TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

#Åke

Guest
Jäklar vad aktivitet det var här idag då!

Välkommen tillbaks till livet då J-Bone! :p

Hej Åke och välkommen till TL-värden!
Om du trodde du köpt ett effektmonster som kommer piska din polares R1'a så har du köpt helt fel motorcykel. Det går att trimma en TL en del, men det kostar såklart.

En TRE ger INGEN mer effekt, åtminstone inte toppeffekt. Det enda den gör är att ta bort en liten tändningsfördröjning på växlarna 1-4 och på mindre än halvt gaspådrag. Så fort du gasar på mer än halvt pådrag finns ingen tändningsfördröjning.

Slipons ger ingen effektökning heller, åtminstone knappt mätbart. De är bara för bling så man får fram twin-karaktären på ljudet! :yoparty

Det ska finnas nån brittisk firma som säjer massa trimsaker till TL, har bara supit bort länken. :rolleyes:

Tack då vet jag lite mera,måste jag inte ha en TRE för att kunna ändra i förtändningen med en Ps2:a då tändningen har olika tändkurvor för olika växlar ? för det går väl inte att ändra alla förtändningskurvor med enbart en Ps2 ? När man vill ha lite roliga saker i motorn:yoparty och tack för välkomnandet men kolla efter den firman please.

Var det inte någon här som bara pladdra om en massa trimgrejor och la ut en massa bilder på diverse kontiga saker (men ändå cola):tummenupp
Det var ju mycket snack och liten verkstad på honom han kanske vet :)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Tack då vet jag lite mera,måste jag inte ha en TRE för att kunna ändra i förtändningen med en Ps2:a då tändningen har olika tändkurvor för olika växlar ? för det går väl inte att ändra alla förtändningskurvor med enbart en Ps2 ? När man vill ha lite roliga saker i motorn:yoparty och tack för välkomnandet men kolla efter den firman please.

Var det inte någon här som bara pladdra om en massa trimgrejor och la ut en massa bilder på diverse kontiga saker (men ändå cola):tummenupp

Jo det var en kille här ett tag som höll på med en massa sånt där konstigt, vi kallar honom farfar...

Men han blev utsparkad härifrån för han visste ju inte vad han pratade om.

Vill du veta något så ska du gå in på susning.nu där har dom all bra info so finns i den här lilla världen.

Står det inte där, då behöver du det inte :D

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
2886474 Tack då vet jag lite mera,måste jag inte ha en TRE för att kunna ändra i förtändningen med en Ps2:a då tändningen har olika tändkurvor för olika växlar ? för det går väl inte att ändra alla förtändningskurvor med enbart en Ps2 ? När man vill ha lite roliga saker i motorn:yoparty och tack för välkomnandet men kolla efter den firman please.

Varva ner lite nu Åke. Lär känna folket som är här så ska du se att du kommer få mycket hjälp framöver. Att inleda med förolämpningar är inte precis rätt väg att skaffa sig vänner. :7peta

Ett par saker som kan hjälpa lite effekt på en TLR är tex ett fullsystem, dvs inte bara slipons, luftburksmodd där man skär upp luftburken och öppnar för lite bättre flöde, högflödesluftfilter och sen montera en Power Commander (eller liknande).

Ps2 är tvspelet playstation, det du tänker på kallas PC2 (finns en PCIII nu också) som används för att justera bränsleinsprutningen. Vissa PCII har möjlighet att justera tändningen, men Dynojet plockade bort den funktionen eftersom den hade massor med problem. Eventuellt funkar PCIII(r) bättre.

Jag är INTE nån trimguru. Det finns ett par här på SH och många på TLZ som är enormt skickliga. Gå till http://www.tlzone.net så hittar du ett forum med massvis av kompetenta och trevliga TL-människor från hela planeten.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Starholk - Jag har försökt leta lite info om det här motståndet i tändningslåset och om jag inte förstått saker fel (har dock inte mätt på min egen) så sitter det ett 100ohm motstånd i tändningslåset där låset bryggar mellan O/Y och B/W.

Nu har du iofs inget tändningslås... Hur mycket har du av elsystemet? Har du pluggen som tändningslåset ska sitta i? I så fall, testa brygga med 100ohm mellan sladdarna O/R och B/W. Då ska förhoppningsvis ECU'n godkänna dig. :)

#Åke

Guest
Varva ner lite nu Åke. Lär känna folket som är här så ska du se att du kommer få mycket hjälp framöver. Att inleda med förolämpningar är inte precis rätt väg att skaffa sig vänner. :7peta

Ett par saker som kan hjälpa lite effekt på en TLR är tex ett fullsystem, dvs inte bara slipons, luftburksmodd där man skär upp luftburken och öppnar för lite bättre flöde, högflödesluftfilter och sen montera en Power Commander (eller liknande).

Ps2 är tvspelet playstation, det du tänker på kallas PC2 (finns en PCIII nu också) som används för att justera bränsleinsprutningen. Vissa PCII har möjlighet att justera tändningen, men Dynojet plockade bort den funktionen eftersom den hade massor med problem. Eventuellt funkar PCIII(r) bättre.

Jag är INTE nån trimguru. Det finns ett par här på SH och många på TLZ som är enormt skickliga. Gå till http://www.tlzone.net så hittar du ett forum med massvis av kompetenta och trevliga TL-människor från hela planeten.

Bombastic asså :tuttar Octofinger tack för infon om Tlzone ,Sorry du var ju den enda som sa hej och välkommen till mig typ.Ricken kommer ju bara med skit. Susning.nu HA :mad: Lessen om jag trampar nåra på tårna men jag är inte mycket för :tungan upp i :arsele bara för att passa in i nåt fack men det var ju så (Stor käft ock liten verkstad) Sa ju bara sanningen :confused:

Jag är rak och inte elak så trevlig helj Tl-vänner
H Åke

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
2886817 Bombastic asså :tuttar Octofinger tack för infon om Tlzone ,Sorry du var ju den enda som sa hej och välkommen till mig typ.Ricken kommer ju bara med skit. Susning.nu HA :mad: Lessen om jag trampar nåra på tårna men jag är inte mycket för :tungan upp i :arsele bara för att passa in i nåt fack men det var ju så (Stor käft ock liten verkstad) Sa ju bara sanningen :confused:

Jag är rak och inte elak så trevlig helj Tl-vänner
H Åke
Du lilleman, om du går in i det hela med inställningen att alla ska ska slicka dina fötter för att du har köpt en TL så kan du sälja den igen.

Om du skriver så som du gjorde så får du räkna med respons, och jag tror inte att du har en aning om vad Ronny håller på med så den diskussionen behöver vi inte ens gå in på.

Alla är välkommen till den här tråden, för att få hjälp, köra hoj eller bara umgås med liksinnade.
SÅ är det, och så kommer det förbli, och alla här blir pikad nångång för nånting, en del fler än andra, så är jargongen här.

Passar inte det så...

#Åke

Guest
Du lilleman, om du går in i det hela med inställningen att alla ska ska slicka dina fötter för att du har köpt en TL så kan du sälja den igen.

Om du skriver så som du gjorde så får du räkna med respons, och jag tror inte att du har en aning om vad Ronny håller på med så den diskussionen behöver vi inte ens gå in på.

Alla är välkommen till den här tråden, för att få hjälp, köra hoj eller bara umgås med liksinnade.
SÅ är det, och så kommer det förbli, och alla här blir pikad nångång för nånting, en del fler än andra, så är jargongen här.

Passar inte det så...

Jo då storeman det passar bra :pannkyss ,Det är okej,jag vet inte så mycket om tl ännu men ska bli bäst.Vet inte så mycket om farfar för den heller.Vi ska ju inte komma på pottkanten med varandra här. Vad tror ni om turbo och lustgas på moton,hur mycket kostar det.

Borde ju rocka fett :yoparty

Helsystem säger ni,men vilket är bäst på tillen 2001 års modell ?

Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Kolla din koppling om det är 5 eller 6 fjädrar. så kan vi diskutera vidare sen.

Tja. Jag kommer inte hinna kolla hur många fjädrar det är innan veckan som kommer, jobbar borta över veckorna. Det måste ju vara någon här som kan säga hur många kopplingsfjädrar som en TLS 98a har?

Ha de... :tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2886974 Tja. Jag kommer inte hinna kolla hur många fjädrar det är innan veckan som kommer, jobbar borta över veckorna. Det måste ju vara någon här som kan säga hur många kopplingsfjädrar som en TLS 98a har?

Ha de... :tummenupp
Nån sa att det skiljer på 98 orna oxå, alla hade inte 5, en del hade 6 fjädrar tydligen, så det är bara till att kolla.

Det är ju ett 3minuters jobb.

metkallica

Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Nån sa att det skiljer på 98 orna oxå, alla hade inte 5, en del hade 6 fjädrar tydligen, så det är bara till att kolla.

Det är ju ett 3minuters jobb.

Drygt, hinner som sagt inte ändå, ska på middag nu och kommer vara borta hela kvällen, sedan är det avfärd till jobbet kl 4 på morgonen i morgon...

Men om jag ringer till en Suzuki handlare imorgon och uppger chassinr. borde de kunna se hur många jag ska ha.

Hur många var det du hade?

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Hoj
2Hjul
Har monterat tillbaka den lagade kylaren nu i helgen,den verkar minsann hålla tätt!
Servat bakfjädring/dämpning, framdrev och koppling... bråkat med luftintagning, burk och trattar... lyckades såklart tappa en insexnyckel mellan motorn och luftburken. hade inget annat val än att plocka av delar tills jag hittade nyckeln :]

Nästa vecka får jag tillbaka frontkåpan från lackeraren och sedan borde det inte dröja alldeles för länge innan jag kan ge mig ut på vägarna igen :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2887010 Drygt, hinner som sagt inte ändå, ska på middag nu och kommer vara borta hela kvällen, sedan är det avfärd till jobbet kl 4 på morgonen i morgon...

Men om jag ringer till en Suzuki handlare imorgon och uppger chassinr. borde de kunna se hur många jag ska ha.

Hur många var det du hade?
Jag har ju en R motor i min, så jag har ju 6 fjädrar.

Jag skulle tro att det säkraste sättet att få veta är att öppna, ringer du en handlare så säger han att det är 5 på din.

Men det finns tydligen 98or med 6 oxå.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Starholk - Jag har försökt leta lite info om det här motståndet i tändningslåset och om jag inte förstått saker fel (har dock inte mätt på min egen) så sitter det ett 100ohm motstånd i tändningslåset där låset bryggar mellan O/Y och B/W.

Nu har du iofs inget tändningslås... Hur mycket har du av elsystemet? Har du pluggen som tändningslåset ska sitta i? I så fall, testa brygga med 100ohm mellan sladdarna O/R och B/W. Då ska förhoppningsvis ECU'n godkänna dig. :)

hej. jo jag har pluggen kvar , så det är bara och köpa ett tändningslås och koppla ihop den. men jag får nog prova med motstånd imorn. TACK du är kung på det här :tummenupp :tummenupp återkommer med info imorn hur det gick.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
2887034 Jag har ju en R motor i min, så jag har ju 6 fjädrar.

Jag skulle tro att det säkraste sättet att få veta är att öppna, ringer du en handlare så säger han att det är 5 på din.

Yepp.

Hade du sagt 97'a eller 99+ så hade svaret varit enklare. Just 98'an är en mellanmodell som kan ha uppgraderingar men inget är säkert.
Mest troligt har du dock 5-fjädrat eftersom du upplever slir. Jag har förstått att det är få med 6-fjädrat som upplevt det.

Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
jocke dibs på fälgarna om priset blir rätt :D välkommen tillbaks till träsket trist att du blivit singel igen men jag vet att ricken har sucktat efter dig ett tag :tungan

metkallica

Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Jag har ju en R motor i min, så jag har ju 6 fjädrar.

Ok, jag ska höra med en polare om han kan åka förbi mitt garage imorgon kväll och kolla hur många fjädrar jag har.

Med andra ord så är det inte alla 98or som fått de uppgraderingar som 99+ sedan har... drygt... trodde att allt sådant var uppgraderat på 98orna. Ja ja, man får väl kolla över så att det inte är något annat som borde uppgraderas då.

Vet ni vad mer för grejer det kan gälla?

Tack föresten för hjälpen med svar på alla frågor man har, kul att det finns så mycket folk som kan saker om hojen man köpt som man kan vända sig till när dte är något! Känns som man hamnat i ett bra modellsällskap där alla (som kan uppföra sig :tungan ) hjälper alla :tummenupp

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
gsxr 1000 K8
*tittar in* :p

jääävlarrrr va längesen jag va inne här, gött å se att ni, hojarna och tråden lever ffs!!

Gick omkring i koma hela förra året, körde 2ggr tror jag. Det kändes inge kul helt enkelt. Funderade på en bancykel istället men hade varken tid, ork eller pengar för det. Går i båtköpardagar och tänkte kränga grisen för att finansiera det men det gjorde för ont i TL-själen att ens lägga ut en annons, plus att jag skulle aldrig få tillbaka ens hälften av alla tiotusentals kronor som är lagda på mods så hon blev kvar och samlade damm i garaget. Men nu känner jag faktiskt lite sug igen! Min polare som åker Ducati ska lacka om sin och jag är jävligt sugen på att göra detsamma! Trött på discofärgerna, hon kommer alltid att ha den mycket snabbare blåvita själen ändå! Funderar på svart, svart, svart och mera svart. :D

MEN, jag måste besikta i år (läs nu) och det är en operation det också, måste ju skruva dit 20 kg skrot (känns det som) för att det ska bli besiktningsdugligt först. Men man kanske får lite sällskap i garaget nån kväll så det blir av.... Nån TL-tok som vill titta förbi? ;-)

Var jävligt nära att jag la ut de fortfarande sprillans nya fälgarna på annons här, men nu tror jag att de ska på istället! Sen ska hon isåfall också till Uppsala för mappning innan det kan bli nåt riktigt åka.

Om jag skulle ändra mig har ni tjing på alla prylar men just nu är det ett rent ekonomiskt beslut, min avsikt är iaf just nu att behålla grisen om det går.

Till saken hör att jag är nysingel också vilket blir ett gäng tusenlappar mindre över varje månad men det ska nog gå ändå tror jag. Den som lever får se...

Hocke, Martin, Ronny (finns han kvar här?) och alla andra med vägarna förbi får gärna komma och surra lite skit så ska jag fixa kaffe i hojgaraget. Dra ett PM, kommer titta in oftare nu. Annars ses vi väl på vägarna förhoppningsvis!

Har Ronny hojen kvar? Är han medlem fortfarande?

Puss.

/Tha Bone

Välkommen tillbaks.Jodå visst är man kvar mer eller mindre.Den ända skillnaden är att man åker TLR nu istället för TLS :yoparty :yoparty

#Åke

Guest
Hej TL familjen, jag fick ett långt PM och har förstått att jag skitit i den stora sandlådan. Jag ber om ursäkt till "farfar" och er andra här.Jag lovar att inte ha så stor atityd här.för jag kan ju trots allt behöva hjälp ibland.
Tack och med vänliga hälsningar Åke.

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87

Såg nåt om att Rickar hade gjort nån fet luftburks mod. som gav 139 hästar på bakhjulet .

Njaee...

JAG har inte gjort någonting förutom jobbat övertid och betalat :rolleyes:

Min TLR moddades av MP-Racing i Billesholm.

http://www.mp-racing.se/

Mappning, PC, TreMod och Akra helsystem samt moddad luftburk gav 129,2 hästar på bakhjulet.

Det var någon annan som lade upp bilder på luftburks-klippoklistra här.

Lycka till :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...