TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hej grabbar!

Forsta dagen pa Assen avklarad!

Fri traning idag o vilken upplevelse att fa se MotoGP hojarna
live!!! :banana

Ljudet gar inte att beskriva!!!
Marken fullstandigt vibrerar nar Ducatina kommer forbi!!

Lite bilder... klicka for storre!













Tidstraning imorgon sa da kommer val tempot att oka en del!

Vi hors!

Robban
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Oj, fete kamera eller??

Najsiga bilder.

Och, PS. Jag är absolute inte avundsjuk :smasha

ÄDIT - Men?? Det där är ju Melandri?? Är inte han typ nackskadad?? :va
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Nu är kopplingen frisk, och fungerar finfint tack vare nya Barnett fjädrar, ca 6 mm längre än original, och det gjorde att känslan är mycket bättre och inget slir!!!

Men! Men men men!

Genom det lilla hålet framför vattenpumpen, kommer det vatten, inte mycket, men det hade tömt behållaren på kanske 2-3 dl, och fyllde på, och när man startar och varvar så fuktar det ur hålet så det kommer droppar, är det vattenpumpen som är slut?

Är det impellern, packningen eller vad som behöver bytas??? Försökte hitta svar i servicehandboken men fattar inte riktigt :va
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
rfb skrev:
2255671 Nu är kopplingen frisk, och fungerar finfint tack vare nya Barnett fjädrar, ca 6 mm längre än original, och det gjorde att känslan är mycket bättre och inget slir!!!

Men! Men men men!

Genom det lilla hålet framför vattenpumpen, kommer det vatten, inte mycket, men det hade tömt behållaren på kanske 2-3 dl, och fyllde på, och när man startar och varvar så fuktar det ur hålet så det kommer droppar, är det vattenpumpen som är slut?

Är det impellern, packningen eller vad som behöver bytas??? Försökte hitta svar i servicehandboken men fattar inte riktigt :va
Nu åker du på att byta nåt som verkar vara lite av en TL-förbannelse...
Du bör byta hela packningskitet som sitter innanför vattenpumpen. Det lilla hål du ser är till för att läka ut olja eller vatten om nån av packningarna innanför har rasat. Ska försöka posta lite förklaringar strax...

Här har du en hög med bilder på hur det ser ut:
http://imageevent.com/tldv8/engine/cooling;jsessionid=m9ik4ei2u2.tiger_s

1. Töm oljan.
2. Töm kylsystemet.
3. Plocka bort locket över vattenpumpen och impellern. (En liten varning här. Impellern brukar sitta som f*n så var försiktig så du inte bryter sönder den. Den är av blöt aluminium så den är lätt å paja. Flera har pajjat sina, men jag klarade min.)
4. Plocka bort höger motorkåpa.
5. Plocka bort packningarna ur kåpan och byt dem.
6. Ta nåt fint sandpapper och gå över impelleraxeln så du får bort vass rost och grader på den. Se till att den är slät och fin.
7. Fetta in impelleraxeln lite och montera försiktigt tillbaks motorkåpan. Var försiktig här så du inte skadar oljepackningen.
8. Montera tillbaks resten.
9. Kör. :)

Fiche över vattenpumpen: (klicka för stor)


Du behöver köpa nr 2A, 3, 4, 10 åtminstone. Jag köpte även nr 5 för att jag inte visste hur kvallan var på den jag hade.

Lycka till.
 
Last edited:

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Octofinger skrev:
2256354 Nu åker du på att byta nåt som verkar vara lite av en TL-förbannelse...
Du bör byta hela packningskitet som sitter innanför vattenpumpen. Det lilla hål du ser är till för att läka ut olja eller vatten om nån av packningarna innanför har rasat. Ska försöka posta lite förklaringar strax...

Här har du en hög med bilder på hur det ser ut:
http://imageevent.com/tldv8/engine/cooling;jsessionid=m9ik4ei2u2.tiger_s

1. Töm oljan.
2. Töm kylsystemet.
3. Plocka bort locket över vattenpumpen och impellern. (En liten varning här. Impellern brukar sitta som f*n så var försiktig så du inte bryter sönder den. Den är av blöt aluminium så den är lätt å paja. Flera har pajjat sina, men jag klarade min.)
4. Plocka bort höger motorkåpa.
5. Plocka bort packningarna ur kåpan och byt dem.
6. Ta nåt fint sandpapper och gå över impelleraxeln så du får bort vass rost och grader på den. Se till att den är slät och fin.
7. Fetta in impelleraxeln lite och montera försiktigt tillbaks motorkåpan. Var försiktig här så du inte skadar oljepackningen.
8. Montera tillbaks resten.
9. Kör. :)

Fiche över vattenpumpen: (klicka för stor)


Du behöver köpa nr 2A, 3, 4, 10 åtminstone. Jag köpte även nr 5 för att jag inte visste hur kvallan var på den jag hade.

Lycka till.

TACK, sååå bra svar, tyvärr är det helg, men på måndag ska det fixas...

Alla sådana bra utförliga svar jag fått, av Octofinger, TLRR osv har redan sparat mig tusenlappar...kul att meka när man har denna support, är TL-ägare de trevligaste? :tummenupp
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
rfb skrev:
2256451 TACK, sååå bra svar, tyvärr är det helg, men på måndag ska det fixas...

Alla sådana bra utförliga svar jag fått, av Octofinger, TLRR osv har redan sparat mig tusenlappar...kul att meka när man har denna support, är TL-ägare de trevligaste? :tummenupp

Änytajm! :tummenupp

Såklart TL-ägare är trevligast! Märktes om inte annat på träffen för ett par veckor sen. För att uttrycka sig lite lagom ödmjukt; Vi regerar. :Bugar
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
Tjenixen!

Var ett tag sedan jag var inne här, har ju sålt min TLR :3freak :död :fatta! :4skrika men börjar så smått kolla på bättre begagnade igen! Men va faen, va dyra alla har blivit!!! Vad har hänt me priserna!?!?! Du får ju en Honda VTR SP-1 för samma peng som en TLR!!!!!! Något är det som inte stämmer ju...

Har kollat i england på ebay å där är ju priserna mycket billigare, tyskland på mobile.de är ungefär de samma som i svedala...

Va fasiken ska ja göra för att komma över en BILLIG TLR i dagens läge!??!!?

Ha D bäst Mullermaffian / Thomas
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
De där kåporna som sitter på din Avatar är ju mina gamla... :tungan

Och jag fick aldrig betalt för mitt "gravings farings hållare" av förra ägaren :gnissla

Knucklehead skrev:
2263836 Men va faen, va dyra alla har blivit!!! Vad har hänt me priserna!?!?! Du får ju en Honda VTR SP-1 för samma peng som en TLR!!!!!! Något är det som inte stämmer ju...


Steg två i processen till att bli en klassiker är att priserna ökar när de blir äldre. :)

Vem vill ha en VTR SP-1a? Om man nu ska ha en VTR så ska det vara en SP2a :rolleyes:
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
rfb skrev:
2252861 Någon som har en bild på kopplingen?


en annan undring, varför är det så svårt att på bild få fram hur mäktig TL:n är? De ser ofta mysko och konstiga ut på bild...denna tycker jag blev "ok"...synd på allt annat i bilden, men på många bilder ser hojen inte "fet" ut alls!

Du kan ju prova att fota lite underifrån??
 

Bifogat

  • DSC02775liten.jpg
    DSC02775liten.jpg
    118.8 KB · Visningar: 76

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
PutteLiten skrev:
2264585 De där kåporna som sitter på din Avatar är ju mina gamla... :tungan

Och jag fick aldrig betalt för mitt "gravings farings hållare" av förra ägaren :gnissla




Steg två i processen till att bli en klassiker är att priserna ökar när de blir äldre. :)

Vem vill ha en VTR SP-1a? Om man nu ska ha en VTR så ska det vara en SP2a :rolleyes:

Ja, Putteliten, det är dina gamla kåpor och kåpstag, kommer tyvärr inte ihåg vad ägaren innan mej hette men han skulle visst åka jorden runt... Lät lite suspekt så jag räknade med ras med en gång! :hihi Men hon höll, men nu går hon uppe i norrland nånstans...

Nej men allvarligt, varför har de stigit i pris så pass? SP-1:an är egentligen en bättre sporthoj med allt vad Hondas kvalitet som man säger...

Mvh Thomas
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Knucklehead skrev:
2265597 Nej men allvarligt, varför har de stigit i pris så pass? SP-1:an är egentligen en bättre sporthoj med allt vad Hondas kvalitet som man säger...

Mvh Thomas

Tja, TL ägarna har en tendens till att hypa hojen rätt bra.
Och efterfrågan är lite högre än tillgången.
Detta kan ju ändra sig om man helt plötsligt börjar få något för hojen, för min del så har jag mer eller mindre slutat fundera på att sälja då man inte verkar få så mycket att det lönar sig att sälja.

TL är också en rätt kul hoj att skruva med/på då den svarar på modifieringar väldigt bra. Man behöver inte vara Rossi för att känna skillnaden på att man slänger ut 10 tusen på delar.

Det och att med en TL låter du bäst i hela stan... :rofl


Ang SP1an så lever väll den på SP2ans rykte?
SP1an är väll marginellt bättre än en modifierad TLR? (ny dämpare bak, höjd korna fram, slipon/helrör etc). Lite mer hästar på top har den väll, men vad jag hört har TL bättre register. Inte för att jag sett bänknings papper på skillnaderna...
SP1an är väll lite som rad4orna, rensport hoj och har du inte senaste så är den skit... :hihi
TL maskinerna är ju i allafall bekväma nog för att utnyttjas till annat än att bara smiska kurviga väger.

Bara massa spekulationer, men det kan ju vara så enkelt som att TLR är snygg och SP1an ful :hihi

:hej
 

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GS 750
PutteLiten skrev:
2267262 Tja, TL ägarna har en tendens till att hypa hojen rätt bra.
Och efterfrågan är lite högre än tillgången.
Detta kan ju ändra sig om man helt plötsligt börjar få något för hojen, för min del så har jag mer eller mindre slutat fundera på att sälja då man inte verkar få så mycket att det lönar sig att sälja.

TL är också en rätt kul hoj att skruva med/på då den svarar på modifieringar väldigt bra. Man behöver inte vara Rossi för att känna skillnaden på att man slänger ut 10 tusen på delar.

Det och att med en TL låter du bäst i hela stan... :rofl


Ang SP1an så lever väll den på SP2ans rykte?
SP1an är väll marginellt bättre än en modifierad TLR? (ny dämpare bak, höjd korna fram, slipon/helrör etc). Lite mer hästar på top har den väll, men vad jag hört har TL bättre register. Inte för att jag sett bänknings papper på skillnaderna...
SP1an är väll lite som rad4orna, rensport hoj och har du inte senaste så är den skit... :hihi
TL maskinerna är ju i allafall bekväma nog för att utnyttjas till annat än att bara smiska kurviga väger.

Bara massa spekulationer, men det kan ju vara så enkelt som att TLR är snygg och SP1an ful :hihi

:hej

Nja, Putteliten, ska man behöva skruva på hojen för att den ska bli bra? Räcker det inte med att den är bra från början??? Nåja, jag ska varken säga bu eller bä, för jag skulle kunna tänka mej vilken som helst av dom! Det jag ville säga var att Honda generellt sett har bättre kvalitet än bl.a. Suzuki och dom har lagt ner lite mer själ i att få en "renodlad" sportmaskin än Suzuki. Var inte både Suzukis och Hondas mål att spöa Ducati i WSB!? Å vem lyckades...

Som sagt, jag skulle gärna tänka mej en TLR igen, min stilla undran var varför den har blivit så mycket dyrare här i Svedala? Å strunta i min jämförelse med SP-1:n... :fatta!

Mvh Thomas
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Nån som monterat krashpuckor på TLR:n?
Den ena sidan ser jag ett gängat håll..Men den andra sidan? Behöver man kapa plast där? finns det nånstans att skruva?

Nått bra ställe att köpa dom på?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Titta vad jag hittade när jag städade garaget... :rolleyes:

ServiceManual.jpg


Jag hittade en massa annat också, som nya "brackets" som jag dessutom precis beställt från Suzuki, så nu har jag extra... heh.
Mer skruvar än jag kan komma på var de ska sitta :va
Och så hittade jag blyklumps orginal bakdämpare. Fy satan vad tung den är... :lol

Summa sumarum - Städa garaget oftare och spara pengar...
 

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Vilja och vaselin eller?

NI SOM HAR BYTT KÅPKLAS...

Hur fick ni i skruvarna längst ner på rutan? Är man tvungen att lossa kåpa eller instrumenteringen för att få i "gummi-muttrarna? Hur gör man?

:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ljungqvist skrev:
2270027 NI SOM HAR BYTT KÅPKLAS...

Hur fick ni i skruvarna längst ner på rutan? Är man tvungen att lossa kåpa eller instrumenteringen för att få i "gummi-muttrarna? Hur gör man?

:va
Tar väl ut rutan och sätter i dom. Sen tillbaka med rutan och skuva fast, eller är det annorlunda på R ???

Har kollat, det är samma muttrar på R som på S, gör som jag sa
 
Last edited:

Ljungqvist

Ute på en åker och åker
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Skövde C
Hoj
TL1000R + KTM 250exc
Ricken skrev:
2270031 Tar väl ut rutan och sätter i dom. Sen tillbaka med rutan och skuva fast, eller är det annorlunda på R ???

Har kollat, det är samma muttrar på R som på S, gör som jag sa


Ok! känns lite vanskligt att behöva ta i så förbannat för att få i dem. men men, det ska väl gå. Tack för svaret.

Ny fråga...

Har beställt en ny undertail från Bikers Need, modell shotgun (nytt bromsljus med dubbla runda lampor + inbyggda blinkers).

Är det någon som har beställt en sådan därifrån? och är det i så fall något som jag ska tänka på vid montering?

/Felix
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sk ainte beh övavål das åfö rban nat. Det ska bara gå o trycka in dom i rutan, prova bakifrån då, om du inte redan gjort det.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top