TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
ja. det är 4 kablar på den. 2 med 12volt på ( och det ska vara det enligt el-schema) , 1 till pumpen som är död. och en till ECUn som är 12 volt. ger upp snart. måste bygga vidare på resten av hojen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2880864 ja. det är 4 kablar på den. 2 med 12volt på ( och det ska vara det enligt el-schema) , 1 till pumpen som är död. och en till ECUn som är 12 volt. ger upp snart. måste bygga vidare på resten av hojen.
Den ska ju jorda på en svart kabel med vit rand på, det är jorden till ecu, samma som jordar hela elsystemet.

Sitter den där?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ge inte upp nu! Du kommer få all hjälp du behöver
för att reda upp detta! :tummenupp

Tänk positivt, snart har du lärt dig så mycket om
elsystemet till TL:en att du kan bygga ett eget som är snyggt
draget i och efter din ram! :yoparty

Jag avbryter kabelfrågesporten med ett par bilder på
en av mina senaste kreationer.....



Fick äran att göra en skylthållare till min kompis splitter nya -06 ! :yoparty



Blev lite nöjd med den allt.....

R
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bild o text bla bla bla

Blev lite nöjd med den allt.....

R

Jag gjorde en milkshake med mintkrokant, gammaldagsvaniljglass och mjölk, jag blev rätt nöjd med den med. :D

Och du vet vad dom säger, storleken är inte allt :tummenupp
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Tack men jag var nog lite otydlig i det jag skrev. Jag är alltså ute efter själva "baksätet", alltså inte kutsen i sig. Mitt fel.


Loosade min baksadel sommaren 2006. Hade inte tryckt fast den ordentligt och den måste lossnat någonstans mellan Helsingborg och Ängelholm :huvet

Kollade med Suzuki och de ville ha i storleksordningen 3000:- för en ny.

Jag hittade en begagnad singelkuts för en femhundring på MC-skroten och köpte durkplåt, fuskläder och skumgummi för 500:- och byggde en ny med hjälp av fästena från kutsen. Blev väl inte som nytt men det funkar för det lilla jag skjutsar.

Jag tror jag hade lyckats utan fästena från kutsen också om jag hade varit lite mer händig och hade haft tillgång till en svets. :näsblod eller inte... :va men hoppet är det sista som lämnar människan.

Hoppas det löser sig...
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
hej. nope sitter ingen jordkabel där. på stödrelät sitter det inte nån jordkabel heller. när stödet är nere så är det 12volt på alla kablar med men när man tar upp stödet så går styrströmskabeln till någon diod. sen är det jord på den och relät klickar.. fan jag köpte ju en komplett motor för att slippa sånt här.

Ge inte upp nu! Du kommer få all hjälp du behöver
för att reda upp detta! :tummenupp

Tänk positivt, snart har du lärt dig så mycket om
elsystemet till TL:en att du kan bygga ett eget som är snyggt
draget i och efter din ram! :yoparty

Jag avbryter kabelfrågesporten med ett par bilder på
en av mina senaste kreationer.....



Fick äran att göra en skylthållare till min kompis splitter nya -06 ! :yoparty



Blev lite nöjd med den allt.....

R




såg proffsigt ut det där.. nice:tummenupp
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
På kopplingschemat är det 6 kablar i det relät, 2 starkström, en in o en ut,
Y/B som grenar ut sig o går till ECU och koppling kontalkten.
Y/G som grenar ut sig o går till ECU och startknappen
R som grenar ut sig till laddnings regulatorn och tändningslås
R/W som grenar sig till säkringsdosan och till mätarna

Då skiljer det sig mellan årsmoddellerna?????

Varför gör dom på detta viset?
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
det är väl startmotor relät. pumprelät har jag O/BL till säkringsbox. Y/R till pump o ECU. Y/BL till ECU. O/W grenar sig lite här o där och sen till startknapp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2881210 det är väl startmotor relät. pumprelät har jag O/BL till säkringsbox. Y/R till pump o ECU. Y/BL till ECU. O/W grenar sig lite här o där och sen till startknapp
Du har så rätt, jag som läste fel, förlåt...
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
det är ju inte så mkt som kan vara fel. har gått igenom allt 100gr. jag funderar fortfarande om ECUn är paj. har hittat en för några hundringar men han vet inte vad det är för årsmodell. men det kanske inte spelar nån roll.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2881261 det är ju inte så mkt som kan vara fel. har gått igenom allt 100gr. jag funderar fortfarande om ECUn är paj. har hittat en för några hundringar men han vet inte vad det är för årsmodell. men det kanske inte spelar nån roll.
Nä, årsmodellen spelar ingen roll alls.
Är den billig så köp o prova.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag avbryter kabelfrågesporten med ett par bilder på
en av mina senaste kreationer.....



Fick äran att göra en skylthållare till min kompis splitter nya -06 ! :yoparty

Blev lite nöjd med den allt.....

R

Fett! :tummenupp
Var har han köpt den där skyltbelysningen??

:hej
 

TwinLoveRace

Svart
Gick med
27 May 2006
Ort
Sverige
Hoj
2Hjul
Japp, nu börjar det gå framåt. Fick en bättre begagnad backspegel idag, och har kollat lite på miniblinkers. Hittade en blinkers-modell som sticker ut cirka 12mm från kåpan, och borde på så vis kunna ses rakt framifrån också.

Försäljaren nämnde dock något om att det fanns ett minimi-avstånd mellan blinkers fram (och ett annat för blinkers bak)... kan alltid byta när det är dags för besiktning, men det är kul om den går igenom med dom på :)

Införskaffade en ny hjälm också, luktar precis sådär gott som bara riktigt nya hjälmar gör :D
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Holk! Jag har mätt upp lite över mitt eget pumprelä och tycker mig se följande:

Precis när tändningen är påslagen (och i ca 3-5 sekunder) har jag följande mätningar mellan kabel och ramjord:
O/Bl: +12V
Y/R: +12V
Y/Bl: +1V
O/W: +12V

...sedan efter ca 3-5 sekunder:
O/Bl: +12V
Y/R: 0V
Y/Bl: +12V
O/W: +12V

Av detta drar jag slutsatsen att:
O/Bl: Matningsström till pumprelät (reläts inmatning). Styrs av tändningen (via startrelät).
Y/R: Matningsström till pump och spridare (reläts utmatning).
Y/Bl: Signaljord. Styrs av ECU'n och mäts till ca 1V när pumprelät är aktivt.
O/W: Signalmatning, styrs av stöd/killswitch/neutral/koppling osv...

Det som händer är alltså att om du har ström på hojen och huvudrelät/startrelät funkar så har du +12V på O/Bl. Funkar även killswitch, du har neutralläge, dvs att säkerhetsspärrarna är ok, så har du +12V på O/W.
För att nu få +12V på Y/R, dvs matningen till pump och spridare så måste Y/Bl jordas. Även om den är svår att mäta, testa sätt in en kabel och jorda den själv, då ska relät sparka till och pumpen starta.

Hoppas det här kan hjälpa dig nån bit på vägen. :)

2883220 Japp, nu börjar det gå framåt. Fick en bättre begagnad backspegel idag, och har kollat lite på miniblinkers. Hittade en blinkers-modell som sticker ut cirka 12mm från kåpan, och borde på så vis kunna ses rakt framifrån också.

Försäljaren nämnde dock något om att det fanns ett minimi-avstånd mellan blinkers fram (och ett annat för blinkers bak)... kan alltid byta när det är dags för besiktning, men det är kul om den går igenom med dom på :)

Införskaffade en ny hjälm också, luktar precis sådär gott som bara riktigt nya hjälmar gör :D
Trevligt! :tummenupp

Minsta avstånd mellan blinkersar är 180mm.
Enda saken är att om de sitter mer än 75mm från framlyktan räcker det om de är på 90cd och är de mellan 20-75mm från framlyktan måste de vara på 400cd.
De ska inte heller bara synas rakt framifrån, de ska synas minst 20° förbi fordonets centrumlinje...

Var själv på hojaffär idag. Jag köpte en skyltbelysning för 89:-. Flickvännen beställde ställ, skor, skydd och handskar för 8000:- :yoparty
Efter två timmars provande var både hon, jag och inte minst den stackars killen i butiken lite less faktiskt. :gnissla Nåja, skydd ska inte snålas på och hon fick bra prylar till bra pris. :tuttar
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Helt rätt tänk, lika bra att skydda sig så gott man kan!

Toppen att du har koll på blinkers :)

Jag hade turen att få tag på en mycket trevlig och hjälpsam tekniker på bilprovningen som rapade upp alla tänkbara former av regler, begränsningar och sånt kring just blinkers/bakreflex. :tummenupp

Största begränsningen är den här f*rbannade E-märkningen som krävs överallt. Dels kostar såna saker mer, dels kan man inte bygga egna, och dessutom går det inte få tag på reglerna om dem, åtminstone inte utan att betala dyra pengar för det. Byråkratihelvete! :gnissla :finger
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Holk! Jag har mätt upp lite över mitt eget pumprelä och tycker mig se följande:

Precis när tändningen är påslagen (och i ca 3-5 sekunder) har jag följande mätningar mellan kabel och ramjord:
O/Bl: +12V
Y/R: +12V
Y/Bl: +1V
O/W: +12V

...sedan efter ca 3-5 sekunder:
O/Bl: +12V
Y/R: 0V
Y/Bl: +12V
O/W: +12V

Av detta drar jag slutsatsen att:
O/Bl: Matningsström till pumprelät (reläts inmatning). Styrs av tändningen (via startrelät).
Y/R: Matningsström till pump och spridare (reläts utmatning).
Y/Bl: Signaljord. Styrs av ECU'n och mäts till ca 1V när pumprelät är aktivt.
O/W: Signalmatning, styrs av stöd/killswitch/neutral/koppling osv...

Det som händer är alltså att om du har ström på hojen och huvudrelät/startrelät funkar så har du +12V på O/Bl. Funkar även killswitch, du har neutralläge, dvs att säkerhetsspärrarna är ok, så har du +12V på O/W.
För att nu få +12V på Y/R, dvs matningen till pump och spridare så måste Y/Bl jordas. Även om den är svår att mäta, testa sätt in en kabel och jorda den själv, då ska relät sparka till och pumpen starta.

Hoppas det här kan hjälpa dig nån bit på vägen. :)


hej. tack för du försöker hjälpa mig. allt som du har mätt fram stämmer för mig med förutom att ECUn inte skickar nån ström på 1 volt på Y/BL i 3-5 sek som du hade. har 12 volt där hela tiden så fort man sätter på tändningen. det är väl ingen startspärr på en sån här. (inmobilizer) för jag har inget tändningslås än. har byglat där bara enligt el-schema. ECUn är ju stendöd.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top