TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
oki tack kanske ska te en koll till...
Hårt mot vad ja e van med iaf..förra killen som ställt in den..Fördelar med att ha mjukare?
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
TLRR skrev:
2243263 Regeln nr 1 är att du skall ha den inställd för din vikt o körsätt, då är den bäst inställd för dig..inställnig justeras bäst på en bumpig väg och när du kör dena sträcka utan att njurar hoppar ut eller att fjädringen bottnar och hjulen har markkontakt hela tiden är den bäst inställd för dig.

Finns hela avhandligar inom detta områden som är skrivna av olika personer men är ju speglingar på vad de tycker är bra.

Då är den nog rätt bra inställd..Är van med cbr600 F som gunga som an gammal volvo.
Hur ska hårt ska styrdämpen sitta i sina gummifästen? ska det gå att röra hela dämpen?
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
TLRR skrev:
2243293 Ja ska ju gå att röra vrida dämparen lite,då fästerna är kulledade för lodrät rörelseinverkan på dämparen.

Kör över några gupp med hojen och lägg handen på så ser du ju om den slutar att skramla :D


Ska ja prova :) Annars är det väl bara att försöka dra åt det övre styrlagret då..Det märks ingenting när man kör lr bromsar kraftigt, men jobbigt ljud är det.
Haft hojen i två veckor så är inte så hemma hur allt ska låta o vara än :hihi
Tackar för hjälpen :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Robster skrev:
2242468 Snyggt!!!! :tummenupp

Ricken.... det blev tillverkning av distanser!



Men snyggt blev det allt......




Sedan att man har jäkligt snygga armbågar i dom speglarna är
ju en helt annan sak..... :lol

R
Det är bra att du har något o göra på dagarna Robban, om du bara sitter framför datorn o porrsurfar o dricker öl kan ju folk tro att du är en kuf av nåt slag. :D
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
PutteLiten skrev:
2243158 Någon som har en ide varför min TL ibland bara tänder på en cylinder på tomgång??
........Jag har haft problemet innan, men det "försvann" av sig själv.

Förutom föregående talares helt korrekta inlägg angående gammal
bensin och tändstift så skulle jag lägga min röst 100% på en TPS justering.

Speciellt eftersom din tomgång är så hög.....jag gissar att den dör om du
försöker sänka den till 1200?

Att den sedan fungerar vid 1800 och över 2400 låter exakt som en
feljusterad TPS......

Jag skruvade TPS på Streetfightern för ett tag sedan och medans jag
justerar den så fick jag exakt dom problemen som du beskriver när
jag råkar komma för långt o hamnar fel...typ i ändlägena.

Justera TPS:en... tar bara 5 minuter om du vet hur man gör ju?

Annars får väl vi träffas en dag o justera den?

Vi bor ju i när-området i alla fall......



PS.... Ricken... en Kuf är jag säkert... öl dricker jag inte så mycket nu efter
min 6 månaders ofrivilliga alkolisering under vintern och på dagarna jobbar jag mest som vanligt folk...
Det är på kvällarna jag blir en kuf o uppfinner o bygger små roliga pryttlar i verkstan! :hihi

Ps2... glömde porrsurfning...Öhhhh...jooo.. a va fan man är väl en man.....





MrDawe skrev:
2243201 Jag har ett irriterande skramlande på TLRn när jag åker över små gropar i låg fart..Dämparna är rätt hårt inställda. Känner inge glapp fram vid styrlagrena..
Nån annan som det klokar o skramlar för? Kanske nått man vänjer sej vid :tungan

Skall inte skramla någonting.......

Förutom saker som kan vara trasiga så har jag upplevt ett "klonk" ljud
ifrån gaffeln vid bromsning innan jag lärde mig korrekt framhjuls montering.

Sittande på hojen... ( För att få rätt på höger o vänster.... )

Korrekt följd vid montering av framhjul.....

1. Spänn spännbultar på vänster sida( som håller hylsan ), 2 st ( 23NM )
2. Spänn hjulaxeln ( 100nm )
3. Gunga sedan gaffeln kraftigt 4-5 gånger
4. Spänn sedan spännbultarna på höger sida, 2st ( 23nm )

Detta gör att allt sitter rakt.....

Lätt att glömma, inte många som vet... men jag har aldrig haft problem
med missljud ifrån gaffeln sedan jag lärde mig detta.

Bara en tanke.......

R
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Robster skrev:
2243862 Förutom föregående talares helt korrekta inlägg angående gammal
bensin och tändstift så skulle jag lägga min röst 100% på en TPS justering.

Speciellt eftersom din tomgång är så hög.....jag gissar att den dör om du
försöker sänka den till 1200?

Att den sedan fungerar vid 1800 och över 2400 låter exakt som en
feljusterad TPS......

Jag skruvade TPS på Streetfightern för ett tag sedan och medans jag
justerar den så fick jag exakt dom problemen som du beskriver när
jag råkar komma för långt o hamnar fel...typ i ändlägena.

Justera TPS:en... tar bara 5 minuter om du vet hur man gör ju?

Annars får väl vi träffas en dag o justera den?

Vi bor ju i när-området i alla fall......



PS.... Ricken... en Kuf är jag säkert... öl dricker jag inte så mycket nu efter
min 6 månaders ofrivilliga alkolisering under vintern och på dagarna jobbar jag mest som vanligt folk...
Det är på kvällarna jag blir en kuf o uppfinner o bygger små roliga pryttlar i verkstan! :hihi

Ps2... glömde porrsurfning...Öhhhh...jooo.. a va fan man är väl en man.....







Skall inte skramla någonting.......

Förutom saker som kan vara trasiga så har jag upplevt ett "klonk" ljud
ifrån gaffeln vid bromsning innan jag lärde mig korrekt framhjuls montering.

Sittande på hojen... ( För att få rätt på höger o vänster.... )

Korrekt följd vid montering av framhjul.....

1. Spänn spännbultar på vänster sida( som håller hylsan ), 2 st ( 23NM )
2. Spänn hjulaxeln ( 100nm )
3. Gunga sedan gaffeln kraftigt 4-5 gånger
4. Spänn sedan spännbultarna på höger sida, 2st ( 23nm )

Detta gör att allt sitter rakt.....

Lätt att glömma, inte många som vet... men jag har aldrig haft problem
med missljud ifrån gaffeln sedan jag lärde mig detta.

Bara en tanke.......

R


Tack så mycket..ska följa ditt råd :)
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
MrDawe skrev:
2243303 Ska ja prova :) Annars är det väl bara att försöka dra åt det övre styrlagret då..Det märks ingenting när man kör lr bromsar kraftigt, men jobbigt ljud är det.
Haft hojen i två veckor så är inte så hemma hur allt ska låta o vara än :hihi
Tackar för hjälpen :)

Tjena!

Det där med "klonk-klonk" vid mindre gupp låter väldigt bekant. Hade samma problem med min hoj, efter lite troubleshooting hittade jag orsaken. På halvljusets projektorskål sitter en glaslins fastklämd, metallbiten som glaslinsen sitter fast med har under årens lopp börjat lossna, och linsen kan röra sig ca. 3mm... det i sin tur gör att projektorskålen lossnar lite p.g.a. glaslinsens rörelser... och vips så låter det "klonk-klonk" när man kör över små gupp.

Kanske inte alls är samma problem du har, men det är ju lätt att kolla upp :)
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
TwinLoveRace skrev:
2244592 Tjena!

Det där med "klonk-klonk" vid mindre gupp låter väldigt bekant. Hade samma problem med min hoj, efter lite troubleshooting hittade jag orsaken. På halvljusets projektorskål sitter en glaslins fastklämd, metallbiten som glaslinsen sitter fast med har under årens lopp börjat lossna, och linsen kan röra sig ca. 3mm... det i sin tur gör att projektorskålen lossnar lite p.g.a. glaslinsens rörelser... och vips så låter det "klonk-klonk" när man kör över små gupp.

Kanske inte alls är samma problem du har, men det är ju lätt att kolla upp :)


Så här verkar det vara: lagrena har vi kollat nu och drog åt det lite till. Då försvann det som klonka när man gunga fram gafflarna. Men det andra klonkadet är kvar och låter precis som du säger nånstans bakom hastighetsmätarn..så ska nog kolla lyset. Men skönt att börja hitta alla ljud :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TLRR skrev:
2243237 Om jag inte misstar mig har din stått ett bra tag nu ? Låter som du behöver göra rent insprutarna.Prova att ha i lite rensningsmedel på burk som mackarna har.För du har väl tömt tanken på gammal soppa o haft i fräch :fatta! Bytt tändstift till nya ?.Om inte detta hjälper kolla kablar (Lågspänningssidan på spolarna o högspänningssidan) o övrigt från oxidangrepp eller rent av att den behöver synka spjällen eller tps-en.Finns flera teorier men prova det enklaste först. :fyllisar

Jag har faktiskt kör med den nu i 2 månader eller så, och det var först när jag bytte topp-kåpa som detta åter igen kom tillbaka.
Skadar ju inte att slänga i lite sådant där gojs. Så får testa det först.

Hade någon fundering på om det sitter någonting där framme som känner skillnad på hur någonting med hur luften strömmar eller så?? :va


Robster skrev:
2243862 Förutom föregående talares helt korrekta inlägg angående gammal
bensin och tändstift så skulle jag lägga min röst 100% på en TPS justering.

Speciellt eftersom din tomgång är så hög.....jag gissar att den dör om du
försöker sänka den till 1200?

Att den sedan fungerar vid 1800 och över 2400 låter exakt som en
feljusterad TPS......

Jag skruvade TPS på Streetfightern för ett tag sedan och medans jag
justerar den så fick jag exakt dom problemen som du beskriver när
jag råkar komma för långt o hamnar fel...typ i ändlägena.

Justera TPS:en... tar bara 5 minuter om du vet hur man gör ju?

Annars får väl vi träffas en dag o justera den?

Vi bor ju i när-området i alla fall......

R

1200 rpm... :lol
Ja, den skulle nog stendö...
Inget jag ens försökt testa för det är svårt nog att starta den med det höga tomgångsläget...

Jag har inte ens teoretisk kunskap hur man justerar TPSen, jag har sett bilder men fattar lixom inte riktigt...
Säg när det passar dig, jag kan meka och du kan sitta och pimpla bira och peka med hela handen :hihi

PS. du har inte en Yoshi box oxå?? DS.

:hej
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Är det någon av er TL-freaks i Stockholmstrakten som har ett par TLr fotpinnar som ligger och skräpar?

skicka PM
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Känner igen det där...

Lämnade in kåporna på lackning, och sedan kom jag på att bilen behövde servas/ byta kammrem...

Och till på köpet så rasade datorn så nu surfar jag på en PIII 450 från 1900 talet :lol
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:tummenupp Tackar!! Det skall jag genast prova! :)


Edit: Finns det någon webb-sida där man kan se var den sitter i burken? DS.
 
Last edited:

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
Några funderingar efter 1 månads TLR ägande.

Skall höger ljuddämpare bli betydligt varmare än vänster?
Skall ramen bli så varm att man inte vill ta på den efter en liten lugn sväng på det allmänna vägnätet?
Vilka fälgar passar bak? Min är inte rund :3freak

Är ruskigt nöjd med cykeln, skall bara lära mig hantera den. Är inte riktigt samma sak som bumsen.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Putteliten... kontakta mig så kan vi säkert ordna en sammanträffande!

TPS:en kan jag justera vid vägkanten, så vi kan träffas halvvägs
någonstans! :hihi

Tyvärr ingen Yoshibox.....
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Svante J skrev:
2245359 Några funderingar efter 1 månads TLR ägande.

Skall höger ljuddämpare bli betydligt varmare än vänster?
Skall ramen bli så varm att man inte vill ta på den efter en liten lugn sväng på det allmänna vägnätet?
Vilka fälgar passar bak? Min är inte rund :3freak

Är ruskigt nöjd med cykeln, skall bara lära mig hantera den. Är inte riktigt samma sak som bumsen.

1. Ja
2. Ja
3. Nästan alla GSX-R, Hayabusa..etc etc etc

96 - 99 Gsxr 750 wheels
97-2000 Gsxr 600 wheels (5.5)

R
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Robster skrev:
2245383 Putteliten... kontakta mig så kan vi säkert ordna en sammanträffande!

TPS:en kan jag justera vid vägkanten, så vi kan träffas halvvägs
någonstans! :hihi

Tyvärr ingen Yoshibox.....
Jag ska kränga iväg min S- motor i delar, så om ni behöver något hojta till.

Cantona har första tjing på R högkompkolvarna, sen har jag ett par R-stakar, osäker vilket skick dom är i , men det kan jag kolla om det blir aktuellt.

Har även 1 extra vevaxel, vet inte om nån av dom är användbar egentligen, men som brevpress (Robster :D)

97-s kammar, borde man sälja dom egentligen, dom är väl nästan värd sin vikt i guld :)

Det sitter hårdare fjädrar i kopplingen, vet ingen tillverkare men kan mäta dom efter behov.

Pris?

Det beror på hur mycket PMS frugan har :D
 

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
TLRR skrev:
2245394 Japp den högra dämparen blir varmare,pga den krokiga väg avgaserna har ut på den högra sidan.Lösning ett nytt grövre rör som sitter på helsystemen.

Ramen blir så varm ? Rätt intällt insprut om du har slipon ?
Hayabusan´s bakfälg och GSX R 750 -99 passar rakt av finns flera modeller men kommer inte på flera.


Insprutet är inställt i bänk hos schniders för ett gäng år sedan, sitter yoshi burkar på och powercomander II. Har inte hunnit kopplat in datorn ännu.

Fint då skall jag spana lite på fälgar :)
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Svante J skrev:
2245532 Insprutet är inställt i bänk hos schniders för ett gäng år sedan, sitter yoshi burkar på och powercomander II. Har inte hunnit kopplat in datorn ännu.

Fint då skall jag spana lite på fälgar :)

Tycker också ramen blir varm som bara den.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fredde83 skrev:
2247001 Tycker också ramen blir varm som bara den.

HETT tips :hihi
Sitt långt fram på sadeln och kör igenom Stockholm city en riktigt varm och go sommardag... :rofl

Robster skrev:
2245383 Putteliten... kontakta mig så kan vi säkert ordna en sammanträffande!

TPS:en kan jag justera vid vägkanten, så vi kan träffas halvvägs
någonstans! :hihi

Tyvärr ingen Yoshibox.....


Låter enkelt.
Behöver man ta av några kåpor??
Jag har ju inte orginal och dessa TLRR är ett aber att pilla med utanför garaget...

Hur ser det ut till helgen?? :p
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hej alla TL-vänner!
Här kommer lite bilder på min TLR! Den är moddad enligt detta recept:
Mörkt kåpglas, droppblinkers fram, infällda bak, tailguard bak m elektriskt flippbar regskylt, stålomspunna bromsslangar fram och bak, bromsok lackade i guld, Micron kolfiberdämpare, Clear Clutch Cover (tack Ricken). Tror det var allt!

Lite mer bilder!

Så här ser skyltmekanism ut!
 

Bifogat

  • TL ändrad.jpg
    TL ändrad.jpg
    79.4 KB · Visningar: 85
  • TL2 ändrad.jpg
    TL2 ändrad.jpg
    42.1 KB · Visningar: 81
  • TL3 ändrad.jpg
    TL3 ändrad.jpg
    23.7 KB · Visningar: 84
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top