TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Många som kör med öronproppar? =P
Är lite lam i öronen efter bara 15 mil med mina slipondämpare..Eller vänjer man sej..hehe
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
rfb skrev:
2239392 En liten fråga, är det mycket vajsing med TL? Det verkar vara så mycket "problem" i denna tråd, hojarna är trasiga till vänster och höger, de andra "rad4"-trådarna innehåller inte alls lika mycket sådana inlägg?
Det är bara att inse att de här maskinerna har två saker som talar till deras nackdel.
1. De börjar ha några år på nacken. Första TLS'en fyller 9 år i år, så de har ju körts några mil vid det här laget.
2. TL'en fanns bara i typ fyra år. Det är inte lång tid, så de är lite av försökskaniner allihopa. Jämför med gixxern som har utvecklats under typ 20 år?

Sen är vi nog lite av mekaniker allihopa som också pratar om problemen och fixar själva. Det är inte så att vi bara säljer/skrotar eller lämnar in hojen så snart nåt är fel.

MrDawe skrev:
2239399 Många som kör med öronproppar? =P
Är lite lam i öronen efter bara 15 mil med mina slipondämpare..Eller vänjer man sej..hehe
På lite längre sträckor, så ja. Dels pga ett inte alls så tyst D&D fullsystem, dels för vindbruset. Men kör jag i stan så kör jag inte med proppar. Man ska ju höra hur twinpulserna ekar mellan husen. :yoparty
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
MrDawe skrev:
2239399 Många som kör med öronproppar? =P
Är lite lam i öronen efter bara 15 mil med mina slipondämpare..Eller vänjer man sej..hehe

Jag kör alltid med proppar. men mest för vindbruset. Motorbrummet tycker jag är mysigt, men jag pallar inte med vindbruset. (är lite hörselskadad och lite känslig för högfrekent brus...)

Octofinger skrev:
2239883 Det är bara att inse att de här maskinerna har två saker som talar till deras nackdel.
1. De börjar ha några år på nacken. Första TLS'en fyller 9 år i år, så de har ju körts några mil vid det här laget.
2. TL'en fanns bara i typ fyra år. Det är inte lång tid, så de är lite av försökskaniner allihopa. Jämför med gixxern som har utvecklats under typ 20 år?

Sen är vi nog lite av mekaniker allihopa som också pratar om problemen och fixar själva. Det är inte så att vi bara säljer/skrotar eller lämnar in hojen så snart nåt är fel.

Instämmer till fullo.
Av någon anledning verkar mek och bling galningar dras till TL modellen. :tungan

Det enda problemet jag haft ännu så länge är skit i insprutningen, men så har jag ju typ kört 600 mil på 3 år med min TLR... :rofl
D.v.s ca 3400 mil på 7 år har min gått...

2. :7peta TLen fanns till och med 03(04?) i USA. Det ändrar dock inte faktum att från 98 och framåt så skedde inget nytt utom nya färger på S och R... Jämför med Gixxer som är totalt ny varannat år...

:hej

obruT skrev:
2239311 visst har det funnits en telefonica movistar lackad TL1000r här på forumet??
vem ägde den då/nu??


Jupp, det fanns det. Det var "lillebror" eller något liknande. Men han slutade vara aktiv efter att hans storebror förolyckades i en olycka (om jag minns rätt).
Vad jag vet behöll han hojen.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
rfb skrev:
2239392 En liten fråga, är det mycket vajsing med TL? Det verkar vara så mycket "problem" i denna tråd, hojarna är trasiga till vänster och höger, de andra "rad4"-trådarna innehåller inte alls lika mycket sådana inlägg?

Jag har haft min ett tag nu och har egentligen inte haft några
större problem... det enda klassiska jag har fixat är en läckande
push-rod seal men det är o andra sidan standard på alla Suzuki!

Allt annat problemfixande jag har gjort har antingen varit självförvållat
eller så hade det hänt på vilken hoj jag än hade haft.....

Man skall ha i åtanke vad det är för hoj vi äger, det är en mycket
högtrimmad V-twin som togs fram under mycket hård tidspress!

Det är ingen snäll touringhoj utan en ren entusiast hoj!

Närmaste jämförelse är Ducati, hitta en Ducati med samma vikt/effekt
siffror så skall jag visa dig en Ducati som går sönder mer än våra TL-maskiner!

Skillnaden är att när Ducati går sönder så pratar man inte om det....då
kallas det att den har själ! :hihi

Personligen tror jag min hoj skall sprängas i bitar var gång jag kör med den
som den låter, skramlar, vibrerar och går som fan!!! :banana

Men det är charmigt tycker jag........

Så vill man ha en enkel hoj som är underhållsfri och bekväm så kanske
man inte skall ha en TL men vill man ha en hoj med själ o charm och är
fast i Twin träsket och inte vill lägga oförsvarligt mycket pengar på en
Ducati så är TL ett RUSKIGT bra val!!!

Jag är högt troende på att om en hoj skall få kultstatus så måste den vara
dålig! ( Läs ha själ! ® ) och sedan svara väldigt bra på modifieringar på dom
dåliga punkterna för att sedan bli en ruskigt bra produkt!

TL:en har defenitivt mycket själ för pengarna.......

Mina två cent...

Robban
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag valde alltså fel hoj då jag har tummen i röven när det gäller mek :(

Jag tog den för att den mullrade och att den tilltalade mig :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
sharpedge skrev:
2240360 Jag valde alltså fel hoj då jag har tummen i röven när det gäller mek :(

Jag tog den för att den mullrade och att den tilltalade mig :)
Det är det som är det sköna med tummar... :D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
På tal om att skramla och vibrera...
Det är väl inte bara jag som har en så innihelsickes vibration i handtagen där kring 4500-5000 rpm och lite uppåt? Med min 17/40-drevning så börjar det där kring 120km/h och är väl som jävligast kring ca 140km/h. Över det så börjar fartvind och annat göra att jag inte tänker så mycket på det, men det är riktigt irriterande om man ska åka en längre sträcka.
Är det nåt i motorn som behöver servas? Är det en fix att försöka få tag på lite tyngre styrändar?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ricken skrev:
2240438 Det är det som är det sköna med tummar... :D

Tja... grabben med läderbyxor vet säkert bäst..... :rofl

Skämt osido... bara att skaffa sig lite vänner som delar ditt
intresse i närområdet och sedan mecka tillsammans och sök
kunskap om ämnet.....

Alla började vi någonstans!

Att lämna in våra veteranhojar till verkstad för problemfixning brukar
bara resultera i två saker... tom plånbok och frustration över DERAS
tummar mitt röven!!! :tungan

För att citera en viss ägare till en Streetfigter här som jag gjorde en del
jobb på... han hade haft den på en stor känd MC firma/verkstad i Malmö och
frågat om dom inte kunde justera TPS:en.....dom svarade....

" Nej för fan... den rör man aldrig!! ....."
" Då får man aldrig rätt på den! "

Typ...i alla fall.....något åt det hållet... fritt taget ur minnesbanken...

O det är MÅNGA som lämnar sina hojar på det stället och är sååååå
nöjda!!! :7peta



R
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag har ju aldrig haft twin, men denna hoj var ju helt suverän, polarens 748 (ducce) har jag alltid tyckt låter som en trasig diesel på tomgång, det ska vara varv och ylande, men jag föll pladask för min TL, fatta priset, 32 lappar gav jag för min, i bra skick, speciellt motor, låda, lager, koppling osv är allt tip-top...

Är den verkligen så hårt trimmad? Jag tycker den känns så snäll och ödmjuk :)

push-rod seal?

TPS?

Vem är duktig på meka TL i sthlm?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
PutteLiten skrev:
2240045






Jupp, det fanns det. Det var "lillebror" eller något liknande. Men han slutade vara aktiv efter att hans storebror förolyckades i en olycka (om jag minns rätt).
Vad jag vet behöll han hojen.



så tragiskt det blev för den släkten...
villa i frid
ta hand om din bror
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Octofinger skrev:
2240503 På tal om att skramla och vibrera...
Det är väl inte bara jag som har en så innihelsickes vibration i handtagen där kring 4500-5000 rpm och lite uppåt? ......?

Jo...tyvärr...det är bara du som har det fenomenet!

Ja just det... o Ricken hade det fenomenet....två gånger!

Antagligen veven som är på gång... bäst att sälja din motor till Ricken!




:lol

Nä... det är nog standard, jag tyckte min gamla motor vibrerade som fan.

När jag satte i R-motorn så upplevde jag den som mycket mindre störig i
vibrationerna men nu 100mil+ senare så upplever jag den precis lika
hemsk som den gamla S-motorn, speciellt vid dom varvtalen som du beskriver.

Jag tror det är bränsleblandningen som gör att den vibrerar mer eller mindre...
Jag hade fel mapp ifrån början, nu efter 10+ mappar senare och mycket
kollande på Lambda värden så går den som fan och mappningen börjar se
bra ut! O då kom också mer vibrationer.....

Jag tycker vibrationerna är väldigt lika en gammal tvåtakts racer, alla som har kört en RD500
vet vad jag menar.... lite skorrande, vibrerande.. bara så där.
...nnnnnuuu viiiiilllll jjjjjaaaag gåååååå väääldigt fooooort skorrande!!!
:3freak

Så jag tror ( O hoppas! ) att det är normalt....

O som svar till en föregående talare... om du finner din TL snäll o ödmjuk
så sök verkstadshjälp..... för då är den trasig!! :7peta

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
sharpedge skrev:
2240360 Jag valde alltså fel hoj då jag har tummen i röven när det gäller mek :(

Jag tog den för att den mullrade och att den tilltalade mig :)
Finns såklart en hel del kunskap här, men den tveklöst bästa kunskapspoolen för TL är TLZone.
www.tlzone.net

Finns inget om de här motorcyklarna som inte går att få reda på där.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
rfb skrev:
Ca2.JPG

Throttle Position Sensor. Den svarta saken på sidan av spjällhuset. Den är en givare som visar för ECU'n hur mycket du sliter i gashandtaget. Det gäller att ha den justerat rätt så att ECU'n vet hur den ska spritsa bensin. :)
TB8.JPG
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Octofinger skrev:
2240757 Finns såklart en hel del kunskap här, men den tveklöst bästa kunskapspoolen för TL är TLZone.
www.tlzone.net

Finns inget om de här motorcyklarna som inte går att få reda på där.
Men alltså, skaffa info om vad ett fel kan vara är relativt lätt då jag inte har problem emd att söka på internet... det är den praktiska biten som är strulet.

Jag är väl den enda inom 50 mils radie som har TLR känns det som, ingen jag vet om iaf som har i gbg som har mekkunskap...
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
liten bild från idag...
 

Bifogat

  • a6.jpg
    a6.jpg
    70.1 KB · Visningar: 77
  • lillen.jpg
    lillen.jpg
    127.3 KB · Visningar: 68

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
obruT skrev:
2240646 så tragiskt det blev för den släkten...
villa i frid
ta hand om din bror


Ja. Det kändes inte alls bra att läsa den tråden. :(

Lite gladare nyheter då. :)

Snettframifran_1.jpg


snettbakifran_1.jpg


:yoparty :banana
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PutteLiten skrev:
2241818 Ja. Det kändes inte alls bra att läsa den tråden. :(

Lite gladare nyheter då. :)
[

Snyggt!!!! :tummenupp

Ricken.... det blev tillverkning av distanser!



Men snyggt blev det allt......




Sedan att man har jäkligt snygga armbågar i dom speglarna är
ju en helt annan sak..... :lol

R
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Någon som har en ide varför min TL ibland bara tänder på en cylinder på tomgång??

Gasar jag lite tänder båda, och släpper jag igen fortsätter båda att tända ett tag, och sedan (oftast) så tappar jag en cylinder.
Det verkar bara hända när den är varm.

Inga problem så fort jag kommer över 2500 rpm.
Tomgången ligger på 1800 rpm med två cylindrar och 800-1000 på en... :rolleyes:

Jag har haft problemet innan, men det "försvann" av sig själv.
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Jag har ett irriterande skramlande på TLRn när jag åker över små gropar i låg fart..Dämparna är rätt hårt inställda. Känner inge glapp fram vid styrlagrena..
Nån annan som det klokar o skramlar för? Kanske nått man vänjer sej vid :tungan
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top