TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2809433 inkl. frakt = 136 pundare till dörren, bra affär? såg att man får köpa pc 3 för 2995kr på mc-online, any toughts :va
Tacksam för svar som vanligt :)
Däremot vette f*n om en PCIII eller TFI är bäst...

Anders på AB finmek tycker helt klart TFI före PCII, men om det även gäller PCIII vet jag inte... En TFI kostar typ 2800:- har jag för mig...
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ni som är kompetenta :rolleyes: gammgubbar... Ta gärna en titt på den här tråden på TLZ:
Om jag ska göra om/rätt så tänkte jag göra det på en gång...


Hmmm... intressant tanke, absolut!

Turbulens VS minskad volym.....

Jag gillar idén men det är helt beroende vilken skola man är av?

Vissa jobbar ju hårt på det här med liten turbulens och raka kanaler
men då blir ofta volymen lidande.

Om man satsar på volym så blir där ofta lite stora hål med antagligen
för mycket turbulens!

Spelar det någon roll? Jag tror inte det när våra bestar tuggar i sig
luft vid 9000 varv........ :rolleyes:

43.jpg


44.jpg


Detta är min lösning som jag har kört med i flera år nu, jag gick steget
längre när jag byggde om luftburken och gav fanskapet så mycket
luft den ville ha förutom den vanliga ombyggnaden av luftburken! :tungan

O jag har provat både med helt lock och öppet men jag har stannat vid
öppet lock speciellt nu när jag kan mappa hojen på vägen och inte på någon
gayig bromsbänk i ett garage...... :arsele

Jag har snarare ett problem att hojen går för fett fortfarande på vissa varvtal
och PC2:an räcker nästan inte till för att fixa det!

Så hojarna går fett i grunden så dom kan hantera betydligt mer luft om man
öppnar upp i avgassystem sidan också!

Jag är nyfiken på vad mina extra 7mm i avgassystemet kommer göra
på flödet på luftsidan........

Men.. men... tillbaka till dig... BYGG o TESTA.... skitkul projekt ju!

Hitta något lämpligt material att fylla med, något som inte väger bly!!!

Slipa o spackla och gör en skitmjuk yta med jämna kanter, följ upp inne
i luftburken och gör likadant!

Ta mycket foto och lägg även en bild här då och då för
oss som inte hinner med att surfa TL-Zone just nu......

Mina två ören.....

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det gäller väl ändå att hitta en bra balans där. Jag tänker mig att fylla lite så att jag får en mjukare övergång mot luftfiltret. Luftvolym spelar ingen roll ifall det ändå är svårt att få in luften i motorn.

Du har inte märkt nån förlust av ramluften när du kört med öppet lock?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det gäller väl ändå att hitta en bra balans där. Jag tänker mig att fylla lite så att jag får en mjukare övergång mot luftfiltret. Luftvolym spelar ingen roll ifall det ändå är svårt att få in luften i motorn.

Du har inte märkt nån förlust av ramluften när du kört med öppet lock?
Nu vet jag att det ser ut som en svamp, så det behöver du inte kommentera :arsele

Men, om det blå uppe till höger motsvarar det du tycker ska skapa turbulens så borde det väl även bli turbulens på det nedre blå?

Det borde väl vara viktigare att få bort isåfall, eller är jag dum nu igen?

Ta bort hela underdelen på luftburken och använd 2.5" slang eller nåt istället, då blir det ingen turbulens.
 

Bifogat

  • ivar.JPG
    ivar.JPG
    11.3 KB · Visningar: 40
Last edited:

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Tjenare . En fråga
fick min klara bakljus med insats som jag tänkte montera imorgon.
är det skit enkelt eller skall man tänka på något, Tex när man tar ur den gamla insatsen..
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Vart ingen pc2 för min del, den sprang upp i 195 pund på sista minuten!
Angående luftburk så är orginal lådan i princip en chysst låda med mycket skit i :D Har själv en sharkskinz airbox och den är nästan som orginal burken utan skit och jag har monterat bra filter som inte är ett hinder för luften att komma in :tummenupp
Efter detta så har jag märkt att min tiller skjuter ut ca 15-30 cm lågor ur avgasrörena och jag tror det skulle vara en idé att börja justera :näsblod

Vad är skillnaden mellan TFI och PC3 ifall man får tummen ur röven och beställer en av dom:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
2811653 Tjenare . En fråga
fick min klara bakljus med insats som jag tänkte montera imorgon.
är det skit enkelt eller skall man tänka på något, Tex när man tar ur den gamla insatsen..
Skitenkelt.

Lossa 2 skruv uppifrån under passagerardynan och ta ut den.

2811700 Vart ingen pc2 för min del, den sprang upp i 195 pund på sista minuten!
Angående luftburk så är orginal lådan i princip en chysst låda med mycket skit i :D Har själv en sharkskinz airbox och den är nästan som orginal burken utan skit och jag har monterat bra filter som inte är ett hinder för luften att komma in :tummenupp
Efter detta så har jag märkt att min tiller skjuter ut ca 15-30 cm lågor ur avgasrörena och jag tror det skulle vara en idé att börja justera :näsblod

Vad är skillnaden mellan TFI och PC3 ifall man får tummen ur röven och beställer en av dom:va
PC3: plug and play
TFI: Klipp o klistra

PC3: justering via datorn
TFI: justering via prinskorvarna på handen
 
Last edited:

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Skitenkelt.

Lossa 2 skruv uppifrån under passagerardynan och ta ut den.


PC3: plug and play
TFI: Klipp o klistra

PC3: justering via datorn
TFI: justering via prinskorvarna på handen

Tack för det snabba svaret.:) du verkar kunna en hel del får vända mig till dig när jag behöver svaren :rolleyes:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2811550 Nu vet jag att det ser ut som en svamp, så det behöver du inte kommentera :arsele

Men, om det blå uppe till höger motsvarar det du tycker ska skapa turbulens så borde det väl även bli turbulens på det nedre blå?

Det borde väl vara viktigare att få bort isåfall, eller är jag dum nu igen?

Ta bort hela underdelen på luftburken och använd 2.5" slang eller nåt istället, då blir det ingen turbulens.
Snygg svamp. :hihi

Jo, du har helt rätt i att det blir turbulens där ramluften från respektive sida frontalkolliderar i botten på tornet. Ska jag fixa det måste jag bygga om kanalerna från ramluftrören helt och hållet och leda dem snett uppåt upp i tornet. Att bara bygga nån form av ramp eller liknande i botten kommer inte hjälpa nåt alls tyvärr.

Hmm... Jag är rädd att jag måste bestämma mig för en halvoptimal lösning. Jag gör en ombyggnad där jag med relativt enkla medel kan förbättra några saker i orginalburken, därefter får jag nog ta mig en funderare på om det är läge att bygga nåt helt nytt sen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
2811746 Tack för det snabba svaret.:) du verkar kunna en hel del får vända mig till dig när jag behöver svaren :rolleyes:
Jo, Robster brukar ringa till mig när han har nåt fel som han inte vet vad det är (en gång), han tror visst att jag har gjort ALLA fel som går att göra...

Men jag har nog 3-4 fel kvar som ja inte har gjort, men det är snart sommar igen :hihi
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Jo, Robster brukar ringa till mig när han har nåt fel som han inte vet vad det är (en gång), han tror visst att jag har gjort ALLA fel som går att göra...

Men jag har nog 3-4 fel kvar som ja inte har gjort, men det är snart sommar igen :hihi


Jodå... man ringde Ricken förra helgen som ett litet gråtande barn för att
jag inte fick loss min motor!! Tog en livlina.... ring en kompis! :huvet
( Att jag sedan hittade felet medans jag pratade med Ricken är en heeeelt annan historia... vi säger att det är Rickens förtjänst! )

Octo.... nej jag upplever defenitivt inte att jag varken har tappat toppeffekt eller botteneffekt!
Tvärtom.... fråga Putteliten, han har kört med mig!
Fråga om han tycker min hoj verkar trött..... :D

Här kommer lite bilder ifrån helgens jobb, premiär startade hojen igår och körde faktiskt minst 300meter fram o tillbaka på gårdsplanen och burnade i gruset lite.... vilken känsla!!!

Gjorde ett litet kul jobb i fredags, tillverkade dom här......



Eftersom jag väntar på delarna så jag kan tillverka mina nya ljuddämpare plus att jag måste kunna sätta på originaldämparna på mitt avgassystem så var jag tvungen att tillverkada dom här i fredagskväll!



Så i Lördags monterade jag dom och dom passade ju fin fint.....
Gav lite förtroende inför bygget av dom "riktiga" dämparnas rör!



O tro det eller ej... det funkade med mitt egenbyggda system, det läckte inte... det exploderade inte.... och det funkade att köra med även om kedjan ligger hemskt nära det vänstra röret....

Skall se om jag kan göra något åt det men det funkar i alla fall..... :tummenupp

Det ända som hände som skrämde skiten ur mig och mina vänner i verkstan var att efter vi hade satt in hojen och stod o snackade skit så small det till i avgassystem när det svalnade så vi höll på att skita ner oss allesammans!!!!

Men det höll fortfarande och det smällde inte igen så nu har det väl satt sig för sista gången förhoppningsvis........ :gnissla

R
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Härligt Robster! Själv fick jag stressmeka igår för att komma ut på en runda idag. Fick jäklar inte rätt på blinkersen fram med motstånd o allt de. Så orginal fick åka på igen.






Blev cirka 10 mil idag, och jag kan konstatera att jag älskar min Bitubo och jag kommer få tvätta fälgar oftare numera :)
 

Örjan29

Örjan
Gick med
30 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000s-99
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top