök till start gå igång. Efter jag kört ett tag och stänger av hojen och testar att starta den så funkar det klockrent...

Är det kolet i startmotorn som är slut eller har ni andra idéer?

Ngn mekkunnig på väg till uppsala som mot betalning kan kolla på det?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
sharpedge skrev:
2186709 HJÄLP!!!!!

Ok, såhär är det. Har precis bytt min läckande koppling och allt såg bra ut. Ska dra till Uppsala imorrn men så inträffar följande:

När jag trycker på start-knappen så hörs bara ett klickande ljud och inget mer. ström finns dock, inget felmeddelande i displayen. Efter en stunds försök till startande så går startmotorn igång jättelite, för att sedan vara död igen och bara klicket hörs. Och efter ca 5-10 minuters försök till start gå igång. Efter jag kört ett tag och stänger av hojen och testar att starta den så funkar det klockrent...

Är det kolet i startmotorn som är slut eller har ni andra idéer?

Ngn mekkunnig på väg till uppsala som mot betalning kan kolla på det?
Ditt batteri är slut...
När du kört ett tag har det laddats litegrann, tillräckligt för att den ska kunna dra igång startmotorn med varm motor, men när den stått ett tag är det för lite kräm kvar. Sätt batteriet på laddning över natten så borde ditt problem vara löst.

Det bero också lite på var klicket hörs. Hör du klick varje gång? Ibland brukar startrelät jäklas. Antingen att relät är paj eller att kontakten till det glappar lite eller nåt. Relät sitter under bakre fästet till tanken om jag inte har helt fel. Kolla ordentligt på kontakten med fyra sladdar som sitter där.

Kolla på det och hör av dig om problemet kvarstår.
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Det är inte batteriet(hoppas jag iaf) Klicket hade väl inte inträffat isf?. Har haft strul med det innan och då skulle inte startmotorn gå igång öht. Klicket hörs varje ggn jag trycker på starten. Bakre fästet till tanken... Det innebär att ta loss kåpan på batterisidan och sen kommer man åt där eller? Det dumma är att jag har 0 mek-kunnighet tyvärr trots att jag lärt mig mer o mer om hojen. Så lite hjälp behöver jag nog :(
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
sharpedge skrev:
2186748 Det är inte batteriet(hoppas jag iaf) Klicket hade väl inte inträffat isf?. Har haft strul med det innan och då skulle inte startmotorn gå igång öht. Klicket hörs varje ggn jag trycker på starten. Bakre fästet till tanken... Det innebär att ta loss kåpan på batterisidan och sen kommer man åt där eller? Det dumma är att jag har 0 mek-kunnighet tyvärr trots att jag lärt mig mer o mer om hojen. Så lite hjälp behöver jag nog :(
Det är batteriet, klicket är för att det inte finns tillräckligt med ström för att knuffa runt startmotorn, det "tomklickar" :)
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Ricken skrev:
2186767 Det är batteriet, klicket är för att det inte finns tillräckligt med ström för att knuffa runt startmotorn, det "tomklickar" :)
Ok, jag får testa på det :) jag hoppas det verkligen bara är det som är problemet...

Dom borde ha batterier i lager på superbike eller bike trollhättan?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
sharpedge skrev:
2186815 Ok, jag får testa på det :) jag hoppas det verkligen bara är det som är problemet...

Dom borde ha batterier i lager på superbike eller bike trollhättan?
Jag skulle då börja med att ladda det ordentligt. Har du nyligt plockat fram hojen för säsongen?
Annars kommer du åt relät bara genom att lyfta sitsen. Då har du det bakre tankfästet där rakt framför dig. :) (Förutsatt att TLR inte är helt annars mot TLS, men jag tror de är rätt lika där.)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
sharpedge skrev:
2186815 Ok, jag får testa på det :) jag hoppas det verkligen bara är det som är problemet...

Dom borde ha batterier i lager på superbike eller bike trollhättan?
appsolut, men jag tror biltema, mekonomen är biligare, annars blir det väl drygt en tusing. Biltem kostar väl bara 3-500 tror jag
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag tackar verkligen för all hjälp jag får :)
Men OM det var batteriet som inte är ok.. skulle då hojen startat öht? Den skulle ju vara heldöd?

Kollade upp priset för ett nytt batteri och det gick på 1495:- ... rätt dyr chansning om det inte är så...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sharpedge skrev:
2186838 Jag tackar verkligen för all hjälp jag får :)
Men OM det var batteriet som inte är ok.. skulle då hojen startat öht? Den skulle ju vara heldöd?

Kollade upp priset för ett nytt batteri och det gick på 1495:- ... rätt dyr chansning om det inte är så...


Biltema. 299 kr. 80-216 eller något sådant heter batteriet. (Slutar på 16 i allafall... :tungan ) Inte så dyrt att prova. :)
Det ta måtten på batteriet. Och sedan så har Biltema ett som stämmer in så när som på 1mm. Det är en tight tight tight fit, men det går in. Jag har dock inte startat min hoj med det nya batteriet (inga fäljar på hojen...)

Låter som batteriet som de övriga sagt. Jag käkade batteri med min förra hoj ,coh jag kunde ibland till och me får motorn att dra runt, men inte ha tillräckligt med jos för att både dra runt och tända samtidigt... Men vanligast var "tick tick tick" ljudet.

Batteriet används bara vid själva startögonblicket, sedan så går hojen på generatorn.

:hej
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
PutteLiten skrev:
2186897 Biltema. 299 kr. 80-216 eller något sådant heter batteriet. (Slutar på 16 i allafall... :tungan ) Inte så dyrt att prova. :)
Det ta måtten på batteriet. Och sedan så har Biltema ett som stämmer in så när som på 1mm. Det är en tight tight tight fit, men det går in. Jag har dock inte startat min hoj med det nya batteriet (inga fäljar på hojen...)

Låter som batteriet som de övriga sagt. Jag käkade batteri med min förra hoj ,coh jag kunde ibland till och me får motorn att dra runt, men inte ha tillräckligt med jos för att både dra runt och tända samtidigt... Men vanligast var "tick tick tick" ljudet.

Batteriet används bara vid själva startögonblicket, sedan så går hojen på generatorn.

:hej
Nu är det iof inte "tick tick tick" den låter utan bara ett "tick" när jag trycker in knappen, men jag får se när jag kommer upp till uppsala om jag införskaffar ett nytt batteri hos lelles :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
det finns nog många ställen som är billigare än lelles, biltema skulle jag satsa på.....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sharpedge skrev:
2187109 Nu är det iof inte "tick tick tick" den låter utan bara ett "tick" när jag trycker in knappen, men jag får se när jag kommer upp till uppsala om jag införskaffar ett nytt batteri hos lelles :)

Oh, OK, bara ett tick. :va
Har för mig att när det var batteriet som inte orkade dra runt motorn blev det många tick tick's.
Eftersom jag är lat och det enklaste är att prova nytt batteri, hade jag provat det först, fast jag ska erkänna att jag tror mer på relä fel eller glappkontakt.

Och, Biltemas batterit är bra. ;)
Det är någon här på tråden som kör med ett sådant och enligt honom funkar det fin fint, trots billigheten. (Mitt sitter i, men inte provat det ännu)

Alt, Det billigaste sättet att testa, typ gratis. Är att när den tickar till nästa gång, koppla med startkablar till bilen (inga problem, båda är 12v system - jag gör det ganska ofta... kasst batteri...). Och tickar det då är det inte batteriet. :)

lycka till
:hej
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Mmmm. :) :slicka


Tyvärr blev gaffelkronan skit då det låg kvar nån gammal lack. :huvet Måste ta å göra ren den så de får göra om den.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Octofinger skrev:
2187822 Mmmm. :) :slicka


Tyvärr blev gaffelkronan skit då det låg kvar nån gammal lack. :huvet Måste ta å göra ren den så de får göra om den.

Så jäkla fint!! :tummenupp
Klart imponerad!

Skall bli kul att höra om alla problem du kommer stöta på när
du skall montera ihop dom igen nu när toleranserna är totalt borta! :hihi

Skämt osido... mer bilder o mer info om hur det går för dig!!

Själv så kör jag mest för tillfället ( När vädret är bra.... :huvet )
Försöker få så många mappnings tillfällen som möjligt med widebandcommandern!

( I brist på nya roliga bilder så kommer här en på datahörnan! )



Man kommer närmare sanningen för varje gång.....jäkligt kul faktiskt! :banana

O betydligt trevligare att köra på mysiga småvägar eller längs
med kusten o mappa än att stå i ett bromsbänksrum!!! :hihi

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
TLRR skrev:
2188673 Snyggt.

Om du inte har anodiserat inne i gaffelbenen är det inget problem,funka klockrent på min gaffel.Annars kan det bli problem med glidlagren o dess tolerans för innerbenet.

OM du nu inte har avanodiserat först o kollat hur många "my"det gamla skicktet var innan,och lagt på lika tjockt med det svarta.Då är det heller inget problem.

Vill inte skrämmas :skrämd bara förbereda dig på lite inmätning av glidlagren i värsta fall,för det får inte gå trögt även när gaffeln och oljan blivit varm av friktionen=farligt. (och när något kan bli farligt så måste ju man gripa in eller hur då baa va va!) :)
Jag har anodiserat inuti gaffelbenen. Tjockleken på nya anodiseringen är 20my.
Får väl se hur det blir. Oljar in lite och styr in gaffelbenet så märkar jag nog hur det tar.
Lär inte vara nåt större problem antar jag. 20 my är väldigt lite ändå.

Men tack för varningen. Jag ska kolla det noga.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top