TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Spana in den här bilden. Förvisso har du alla brytare, relän och kontakter som hör till en TL, men den beskriver iaf vad som är inblandat för att ge ström till alla delar i FI-systemet:

FI_diagram.gif

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Måste slänga in en riktigt otäck fråga eftersom du har koll på det
mest med elen......

Har du motorn i neutral? :gnissla

Om du inte har det så går inte pumpen!

Ganska självklart men antagligen lätt att glömma med ett
halvfärdigt bygge utan drivlina.....

R

jepp. har kopplat in neutral-lampan. har provat nästan allt. kopplingen intryck eller ej. stödet uppe eller nere. växel i eller ej. jag ska mäta upp så kamaxelgivaren och vevaxelgivaren är hela. det går alltså inte starta dom med växel i även om man har kopplingen intryckt.

Spana in den här bilden. Förvisso har du alla brytare, relän och kontakter som hör till en TL, men den beskriver iaf vad som är inblandat för att ge ström till alla delar i FI-systemet:

FI_diagram.gif

jepp. har sett den. den finns med i service manualen jag har.

Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
2878255 jepp. har kopplat in neutral-lampan. har provat nästan allt. kopplingen intryck eller ej. stödet uppe eller nere. växel i eller ej. jag ska mäta upp så kamaxelgivaren och vevaxelgivaren är hela. det går alltså inte starta dom med växel i även om man har kopplingen intryckt.

jepp. har sett den. den finns med i service manualen jag har.
Ålrajt. Du verkar ha testat det mesta...

Du har ström till tändspolarna så då ska också pumprelät ha matningsström. Får pumprelät sin signal från ECU'n? Läser jag schemat ovan rätt så ska ECU'n reglera pumpreläts signaljord.

Jag skulle iaf börja med att mäta kring pumprelät för att vara säker på att matningsström kommer fram, att signalspänning är framme och ifall ECU'n jordar som den ska. Eftersom pumpen inte ens primar, dvs den ska gå i ca tre sekunder efter att tändningen slås på, så röstar jag för nåt tjall med pumprelät.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
Ålrajt. Du verkar ha testat det mesta...

Du har ström till tändspolarna så då ska också pumprelät ha matningsström. Får pumprelät sin signal från ECU'n? Läser jag schemat ovan rätt så ska ECU'n reglera pumpreläts signaljord.

Jag skulle iaf börja med att mäta kring pumprelät för att vara säker på att matningsström kommer fram, att signalspänning är framme och ifall ECU'n jordar som den ska. Eftersom pumpen inte ens primar, dvs den ska gå i ca tre sekunder efter att tändningen slås på, så röstar jag för nåt tjall med pumprelät.

pumprelät och stödrelät är samma. har provat skifta dom. ingen skillnad. ECUn skickar ingen signal till relät så den klickar i och skickar ström till pumpen. relät får ström. om vevaxelgivaren och kamaxelgivaren är paj, undrar om pumpen ändå går 3 sek.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
2878416 pumprelät och stödrelät är samma. har provat skifta dom. ingen skillnad. ECUn skickar ingen signal till relät så den klickar i och skickar ström till pumpen. relät får ström. om vevaxelgivaren och kamaxelgivaren är paj, undrar om pumpen ändå går 3 sek.
Det ska den ju göra, det som händer är väl att ECU:n inte får veta när kolven är i rätt läge för explosion.

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
TL1000S
Nu bara tänker jag högt... även om jag vet att du säkert har testat
detta också...

Kopplingskontakten, den är väl normalt öppen ( NO )och stänger när
man drar in kopplingshandtaget?

Bara så du inte har tänkt fel och tvinnat kablarna bara.... :va

Men den borde starta ändå om den är i neutral, neutral kör
över både kopplingskontakten och stödkontakten.

Men med växel i och stödet nere så startar inte pumpen
oavsett kopplingens placering!

Tänker bara högt som sagt.... vi måste ju hjälpas åt med detta!

R

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
har provat allt det där. börjar på och tro att nåt är trasigt. har inte haft soppa pumpen med tanklampgivarna drängta i soppa. tänkte om givarna känner av att det inte finns nån soppa så att pumpen inte ska gå torr, men så avancerat är det vä l inte.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2878886 har provat allt det där. börjar på och tro att nåt är trasigt. har inte haft soppa pumpen med tanklampgivarna drängta i soppa. tänkte om givarna känner av att det inte finns nån soppa så att pumpen inte ska gå torr, men så avancerat är det vä l inte.
Nepp, den gär när det är tomt oxå, om du bara tvångsmatar den då?
Har du provat det?

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
.
det är 0 volt och när jag slår på tändningen så blir det 12 volt. jag har eventuellt en ny ecu pågång billigt. nån som vet vad som kan skillja på tidigare modell av tls och en -00:va

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2879388 .
det är 0 volt och när jag slår på tändningen så blir det 12 volt. jag har eventuellt en ny ecu pågång billigt. nån som vet vad som kan skillja på tidigare modell av tls och en -00:va
Det var en annan ecu på 97orna, men den funkar precis som alla andra fast med mer effekt :)

Men om du får ström ut dit, då går det ström till relät men inte till pumpen.

Det känns ju som om felet bör ligga i relät då...

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
jag tror ECUn måste skicka en jord-signal för att relät ska klicka. den skickar ju 12volt nu. relät fungerar ju inte utan jord. dom andra kablarna är kopplade enligt el-schema.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2879650 jag tror ECUn måste skicka en jord-signal för att relät ska klicka. den skickar ju 12volt nu. relät fungerar ju inte utan jord. dom andra kablarna är kopplade enligt el-schema.
Men den jordar ju när du trycker på start knappen, om den inte gör det så måste det väl vara kabelbrott då, eller dåligt relä.

jsun

När faan ska jag få tid att köra?
Gick med
2 May 2006
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag är på jakt efter en "baksätes-kuts" till min TL1000R, 1998. Även defekt eller trasig dyna går bra så länge det går att sätta fast den ordentligt. Någon som vet vart man kan få tag på en begegnad? Jag har även satt en annons i köp/sälj.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2879940 Jag är på jakt efter en "baksätes-kuts" till min TL1000R, 1998. Även defekt eller trasig dyna går bra så länge det går att sätta fast den ordentligt. Någon som vet vart man kan få tag på en begegnad? Jag har även satt en annons i köp/sälj.
Dyr..... http://www.blocket.se/vi/10747440.htm?ca=3_s

Kolla skrotarna, eller ebay det lbir nog billigare.

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
hej igen. nu har jag nog kollat allt tror jag. har kopplat loss allt och börjat om och följt elschemat när jag kopplat ihop igen. pumprelät kan det inte heller vara fel på. det och stödrelät är exakt samma. har bytt plats med dom och provat. pumpen har jag kollat så den är hel. har kopplat allt utom atmospheric pressure sensor och kablar till ljus osv. . hade beställt en sensor men fick fel. men det står i service manualen att den ska gå utan den. på pumprelät så skickar ECUn ström dit när den borde skicka jord men det kan jag inte göra så mkt åt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
2880623 hej igen. nu har jag nog kollat allt tror jag. har kopplat loss allt och börjat om och följt elschemat när jag kopplat ihop igen. pumprelät kan det inte heller vara fel på. det och stödrelät är exakt samma. har bytt plats med dom och provat. pumpen har jag kollat så den är hel. har kopplat allt utom atmospheric pressure sensor och kablar till ljus osv. . hade beställt en sensor men fick fel. men det står i service manualen att den ska gå utan den. på pumprelät så skickar ECUn ström dit när den borde skicka jord men det kan jag inte göra så mkt åt.
Har du kollat vad som kommer ut ur relät då?

Är det dött eller får du ut ström därifrån?

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
2880623 hej igen. nu har jag nog kollat allt tror jag. har kopplat loss allt och börjat om och följt elschemat när jag kopplat ihop igen. pumprelät kan det inte heller vara fel på. det och stödrelät är exakt samma. har bytt plats med dom och provat. pumpen har jag kollat så den är hel. har kopplat allt utom atmospheric pressure sensor och kablar till ljus osv. . hade beställt en sensor men fick fel. men det står i service manualen att den ska gå utan den. på pumprelät så skickar ECUn ström dit när den borde skicka jord men det kan jag inte göra så mkt åt.
Jag ska ta och göra ett par mätningar över pumpreläkablarna imorrn på min hoj så kan du få nåt att jämföra med.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln